خواص گلپر از لاغری گرفته تا حافظه و پوست ..

ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
گلپر گیاهی است دارویی، از نوع گیاهان چند ساله ای که از تیره جعفری و از نوع چتریان است. این گیاه دارویی بیشتر در نواحی مرتفع و کوهستانی می روید.

به گزارش وقت صبح به نقل از فتوکده، شکل ظاهری گلپر دارای برگهایی نسبتاً پهن، نوک تیز و بریده شده همراه با ریشه هایی ضخیم است. دو نوع گلدار و بی گل آن در بیشتر نواحی کشور به ویژه نواحی مرطوب رشد می کنند.

دارای خواص درمانی و دارویی برای معده، رفع سردی، ناراحتی عصبی، میکروب کش و نشاط آور است. در زیر با خواص گلپر بصورت کامل آشنا می شوید.

_ تقویت اعصاب

افرادی که زود جوش هستند و در واقع اعصابی ناراحت دارند بهتراست از جوشانده ریشه گلپر روزانه دوبار مصرف کنند تا علاوه بر تسکین اعصاب، آرامش دهنده نیز باشد.

_ تقویت معده

گیاه گلپر دارای خاصیت تقویتی برای اندام های داخلی به ویژه گوارش می باشد که با از بین بردن نفخ و خروج مواد سمی از بدن، سلامت معده، روده و کبد را به دنبال دارد.

_ تقویت حافظه

از خواص دیگر گلپر این است که موجب از بین بردن آلزایمر می شود و نسیان و کم حافظگی را از بین می برد.

_ رفع دردهای عضلانی و کمر درد

گیاه گلپر را می توانید با غذا به صورت خام مصرف کنید تا از این طریق دردهای عضلانی به ویژه کمر دردتان سریعتر رفع شود.

_ خاصیت نشاط آوری

اگر هفته ای دوبار از جوشانده برگ های گلپر استفاده کنید، به میزان قابل توجهی موجب تقویت سیستم عصبی شده و گیاهی نشاط اور خواهد بود.

_ خواص گلپر برای لاغری

میوه گلپر نسبتاً پهن،گرد و سفید رنگ است که می توانید قبل از غذا میل کنید و این میوه نقش چربی سوزی بالایی دارد و موجب تنظیم وزن بدن می شود. با سرد کردن معده، سیری کاذب ایجاد می کند.

_ضد کرم های روده ای

خاصیت آنتی اکسیدانی و میکروب کشی قوی که در این گیاه دارویی وجود دارد باعث شده تا بتوان از آن به عنوان از بین برنده کرم های روده ای نام برد.

_ ضد میکروب

ساقه گلپر دارای خاصیت باکتری کشی و ضد میکروبی قوی می باشد که برای از بین بردن میکروب و ویروس های بدن مناسب است.

_ افزایش شیر مادران

زنان شیرده برای افزایش شیر خود می توانند از دم کرده گلهای گلپر و یا از برگهای گلپر استفاده کنند و در طی دو هفته این کار را ادامه دهند تا به نتیجه برسند.

_ رفع سیاهی دور چشم

برای رفع سیاهی دور چشم، باید برگهای خشک شده گلپر را با مقداری روغن زیتون ترکیب کرده و برای رفع کبودی زیر چشم به صورت ضماد هر شب به محل مورد نظر بمالید.

_ ادویه غذا

از خواص مهم دیگر گلپر این است که دارای بوی بسیار مطبوعی است که به عنوان یک ادویه، هم طعم دهنده و هم خوشبو کننده غذا، کاربرد دارد.

_ سلامت پوست

ترکیب برگها و ساقه گلپر با ماست و یا روغن بادام می تواند ماسک عالی برای سلامت و نشاط پوست باشد و سطح پوست را نرم کند.

_ خواص چای گلپر

طبیعت گرم و خشک گلپیر می تواند به عنوان یک چای علاوه بر تسکین اعصاب، نوشیدنی مناسب برای چربی زدایی و هضم غذا باشد.

_ رفع سردی

گلپر دارای طبع گرم و خشک می باشد که علاوه بر رفع سردی، برای امراض رماتیسم نیز می تواند مفید باشد.

_ اشتها آور

اگر از کم اشتهایی یا لاغری مفرط رنج می برید در غذاها از ادویه گلپر استفاده کنید و یا قبل از وعده های غذایی دمنوش گلپر را مصرف نمایید.

_ تقویت کننده سیستم گوارش

اگر به دنبال یک گیاه دارویی قوی برای تقویت کل سیستم دستگاه گوارش هستید، گلپر را مصرف نمایید. خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد ویروسی این گیاهدر تقویت سیستم گوارش معجزه می کند.

_ درمان اسهال

جوشانده گلپر را می توانید به عنوان درمان اسهال استفاده کنید. برای این منظور مقداری از گلپر خشک شده را در آب داغ بریزید تا دم بکشد و مصرف کنید.

_ ضد نفخ

یکی از گیاهان دارویی بسیار ارزشمند که نقش بسیار زیادی در کاهش باد معده و نفخ دارد گلپر می باشد. ادویه گلپر را با غذا و یا از چای گیاه گلپر برای این منظور استفاده کنید.

مصرف گلپر در زنان باردار​


● مصرف گلپر در زمان بارداری بویژه سه ماهه اول بارداری بسیار خطرناک بوده و ممکن است سبب سقط جنین گردد پس در طرف آن دقت کرده و از پزشک خود مشاوره بگیرید

مصرف گلپر در کودکان​


● ضد عفونی کننده و میکروب کشی قوی برای کودکان است

● اشتها آور خوبی برای بچه های کم خوراک است

مضرات مصرف گلپر

● مصرف زیاد در زنان باردار موجب سقط جنین می شود

● افراد با مشکلات قلبی و عروقی از مصرف زیاد آن بپرهیند چون باعث افزیش تپش قلب می شود
 
بالا