بیان احکام موضوع امر به معروف و نهی از منکر و پیامد‌های آن

  • نویسنده موضوع شاهدخت
  • تاریخ شروع
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
#احکام

💠 بسم الله الرحمن الرحیم

🎤 بیان احکام

✍️ موضوع : امر به معروف و نهی از منکر
1️⃣ جلسه اول: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر


💠 یکی از احکام عملی و عملیاتی فقه اسلامی، مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر است.

👈 امر به معروف یعنی دستور دادن یا توصیه کردن دیگران به انجام آن‌چه از نظر عقل یا شرع اسلام خوب و پسندیده است و نهی از منکر یعنی دستور دادن یا توصیه کردن دیگران به انجام ندادن و ترک آن‌چه از نظر عقل یا شرع اسلام ناپسند و مذموم است.

◀️ رعایت نظم و انضباط اجتماعی کاری است که از نظر عقل پسندیده و مطلوب است. بنابراین دستور دادن و توصیه نمودن به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی امری پسندیده و مطلوب عقلی است، همان طور که رعایت حجاب و پوشش انسانی و اسلامی که وجه تمایز میان انسان و حیوان است از نظر شرع و عقل و قانون پسندیده و مطلوب است که امر و توصیه نمودن به آن امر به معروف است.

📗 خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
وَ لْتَكُنْ‏ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (آل عمران/١٠۴).
و بايد از ميان شما گروهى باشند که مردم را به نيكى دعوت كنند و امر به معروف و نهى از منكر نمايند و آنان هستند که سعادتمند و رستگارانند.

💠 حضرت امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه فوق فرمودند:
بر کسی که قدرت دارد و از او اطاعت می شود و نسبت به احکام امر به معروف و نهی از منکر آگاه است واجب می شود که اقدام کند.
📗 اصول كافی، ج‏۵، ص ۵٩.

♦️ بنا بر این بر کسانی که توان لازم را دارند، به صورت فردی یا گروهی لازم می شود امر به معروف و نهی از منکر نمایند، گرچه با توجه به شرایط به وجود آمده امروزی و هجمه گسترده استکبار جهانی، مجموعه نظام اسلامی از مسؤلین مربوطه و سران قوا گرفته تا مراجع تقلید، مسؤولیت مضاعف دارند و کوتاهی در این زمینه عواقب گسترده دنیوی و اخروی دارد.

◀️ ان‌شاءالله خدای متعال مسئولین و مردم را به وظایف خطیر خویش آگاه نموده و توفیق عمل به همگان عنایت نماید. بر محمد و آل محمد صلوات.

🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین

#متن_احکام
 
  • گل
واکنش‌ها[ی پسندها]: angel
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
🎤 بیان احکام

✍️ موضوع: امر به معروف و نهی از منكر

2️⃣ جلسه دوم: بلای عمومی، نتیجه ترک امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر از مسائل بسیار مهمی است که به طور مستقیم هم با دین و هم با دنیای مردم و جامعه ارتباط دارد و رها کردن این واجب عظیم الهی و بی تفاوتی نسبت به آن هلاکت بار و خطرآفرین است.

💠 امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا فَقَالَ سُبْحَانَهُ‏ فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِينَ.
📗 نهج البلاغه/ خطبه ٢٠١.

♦️ ناقه حضرت صالح، پيغمبر قوم ثمود را يك مرد پى كرد و كشت، پس خداوند همه آنها را عذاب نمود به جهت آن كه به كشتن ناقه راضى بودند، و خداوند سبحان فرموده: «فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِينَ. شعراء/١۵٧». قوم ثمود ناقه را پى كرده كشتند و در بامداد بعد چون آثار عذابى كه حضرت صالح به ايشان خبر داده بود مشاهده نمودند پشيمان شدند، پس خداوند كشتن ناقه را به همه آنان نسبت داده به جهت آن كه از كشنده با اين كه مى‏توانستند جلوگيرى ننمودند، بلكه به فعل او راضى هم بودند.

◀️ به روز رسانی شیوه ها
امروزه با توجه به پیشرفت امکانات ارتباطی و گسترش فضای مجازی از یک سو و هجمه های گسترده استکبار جهانی، جامعه اسلامی ما با یک چالش جدی و آسیب‌پذیری فراوان در زمینه فضای مجازی مواجه شده است.

و مهم ترین عامل در دفع و رفع این فتنه بزرگ، امر به معروف و نهی از منکر است، اما لازم است شیوه های امر به معروف و نهی از منکر به روز رسانی شود و همه دستگاه‌های مسئول ورود جدی به این فریضه داشته باشند، هرچند متاسفانه برخی از مسئولین مربوطه به صورت کارآمد و فعال در مقابل هجمه های فرهنگی و فضای مسموم و بی در و پیکر مجازی مقابله نمی کنند و برخی از مسئولین هم به صورت علنی با مدیریت فضای مجازی به مخالفت می پردازند و این در حالی است که هیچ کشوری حتی استکبار جهانی فضای مجازی خود را رها نکرده و مدیریت آن را به دست دشمن خود نمی سپارد.

◀️ بنابراین در گام اول امر به معروف و نهی از منکر، لازم است به صورت جدی از همه دستگاه‌های مسئول جهت مدیریت فضای مجازی که مرکز اشاعه منکرات است مطالبه گری نمود و در عین حال به صورت فردی و اجتماعی به این واجب الهی اقدام نمود.

🤲 ان‌شاءالله خدای متعال مسئولین و مردم را به وظایف خطیر خویش آگاه نموده و توفیق عمل به همگان عنایت نماید.
بر محمد و آل محمد صلوات.

🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین

#متن_احکام
 
  • گل
واکنش‌ها[ی پسندها]: angel
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
💠 بسم الله الرحمن الرحیم

🎤 بیان احکام

✍️ موضوع: امر به معروف و نهی از منكر
3️⃣ جلسه سوم : فتنه ترک امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر از مهم ترین واجبات الهی
است که ستون خیمه دیگر واجبات است که اگر فروریزد تمامی واجبات از بین رفته و تمامی منکرات آشکار خواهد شد.

💠 خداوند متعال در قرآن می فرماید:
وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصيبَنَ‏ الَّذينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ.

📗 انفال/٢۵.
و بترسيد از بلايى كه چون آيد تنها مخصوص ستمكاران شما نباشد (بلكه ظالمان و مظلومان همه را فرا گيرد) و بدانيد كه عقاب خدا بسيار سخت است.

در روایات متعددی وارد شده که اگر در جامعه ای امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، خدای متعال اشرار آن جامعه را بر نیکان آن جامعه مسلط خواهد کرد تا آنجا که راه رهایی از آن را پیدا نخواهد کرد.

💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: لَا يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ فَإِذَا لَمْ يَفْعَلُوا ذَلِكَ نُزِعَتْ‏ مِنْهُمُ‏ الْبَرَكَاتُ‏ وَ سُلِّطَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ نَاصِرٌ فِي الْأَرْضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ.

تا زمانى كه امّت من امر به‏ معروف‏ و نهى از منكر كنند، و در كار نيك به يارى يك ديگر برخيزند، بر خير و سلامتند؛ و چون چنين نكنند، بركات از ايشان گرفته مى‏شود، و بعضى از آنان بر بعضى ديگر مسلّط خواهند شد، و ديگر ياورى در زمين و آسمان نخواهند داشت».
📗 تهذیب الاحکام جلد ۶ صفحه ۱۸۱.

◀️ قانون اساسی جمهوری اسلامی
در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز توجه ویژه‌ای به مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر شده است.
در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده ‌است.
«در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه‌ای است همگانی و متفاوت بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، هم دولت نسبت به مردم وهم مردم نسبت به دولت، شرائط و حدود و کیفیت آن را قانون تعیین می‌کند».

◀️ بنابراین مسئله امر به معروف و نهی از منکر هم وظیفه مردم است و هم وظیفه مجموعه نظام اسلامی است و لازم است با اشرار و منکران به صورت جدی مقابله نمایند و از سوی دیگر مردم نیز لازم است یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر نمایند و هم نسبت به دولت و کوتاهی های مسئولین مربوطه مطالبه گری جدی داشته باشند.

ان‌شاءالله خدای متعال مسئولین و مردم را به وظایف خطیر خویش آگاه نموده و توفیق عمل به همگان عنایت نماید.
بر محمد و آل محمد صلوات.

🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین

#متن_احکام
 
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
💠 بسم الله الرحمن الرحیم

🎤 بیان احکام

✍️ موضوع : امر به معروف و نهی از منکر
4️⃣ جلسه چهارم: انواع امر به معروف و نهی از منکر در قرآن


💠 از آیات قرآن استفاده می شود که امر به معروف و نهی از منکر دو مرحله دارد:

◀️ مرحله اول به صورت فردی است. خداوند متعال در قرآن می فرماید:

وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ‏ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ.

📗 توبه/٧١.
مردان و زنان با ايمان يار و ياور يكديگرند امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند و نماز را برپا مى‏دارند و زكات را مى‏پردازند و خدا و رسولش را اطاعت مى‏نمايند خداوند به زودى آنها را مورد رحمت خويش قرار مى‏دهد خداوند توانا و حكيم است.

◀️ مرحله دوم به صورت گروهی با قدرت و انسجام و هماهنگی بیشتر.

خداوند متعال در قرآن در خصوص نوع دوم از امر به معروف و نهی از منکر می فرماید: وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ‏ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
📗 آل عمران/١٠۴.
و بايد از ميان شما گروهى باشند که مردم را به نيكى دعوت كنند و امر به معروف و نهى از منكر نمايند و آنها همان سعاتمندان و رستگارانند.

👈 شؤون حکومت اسلامی
امروزه با توجه به تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی، نوع دوم از امر به معروف و نهی از منکر از شئون حکومت اسلامی به شمار می آید و با وجودی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی اصل هشتم به مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر تاکید شده و ستاد ویژه ای در خصوص ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است.

اما تاکنون به صورت جدی و کارآمد به این فریضه مهم پرداخته نشده است و جامعه اسلامی در برخی موارد با چالش جدی شیوع منکرات مواجه شده است و متاسفانه گاهی اوقات نهادهای مسئول به جای حمایت از آمر و ناهی به مقابله با آنان پرداخته اند که این مسئله جای رسیدگی لازم و پیگیری های کامل را دارد.

💠 شیوه های امر به معروف و نهی از منکر
◀️ در خصوص شیوه های امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر تذکر لسانی لازم است از شیوه های غیرمستقیم نیز بهره برد، همان طور که امام حسن و امام حسین علیهما السلام به صورت غیر مستقیم به آن پیرمرد وضوی صحیح را آموزش دادند.

◀️ مسئولین مربوطه هم به غیر از تذکر رسانی لازم است با اجرای قوانین نظام به صورت عملی امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه نهادینه سازند و سیاست های بازدارنده تنبیهی و تشویقی را تا ریشه کن شدن فساد در همه زمینه ها اجرا نمایند و به احیای این فریضه مهم شرعی عقلی و قانونی اقدام نمایند.

امر به معروف و نهی از منکر در نوع فردی را می توان جدای از تذکر لسانی نیز انجام داد.

◀️ دعوت و بازدارندگی غیر مستقیم
١. حضور فعال بانوان در سطح جامعه در زمان ها و مکان های مختلف، که بهترین امر به معروف و نهی از منکر عملی است.

٢. حضور سربازان آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف با لباس مقدس روحانیت در سطح جامعه به صورت جدی

٣. تحریم خرید از فروشگاه های بزرگ که به نحوی در جهت ابتذال اقدام می کنند و متاسفانه برخورد بازدارنده و قانونی هم از نهادهای مسئول با آن صورت نمی گیرد.
بر محمد و آل محمد صلوات.

🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین

#متن_احکام
 
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
💠 بسم الله الرحمن الرحیم

🎤 بیان احکام

✍️ موضوع : امر به معروف و نهی از منکر
5️⃣ جلسه پنجم: روش های غیر مستقیم امر به معروف و نهی از منکر

خداوند متعال در قرآن می فرماید:
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ‏ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ.

📗 آل عمران/١١٠.
شما بهترين امتی هستيد كه براى اصلاح بشر قيام نموديد امر به نيكوكارى كنيد و از كارهاى بد باز داريد و به خدا ايمان آوريد.

💠 امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: منظور از بهترین امت در این آیه، ائمه اطهار علیهم السلام هستند که بهترین امامان هستند و از شئون ولایت و امامت ایشان امر به معروف و نهی از منکر است.
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِقَارِئِ هَذِهِ الْآيَةِ: وَيْحَكَ خَيْرُ أُمَّةٍ يَقْتُلُونَ ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَكَيْفَ هِيَ فَقَالَ أَنْزَلَ اللَّهُ كُنْتُمْ خَيْرَ أَئِمَّةٍ…
بحار الأنوار، ج‏ ٨٩، ص ۶٠.

💠 مصداق کامل و تمام
مهم ترین و برترین مصداق معروف، ولایت و امامت است که باید در جهت شناخت و معرفت به آن اقدام کرد و مهم ترین مصداق منکر، طاغوت است که باید مردم را از پذیرش ولایت آن نهی نمود، همان گونه که امام حسین علیه السلام هدف از قیام خویش را این چنین بیان فرمودند: إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي صلی‌الله علیه و آله و سلم أُرِيدُ أَنْ‏ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر...

📗 بحارالانوار ۴۴ صفحه ۳۲۹
در جهت احیا فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر لازم است که اقدام همگانی و هماهنگ صورت گیرد، هم از طرف عموم مردم و هم از طرف مجموعه نظام که در این زمینه توجه به نکات مهمی لازم است.

◀️نظرات غلط و انحرافی
١. زمان مناسب
برخی افراد دچار خطای در محاسبه شده اند و از روی جهالت یا از روی ترس و یا غرض ورزی زمان امر به معروف و نهی از منکر را به آینده موکول می سازند و می گویند: با توجه به برخی از اغتشاشات به وجود آمده الان وقت انجام این فریضه مهم نیست! این سخن کاملاً انحرافی و غلط است و به تناسب هر زمان و هر مکانی شیوه های انجام این فریضه فرق می کند و می توان این مهم را انجام داد.

٢. اولویت با اقتصاد
برخی دیگر می‌گویند تا مسئله اقتصاد به طور کامل حل نشده نباید اقدام به امر به معروف و نهی از منکر نمود.
این سخن بر خلاف آیات و روایات است. چرا که طبق روایات، بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله تورم، گرانی، تحریم و... به دلیل عمل نکردن به احکام دین، از جمله عمل نکردن به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر و شیوع فساد و فحشا و منکرات است.

٣. جزئی نگری
برخی گمان می‌کنند که امر به معروف و نهی از منکر فقط در بدحجابی و برخی از منکرات جزئی خلاصه می شود، در حالی که لازم است نسبت به همه مسائل مهم و کلان جامعه حساسیت داشت.

گاهی اوقات ممکن است با یک تماس تلفنی با برخی نهادها و ارگان ها از جمله صدا و سیما برخی پیشنهادات سازنده را انجام داد و یا از برخی منکرات و معضلات جلوگیری نمود.
بر محمد و آل محمد صلوات.

🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین

#متن_احکام
 
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
💠 بسم الله الرحمن الرحیم

🎤 بیان احکام

✍️ موضوع: امر به معروف و نهی از منکر
6️⃣ جلسه ششم: توحيد و نبوت و امامت، آمر به معروف و ناهی از منکر


امر به معروف و نهی از منکر از ویژگی های خداوند متعال است و در قرآن به آن اشاره شده است. خداوند متعال در قرآن می فرماید: به درستی که خدا امر می کند به نیکی ها و عدالت و حقوق اهل بیت و نهی می کند از فحشاء و منکرات و ظلم و ستم.

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.
📗 نحل/٩٠.

خداوند امر به عدل و احسان و بخشش به نزديكان مى‏دهد و از فحشاء و منكر و ظلم و ستم نهى مى‏كند خداوند به شما اندرز مى‏دهد شايد متذكّر شويد.

💠 سنت نبوی
امر به معروف و نهی از منکر سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است که در قرآن به آن اشاره شده است:

الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِث.

📗 اعراف/١۵٧.
هم آنهايى كه از پيامبر درس نخوانده كسى كه صفاتش را در تورات و انجيلى كه نزدشان است مى‏يابند پيروى كنيد كه مردم را به خوبى‏ها فرمان مى‏دهد و از بدي ها نهى مى‏كند. چيزهاى پاكيزه براى آنها حلال و ناپاک ها را حرام مى‏نمايد.

💠 و نیز از ویژگی های اهل ایمان است که خداوند متعال در قرآن می فرماید: اگر به اهل ایمان حکومتی عطا کنیم آنان امر به معروف و نهی از منکر می کنند.
الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ.

📗 حج/۴١.
ياوران خدا كسانى هستند كه هرگاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم نماز را برپا مى‏دارند و زكات را ادا مى‏كنند و امر به معروف و نهى از منكر مى‏نمايند و پايان همه كارها از آن خداست.

♦️تسلط اشرار و منافقین
اما اگر اهل ایمان به وظیفه خود عمل نکنند و امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند اهل نفاق کار خود را در جهت عکس انجام می دهند و منافقان جامعه امر به منکر نموده و نهی از معروف می نمایند تا آنجا که جای معروف و منکر عوض می شود.

الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقينَ هُمُ الْفاسِقُونَ.

📗 توبه/۶٧.
مردان منافق و زنان منافق همه از يک گروهند آنها امر به منكر و نهى از معروف مى‏كنند.

◀️ مصادیق معروف و منکر
امر به معروف و نهی از منکر در موارد جزئی خلاصه نمی شود بلکه در همه زمینه ها و از جمله مصادیق کلان جامعه جاری و ساری است.

◀️ معروف که باید به آن امر و توصیه شود مصادیق متعدد و فراوانی در همه زمینه های فردی خانوادگی و اجتماعی دارد و منکر که باید از آن نهی شود نیز مصادیق متعددی دارد که باید آنها را شناخت و به درستی به وظیفه عمل نمود.

بر محمد و آل محمد صلوات.

🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین

#متن_احکام

🆔 @maroof_media
 
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
💠 بسم الله الرحمن الرحیم

🎤 بیان احکام

✍️ موضوع : امر به معروف و نهی از منکر
7️⃣ جلسه هفتم: مصادیق مختلف و متنوع معروف و منکر


معروف و منکر تنها در مصادیق جزئی خلاصه نمی شود بلکه مصادیق فراوان اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... دارد که برخی از مصادیق آن عبارت است از:

💠 مصاديق معروف

الف) معروف اعتقادي:
١. ايمان به خداي متعال ٢. ايمان به پيامبران الهي ٣. ايمان به امامان معصوم علیهم السلام

ب) معروف عبادي:
١. اهتمام به نماز، ٢. نماز اول وقت، ٣. حضور در مسجد و شرکت در نماز جماعت

ج) معروف اخلاقي:
١. نيکي به پدر و مادر ٢. صدق و راستي در گفتار و رفتار

د) معروف خانوادگي:
١. ازدواج و تحکيم پيوند خانوادگي ٢. صله رحم و رسيدگي به امور اقوام و خويشان ٣. تربيت صحيح و اسلامي فرزندان

هـ) معروف اجتماعي:
١. گره‌گشايي و حل مشکلات مردم ٢. دست‌گيري از مستمندان

و) معروف سياسي:
١. حفظ دستاوردها و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي ٢. احترام به قوانين نظام جمهوري اسلامي و...

ح) معروف فرهنگي و تربيتي:
١. اشاعه و گسترش فرهنگ اسلامي
٢. تلاش در جهت صدور ارزش‌هاي اسلامي ٣. تأسيس کانون‌ها و مراکز سالم فرهنگي.

ط) معروف اداري:
١. تسريع در امور ارباب رجوع و راهنمايي آن‌ها ٢. دقت در حفظ بيت المال ٣. رعايت نظم و انضباط اداري.

♦️مصاديق منکر
الف) منکر اعتقادي:

١. بازيچه قرار دادن دين ٢. بي‌توجهي به ارزش‌هاي الهي اسلام

ب) منکر عبادي:
١. بي‌توجهي و سهل‌انگاري نسبت به نماز ٢. عدم پرداخت خمس و زکات ٣. ترک واجبات و انجام محرمات.

ج) منکر اخلاقي:
١. دروغ‌گويي، غيبت و تهمت ٢. لهو و لعب و لذت‌هاي غير مجاز.

د) منکر خانوادگي:
١. قطع پيوند خويشاوندي ٢. رعايت نکردن حقوق والدين ٣. عدم توجه به محرم و نامحرم در رفت و آمدهاي خانوادگي.

هـ) منکر اجتماعي:
١. قانون شکني و تخلف از قوانين ٢. سوء استفاده از موقعيت اجتماعي ٣. هنجارشکني اجتماعي و اختلاف افکني

و) منکر سياسي:
١. نشر اکاذيب و شايعات دشمنان و ضد انقلاب ٢. کمک و مساعدت به دشمنان اسلام ٣. دل‌سرد کردن ديگران نسبت به انقلاب و نظام اسلامي و ناديده گرفتن خدمات جمهوري اسلامي

ز) منکر اقتصادي:
١. احتکار و کم‌فروشي و کلاه‌برداري ٢. بي‌انصافي نسبت به مشتري ٣. توليد محصولات با کيفيت پايين و بي‌توجهي به توليد مرغوب.

ح) منکر فرهنگي و تربيتي:
١. گرايش به فرهنگ بيگانگان ٢. عدم رعايت حجاب و پوشش اسلامي و اختلاط دختر و پسر و مردان و زنان در مکان‌هاي عمومي ٣. بيان سخنان لغو و بيهوده ومنافي عفت عمومي

ط) منکر اداري:
١. تندي و بدرفتاري با ارباب رجوع
٢. خيانت و حيف و ميل بيت المال ٣. پارتي بازي و رشوه‌خواري

📗 امر به معروف و نهی از منکر، مرکز تحقیقات اسلامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فصل دوم، ص ٣۴.
بر محمد و آل محمد صلوات.

🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین

#متن_احکام

🆔 @maroof_media
 
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
💠 بسم الله الرحمن الرحیم

🎤 بیان احکام

✍️ موضوع: امر به معروف و نهی از منکر
8️⃣ جلسه هشتم: شرایط امر به معروف و نهی از منکر


هدف از خلقت، رسيدن انسان به سعادت و کمال در سايه عبوديت و معرفت مي‌باشد. گاهی ممکن است که در پيمودن مسير کمال در بين همراهان و پويندگان، سستي يا انحراف به وجود آيد که لازم است ديگر همراهان با ارشاد (امر به معروف) يا هشدار (نهي از منکر) يکديگر را به ادامه راه دعوت کرده و حرکت در اين مسير را تقويت کنند.

◀️ حدود 30 آيه قرآن در خصوص امر به معروف و نهي از منکر است که نشان از اهميت اين فريضه الهي دارد.

💠 خداوند متعال در قرآن از قول لقمان حکیم به فرزندش می فرماید:
يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ‏ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اصْبِرْ عَلى‏ ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ.

📗 لقمان/١٧.
اى فرزندم نماز را برپا دار و امر به معروف و نهى از منكر كن و در برابر مصائبى كه به تو مي‌رسد با استقامت و شكيبا باش كه اين از كارهاى مهّم و اساسى است.

💠 پيامبر گرامي اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مي‌فرمايند:
مَن امَرَ بِالمَعروفِ وَ نَهی عَنِ المُنکرِ فَهُوَ خَلیفَةُ اللّهِ فِی ارضِهِ وَ خَلیفَةُ رَسُولِ اللّه وَ خَلیفَةُ کتابِهِ.
کسي که امر به معروف و نهي از منکر کند جانشين خداوند متعال در زمين و جانشين رسول خدا و جانشين کتاب خداست.
📗 مجمع البیان، ج ٢، ص ۴٨۴.

◀️ شرایط امر به معروف و نهی از منکر
١. آمر یا ناهی علم به واجب یا حرام بودن عمل داشته باشد.
٢. احتمال تأثیر بدهد (صرف احتمال کافی است).
٣. گناه‌کار اصرار بر گناه خود داشته باشد.
۴. گناه‌کار عذری بر گناه خود نداشته باشد. مثل آن که نداند کاری که انجام داده حرام است یا کاری که ترک کرده واجب بوده است.
۵. ضرر جانی، مالی و آبرویی برای آمر یا ناهی نداشته باشد.
بر محمد و آل محمد صلوات.

🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین

#متن_احکام
🆔 @maroof_media
 
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
💠 بسم الله الرحمن الرحیم

🎙بیان احکام

✍️ موضوع: امر به معروف و نهی از منکر

9️⃣ جلسه نهم: پيامدهاي ترک امر به معروف و نهي از منکر

هر حکمي از احکام اسلام ضرورت و اهميت خاصي دارد و ترک آن خللي در ارکان دين‌داري فرد و جامعه ايجاد مي‌کند. در اين ميان احکامي که جنبه اجتماعي دارند، در صورت متروک ماندن، خلأ بيش‌تر و ضربه جبران‌ناپذيرتري به جامعه وارد خواهد کرد.

♦️ نتیجه ترک امر به معروف و نهی از منکر

یکی از مهم ترین احکام اجتماعي اسلام، «امر به معروف و نهي از منکر» است که در صورت معطل ماندن این حکم الهی و عدم انجام آن، وضعيت دردناک و اسف‌باري را در فرد و جامعه ايجاد خواهد کرد که برخي از آن‌ها عبارتند از:
١. تضعيف ايمان و جریان دین داری در جامعه
٢. شيوع گسترده مفاسد اجتماعي و انتقال آن به خانواده ها
٣. مشارکت مؤمنین در گناه ديگران
۴. تسلط اشرار بر سرنوشت جامعه و افراد
۵. تبديل شدن معروف به منکر و منکر به معروف
6. عقوبت و عذاب سخت الهي

◀️ مراحل امر به معروف و نهي از منکر

١. انزجار قلبی از انجام منکر و ترک معروف
٢. برخورد با گناه‌کار با چهره عبوس و درهم نه خنده و شوخی
٣. تذکر لسانی با گفتار نرم
۴. تذکر لسانی با تندی
۵. استفاده از زور و قدرت برای جلوگیری از منکر
که البته این مورد وظیفه نهادهای انتظامی و قضایی و امنیتی است.

♦️ مرده ای در میان زندگان

💠قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السّلام: مَنْ تَرَكَ إِنْكَارَ الْمُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ يَدِهِ وَ لِسَانِهِ فَهُوَ مَيِّتُ الْأَحْيَاءِ
هر كس منكرى را مشاهده كند و با قلب و دست و زبانش از آن نهى نكند او يك مرده‏اى است كه در ميان زندگان حركت مى‏كند.
📗 وسائل الشيعة، ج‏ ١۶، ص ١٣٢.

ان‌شاءالله خدای متعال مسئولین و مردم را به وظایف خطیر خویش آگاه نموده و توفیق عمل به همگان عنایت نماید.
بر محمد و آل محمد صلوات.

🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین

#متن_احکام

🆔 @maroof_media
 
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
💠 بسم الله الرحمن الرحیم

🎤 بیان احکام

✍️ موضوع : امر به معروف و نهی از منکر

0️⃣1️⃣ جلسه دهم: امر به معروف و نهی از منکر در دعاها


◀️ از نظر اسلام، انسان نسبت به اجتماعی که در آن زندگی می‌کند، دارای مسئولیت است و این مسئولیت پذیری در قالب نظارت اجتماعی که همان امر به معروف و نهی از منکر است تحقق می یابد.
💠 گذشته از آیات متعدد و روایات فراوانی که در ضرورت و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر آمده، در ادعیه و زیارات نیز در مورد این فریضه مهم مطالب قابل توجهی بیان شده است.

◀️ امر به معروف و نهی از منکر در صحیفه سجادیه

💠 امام سجاد عليه السّلام می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ وَفِّقْنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا وَ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ فِي جَمِيعِ أَيَّامِنَا لِاسْتِعْمَالِ الْخَيْرِ، وَ هِجْرَانِ الشَّرِّ، وَ شُكْرِ النِّعَمِ، وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ، وَ مُجَانَبَةِ الْبِدَعِ، وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ حِيَاطَةِ الْإِسْلَامِ، وَ انْتِقَاصِ الْبَاطِلِ وَ إِذْلَالِهِ، وَ نُصْرَةِ الْحَقِّ وَ إِعْزَازِهِ، وَ إِرْشَادِ الضَّالِّ، وَ مُعَاوَنَةِ الضَّعِيفِ، وَ إِدْرَاكِ اللَّهِيفِ».
🤲 بار خدایا بر محمد و و آل او درود فرست؛ و ما را در این روز و این شب و همه روزهایمان توفیق عطا فرما برای انجام نیکی و دوری از بدی و سپاس‌گزاری از نعمت‌ها و پیروی از سنت‌ها (واجبات و مستحبات) و ترک بدعت‌ها (احداث چیزهایی در دین که از دین نیست) و امر به معروف (واداشتن به کارهای پسندیدهو نهی از منکر (بازداشتن از زشتی‌ها: حرام و مکروه) و حفظ و نگهداری (اصول و فروع) اسلام، و نکوهش باطل و خوار نمودن آن و یاری حق و گرامی داشتن آن؛ و راهنمایی گمراه؛ و کمک به ناتوان، و رسیدن به فریاد ستم دیده
📗 صحيفه سجادیه، دعای ششم، فراز ١۵.

◀️ در حقیقت امام سجاد عليه السّلام هم از خدا توفیق انجام امر به معروف و نهی از منکر را می خواهد و هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم مصادیق معروف و منکر را به زیبایی بیان می فرمایند. مانند: پاسداری از اسلام، نکوهش باطل و خار ساختن آن، یاری نمودن حق و گرامی داشتن آن و ارشاد گمراه...

◀️ آداب امر به معروف و نهی از منکر

١. قصد خود را خالص و برای رضای خدا امر و نهی کند
٢. قصد برتری جویی و علوّ در امر و نهی نداشته باشد
٣. مانند طبیبی دل‌سوز و پدری مهربان برخورد کند
۴. خود را پاک و منزه از عیب نداند
۵.خود عامل به معروف و تارک از منکر باشد.
بر محمد و آل محمد صلوات.

🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ولعن أعدائهم اجمعین

#متن_احکام

🆔 @maroof_media
 
بالا