خواص شنبلیله دکتر خیراندیش 🔴 نحوه مصرف، عوارض

اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,877
پسندها
22,619
امتیازها
113
مدال ها
6
InShot

خواص شنبلیله دکتر خیراندیش 🔴 نحوه مصرف، عوارض

شنبلیله یک گیاه دارویی است که از گذشته های دور در طب سنتی برای درمان بیماری های گوناگون استفاده می شود. شنبلیله دارای موادی مغذی مثل فیبر، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است. این گیاه دارای خاصیت های ضد التهابی، ضد میکروبی، و آنتی اکسیدانی است. در ادامه با بخش طب سنتی همراه باشید با خواص بی شمار شنبلیله از نظر دکتر خیراندیش آشنا شوید.

گیاه شنبلیله چیست؟​

شنبلیله یک گیاه گلدار می باشد که بومی منطقه جنوب آسیا است. این گیاه دارای دانه های کوچک و به رنگ قهوه ای است که جهت ادویه و دارو استفاده می شود. شنبلیله به دلیل خاصیت دارویی خود، در طب سنتی بسیاری از کشورها از جمله ایران، هند، و چین مصرف می شود.

خاصیت های شنبلیله دکتر خیراندیش​


شنبلیله دارای خواص بی‌شماری برای سلامتی است که بعضی از آنها عبارتند از:

تخم شنبلیله و درمان سوزش سر دل

دانه شنبلیله از مقادیر فراوانی موسیلاژ تشکیل شده است که التهابات روده و معده را با پوشاندن دیوار معده و روده کاهش میدهد. اضافه کردن یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله به غذاها برای درمان سوزش سر دل و رفلاکس . روش دیگر، یک قاشق چایخوری از پودر دانه شنبلیله در آب یا آب میوه حل کنید و قبل از وعده غذایی مصرف کنید . همین طور این گیاه خاصیت هضم کنندگی و ملین دارد و در بسیاری از داروهای گیاهی به عنوان laxative (ملین) ک از کاربرد دارد

پوستی سالم و شاداب با دانه شنبلیله

بهترین درمان طبیعی و مؤثر برای بیماری های پوستی مانند اگزما ، جوش ، خراش ، زخمها ، سوختگی ، عارضه های پوستی به وجود آمده از نقرس و نیز ضخیم و پرپشت شدن موها ، مصرف موضعی از پودر دانه شنبلیله است. برای این منظور لازم است پودر دانه شنبلیله را با آب داغ ترکیب کنید و سطح موضع آسیب دیده پوست و یا مو را با این ترکیب کاور کنید .

مصرف شنبلیله برای درمان التهابات بدن

1- یک قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را پودر کنید.
2 - محصول بدست آمده را با آب گرم مخلوط کنید.
3 - یک تکه پارچه ی پاک را بردارید و در این مخلوط بخوابانید.
4- پارچه را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.


کنترل تب به وسیله گیاه شنبلیله

گیاه شنبلیله به عنوان یک گیاه تب بر شناخته می شود . بهترین روش مصرف دانه شنبلیله با لیمو و عسل در هنگام بیماری است. بایستی یک تا دو قاشق چایخوری دانه شنبلیله را ٣ مرتبه در روز با چای سبز دم کنید و بعد از آن با یک قاشق چایخوری عسل و اندکی آب لیموترش تازه مصرف کنید.

شنبلیله برای زایمان راحت تر

شنبلیله انقباضات رحم را تحریک می کند و به زایمان راحت تر کمک کنده است . با این حال ، زنان باردار فقط با تجویز پزشک می توانند از شنبلیله استفاده کنند.

درمان دیابت​

شنبلیله کاهش دهنده سطح قند خون است . این گیاه دارای ترکیبات ضد دیابتی است که می توانند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

کاهش کلسترول​

شنبلیله می تواند به کاهش میزان کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید ها کمک شایانی داشته باشد. . این گیاه دارای ترکیبات استرولین است که می توانند کاهش دهنده جذب کلسترول از طریق باشد.

افزایش شیردهی​

شنبلیله یک گیاه مقوی شیر است که افزایش دهنده تولید شیر در مادران شیرده است. این گیاه دارای ترکیبات ایزوفلاون است تحریک کننده تولید شیر است. توصیه می کنیم که روزی سه مرتبه و حداقل ۵۰۰ میلی گرم تخم شنبلیله استفاده کنید.

تقویت میل جنسی​

شنبلیله می تواند به تقویت میل جنسی در مردان و زنان کمک شایانی داشته باشد . این گیاه دارای ترکیبات آندروژنیک است که می توانند افزایش دهنده میل جنسی باشد.

درمان یبوست​

گیاه شنبلیله یک ملین طبیعی است که به بهبود یبوست کمک می کند . این گیاه دارای فیبر است که می تواند به نرمی مدفوع و تسهیل خروج آن کمک کند.

بهبود سلامت قلب​

شنبلیله می تواند به بهبود وضعیت قلب کمک کند. این گیاه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به کاهش خطر مشکلات قلبی عروقی کمک کننده است.

تقویت دستگاه ایمنی بدن​

شنبلیله می تواند به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کند. این گیاه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می توانند به محافظت از سلول ها در برابر آسیبها کمک کنند. شنبلیله همچنین دارای مواد ضد التهابی است که می توانند به کاهش التهابات در بدن کمک کنند. التهابات می توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و در نتیجه خطر بروز بیماری ها را افزایش دهد.

مقدار مصرف شنبلیله​

چه مقدار شنبلیله مصرف کنیم؟ باید گفت برای هر فرد تفاوت دارد . برای تعیین میزان مناسب مصرف شنبلیله، باید با پزشک خود مشورت کنید.

روش استفاده از شنبلیله​

شنبلیله را می شود به شکل دمنوش، پودر، یا کپسول استفاده کرد. دوز عادی مصرف شنبلیله به صورت دمنوش، یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله در یک فنجان آب جوش است. این دمنوش را بایستی ۱۰-۱۵ دقیقه دم کنید و سپس صاف کنید و مصرف کنید.

چه مدت زمانی شنبلیله مصرف کنم؟​

مدت زمان استفاده از شنبلیله برای هر فرد تفاوت دارد . برای مشخص شدن مدت زمان مناسب استفاده شنبلیله، باید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا مصرف شنبلیله عوارض جانبی دارد؟​

شنبلیله عوارض جانبی بسیار کمی دارد، اما اگر به بادام زمینی آلرژی داشته باشید ، حساسیت شما به شنبلیله هم امکان دارد. شنبلیله میزان قند خون را کاهش میدهد و استفاده از دوزهای بالا از شنبلیله باعث افت زیاد قند خون می شود. اگر بیمار دیابتی می باشید با احتیاط و با فاصله زمانی از انسولین و داروهای خود شنبلیله را مصرف کنید .
این گیاه درمان موثر وطبیعی بیماری آسم است؛ ولی تنفس پودر شده آن سبب تشدید آسم و علائم آلرژیک در افراد می شود. گاهی مصرف شنبلیله، ممکن است باعث ایجاد برخی عوارض جانبی مثل نفخ، حالت تهوع، و اسهال شود. سلامت باشید ❤️
 
بالا