حکایت ضرب المثل شیری یا روباه + معانی این ضرب المثل

سویل

سویل

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
17/11/23
نوشته‌ها
144
پسندها
184
امتیازها
43
مدال ها
7
جنسیت
خانم👩
What is the meaning of the saying of a lion or a fox 3


یک شیر در بیشه ای زندگی میکرد، او بخاطر بیماری اش قادر به شکار کردن نبود. روباهی که با این شیر دوست شده بود، به سراغش رفت. شیر به روباه گفت. در جنگل، گوزنی هست. برو و آنرا برایم بیاور، چون تو حیله گری و از عهده ی آن بر می آیی. روباه به سراغ گوزن رفت و به او گفت: شیر قصد دارد کسی را به جای خود بعنوان سلطان جنگل انتخاب کند و هیچ حیوانی را به جز تو قبول ندارد. بخاطر شاخهای قشنگ واندام بلندی که داری بیا تا با هم نزد او برویم و با او بمان. شیر در حال مردن است، پس از مرگ او تو بعنوان سلطان جنگل باش. روباه به این طریق توانست گوزن را فریب دهد و به پیش شیر ببرد. شیر به محض دیدن گوزن به سمت او حمله کرد و گوشش را کند. گوزن خیز برداشت و گریخت.

روباه از شیر پرسید: برای چه صبر نکردی تا گوزن بطور کامل داخل شود سپس به او حمله کنی؟ شیر در جواب گفت: یکبار دیگر برو و او را نزد من بیاور، ببینم چه می کنی. باز هم روباه به پیش گوزن رفت و گفت: عجب، تو از شیری که بیمار است، ترسیدی؟ او می خواست بعد از خودش سفارشهای لازم را به تو بگوید، چرا فرار کردی؟ بیا تا به پیش شیر برویم او می خواهد گرگ را به جای خود انتخاب کند، گرگ خوب نیست. بدین ترتیب روباه با هر حیله که بود مجددا گوزن را خام کرد و فریب داد و پیش شیر رفت. شیر او را درید و خورد. اتفاقا دل و قلوه گوزن بیرون بود و به محض رو برگرداندن شیر، روباه آنرا خورد. شیر متوجه شد و پرسید دل وقلوه ی این گوزن کجاست؟ روباه که داشت فرار میکرد، به شیر گفت اگر او دل داشت که برای دومین بار پیش تو نمی آمد و گریخت.

معانی ضرب المثل شیری یا روباه

روباه مثل شیر، قدرت ندارد که به شکار برود و پیروز شود، روباه مجبور است طعمه اش را با هزار دوز و کلک، گیر بیاندازد و غذایش را بدست اورد. به همین دلیل در بین همه ی تلاش هایش، یکی را موفق می شود و معمولاً می بازد ولی شیر بخاطر قدرتش، تقریباً همیشه برنده میشود و طعمه اش را شکار می کند. در واقع شیر در این ضرب المثل، نماد پیروزی و قدرت است درحالیکه روباه، نماد شکست و عدم موفقیت است.

> وقتی که دو کلمه شیر و روباه در محاورات معمول در کنار هم قرار می گیرند به ذهن مخاطب ، معنای موفقیت یا شکست خطور می کند.

> به کسی که پس از انجام دادن یک کار یا آوردن یک پیغام، برمیگردد از ضرب المثل شیری یا روباه استفاده می کنند. به این معنی که مثل شیر، پیروز و کامروا شده ای و با دست پُر بازگشته ای یا مثل روباه، شکست خورده ای و با دست خالی برگشته ای؟

> در کنایه، از اصطلاح شیر یا روباه بودن بمنظور موفقیت یا شکست استفاده می کنند.

> پیروز بازگشتی یا شکست خورده ای؟

> در اجرای کاری که انجام دادی توفیق پیدا کردی یا شکست خوردی؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا