اصلی ترین تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم چیست؟

  • نویسنده موضوع Nazbanoo
  • تاریخ شروع
Nazbanoo

Nazbanoo

کاربر شهروند
Female
تاریخ ثبت‌نام
1/10/22
نوشته‌ها
1,134
پسندها
1,978
امتیازها
113
مدال ها
4
جنسیت
علل ایجاد آستیگماتیسم چیست؟علائم ودرمان آستیگماتیسم چیست؟ می‌توان از ضعیفی چشم پیشگیری کرد؟ آیا ضعیفی چشم قابل درمان است؟ چه عواملی باعث ضعیفی چشم می‌شوند؟ چه کسانی بیشتر در معرض ضعیفی چشم هستند؟


شکل سطح بیرونی چشم شما (قرنیه) و لنزهای داخل چشم شما برای تمرکز و بینایی واضح مهم هستند. آستیگماتیسم وقتی رخ می‌دهد که شکل قرنیه یا لنزهای چشم به صورت کاملاً صاف و منحنی نباشد. نتیجه این حالت تاری دید است و این تاری دید در برخی افراد به صورت جزئی و خفیف می‌باشد، و برای برخی دیگر میزان تاری شدید تر می‌باشد.
Û±Û±-ÛµÛ¸-Û°Û±-eye-astigmatism.jpg

علل ایجاد آستیگماتیسم
آستیگماتیسم ممکن است‌‌ در بدو تولد وجود داشته باشد یا با افزایش سن ایجاد شده باشد، و ممکن است یک مؤلفه ارثی داشته باشد. همچنین این حالت می‌تواند ناشی از بیماری چشمی یا آسیب دیدگی باشد.


انواع آستیگماتیسم
دو نوع آستیگماتیسم وجود دارد:

آستیگماتیسم منظم که در آن قرنیه از یک جهت (به عنوان مثال فقط از جهت عمودی) بیشتر از طرف دیگر (مثلا افقی) خمیدگی دارد

آستیگماتیسم نامنظم که در آن انحنای قرنیه در سطح چشم غیر یکسان و نامنظم است
علائم آستیگماتیسم
علائم آستیگماتیسم
تاری دید
سردرد
خستگی
عدم بینایی مناسب در شب
لوچ شدن چشم‌ها
فشار چشمی، به خصوص بعد از تمرکز برای مدت طولانی
“تنبلی چشم” در کودکان
آستیگماتیسم یک بیماری چشمی است که در آن فرد تمرکز ضعیفی در همه مسافت‌ها وجود دارد. افرادی که آستیگماتیسم دارند نیز ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

دور بینی (هایپروپیا)
نزدیک بینی (میوپیا)
تشخیص آستیگماتیسم
اپتومتریست یا چشم پزشک شما (پزشک متخصص چشم) می‌تواند با معاینه چشم ، آستیگماتیسم را تشخیص دهد.

آزمایش این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تست بینایی
اندازه گیری میزان انحنای قرنیه‌های شما
اندازه گیری اینکه چشمان شما به خوبی نور را متمرکز می‌کنند یا خیر.
اگر در مورد بینایی خود نگران هستید، به بینایی سنج مراجعه کنید یا با پزشک خود صحبت کنید.


آستیگماتیسم در کودکان
از آنجا که آستیگماتیسم می‌تواند از بدو تولد وجود داشته باشد ، مهم است که در صورت نگرانی از بینایی کودک ، بینایی کودک خود را بررسی کنید.


درمان آستیگماتیسم
برای اکثر افراد،آستیگماتیسم یک بیماری خفیف است و به هیچ عنوان درمانی غیر از استفاده از عینک یا لنز طبی نیاز نیست. آستیگماتیسم شدیدتر ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد.


عینک
استفاده از عینک ساده‌ترین و ایمن‌ترین روش برای اصلاح آستیگماتیسم است. پزشک متخصص مراقبت از چشم شما لنزهای چشمی مناسبی را برای تصحیح بینایی و کمک به هرچه شفاف تر دیدن اشیا، برای شما تجویز می‌کند.


لنزهای طبی
لنزهای طبی با تبدیل شدن به اولین سطح انکسار کننده اشعه های نوری که به چشم وارد می‌شوند عمل می‌کنند و باعث ایجاد انعکاس یا تمرکز دقیق تری می‌شوند. در بسیاری از موارد ، لنزهای طبی تصویری واضح تر ، میدان دید وسیع تر و راحتی بیشتری را برای فرد ارائه می‌دهند. در صورت استفاده مناسب از آن‌ها، لنز های طبی گزینه‌ای ایمن و مؤثر برای درمان این بیماری و مشکل هستند. اما لنزهای طبی برای همه افراد مناسب نیستند. در مورد این موضوع با متخصص مراقبت از چشم خود صحبت کنید.

جراحی
جراحی انکساری باهدف تغییر شکل قرنیه به طور دائم انجام می‌شود. این تغییر در شکل چشم، قدرت تمرکز چشم را با استفاده از این امکان فراهم می‌کند که پرتوهای نوری دقیقاً روی شبکیه متمرکز شوند تا بینایی فرد اصلاح و بهبود یابد. انواع مختلفی از جراحی‌های انکساری وجود دارد. متخصص مراقبت از چشم شما می‌تواند به شما در تصمیم گیری در مورد اینکه آیا جراحی گزینه‌ای مناسب برای شما است یا خیر، کمک کند.


ضعیفی چشم چیست؟

علائم ضعیف شدن چشم
ضعیفی چشم شامل از بین رفتن بینایی فرد است که به وسیله تجویز عینک، لنزهای طبی یا جراحی قابل اصلاح نیست. این نوع از بین رفتن بینایی شامل کوری کامل نیست ، زیرا هنوز بینایی در فرد وجود دارد و بعضی اوقات با استفاده از وسایل کمکی بینایی قابل بهبود است.

ضعیفی چشم شامل درجات مختلفی از کاهش بینایی ، از نقاط کور ، کم بینایی در شب و مشکلات مربوط به خیره نگاه کردن تا تقریباً از بین رفتن کامل بینایی است. انجمن اپتومتریک آمریکا ضعیفی چشم را به دو دسته تعریف می‌کند:

“بینایی جزئی”: فرد با استفاده از لنزهای تجویز شده بینایی بین 20/70 و 20/200 دارد.
“از نظر قانونی نابینا”: فرد دارای بینایی بهتر از 20/200 با تصحیح معمولی و یا یک میدان دید محدودتر از عرض 20 درجه نیست.
اندازه گیری نسبت بینایی ، حدت بینایی یا وضوح بینایی را با 20 پا از یک جسم توصیف می‌کنند. به عنوان مثال ، داشتن دید 20/70 به این معنی است که شما باید در فاصله 20 پا باشید تا ببینید فرد با دید طبیعی در 70 فوت چه چیزی را می‌تواند ببیند.


چه کسانی بیشتر در معرض ضعیفی چشم هستند؟

هر کسی ممکن است تحت تأثیر ضعیفی چشم قرار بگیرد زیرا این حالت ناشی از انواع مختلفی از شرایط و بیماری‌ها است. به دلیل اختلالات مرتبط با سن مانند اختلالات دژنراسیون ماکولا و گلوکوم ، ضعیفی چشم در بزرگسالان بالای 45 سال و حتی در بزرگسالان بالای 75 سال شایع است. از هر چهار بزرگ سال بالاتر از 75 سال، یک نفر به بیماری ضعیفی چشم مبتلا می‌شود. متداول‌ترین انواع ضعیفی چشم عبارت‌اند از:

از دست دادن بینایی مرکزی: یک نقطه کور در مرکز دید فرد ایجاد می‌شود.
از دست دادن دید محیطی (جانبی): عدم توانایی در دیدن اشیا در طرفین ناحیه دید، بالاتر یا پایین تر از سطح چشم. با این حال ، دید مرکزی دست نخورده باقی مانده است.
شب کوری: عدم توانایی دیدن اشیا در مناطق کم نور نظیر سالن‌های سینما و همچنین در مناطق تاریک و هنگام شب.
تاری دید: اشیاء هم در نزدیکی و هم در دور به صورت نا‌واضح دیده می‌شوند.
بینایی مبهم: به نظر می‌رسد تمام زمینه بینایی با یک فیلم یا یک چشم بسیار نورانی پوشانده شده است.


چه عواملی باعث ضعیفی چشم می‌شوند؟

علائم ضعیفی چشم
ممکن است یک یا چند دلیل برای ضعیفی چشم فرد وجود داشته باشد. این دلایل معمولاً نتیجه اختلالات یا صدمات وارده بر چشم یا اختلالاتی مانند دیابت هستند که بر کل بدن تأثیر می‌گذارد. برخی از شایع‌ترین دلایل ضعیفی چشم عبارت‌اند از: دژنراسیون ماکولا که وابسته به افزایش سن می‌باشد، دیابت و گلوکوم. ضعیفی چشم همچنین ممکن است ناشی از سرطان چشم ، آلبینیسم ، آسیب مغزی یا اختلالات ارثی چشم از جمله رتینیت پیگمنتوزا باشد. اگر این اختلالات را دارید یا احتمال ابتلا به آن‌ها در شما وجود دارد، از نظر ضعیفی چشم نیز بیشتر در معرض خطر هستید.



ضعیفی چشم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

معاینه چشم توسط متخصص مراقبت چشم شما می‌تواند ضعیفی چشم را تشخیص دهد. اگر مشکلات بینایی شما را از انجام فعالیت‌های روزمره مانند مسافرت ، آشپزی ، کار و مدرسه باز دارد، باید با پزشک چشم خود قرار ملاقات بگذارید. آزمایشاتی که دکتر چشم انجام خواهد داد شامل استفاده از نورپردازی، ذره بین و نمودارهای ویژه برای کمک به تشخیص میزان بینایی، درک عمق و میدان بینایی است.


آیا ضعیفی چشم قابل درمان است؟

برخی از اختلالات بینایی ، مانند رتینوپاتی دیابتی ، برای ترمیم یا حفظ بینایی قابل درمان هستند. هنگامی که این کار امکان پذیر نیست ، ضعیفی چشم دائمی خواهد بود. با این حال ، برای بسیاری از افراد مبتلا به ضعیفی چشم، استفاده از ابزارهای کمک بینایی مفید خواهد بود. ابزار کمکی برای بهبود ضعیفی چشم که به صورت شایع استفاده می‌شوند شامل:

عینک‌های تلسکوپی
لنزهایی که نور را ***** می‌کنند
عینک‌های ذره بین
ذره بین‌های دستی
تلویزیون مداربسته
خواندن منشورها
برخی از بیماران مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا که دید مناسبی ندارند ممکن است واجد شرایط پروتز شبکیه Argus® II باشند. این دستگاه تا حدودی بینایی را برای بیمارانی که بینایی خود را از دست داده‌اند، ترمیم می‌کند. در بعضی از بیماران، بینایی احیا شده به آن‌ها امکان می‌دهد که به طور مستقل از درها و پیاده‌روها عبور کرده و مرتب کردن لباس‌های سبک و تیره را خودشان انجام دهند و یا حتی حروف بزرگ را بخوانند.

کمک‌های غیر نوری که برای افراد با ضعیفی چشم طراحی شده‌اند نیز بسیار مفید هستند. برخی از دستگاه‌های محبوب غیر نوری شامل:

نرم افزار خواندن متن
دستگاه بررسی راهنماها
ساعت‌های با کنتراست بالا
ساعت‌های سخن گو
انتشارات چاپی با حروف بزرگ
ساعت و تلفن با شماره‌های بزرگ شده
کمک‌های بصری هم بینایی و هم کیفیت زندگی را برای بسیاری از افراد بهبود می‌بخشند. با پزشک خود در مورد خرید وسایل کمکی بینایی صحبت کنید


آیا می‌توان از ضعیفی چشم پیشگیری کرد؟

ضعیفی چشم ممکن است برای بیماران مبتلا به دیابت قابل پیشگیری باشد و ممکن است برخی از بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا و گلوکوم برای جلوگیری از بین رفتن بیشتر بینایی خود تحت درمان قرار گیرند.


منبع :آیلا جون
 
بالا