در زمینه طرح و رنگ نیز اعتقاد بر این است که یک اتاق با دکوراسیون سنتی نه پر از رنگهای جیغ و رام نشدنی است و نه مانند سبکهای دیگر رنگ و رو رفته و بی روح. گلهای روی پارچهها با رنگهای ساده و ملایم آراسته شدهاند، رنگ دیوارها یا کاغذهای دیواری به دور از هیاهوی امروزی ساده و ظریف مینمایاند. اشکال هندسی منظم و در راستای چیدمان اتاق بوده و همه وسایل اتاق به سبک کلاسیک انتخاب میشود. نور اتاقها هرگز نئونی یا فلت نبوده و از لوسترها و لامپهای عادی استفاده میشود.
در مورد چیدمان اتاقی مانند نشیمن در سبک سنتی، درست مانند اتاقی که به صورت رسمی چیده میشود،
مبلمان در مرکزیت توجهات قرار میگیرد و نزدیکترین موقعیت برای کاناپه به شومینه مورد تأیید واقع میشود. در اتاقهای سنتی یا همان تردیشنال رنگها هزگر باعث جلب توجه نخواهند شد؛ بلکه خود مجموعه اتاق هوش از سر بیینده میبرد. اغلب مبلها در دکوراسیون سنتی، از نوع
مبل کلاسیک بوده و با پایهها و دستههای چوبی کار شده به اتاق راه مییابند. به هیچ وجه از لوازمی مانند فولاد آب دیده ضد زنگ یا پلاستیکها یا مواردی مانند آنها در اتاق استفاده نشده و نمیشود؛ چرا که جای این لوازم در دکوراسیون سنتی نیست. پنجرهها با پردههای والون دار بزرگ و چین دار که تا پایین و روی زمین کشیده میشوند پوشانده شدهاند و در زیر پردهها نیز پارچههای سفیدی به منظور جلوگیری از تابش مستقیم نور به اتاق نصب گردیده است. قابهای عکس، آینهها و حتی آباژورها نیز در راستای ساختن یک فضای سنتی انتخاب و نصب گردیدهاند، و در انتها فرشهای گرانبها، تک و خاص بر روی کفپوشهایی از چوبهای با کیفیت پهن شدهاند تا این نمایش خیره کننده به بهترین نحو ممکن به پایان خود نزدیک شود. در سایر اتاقها و اماکن دیگر خانه مانند پذیرایی یا اتاق میهمان نیز از همین الگو استفاده میشود. در بخش ناهارخوری و نشیمن لوازمی وجود دارند که مختصراً از وجود آنها نام برده میشود.:
بلوریجات، قاشقهای نقره یا استیل جلا خورده، ظروف چینی و همین طور لوازم مطبخ که از آلیاژهای آبکاری شده و ناب استفاده میشوند و بر روی میزهای تماماً چوب در فضایی دلنشین چیده شدهاند. رو میزیها دست دوز و کاملاً اعلا بوده و در مواردی حتی پارچههای ابریمشمی نیز به چشم میخورد و با طراحی یکپارچه صندلیها و میز، هارمونی الهام بخشی بر سر میز ناهار خوری پدید میآید.
این دکوراسیون سنتی که در بالا با عنوان دکور سنتی غیر ایرانی تشریح شد مربوط به کشورهای غربی بوده و کشورهای آفریقایی، و آسیای شرقی دکوراسیون سنتی و خاص خود را دارا می باشنند. هر چند که دکور مذکور در کشورهای نام برده شده نیز مورد استفاده قرار میگیرد، اما اولویت اصلی استفاده از دکوراسیون سنتی بومی در هر کشوری است.
در زمینه طرح و رنگ نیز اعتقاد بر این است که یک اتاق با دکوراسیون سنتی نه پر از رنگهای جیغ و رام نشدنی است و نه مانند سبکهای دیگر رنگ و رو رفته و بی روح. گلهای روی پارچهها با رنگهای ساده و ملایم آراسته شدهاند، رنگ دیوارها یا کاغذهای دیواری به دور از هیاهوی امروزی ساده و ظریف مینمایاند. اشکال هندسی منظم و در راستای چیدمان اتاق بوده و همه وسایل اتاق به سبک کلاسیک انتخاب میشود. نور اتاقها هرگز نئونی یا فلت نبوده و از لوسترها و لامپهای عادی استفاده میشود.
در مورد چیدمان اتاقی مانند نشیمن در سبک سنتی، درست مانند اتاقی که به صورت رسمی چیده میشود،
مبلمان در مرکزیت توجهات قرار میگیرد و نزدیکترین موقعیت برای کاناپه به شومینه مورد تأیید واقع میشود. در اتاقهای سنتی یا همان تردیشنال رنگها هزگر باعث جلب توجه نخواهند شد؛ بلکه خود مجموعه اتاق هوش از سر بیینده میبرد. اغلب مبلها در دکوراسیون سنتی، از نوع
مبل کلاسیک بوده و با پایهها و دستههای چوبی کار شده به اتاق راه مییابند. به هیچ وجه از لوازمی مانند فولاد آب دیده ضد زنگ یا پلاستیکها یا مواردی مانند آنها در اتاق استفاده نشده و نمیشود؛ چرا که جای این لوازم در دکوراسیون سنتی نیست. پنجرهها با پردههای والون دار بزرگ و چین دار که تا پایین و روی زمین کشیده میشوند پوشانده شدهاند و در زیر پردهها نیز پارچههای سفیدی به منظور جلوگیری از تابش مستقیم نور به اتاق نصب گردیده است. قابهای عکس، آینهها و حتی آباژورها نیز در راستای ساختن یک فضای سنتی انتخاب و نصب گردیدهاند، و در انتها فرشهای گرانبها، تک و خاص بر روی کفپوشهایی از چوبهای با کیفیت پهن شدهاند تا این نمایش خیره کننده به بهترین نحو ممکن به پایان خود نزدیک شود. در سایر اتاقها و اماکن دیگر خانه مانند پذیرایی یا اتاق میهمان نیز از همین الگو استفاده میشود. در بخش ناهارخوری و نشیمن لوازمی وجود دارند که مختصراً از وجود آنها نام برده میشود.:
بلوریجات، قاشقهای نقره یا استیل جلا خورده، ظروف چینی و همین طور لوازم مطبخ که از آلیاژهای آبکاری شده و ناب استفاده میشوند و بر روی میزهای تماماً چوب در فضایی دلنشین چیده شدهاند. رو میزیها دست دوز و کاملاً اعلا بوده و در مواردی حتی پارچههای ابریمشمی نیز به چشم میخورد و با طراحی یکپارچه صندلیها و میز، هارمونی الهام بخشی بر سر میز ناهار خوری پدید میآید.
این دکوراسیون سنتی که در بالا با عنوان دکور سنتی غیر ایرانی تشریح شد مربوط به کشورهای غربی بوده و کشورهای آفریقایی، و آسیای شرقی دکوراسیون سنتی و خاص خود را دارا می باشنند. هر چند که دکور مذکور در کشورهای نام برده شده نیز مورد استفاده قرار میگیرد، اما اولویت اصلی استفاده از دکوراسیون سنتی بومی در هر کشوری است.
و اما دکوراسیون سنتی ایرانی. پیش از شروع مطالب این بخش نکتهای را خدمت شما اعلام میداریم که بر خلاف سبکهای غیر ایرانی، دکوراسیون ایرانی مخصوص بخش داخلی خانه نبوده و به محیط بیرونی نیز توجه خاصی دارد.
دکوراسیون سنتی ایرانی یعنی یک عمر هنر ایرانی و یک دنیا خلاقیت و شگفتی که از میان تمام دکورهای متونع دنیا زیباترین و اصولیترین قواعد را در خود جای داده است. بدون شک در صورتی که این دکوراسیون به صورت صحیح و با روشهای هوشمندانه وارد دنیای رقابتی در دکوراسیونهای جهانی شود، با ختلاف جزء محبوبترین و پر مخاطبترین سبکها انتخاب خواهد شد.
هنر ایرانی که برگرفته از تمدن کهن و با ریشه نیاکان ما است، به صورت هنرمندانهای در بخش دکوراسیون نیز جلوه کرده و دلها را اسیر رنگ و طرح و زیبایی خود کرده است. در این بخش ابتدا در مورد سبک طراحی دکوراسیون سنتی ایرانی سخن می گوییم و بعد به سراغ لوازم و حواشی این مدل خواهیم رفت.