آثار شگفت انگیز خواندن آیت الکرسی

  • نویسنده موضوع سویل
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 207
  • برچسب‌ها
    نی نی سایت
سویل

سویل

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
17/11/23
نوشته‌ها
141
پسندها
179
امتیازها
43
مدال ها
7
جنسیت
خانم👩


پیامبر صلوات الله علیه فرمده اند: بقره با فضیلت‌ترین سوره قرآن و آیت الکرسی با فضیلت‌ترین آیه آن می باشد. آیت الکرسی یکی از دعاهای پرفضیلت و با ارزش است که خواندن آن بسیار توصیه شده است و خواص بسیاری برای انسان دارد. اهمیت این دعا در بسیاری از روایات و احادیث امده است و معصومین و علماب دینی زیادی به خواندن آیت الکرسی سفارش کرده‌اند.

آیت الکرسی یک آیه

آیت الکرسی در واقع برخلاف تصور اکثر مردم یک آیه است که با «اَللّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَالحَی القَیوم» شروع میشود و با «هُوَالعَلی العَظیم» به پایان میرسد و دو آیه بعد از آن جزء آیت الکرسی نیست، هر چند در برخی از موارد به خواندن آنها همراه آیت الکرسی تأکید شده است.

در برخی از روایت آمده است، که: آیت الکرسی پنجاه کلمه و در هر کلمه پنجاه برکت است و در آیه یاد شده تا علی العظیم، پنجاه کلمه وجود دارد. همچنین استفاده از تعبیر آیت الکرسی به جای آیات الکرسی، مشخص میکند که تنها یک آیه منظور بوده است و از طرفی دیگر خود لغت الکرسی نیز تنها در آیه اول آمده است. با توجه به این نکات و روایات آیت الکرسی تنها یک آیه است و در بین آیات، به علت اهمیت فراوانش، دارای نام مخصوص به خود می باشد. برخی نیز فکر می‌کنند آیت الکرسی یک سوره است که این نیز اشتباه می‌باشد.

معنی لغت آیت الکرسی

در آیت الکرسی، لغت کرسی به معنای کرسی خداوند است. از امام صادق علیه السلام روایت شده که کرسی علم اختصاصی خداوند می‌باشد که هیچ کدام از پیامبران و فرستادگانش را بر آن آگاه نکرده است.

دلایل اهیمت آیت الکرسی

در این آیه پر فضیلت، مجموعه‌ای از مهم‌ترین صفت‌ها و جلوه‌ای از جلال خداوند مانند توحید و یکتایی، مالکیت بر جهان هستی و علم و قدرت بی‌کرانش ذکر می‌شود که این آیه را به مهم‌ترین آیه نزد مسلمین تبدیل کرده است.

خواص آیت الکرسی در روایات

روایات بسیاری درمورد خواندن این دعای پرفضیلت بیان شده است که با مطالعه انها میتوان به این نتیجه رسید که این دعا از برکات و آثار منحصر به فردی برخوردار است. در ادامه به بررخی از مهم ترین روایات در مورد خواندن این دعا اشاره شده است.

رسول خدا (ص) در باب خواص آیت الکرسی

میفرمایند: هر شخصی در شب نوزدهم در ماه رجب چهار رکعت نماز بجا آورد و در هر رکعتی بعد از حمد هر یک از آیه الکرسی و توحید را پانزده بار قرائت کند پروردگار ثواب موسی (ع) را به او عطا میکند.

امام صادق (ع) در مورد خواص خواندن آیت الکرسی فرموده اند: سفر را همراه با دادن صدقه و یا با خواندن آیت الکرسی آغاز کنید. کسی که در سفر هر شب آیت الکرسی را بخواند خودش و همه چیزهایی که همراه اوست سالم میمانند و آسیب غیر طبیعی نخواهند دید.

پیامبر خدا (ص) نیز در مورد خواص آیت الکرسی این گونه بیان کرده اند: هرگاه برای حاجتت از خانه خود بیرون آمدی آیت الکرسی را بخوان که حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.

امیرالمومنین علی (ع) فرمودند: هرگاه فردی اراده حاجتی کند در صبح پنجشنبه برای رسیدن به آن خارج شود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آل عمران ( آیه ۱۹۰تا آخر) و آیت الکرسی و سوره قدر و حمد را قرائت کند، با خواندن اینها حاجات براورده خواهد شد.

مهم ترین فضایل آیت الکرسی

▪︎ درمان فراموشی

سلمان فارسی روایت می‌کند که: پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: فردی که آیة الکرسی را با زعفران بر کف دست خود بنویسد و آنرا بمکد و هفت مرتبه این کار را انجام دهد هرگز چیزی را فراموش نخواهد کرد و فرشتگان برای او مورد آمرزش قرار خواهند داد. ( کتاب خواص الایات ص20 )

▪︎ ایمنی در سفر
از امام صادق (ع) سوال شد: آیا در روزهایی که سفر مناسب نیست مانند روز چهارشنبه و دوشنبه و…اگر بخواهیم سفر کنیم اما دچار مشکل نشویم چه کاری میتوان انجام داد! حضرت بیان کردند: برای از بین بردن ناخوشایندی آن روزها سفرت را با دادن صدقه و قرائت آیة الکرسی آغاز کن که به مقصدت به سلامت خواهی رسید. ( کتاب الامان من اخطا الأسفار ص 38 )

▪︎ قرائت آیت الکرسی جهت رفع حاجت
از حضرت على (علیه السلام) بیان شده است: هر گاه یکى از شما حاجتى داشت، صبح پنج‎شنبه در طلب آن برود، زیرا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در دعا گفت: خدایا، در بیرون رفتن امتم در بامداد پنج‎شنبه برکت قرار ده و چون از منزل برون رفت، آیات سوره آل عمران و آیة الکرسى و سوره قدر را بخواند. (قول ثابت، ص 41)

امام هشتم مسلمانان فرموده اند که پیامبر(ص) بیان کردند: که هر فردی آیت الکرسی را صد مرتبه قرائت کند، مانند فردی است که خداوند را در تمام عمر خود، عبادت و بندگی کرده است. ( نور الثقلین ج1 ص 256 )

گفته شده است که: خواندن آیة الکرسی را کنار مریض و میت و بعد گفتن «اَللّهُمَ اَخرِجهُ الی رِضا مِنکَ وَ رِضوانٍ اَللّهُمَ اَغفِرلَهُ ذَنبُهُ جَلَّ ثَناء وَجهکَ» بعد آیه سخره که آیه 54 تا 56 سوره اعراف است را خوانده و همچنین سه آیه آخر سوره بقره و بعد سوره احزاب را تلاوت نموده که برای بهبودی و شفای بیمار بسیار موثر است.

▪︎ رفع ترس
امام هشتم (علیه السلام) در مورد خواص آیت الکرسی فرمودند: کسى که به هنگام خواب آیة الکرسى بخواند، دیگر از فلج شدن نمی‌هراسد و هر کس آن را بعد از هر نماز بخواند، هیچ موجود زهردارى به او آسیب نخواهد رساند.

امام کاظم(علیه السلام) نیز بیان کرده اند: هر کس آیة الکرسى را بعد از هر نماز واجب بخواند، به او هیچ گزند و ضرری نرسد. (مصابیح الدجى، ص 1011)

▪︎ دفع بلاها و گناهان
بیان شده است که هر شخصی که آیة الکرسى را بعد از هر نماز واجب قرائت کند، نمازش قبول میشود و در حفاظت خدا قرار میگیرد و خدا او را از بلاها و گناهان نگاه دارد. (مصابیح الدّجى، ص 1012) این خاصیت دفع بلا غیر طبیعی در حرز امام جواد (علیه السلام) نیز میتوان مشاهده کرد. برای مشاهده این محصول و محصولات مذهبی کافیست به فروشگاه محصولات مذهبی و فرهنگی تولیدی عرفانی مراجعه کنید.

امام باقر (علیه‎السلام) نیز بیان کرده اند: کسی که بعد از وضو گرفتن یک بار آیة الکرسى قرائت کند، خدا ثواب چهل سال عبادت را به او عطا کند و مقامش، چهل درجه بالا می‎رود.

▪︎ كفاره گناهان
امام صادق (ع) در این باب فرموده اند: هر كس بعد از نماز جمعه، وقتى كه سلام میدهد، حمد را يك مرتبه قرائت کند، همچنین سوره توحيد را هفت مرتبه، سوره فلق هفت بار، سوره ناس را هفت بار و آية الكرسى، آيه سخره؛ ان ربكم الله الذى خلق السموات و آيه ما قبل آخر سوره توبه؛ لقد جاءكم رسول من انفسكم را بخواند، كفاره گناهان او از آن جمعه تا جمعه بعدی در نظر گرفته خواهد شد. (ثواب الاعمال، ص ۸۳)

▪︎ ذكر پیامبر (ص) در بستر خواب
محمد بن مروان بیان میکند كه امام صادق (عليه‎السلام) فرمودند: آيا شما دوست دارید بدانید آنچه را كه شيوه رسول گرامى خدا (صلوات الله علیه) بود كه هر زمانی که ايشان برای خواب به بستر خود میرفتند، چه می‎فرمودند؟ گفتم: بله. فرمود: آية الكرسى را قرائت میکردند و میگفت: آمنت بالله و كفرت بالطاغوت؛ پروردگارا مرا در خواب و بيدارى‎ محافظت بفرما.

از امام علي (علیه السلام) نقل شده كه فرمودند: «بعد از اين کلام پيامبر صلوات الله علیه، هيچ شبي را بدون قرائت آیت الکرسی نخوابیدم و هر شب سه بار در دو ركعت بعد از عشاء و در وتر و زمانی که به خواب می‌فتم، آن را مي‌خواندم»

▪︎ حفظ مال و جان
حضرت رضا (ع) در این باب فرموده اند: کسى که در موقع خواب آیه الکرسى را قرائت کند، به امید خدا از فلج شدن درامان خواهد بود. و هر کس آن را پس از هر نمازى بخواند، از هیچ گزنده زهرداری آسیب نخواهد دید.

به طور کلی میتوان گفت که آیت الکرسی معجزات بسیاری دارد و با دقت در فرمایشات پیشوایان و آیات قرآنی می توان به این موضوع پی برد. ده‌ها معجزه از آیت الکرسی از دیدن جای بهشت تا حل مشکلات و گرفتاری از فضایل آیت الکرسی است.

▪︎ رفع همّ و غم
از حضرت على (ع) روایت شده است که پیامبر اکرم (ص) هر گاه ناراحتی و اندوهی برایشان به وجود می آمد، بعد از خواندن آیه الکرسى این دعا را قرائت میکردند و میفرمودند: مسلمانى نیست که این دعا را سه مرتبه بخواند، مگر آن که به خواسته خود دست یافته باشد.

یا حَىُّ یا قَیِوم، یا حَیّا لایَموت، یا حَىَّ لا اِلهَ اِلا انت کاشِفَ الهَمّ، مُجیبَ دَعوه المُضطَرین، اَسالُکَ بِانَّ لکَ الحَمد لا اِله اِلا انت، المَنّان، بَدیع السموات والارض، ذوالجلال و الاکرام، رَحمان الدنیا والاخره و رَحیمها ربِّ ارحَمنى رَحمَهً تُغنینى بِها عَن رَحمهٍِ مِن سِواکَ یا ارحمَ الراحمین.

▪︎ نظر علما در مورد خواص آیت الکرسی
آیت‌الله بهجت رحمه‌اللّه علیه نیز هنگامی که فرزندان و نوه‌ها قصد بیرون رفتن می‌کردند، برای‌شان چهارقل را می‌خواندند و توصیه می‌کردند که آن‌ها آیت الکرسی را همشیه بخوانند.

همچنین از نظر حجت الاسلام و المسلین عالی هر کسی روزی پنج بار آیت الکرسی را بخواند خداوند یکتا خود او را حفظ خواهد کرد.

▪︎ خواص آیت الکرسی برای کودکان
آیت الکرسی یکی از آیات کوتاه و آسانیست که میتوان به فرزندان خود از کودکی آموزش داد تا از فضیلت‌های مادی و معنوی آن بهره مند شوند.

از جمله خواص آیة الکرسی برای کودکان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

رفع ترس از کودکان به خصوص هنگام خوابدور نگه‌داشتن آنان از چشم زخمافزایش تقویت حافظه و هوشدور ماندن از آسیب‌ها و گزند


نتیجه‌گیری
این آیه از مهم ترین آیات قرآن کریم است که به صفات مهم خداوند مانند وحدانیت و مالکیت اشاره میکند. فضیلت ها و خواص زیادی برای انسان دارد و شایسته است که انسان همواره آن را بخواند و همیشه با خود همراه داشته باشد.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا