برای دیدن دشتِ لاله واژگون به کدام مناطق ایران سفر کنیم؟

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
Plain of overturned tulips in Fereydunshahr


با شروع فصل بهار، زیبایی‌های طبیعت آغاز می‌شود و مناظر بکر و سرسبز بهاری هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد. یکی از جذاب‌ترین مناظر بهاری، دشت لاله های واژگون است که در برخی از نقاط کشورمان دیده می‌شود. خواستگاه اصلی این گل زیبا غرب ایران(کوه‌های زاگرس) بوده و تابحال ۱۵ گونه از آن شناسایی شده است. لاله واژگون پیوندی عمیق با داستان‌ اسطوره‌ای ایران و مرگ سیاوش دارد و به باور بسیاری برای این مرگ غم‌انگیز گریان است. گاهی شیره‌ی بی‌رنگ این گل سربه‌زیر که در درون لاله قرار دارد به سمت پایین سرازیر می‌شود و طوری به نظر می‌رسد که گل در حال گریه است. به همین دلیل این گل را با نام‌های دیگری مانند اشک مریم و لاله اشک هم می‌شناسند.

دشت لاله‌ واژگون کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری

دشت کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری یکی از زیباترین و معروف‌ترین دشت‌های لاله واژگون در ایران است. این دشت زیبا و تماشایی در ۱۲کیلومتری شهر چلگرد و روستای بنواستکی قرار دارد. در مسیر رسیدن به این دشت می‌توانید از دیگر جاذبه‌های این شهر مانند آبشار علیخان و چشمه دیمه هم بازدید کنید و سپس به دیدن دشت لاله‌های سرخ و زرد بروید.

دیدن لاله های واژگون الیگودرز در لرستان

دشت الیگودرز در استان لرستان یا همان دشت لاله دالانی را می‌توان بزرگ‌ترین دشت لاله‌های واژگون در ایران و جهان دانست. این دشت از جنوب شرقی شهر الیگودرز شروع شده و تا دامنه‌های زاگرس ادامه پیدا می‌کند. برای دیدن این دشت زیبا باید ۳۵ کیلومتر در جهت جنوب شرقی شهر بروید تا به دشت برسید. در صورتی که به دیدن دشت لاله واژگون الیگودرز بروید می‌توانید یکی دیگر از گل‌های خاص این منطقه با نام «سوسن چلچراغ» را هم مشاهده کنید. به طور کلی لرستان به داشتن طبیعت منحصربه‌فرد و آبشارهای زیبا معروف است و سفر به نقاط مختلف آن برای هر طبیعت‌گردی پر از تجربه‌های ناب خواهد بود.

دشت لاله واژگون گلستان کوه در خوانسار اصفهان

دشت لاله واژگون گلستان کوه در خوانسار اصفهان از پرگل‌ترین دشت‌های ایران است. این دشت حدودا در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب خوانسار و در کنار جاده قرار دارد و برای رسیدن به آن فقط کافیست جاده را تا دامنه گلستان کوه ادامه دهید. زمانی که به مقصد رسیدید می‌توانید دشت پر از گل‌های رنگارنگ را مشاهده کنید که در دره‌ی باریکی خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید هر ساله در فصل شکفتن لاله‌ها، جشنواره‌ای در این منطقه برگزار می‌شود و مردم محلی با سورنازنی، چوب‌بازی و برپایی بازارچه صنایع دستی شکفتن لاله‌های واژگون را جشن می‌گیرند.

دیدن لاله های واژگون در سمیرم در اصفهان

دشت لاله واژگون سمیرم در اصفهان فقط محدود به یک منطقه نمی‌شود و گردشگران می‌توانند در مناطقی مانند وردشت، حنا، ونک، مهرگرد و پادنا این گل‌های زیبا را مشاهده کنند. با فرا رسیدن ابتدای ماه اردیبهشت، این گل های زیبا در رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد در این مناطق می‌شکفند و مناظر شگفت‌انگیزی را به وجود می‌آورند.

دشت لاله واژگون فریدون‌شهر در اصفهان

دشت لاله واژگون فریدون‌شهر در اصفهان یکی دیگر از دشت‌هایی است که می‌توانید این گل های زیبا را در آن مشاهده کنید. این دشت در مسیر چشمه لنگان و در دامنه کوه قرار دارد و نیازمند سه ساعت پیاده‌روی است. با این که سختی مسیر دسترسی به این منطقه را برای عموم سخت کرده است اما برای افرادی که عاشق دیدن طبیعت بکر و گل‌های دست‌نخورده باشند بازدید از دشت لاله واژگون در منطقه چال قو فریدون شهر تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

افوس در استان اصفهان و طبیعت بی نظیر

دشت لاله واژگون افوس در استان اصفهان را می‌توان جزو زیباترین دشت‌های این گل دانست. شهر افوس جزو شهرستان بوئین و میاندشت محسوب می‌شود و آب و هوای معتدل و کوهستانی دارد. به خاطر همین آب و هوای مناسب، در فصل بهار لاله‌های واژگون با رنگ‌های زرد لیمویی در این منطقه رشد می‌کنند. ارتفاع این گل‌ها معمولا بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر است.

دشت لاله واژگون دره کی در کردستان

دشت لاله واژگون دره کی در کردستان ترکیبی از لاله‌های واژگون قرمز رنگ با ساقه‌های سبز را به نمایش می‌گذارد. به علت متفاوت بودن آب و هوای دره کی با سایر مناطق، لاله‌های این دشت در فروردین ماه رشد می‌کنند. برای رسیدن به این منطقه باید حدود ۲۰۰ کیلومتر را از یاسوج تا سروآباد رانندگی کنید و سپس ۵۰ کیلومتر دیگر برانید تا به روستای دره کی برسید.

دشت لاله واژگون مشکان در استان فارس

استان فارس به علت آب و هوای نسبتا کوهستانی پوشش گیاهی بسیار زیبایی دارد. به خصوص از اواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت برای دیدن یکی از زیباترین دشت‌های لاله واژگون می‌توانید سری به دشت لاله واژگون مشکان در منطقه جاشترگ(بخش مشکان شهرستان نی ریز) بزنید و ترکیب رنگ‌های قرمز و سبز را در طبیعت مشاهده کنید.

سپیدان در استان فارس با باغ های دیدنی

سپیدان در فاصله ۱۲۵‌کیلومتری شیراز قرار دارد و منطقه‌ای نسبتا کوهستانی محسوب می‌شود. برای دیدن دشت لاله واژگون سپیدان در استان فارس باید به روستای کمهر رفته و سپس وارد بخش شمالی و باغ اسماعیل فریدونی شوید، در این باغ زیباترین لاله‌ها را مشاهده خواهید کرد. به طور کلی روستای کمهر در فصل بهار به بهشتی تبدیل می‌شود که تماشای آن هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. اگر به این منطقه سفر کردید حتما سری هم به آبشار معروف مارگون در شمال روستا بزنید.

دشت لاله واژگون برم فیروز در استان فارس

دشت لاله واژگون برم فیرزو در استان فارس یکی دیگر از دشت‌های زیبایی است که در فصل بهار می‌توانید به آن سفر کنید. روستای برم فیروز یکی از توابع شهر توریستی سپیدان است و به جز دشت لاله واژگون، دریاچه برم فیروز هم در این منطقه قرار دارد. این روستا ترکیبی از مناظر کوهستانی و دریاچه را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

دشت لاله های واژگون منطقه خمبی گرمه در خراسان شمالی

دشت لاله های واژگون منطقه خمبی گرمه در خراسان شمالی یکی دیگر از محبوب‌ترین مناطق طبیعت‌گردان است. این منطقه به علت داشتن آب و هوای نیمه‌کوهستانی مکان بسیار مناسبی برای رشد لاله واژگون است. با شروع فصل بهار گل‌های رنگارنگ و زیبا در اطراف روستای گرمه رشد می‌کنند و با شکفتن کمیاب‌ترین گونه‌های این گل زیبا به رنگ‌های بنفش و زرد مناظر شگفت‌انگیزی در این منطقه پدید می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم حتما به جشنواره لاله واژگون منطقه خمبی گرمه، سر بزنید و این گل‌های زیبا را از نزدیک تماشا کنید.

دشتی رویایی در خمین در استان مرکزی

دشت لاله های واژگون خمین در استان مرکزی را باید در کوهپایه‌های روستای دهنو جستجو کنید. این روستا در مقایسه با مناطق کوهستانی دیگر ارتفاع کمتری از سطح دریا دارد به همین دلیل از دشت‌های دیگر سرسبزتر می‌شود. لاله‌های واژگون این منطقه اغلب به رنگ قرمز هستند اما در میان آن‌ها رنگ زرد لیمویی هم دیده می‌شود. همچنین ارتفاع این گل‌های زیبا معمولا بین ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر است. جالب است بدانید دشت لاله های واژگون خمین علاوه بر گل‌های لاله واژگون دیگر گونه‌های تیره سوسن‌سانان را هم در خود جای داده است.

دشت لاله واژگون قله شاه قلات در آذربایجان غربی

دشت لاله واژگون قله شاه قلات در آذربایجان غربی دسترسی راحتی برای عموم ندارد. شاه قلات، قله‌ای در منطقه‌ی کوهستانی شهرستان مهاباد است و رسیدن به آن فقط با پیاده‌روی یا با استفاده از قاطر، تراکتور و وسایل نقلیه آفرود امکان‌پذیر است. طبیعت‌گردان پس از رسیدن به دامنه این کوه می‌توانند یکی از زیباترین دشت‌های لاله واژگون ایران را مشاهده کنند. همچنین در طول مسیر مناظر بسیار تماشایی از چشمه‌ها، جوی‌ها و مراتع سرسبز وجود دارد. به علت سخت بودن مسیر دسترسی، این منطقه هنوز بکر مانده و برای افرادی که به دنبال مناطق دست‌نخورده هستند مکان ایده‌آلی محسوب می‌شود.

منطقه بی نظیر در دامنه کوه‌های حاجی آباد همدان

دشت لاله های واژگون دامنه کوه‌های حاجی آباد همدان آخرین دشتی است که در این مقاله به معرفی آن می‌پردازیم. در نزدیکی کوه‌های حاجی آباد، روستایی با همین نام وجود دارد. این روستای کوهستانی جزو بخش فامنین بوده و در دهستان خرم‌دشت قرار دارد. از اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت می‌توانید برای دیدن لاله های واژگون به این منطقه بروید.


جمع‌بندی درباره معرفی دشت های لاله واژگون ایران

در این مقاله دشت های لاله واژگون ایران را معرفی کردیم. همانطور که گفته شد لاله واژگون گیاه بومی ایران بوده و در غرب کشورمان رشد می‌کند. هر ساله با فرا رسیدن بهار طبیعت‌گردان و دوستداران این گل زیبا می‌توانند به مناطق معرفی شده بروند و گونه‌های بسیار زیبایی از لاله واژگون را تماشا کنند. در پایان توصیه می‌کنیم در سفرتان به این دشت های زیبا از چیدن و آسیب رساندن به گل‌ها خودداری کنید و هیچ زباله‌ای را در این مناطق بر جای نگذارید.

 
آخرین ویرایش:
M

Mammoth

Mr
تاریخ ثبت‌نام
10/11/22
نوشته‌ها
47
پسندها
82
امتیازها
18
مدال ها
1
جنسیت
آقا👨
بخاطر دشت نرید که بستنش تا ۲ سال دیگه هم بازش نمیکنن
بخاطر بی فرهنگی ملت شریف کلی از لاله ها خراب شده
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: ثمین
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
بالا