🪔هشت بیماری شایع و خطرناک زنان را بشناسیم

در حالی که هم زن و هم مرد به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شوند، برخی از مسائل سلامتی زنان را به‌طور متفاوت و بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. [1] علاوه بر این، بسیاری از شرایط سلامت زنان تشخیص داده نمی‌شوند و اکثر آزمایش‌های دارویی شامل افراد مورد آزمایش زن نمی‌شود. حتی در این صورت، زنان نگرانی های انحصاری سلامتی خود را دارند، مانند سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، یائسگی و بارداری. زنان در مقایسه با مردان بیشتر از مرگ ناشی از حمله قلبی رنج می برند. افسردگی و اضطراب در بین بیماران زن بیشتر نشان داده می شود. بیماری های دستگاه ادراری بیشتر در زنان ظاهر می شود و بیماری های مقاربتی می تواند آسیب بیشتری به زنان وارد کند. در میان شرایطی که بیشتر در زنان ظاهر می شود، هشت بیماری زیر خطرات قابل توجهی برای سلامتی دارند.....

بیماری قلبی
در ایالات متحده، بیماری قلبی باعث مرگ یک نفر از هر چهار زن در میان زنان می شود. [2] اگر چه عموم مردم بیماری قلبی را یک مسئله رایج در میان مردان می دانند، اما این بیماری زنان و مردان را تقریباً به یک اندازه تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، تنها 54 درصد از زنان می دانند که بیماری قلبی بالاترین وضعیت سلامتی است که جنسیت آنها را تهدید می کند. در ایالات متحده، 49 درصد از کل مصرف کنندگان از فشار خون بالا، کلسترول بالا یا سیگار رنج می برند. عواملی که در ایجاد بیماری قلبی نقش دارند.
سرطان پستان
سرطان سینه، که به طور معمول از پوشش مجاری شیر منشا می گیرد، می تواند به سایر اندام ها سرایت کند و تهاجمی ترین سرطانی است که جمعیت زنان جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. [3] این وضعیت در میان جمعیت‌های زن در کشورهای توسعه‌یافته به دلیل طول عمر طولانی‌شان بیشتر است.

در ابتدا، زنان مبتلا به سرطان سینه ممکن است دچار توده های سینه شوند. بیشتر توده‌های سینه تهدیدکننده نیستند، اما برای زنان مهم است که هر یک از آنها را توسط یک ارائه‌دهنده مراقبت بررسی کنند.

سرطان تخمدان و دهانه رحم
بسیاری از مردم از تفاوت بین سرطان تخمدان و دهانه رحم آگاه نیستند. [4] سرطان دهانه رحم از قسمت تحتانی رحم منشا می گیرد، در حالی که سرطان تخمدان از لوله های فالوپ شروع می شود. در حالی که هر دو بیماری باعث ایجاد درد مشابه می شوند، سرطان دهانه رحم نیز باعث ترشح و درد در حین مقاربت می شود.

در حالی که سرطان تخمدان علائم بسیار مبهم دارد، این وضعیت بسیار پیچیده است. در نهایت، آزمایش پاپ اسمیر سرطان دهانه رحم را تشخیص می دهد اما سرطان تخمدان را تشخیص نمی دهد.

سلامت زنان

خونریزی و ترشح بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی است. [5] با این حال، علائم اضافه شده در طول قاعدگی ممکن است نشان دهنده مشکلات سلامتی باشد، و علائم غیرعادی، مانند خونریزی بین قاعدگی و تکرر ادرار، می تواند شرایط سلامتی دیگر را تقلید کند.

مشکلات واژن همچنین می تواند نشان دهنده مشکلات جدی مانند بیماری های مقاربتی (STDs) یا سرطان دستگاه تناسلی باشد. در حالی که ارائه دهندگان مراقبت ممکن است عفونت های خفیف را به راحتی درمان کنند، اگر کنترل نشوند، می توانند منجر به شرایطی مانند ناباروری یا نارسایی کلیه شوند.

مسائل بارداری
شرایط از قبل موجود می تواند در دوران بارداری بدتر شود و سلامت مادر و فرزندش را تهدید کند. [6] آسم، دیابت و افسردگی در صورت عدم مدیریت صحیح می تواند به مادر و کودک در دوران بارداری آسیب برساند.

بارداری می تواند باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز خون مادر سالم شود، وضعیتی به نام کم خونی، یا باعث افسردگی شود. مشکل دیگر زمانی ایجاد می شود که یک سلول تولید مثل در خارج از رحم کاشته می شود و بارداری بعدی را غیرممکن می کند. خوشبختانه، متخصصان زنان و زایمان می توانند مشکلات شایع و نادر سلامتی را که در دوران بارداری ظاهر می شوند، مدیریت و درمان کنند.

بیماری های خود ایمنی
بیماری خودایمنی زمانی رخ می دهد که سلول های بدن که تهدیدات را از بین می برند، مانند ویروس ها، به سلول های سالم حمله می کنند. [7] با ادامه تشدید این وضعیت در میان جمعیت، محققان در مورد اینکه چرا این وضعیت بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می دهد، گیج می شوند. در حالی که بسیاری از بیماری‌های خودایمنی متمایز وجود دارد، اغلب علائم مشترکی مانند:

● خستگی
● تب خفیف
● درد
● تحریک پوست
● سرگیجه
بیشتر سیستم خود ایمنی در معده قرار دارد. بسیاری از کسانی که از این عارضه رنج می برند به شیوه های درمانی طبیعی متوسل شده اند، مانند:

● مصرف کمتر قند
● مصرف کمتر چربی
● کاهش استرس
● کاهش مصرف سموم

با این حال، بهترین دفاع در برابر بیماری خودایمنی، تشخیص زودهنگام است.

پوکی استخوان
پوکی استخوان استخوان ها را ضعیف می کند و به آنها اجازه می دهد به راحتی بشکنند. [8] عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد این بیماری شوند که بیشتر در زنان رخ می دهد، مانند:

● سن
● مصرف الکل
● نسخه های خاص
● ژنتیک
● ورزش نکردن
● توده بدن کم
● سیگار کشیدن
● مصرف استروئید

برای تشخیص این بیماری، ارائه دهندگان مراقبت تراکم استخوان را با استفاده از اشعه ایکس یا تشخیص اولتراسوند اندازه گیری می کنند. در حالی که هیچ درمانی برای پوکی استخوان وجود ندارد، ارائه دهندگان مراقبت می توانند درمانی را برای جلوگیری از پیشرفت بیماری تجویز کنند، که ممکن است شامل مکمل های غذایی، انتخاب شیوه زندگی سالم یا داروهای تجویزی باشد.

افسردگی و اضطراب
نوسانات طبیعی هورمونی می تواند منجر به افسردگی یا اضطراب شود. [9] سندرم پیش از قاعدگی (PMS) معمولاً در بین زنان رخ می دهد، در حالی که اختلال بدشکلی پیش از قاعدگی (PMDD) علائم مشابه، اما بسیار تشدید شده را نشان می دهد. مدت کوتاهی پس از تولد، بسیاری از مادران به نوعی افسردگی به نام «بیبی بلوز» مبتلا می‌شوند، اما افسردگی پری ناتال باعث نگرانی‌های مشابه – اما بسیار قوی‌تر – می‌شود، تغییرات عاطفی، غمگینی و خستگی. پیش یائسگی، تغییر به یائسگی نیز می تواند باعث افسردگی شود. مهم نیست که علائم چقدر شدید باشد، ارائه دهندگان مراقبت می توانند با تجویز یا درمان های درمانی تسکین دهند.

فناوری سلامت برای زنان
به زودی، فن آوری های جدید برای کمک به ارائه دهندگان مراقبت در درمان شرایط سلامت زنان ظهور خواهد کرد. [10] محققان درمان‌های پزشکی نوآورانه‌ای را توسعه داده‌اند، مانند دستگاهی که توسط بیمار انجام می‌شود که زنان را برای بازسازی سینه با استفاده از دی اکسید کربن به جای سوزن آماده می‌کند و آزمایش خونی که می‌تواند تشخیص دهد آیا بارداری خارج از لوله‌های فالوپ شروع شده است یا خیر. سایر فناوری‌های پزشکی در حال توسعه عبارتند از: آزمایش پاپ اسمیر در خانه، خودتان انجام دهید و آزمایشی که با استفاده از بزاق به عنوان نمونه حاملگی را تعیین می‌کند.

زنان می توانند با عادات سالم و مراجعه منظم به پزشک، خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری های رایج را کاهش دهند. [11] با این حال، در بسیاری از جوامع محروم، پزشکان پرستار (NPs) و ماماهای پرستار کمبود ایجاد شده توسط کمبود ارائه دهندگان مراقبت را پر می کنند، در حالی که مناطق خدماتی را پوشش می دهند که مشتریان بسیار زیادی را در بر می گیرد. با افزایش نقش پرستاران در نیازهای مراقبت‌های بهداشتی زنان، سازمان‌های ارائه‌دهنده مراقبت به NP‌های بیشتری برای اطمینان از پیامدهای سلامت مثبت برای زنان در این جوامع نیاز خواهند داشت.

منابع :
[1] کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده
[2] مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری
[3] اخبار پزشکی امروز
[4] اتحاد صندوق تحقیقات سرطان تخمدان
[5] آریا – جفرسون بهداشت
[6] وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده
[7] ] پیشگیری
[8] وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده - USDA
[9] مؤسسه ملی بهداشت
[10] کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده مؤسسه ملی بهداشت
[11] بررسی فناوری MIT
 
آخرین ویرایش:
بالا