خانه تکانی ترسناک ولی لذت بخش!

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
خانه تکانی یکی از رسوم ترسناک اما لذت بخش و جالب ایرانیان است .چرا ترسناک؟!


در زمان خانه تکانی گرد و غبار زیادی بلند می‌شود.

کمر درد می‌گیرید.

خسته می‌شوید.

آسایش کمتری دارید.

غذا دیر حاضر می‌شود یا نمی‌شود.

مواد شوینده و گازهای آن خطرناک هستند.

نردبان‌ و سایر وسایل خطرناک مثل طی در دسترس کودکان قرار می‌گیرند.



■نکات خیلی خیلی مهم خانه تکانی!



_تنهایی کار نکنید!

هیچ کس وسواس شما را ندارد، اما باور کنید، تنها کار کردن، تنها شما را فرسوده می‌کند.

پس اگر می‌خواهید، کمر درد نگرفته و به دردهای متعدد دچار نشوید. تنهایی کار نکنید. اجازه دهید همسر و فرزندان به شما در کارهای خانه کمک کنند.


_مواد شوینده را با هم مخلوط نکنید!

باور کنید، مواد شوینده، مواد شیمیایی اسیدی یا بازی بسیار فعالی دارند، آن‌ها با هم واکنش داده و گازهای بسیار سمی متصاعد می‌شود، که به ریه‌های شما و عزیزان شما آسیب بلند مدت خواهد زد.



_مراقب کودکان باشید

مواد شوینده را در دسترس آن‌ها قرار ندهید، ممکن است به آن‌ها دست زده یا آن‌ها را بخورند، باور کنید، این اتفاقی نیست که دوست دارید بیفتد.

اجازه ندهید به لوازم شکستنی دست بزنند، آن‌ها را به نحو دیگری مشغول کنید. زیر نردبان جای بازی نیست!



_از آشپزخانه شروع کنید

معمولا آشپزخانه به دلیل وجود چربی‌ها و مواد غذایی به کار بیشتری از سایر نقاط در خانه تکانی نیاز دارد. پس کار را از همانجا شروع کنید، تا زمانی که انرژی بیشتری دارید آن را به پایان ببرید. سپس به سراغ نقاط سختی مثل اتاق خواب‌ها بروید.



_مراقب گرد و غبار باشید

گرد و غبار زیادی هنگام خانه تکانی بلند خواهد شد. این گرد و غبار می‌تواند به ریه‌ها و چشم‌های شما آسیب بزند. پس حتما از ماسک، دستگاه تصفیه هوا یا بخور حین کار استفاده کنید.


_زمان شروع خانه تکانی

حداقل کارها را ۱۰ روز قبل از عید شروع کنید. اجازه ندهید کارها برای ۲ یا ۳ روز آخر بماند. با این روش کمتر خسته خواهید شد و روز آخر فقط یک تمیز کاری سطحی باقی می‌ماند.



_غر نزنید!

باور کنید کار خانه تکانی به خودی خود خسته کننده است. غر زدن، مشکلی را حل نکرده و تنها استرس روانی را به شما و خانواده اضافه می‌کند.

اگر چیزی شکست، عصبانی نشوید، تا جو خانه متشنج نشود.



_بگذارید دیگران هم نان بخورند!

بعضی کارها را به بیرون محول کنید. شستن فرش‌ها کار سختی است. شما می‌توانید از فرش شویی‌ها استفاده کنید. نظافت حیاط یا راه پله ها را به کارگران بسپارید، تا کمتر خسته شوید.



_جعبه کمک‌های اولیه

در زمان خانه تکانی بریدن دست، سوختن آن یا له شدن انگشت ممکن است اتفاق بیافتد. جعبه کمک‌های اولیه در این زمان‌ها کمک بزرگی تا رسیدن به پزشک خواهد بود.



_بهداشت را جدی بگیرید

در طول خانه تکانی خاک روی صورت شما نشسته و دستان شما خشک یا کثیف می‌شود(به خصوص اگر از دستکش استفاده نکنید.)، پس ضمن استحمام از کرم مرطوب کننده و شوینده‌های صورت و دست خوب استفاده کنید.
 

موضوعات مشابه

بالا