آموزش نظم به کودکان🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18
در اولین قدم برای آموزش مرتب بودن به کودکان الگوی خوبی باشید
فرزندان رفتارهای والدین و مراقبین خود را تقلید می‌کنند. اگر شما فرد منظمی نباشید، فرزند شما نظم را از چه کسی یاد خواهد گرفت؟ کارهایی که شما به‌صورت معمول و روزانه انجام می‌دهید، سرمشق خوبی برای تعیین رفتارهای فرزندتان خواهند بود؛ بنابراین در درجه اول مهم است که خود شما نظم را در هر زمینه‌ای رعایت کنید تا فرزندتان از شما الگوبرداری کند. سعی کنید انجام دادن کارهای روزانه را در حضور فرزند خود انجام دهید تا این رفتارها در او نهادینه شود. اگر عادت به خواندن کتاب دارید، کتاب را در حضور فرزندتان بخوانید تا این عادت در او شکل بگیرد. با خرید کتاب کودک می‌توانید از سنین پایین فرزند خود را به سمت داشتن این عادت خوب سوق دهید.
.. 🦋
هر روز برنامه مشخصی داشته باشید تا تعریف نظم برای کودکان مشخص شود
برای این که کودک شما منظم باشد باید حضور نظم را در برنامه زندگی روزمره خود و خانواده احساس کند. سعی کنید هر روز در زمان مشخصی بیدار شوید، با هم صبحانه بخورید، کارهای خانه و مرتب کردن اتاق‌ها را انجام دهید و ظرف‌ها را بشویید. بهتر است این کارها را در حضور فرزندتان انجام دهید. با این روش به‌مرور زمان فرزندتان یاد می‌گیرد که چه زمانی در روز مخصوص شانه کردن موها، مرتب کردن تخت و اتاق خواب، مسواک زدن یا انجام دادن کارهای دیگر است.

کودک باید برنامه مشخصی داشته باشد تا سردرگم نشود و مرتب بودن را به بهترین شکل ممکن فرابگیرد. اگر نسبت به برنامه‌ای که شما برای او در نظر گرفته‌اید بی‌توجه است، ایرادی ندارد؛ با آرامش کامل و راهکارهای پیش‌برنده مانند تشویق و جایزه، او را به انجام کار مدنظر خود تشویق کنید؛ به عنوان مثال به او بگویید به محض تمام شدن تکالیفش، می‌تواند کارتون موردعلاقه‌اش را ببیند. اگر فرزندتان به کتاب علاقه دارد، می‌توانید به او وعده خواندن کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب را بدهید. این کتاب برای همه بچه‌ها بسیار جذاب است و راه تشویق بسیار موثری خواهد بود.
.. 🦋
برای هر وسیله مکان مشخصی در نظر بگیرید تا کودک منظمی تربیت کنید
یکی از روش‌های موثر برای آموزش نظم به کودکان، تعیین کردن مکانی مشخص برای هر وسیله است. این کار را می‌توانید با وسایل درون اتاق خود او شروع کنید. به‌عنوان مثال، هر کدام از اسباب‌بازی‌ها، لباس‌ها و کتاب‌های فرزند خود را در مکان مشخصی قرار دهید و در صورت جابه‌جا شدن هر وسیله، به او گوشزد کنید آن را به جای اصلی خود بازگرداند. برای نظم بیشتر می‌توانید از کمد و شلف در اتاق کودک خود استفاده کنید. راه‌حل دیگر استفاده از برچسب‌های رنگی روی وسایل مختلف و مکان مخصوص به آن‌ها است؛ مثلا کتاب‌ها با برچسب سبز رنگ در جعبه سبز، اسباب‌بازی‌ها با برچسب قرمز سطل قرمز و لباس‌ها با برچسب آبی در کمد.

اگر قصد دارید کودکی منظم و کتابخوان تربیت کنید، کتاب کاپیتان زیرشلواری را خریداری کنید. موضوع این کتاب بی‌ارتباط به داشتن نظم نیست؛ در بعضی از داستان‌های این مجموعه کتاب، کاپیتان زیرشلواری باید به خرابکاری بچه‌ها سروسامان بدهد. شخصیت‌های خنده‌دار و تصاویر کودکانه بامزه در این کتاب قطعاً روحیه کودکتان را شاد خواهد کرد.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18
برای آموزش نظم به نوجوانان کارهای خود را با همکاری و در حضور او انجام دهید
معمولا کودکان بالای ۳ سال آمادگی یادگیری نظم را خواهند داشت؛ بنابراین برای انجام کارهای سبک در خانه می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. با این کار کودکان همکاری و نظم را به‌صورت توأمان یاد می‌گیرند؛ در ضمن، کودکان از این که در انجام کارهای واقعی مشارکت داشته باشند، واقعا لذت می‌برند. به‌عنوان مثال در جابه‌جایی لباس‌ها در کمد، از فرزند خود کمک بگیرید؛ از او بخواهید لباس‌ها را تا کند و به شما بدهد. مرتب کردن و دسته‌بندی وسایل مختلف نیز راه‌حل مناسبی برای آموزش نظم به کودکان است. مثلا از او بخواهید اسباب‌بازی‌های مشابه را دسته‌بندی کند؛ ماشین‌ها یک طرف، عروسک‌ها یک طرف و کتاب‌ها در جای مخصوص به خود. هر چیزی که قابلیت طبقه‌بندی کردن را داشته باشد برای آموزش مرتب بودن به کودکان بسیار موثر است.
.. 🦋
قلمرو مشخصی را در اختیار فرزند خود بگذارید تا مرتب بودن را در آن محدوده یاد بگیرد
همه افراد، از کودک تا بزرگسال، نسبت به مکان مخصوص به خود احساس تعلق خواهند داشت. زمانی که اختیار یک مکان با فرزندتان باشد، تمایل بیشتری برای تمیز نگه داشتن آن خواهد داشت. به فرزند خود اجازه دهید در تغییر مکان وسیله‌های مخصوص به خود در اتاق دست داشته باشد. به او اجازه اظهار نظر بدهید و با هم برای تغییر جای وسایل مشارکت کنید. وقتی اتاق را طبق نظر او بچینید، قطعا تمایل بیشتری برای حفظ این نظم و دکور خواهد داشت.
.. 🦋
برای آموزش مرتب بودن به کودکان یک لیست از کارهای روزانه تعیین کنید
داشتن یک لیست از کارهای روزانه یا همان To-Do لیست، نه‌تنها برای نظم بخشیدن به کارهای بزرگسالان بلکه برای کودکان نیز موثر است. اگر کودکتان سواد خواندن و نوشتن ندارد، از نقاشی یا اشکال مختلف برای معرفی کارهای آن روز کمک بگیرید. کارها را مشخص کنید و بعد از انجام شدن هر کدام کنارشان یک تیک بزنید. این روش ذهن کودک را منظم می‌کند و در آینده به فردی منظم و با برنامه تبدیل خواهد شد.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,201
امتیازها
113
مدال ها
18
برای آموزش نظم به کودکان پیش دبستانی آن‌ها را تشویق کنید
کودکان به دنبال تایید گرفتن از والدین خود هستند و تشویق شدن توسط پدر و مادر برای آن‌ها ارزش بسیاری دارد. اگر کودکتان بی‌نظمی می‌کند، به‌هیچ‌وجه او را تنبیه نکنید؛ در عوض، با انجام دادن کوچک‌ترین کار درست او را تشویق کنید. البته به این نکته توجه کنید که تشویق و پاداش نباید همیشگی باشد، وگرنه رفتار فرزندتان شرطی می‌شود. پس از آن که کودک به درجه مشخصی از انضباط رسید، پاداش دادن را حذف کنید.
..🦋
.اهمیت کتاب را برای آموزش مرتب بودن به کودکان دست کم نگیرید
کتاب همیشه راه‌ حل خوبی برای همه مشکلات است. اگر می‌خواهید کودک منظمی داشته باشید، می‌توانید از کتاب‌های کودک با موضوع نظم کمک بگیرید. انواع کتاب با محوریت موضوع آموزش نظم به کودکان در دسترس هستند. با خواندن کتاب برای کودک خود، علاوه‌بر آموزش نظم، عادت خوب کتابخوانی را نیز به او آموزش خواهید داد.
 

موضوعات مشابه

gamer
پاسخ‌ها
13
بازدیدها
94
gamer
gamer
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
14
gamer
gamer
gamer
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
39
gamer
gamer
تابان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
67
تابان
تابان
تابان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
27
تابان
تابان
بالا