برند جواهرات "کارتیه"چگونه تحت تاثیر هنر اسلامی قرار گرفت؟

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
Cartier jewellery and watch store 1881 heritage hong kong 001


برند جواهرات "کارتیه"چگونه تحت تاثیر هنر اسلامی قرار گرفت؟​



مساجد ایران تا کتیبه ها و تزیینات"هزار و یک شب" ..

اشکال هندسی در تمدن اسلامی منبع الهام بسیاری از هنرها در سراسر جهان بود

خانه جواهرات بین المللی کارتیه شاید بیشتر به خاطر ریشه های پاریسی اش شناخته شود، اما مدت هاست که به دنبال الهام گرفتن در خارج از مرزهای فرانسه بوده است.

تزئینات آن شامل کاکتوس های صحرایی، گروهی از کروکودیل های عجیب و غریب و نقاشی هایی از گربه های بزرگ بود. به طوری که بیشترین تأثیری که برجسته ترین آثار سازنده جواهرات فاخر را تشکیل می دهد، هنر اسلامی است.

در نمایشگاهی با عنوان "در جستجوی مدرنیته" که در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار شد، موزه هنرهای تزئینی و موزه هنر دالاس برنامه ای ترتیب دادند تا میزان الهام گرفتن از معروف ترین و موفق ترین جواهرات کارتیه را برجسته کنند. از هنر کهن تمدن اسلامی و هنرهای شرقی وام گرفته شده است. تاثیری بی نظیر و مستقیم از هنر اسلامی
این نمایشگاه پرطرفدار که در اواسط سال 2022 برگزار شد و هنوز هم به دلیل آثار و طرح های موجود در آن بحث ها و تحلیل های زیادی برانگیخته می شود و شامل بیش از 500 قطعه از این با تأثیر مستقیم از هنر اسلامی است. .

به نقل از فایننشال تایمز، پیر رانرو، مدیر روابط عمومی برند، سبک و میراث، می گوید: «به نظر می رسد که اشکال مختلف هنر اسلامی تأثیر عمیقی برکارتیه داشته است. نقوش هندسی که توسط مسلمانان اختراع شد.الهام بخش بوده است.
لویی فرانسوا کارتیه اولین بار این شرکت را در سال 1847 به عنوان یک ارائه دهنده تخصصی هنرهای زیبا و جواهرات تاسیس کرد، اما نوه های او لوئیس و ژاک کارتیه دریافتند که می توان از نقوش باستانی برای طراحی جواهرات مدرن استفاده کرد.

در آغاز قرن، ژاک از پاریس به کشورهای عربی در منطقه خلیج فارس سفر کرد و با مرواریدهای درخشان، نقاشی ها و عکس هایی بازگشت که تأثیرات او را که تحت تأثیر زیبایی و منحصر به فرد بودن آنها بود، به تصویر کشید.

سپس، در سال 1911، ژاک به سفر خود به هند ادامه داد و در آنجا با مهاراجه تبادل نظر و حتی جواهرات خاص داشت. در همین حال، پاریس به کانون دلالان و مجموعه داران هنر اسلامی و آثار منحصر به فرد تبدیل شد.

در اوایل دهه 2000، برادر ژاک، لوئیس، که کلکسیونر عتیقه‌جات، آثار هنری و کتاب‌های قدیمی بود، از نمایشگاه مهمی در این زمینه در موزه هنرهای تزئینی بازدید کرد.

این تأثیرات، شهرت جواهرات و اشیای قیمتی کارتیه را شکل داده است، زیرا تکنیک‌های که قرن‌هاست مغفول مانده در طراحی‌های معاصر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از برجسته ترین طرح های به الهام گرفته شده از هنر اسلامی می توان به تاج پلاتین و الماس حکاکی شده با برگ های فیروزه و نخل اشاره کرد که قدمت آن به سال 1936 باز می گردد. علاوه بر طرح مرکب و مداد و گواش جعبه پودری تزئین شده با نقش موزاییک عربی الهام گرفتن در طراحی مسجد در ایران
از برجسته ترین و ارزشمندترین قطعات طراحی شده توسط این برند گردنبند بنفش مربوط به سال 1947 است که توسط دوک ویندزور و یکی از نجیب زاده های بریتانیا در اواسط قرن گذشته خریداری شد و از طلا ریخته شده و تابیده شده است. پلاتین پوشیده از الماس، آمیتیست و فیروزه.

به نوشته روزنامه بریتانیایی تایمز، شکل منحصر به فرد و طراحی متقارن این قطعه به معماری قرن نوزدهم بازمی گردد. ساختار هندسی و ترکیب رنگ های این آویز آینه سقف مسجد نصیرالملک شیراز است.

این سفر در اوایل قرن بیستم آغاز شد، «زمانی که هجوم هنر اسلامی موج جدیدی از علاقه را در اروپا و آمریکا به راه انداخت که شیفته هنر مراکش، اسپانیا و مصر، تا ایران و هند بودند».

عشق عمیق به هندسه اسلامی

مجله آمریکایی اسمیتسونین ورایتی رابطه خانه مد با هنر اسلامی را یک "عشق" توصیف کرد.

او توضیح داد که برادران لوئیس، ژاک و پیر، بنیانگذاران اصلی سبک و سبک خانه جواهرات، «از هند، ایران، شمال آفریقا، شبه جزیره عربستان و فراتر از آن برای توسعه سبک و نقش هنری برند الهام گرفتند. از نئوکلاسیک به هنر مدرن و هنر دکو وام گرفته شده از هنرهای باستانی تکامل یافته است."

این امر، برای مثال، در خط توتی فروتی خانه جواهرات در دهه‌های 1920 و 1930 مشهود است، که "یاقوت، زمرد و یاقوت کبود را در نقوش گل، توت و برگ موجود در جواهرات سنتی هند مغول و طرح‌های نقوش در هند گنجانده بود. آثار عربی کهن مانند رمان هزار و یک شب».

و با آشکار شدن نفوذ اسلام در خانه جواهر، روشن می شود که خانه طلا و جواهر در طول 175 سال گذشته در تسلیم شدن به سلطه هنر اسلامی و تبدیل آن به طرح های پیچیده هندسی برای شکل دادن به جواهرات خود موفق بوده است.....
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا