حکم روزه زن باردار نی نی سایت

  • نویسنده موضوع اعتصامی
  • تاریخ شروع
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,793
پسندها
22,599
امتیازها
113
مدال ها
6
حکم روزه زن باردار نی نی سایت

پیرامون حکم روزه زن باردار مقاله ای خدمت شما دوستان عزیز ارائه می دهیم و نظرات مراجع عظام تقلید را بیان خواهیم کرد، لطفا تا پایان با ما همراه باشید
می بایست به این نکته اشاره کرد که روزه گرفتن مادر باردار از دیدگاه شرعی و علم پزشکی در ماه های مختلف بارداری با دقت به این موضوع که برای مادر و جنین آیا مضر است یا خیر، احکام مختلفی دارد. به همین سبب است که مادران باردار بایستی با توجه به سن جنین شان، برای روزه گرفتن وظیفه شرعی خود را بررسی کنند.
با دقت به اینکه مدت زمان بارداری طولانی است، ممکن است بخشی از این دوران با ماه رمضان مصادف و هم زمان باشد . اکنون این پرسش برای بانوان مطرح می شود که حکم روزه زنان باردار از ديدگاه حکمی و شرع چیست؟ و همین طور آیا روزه گرفتن زنان باردار از دیدگاه پزشکی ممنوع است ؟ در این مقاله قصد داریم این سوالات را پاسخ دهیم
حکم شرعی روزه زنان باردار

«تمامی مراجع عظام تقلید بر این باور هستند که اگر روزه گرفتن زنان باردار بر جنین یا مادر خوف ضرر را داشته باشد، روزه بر مادر واجب نمی باشد .»
روزه گرفتن بانوان باردار حکم شرعی روزه مادر باردار
اکنون این سوال برای ما پیش آمده که «خوف ضرر» چیست؟

به احکام زیر بسیار توجه کنید:

دیدگاه آیت الله صافی:
«منشأ عقلایی و قابل اعتماد خوف ضرر، توسط تجربه فرد یا گفته پزشک مورد اطمینان می باشد.»

دیدگاه آیت الله خامنه ای:
«خوف ضرر، ضررى است که داراى منشأ عقلایى باشد.»

دیدگاه آیت الله خامنه ای:
«اگر با وجود خوف از ضررى که داراى منشأ عقلایى است، روزه گرفته باشد و یا بعداً برایش معلوم شود که روزه براى او یا براى جنین اش ضرر داشته، روزه‏ اش صحیح نیست و قضاى آن بر او واجب است.»

حالا تکلیف روزه بانوان باردار چیست؟
وقتی که ثابت شود که روزه برای زنان باردار و یا جنین آن ها ضرر دارد زن باردار بر اساس نظر حضرات آیات خامنه‌ای، سیستانی و مکارم شیرازی:

«لازم است روزى یک مد طعام (تقریباً 750 گرم گندم یا نان و مانند آن) به فقیر بدهد و قضاى روزه را هم بعداً به‌جا آورد.»

دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی:
«چنان‌چه روزه گرفتن در این مدت برای زنان باردار ضرر داشته، قضا ندارد، ولی اگر برای بچه ضرر داشته، باید قضای آن را هم به‌جا بیاورد.»

دیدگاه آیت الله وحید خراسانی:
«در موردی که روزه برای جنین ضرر داشته باشد، علاوه بر قضا باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و احتیاط مستحب این است که در صورتی هم که روزه برای خودش ضرر دارد، یک مد طعام به فقیر بدهد.»
ضمنا زن باردار باید تا قبل از ماه رمضان سال آینده کفاره روزه هایی را که نگرفته را بدهد در غیر این صورت:

دیدگاه آیت الله خامنه ای:
«اگر تأخیر قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان دیگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، کفاره تأخیر نیز واجب است که عبارت است از پرداخت یک مد طعام به فقیر براى هر روزه، ولى اگر به خاطر عذرى باشد که شرعاً مانع صحت روزه است، فدیه‌‏اى ندارد.»

دیدگاه آیت الله خامنه ای:
«اگر روزه براى خودش ضرر داشته و تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، فقط فدیه به نحو مذکور کافى است و قضا ساقط مى‌شود و باید توجه داشت؛ در صورتى‌که قضا ساقط نیست، چنان‌چه تا آخر عمر نتواند روزه هاى خود را قضا کند، لازم است وصیت نماید.»

دیدگاه آیت الله سیستانی درباره روزه زنان باردار
اگر روزه برای زنان باردار یا جنین ضرر داشته باشد یا این‌که سبب افتادن او در مشقتی که عادتاً قابل تحمل نیست گردد، روزه بر او واجب نیست و باید قضا کند و کفاره ندارد.
بانویی که به دلیل زایمان نتواند روزه بگیرد فقط باید قضای روزه اش را بجا آورد.

روزه هایی که از زمان بارداری تا آخر شیردهی قضا شده ولی توانایی جسمی ادای آن ها را ندارید، مقداری را که توانایی دارید باید قضا کنید.

بانویی که زایمان او نزدیک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش یا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز یک مُد طعام (۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقیر دهد.

ولی زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او یا حملش ضرر داشته باشد یا اینکه سبب افتادن وی در مشقتی که معمولا قابل تحمل نیست گردد روزه بر او واجب نیست و باید قضا نماید و کفاره ندارد
 
بالا