خشکی پوست در بارداری ؛ از علت تا درمان

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
یکی از علائمی که زنان در دوران بارداری تجربه می‌کنند طبق واکنش بدنشان به تغییرات هورمونی با هم فرق می کند.خشکی پوست از جمله مواردی می باشد که با تغییرات هورمونی در زنان باردار ایجاد می شود.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی شیراز، متخصص زنان و زایمان گفت: تقریباً نود درصد خانم‌ها در دوران بارداری دچار تغییراتی در پوست خود می‌شوند

نوسانات هورمونی در بارداری موجب بروز تغییرات زیادی در بدن می‌شود. بسیاری از افراد در دوران هورمونی با عوارضی مثل خشکی و پوسته پوسته شدن پوست و قرمزی و خارش پوست مواجه می‌شوند.

در این شرایط خاصیت ارتجاعی پوست کاهش پیدا می‌کند و پوست رطوبت طبیعی خود را از دست می‌دهد.

مشکلات خشکی پوست می‌تواند طبیعی بوده و عارضه‌ای کوتاه‌ مدت باشد که بعد از زایمان برطرف خواهد شد.

دکتر«سعید البرزی»بیان کرد: جنینی که در حال رشد است، تغییرات زیادی در بدن ایجاد می کند که یکی از آنها خشکی پوست است . علائمی که در دوران بارداری باعث خشکی پوست می شود شامل:

▪︎ نوسانات هورمونی در دوران بارداری مانع هیدرولیپیدی را که از سطح پوست شما محافظت می کند تضعیف و تخریب می کند.

▪︎تغییرات آب و هوایی مانند رطوبت و جریان هوا می تواند منجر به خشکی پوست شود، که این اتقاق معمولا در تابستان ایجاد می شود.

▪︎ زیاد تمیز کردن و شستن پوست سد دفاعی آن را ضعیف و در نتیجه باعث خشکی پوست می شود.

▪︎ کم کاری تیروئید طی بارداری می تواند یکی دیگر از علائم خشکی پوست باشد.

▪︎ کمبود ویتامین ها از جمله ویتامین A در رژیم غذایی پوست شما را خشک می کند. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند زمان بارداری، رژیم غذایی باید سالم و کاملاً مغذی باشد.

وی جهت پیشگیری از خشکی پوست طی بارداری به چند نکته اشاره کرد:

》 آب به میزان کافی بنوشید، در دوران بارداری بدن به مایعات بیشتری نیاز دارد تا بتواند حجم خون بیشتر شده و انتقال اکسیژن را در بدن بهبود بخشد.

》 از صابون‌های که منشاء شیمیایی دارند استفاده نکنید.

》 قرار گرفتن در معرض آب گرم رطوبت بدن را گرفته و انعطاف پذیری آن را کاهش می دهد بنابراین صورت و بدن خود را با آب ولرم شستشو دهید.

》سعی کنید کمتر از نوشیدنی‌ های کافئین‌ دار و گازدار استفاده کنید زیرا پوست را دهیدراته می‌ کند.

》غذاهای مغذی با چربی های سالم مانند آووکادور، مغزها، روغن زیتون، روغن کانولا، سبزیجات برگی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.


او درآخر خاطر نشان کرد: خشکی پوست حین بارداری غیرعادی نیست و راه ‌هایی برای برگرداندن پوست به حالت نرمال وجود دارد. اما لازم است از پوست خود مراقبت کرده و نسبت به تغییرات دقیق باشید تا بتوانید به موقع عارضه را درمان کنید.
 
بالا