خواص فلفل که ممکن است از آن بی خبر باشید

  • نویسنده موضوع Reza
  • تاریخ شروع
Reza

Reza

کاربر شهروند
تاریخ ثبت‌نام
1/7/22
نوشته‌ها
1,834
پسندها
2,426
امتیازها
113
مدال ها
6

فلفل و خواص بی نظیر آن​

در ادامه این مطلب به 8 خاصیت عادت به خوردن این ماده غذایی اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

1- حفاظت از شما در برابر التهابات​

طعم تندی فلفل به‌دلیل وجود ترکیب شیمیایی به‌نام کپسایسین است که گیرنده‌های گرما در دهان را فعال می‌کند. این ترکیب همچنین خواص ضدالتهابی دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با این التهابات را کاهش می‌دهد. از همین‌رو، مصرف 4 نوبت فلفل طی هفته در کنار رژیم غذایی متعادل در کاهش این عوارض موثر است.

2. تامین کردن ویتامین‌ها و املاح​

فلفل، ماده غذایی با مقدار فراوان ویتامین‌های A،C ،E ، K و B6 است. البته می‌توان فلفل را منبع غنی از مس، آهن، منیزیوم، منگنز و پتاسیم دانست.

3- بهبود علائم سرماخوردگی​

کپسایسین با تحریک ترشح مخاط تنفسی به پاکسازی مجاری تنفسی کمک می‌کند. خاصیت ضدالتهابی فلفل نیز در بهبود علائم مرتبط با سرماخوردگی موثر است. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ویتامینC فلفل نیز روند بهبود بیماری را تسریع می‌کند.

4- تنظیم کردن سطح انسولین​

گنجاندن فلفل در رژیم غذایی در تنظیم سطح انسولین موثر است. از همین‌رو، فلفل خوراکی مفیدی برای مبتلایان به دیابت محسوب می‌شود و بهتر است در رژیم غذایی جای گیرد.

5- تامین آنتی‌اکسیدان‌​

فلفل منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها به‌خصوص دو نوع فلاونوئید به‌نام‌های کرستین و لوتئین همچنین منگنز و ویتامینE است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی با رادیکال‌های آزاد زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ها و به‌خصوص سرطان کولون و پروستات مقابله می‌کند.

6- کاهش میزان چربی‌های بدن​

کپسایسین در زمینه کاهش وزن نیز موثر است زیرا به سوخت‌وساز بیشتر چربی‌ها کمک می‌کند. مصرف فلفل باعث می‌شود روند تحلیل چربی‌ها بیش از حد معمول اتفاق بیفتد.

7- تسکین دردهای آرتروز​

مصرف فلفل به تسکین دردهای مرتبط با آرتروز و آرتریت روماتوئید کمک می‌کند که این تاثیر نیز به‌دلیل کپسایسین است. امروزه پمادهای موضعی حاوی این ترکیب وجود دارد که به بهبود علائم چنین بیماری‌هایی کمک می‌کند.

8- کاهش پیدا کردن استرس​

فلفل تولید آندورفین که هورمون افزایش نشاط است را فعال می‌کند. خوردن فلفل تاثیر ضددرد نیز دارد و به بهبود علائم گرفتگی عضلانی مرتبط با استرس کمک می‌کند.
 
بالا