یکی از فواید انگور قرمز پیشگری از ابتلا ب بیماری های قلبیست

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6
   1024x683


انگور قرمز یکی از میوه‌های مورد استفاده در تابستان است. البته در این فصل انواع انگور توسط افراد مصرف می‌شود ولی احتمالاً انگور قرمز،معروف‌ترین و محبوب انگور در جهان است، اما به جز مزه و طعم عالی آن، همچنین این میوه پر خاصیت دارای فواید بهداشتی متعددی است که در این مقاله سعی خواهیم کرد به معرفی آنها بپردازیم.


انگور قرمز چیست؟

میوه انگور یکی از میوه‌هایی که از دیرباز و از هزاران پیش در مصر باستان کشت و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی از انواع این میوه محبوب، انگور قرمز است که دارای نام علمی Vitis vinifera است. البته شاید قدیمی‌ترین نوع انگور، انگور بنفش است و اولین کشت انگور از این نوع بوده ولی کشت و استفاده از انگور قرمز نیز دارای عمری ۱۲۰۰ ساله است.

انگور قرمز از میوه‌های پر کاربرد تابستان است که آنها به صورت مجزا و یا در سالاد در کنار میوه‌های دیگر مصرف می‌کنند. رنگ خاص این انگور به خاطر رنگدانه ها و ماده مؤثره رزوراترول در پوست این میوه است. جدای از این مثل انگور زرد و سبز دارای مقدار کمتری از رزوراترول نسبت به انگور قرمز است.


مواد مغذی موجود در انگور قرمز

انگور قرمز از نظر مواد مغذی دارای خواصی مشابه با دیگر انواع مصرفی انگور است، این نوع از انگور. در یک لیوان از آن در برگیرنده تقریباً ۶۰کالری، دارای مقدار فیبری کمتر از ۱ گرم و مقدار ناچیزی از درشت مغذی چربی است. این ماده غذایی محبوب علاوه بر موارد فوق دارای مقادیر چشمگیری از پتاسیم، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، ویتامین K، ویتامین C، آهن، روی و فسفر است. جدای از موارد یاد شده مهم‌ترین عنصر موجود در این نوع از انگور، محتوای فلاونوئیدی، رزوراترول و دیگر مواد فعال و آنتی اکسیدان های آن می‌باشد که دارای اثرات مثبت فراوانی بر سلامت فرد مصرف کننده این ماده غذایی است.


فواید بهداشتی مصرف انگور قرمز


انگور قرمز دارای آثار مثبتی بر سلامت انسان است که برخی از آنها عبارت‌اند از: پیشگیری از پیری، نقش محافظت کننده از سلول‌های بدن در برابر انواع خاصی از سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، تغذیه و تقویت مو، افزایش قدرت بینایی، افزایش توانایی شناختی، کمک به بهبود روند کاهش وزن و همچنین کاهش ریسک ابتلای به بیماری‌های قلبی – عروقی است.


▪︎مراقبت از پوست

انگور قرمز با داشتن فاکتورهایی مثل فلاونوئیدها و رزوراترول، به همراه ویتامین C و دیگر مواد مغذی در نقش یک تونیک برای پوست ایفای نقشمی‌کند. این ماده غذایی خوشمزه و محبوب می‌تواند در پیشگیری از ابتلای به استرس اکسیداتیو و کاهش چین و چروک به خصوص در ناحیه صورت ودر عین حال به روند بهبود زخم‌های بدن و پیشگیری از ریزش مو کمک کند. جدای از موارد فوق این ماده غذایی با افزایش کشش پوست که یکی از عناصر شادابی پوست و صورت می‌تواند باشد در ارائه حس جوانی کمک خواهد کرد.


▪︎محافظت از مو

انگور قرمز با داشتن مقادیر قابل توجهی از عناصری مثل ویتامین K، ویتامینC و آهن و همچنین آنتی اکسیدان ها که به طور بالقوه دارای نقش کاهش التهاب هستند می‌تواند از طریق محافظت از فولیکول‌های مو، کاهش ریزش مو و افزایش تغذیه ریشه‌های مو به سلامت موی شما کمک کند. حتی از این ماده غذایی می‌توان در نقش یک تونیک سر استفاده کرد.

▪︎تقویت سیستم ایمنی بدن

این ماده غذایی می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی داشته باشند و این خاصیت به خاطر وجود مقادیر متنابهی از ویتامین C در انگور است. ویتامین C با افزایش تحریک تولید گلبول‌های سفید که جز اولین خط دفاع بدن در برابر عوامل خارجی، پاتوژن ها و عوامل عفونت زاست در افزایش کارکرد سیستم ایمنی بدن نقش موثری داشته باشد. جدای از این ویتامین، رزوراترول و دیگر آنتی اکسیدان ها نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن دارای نقش موثری هستند.

▪︎کمک به افزایش توانایی شناختی

ماده مؤثره رزوراترول یکی از مواد موجود در انگور قرمز است که در مطالعات مختلف اثر مثبت آن بر سلامت مغز و افزایش توانایی‌های شناختی در ذهن و حافظه، قدرت تمرکز و حفظ دانش، پیشگیری از ابتلای به استرس اکسیداتیو آن ثابت شده است.

▪︎کاهش وزن

محتوای فیبر موجود در این ماده غذایی به علاوه کالری کمی که این ماده غذایی به مصرف کنده عرضه می‌کند این ماده را به عنوان گزینه‌ای خوب برای افرادی که قصد کاهش وزن خود را دارند تبدیل کرده است. در برخی مطالعات که صورت گرفته است این نتایج حاصل شده که مصرف منظم انگور جدای از افزایش متابولیسم بدن باعث بالا رفتن سطح چربی سوزیمی‌شود.



▪︎پیشگیری از ابتلای به بیماری‌های قلبی

کاهش وزن و همچنین کاهش کلسترول اضافی بدن که از طریق خوردن فیبرهای موجود در انگور قرمز حاصل می‌شود می‌تواند به عنوان یکراهکار خوب برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی باشد. جدای از موارد فوق این ماده غذایی نقشی خوب در تأمین پتاسیم مورد نیازروزانه بدن دارد و می‌تواند تا ۵ درصد از این نیاز را پوشش دهد. پتاسیم از مواد مؤثر در بدن است که به عنوان یک وازودیلاتور در کاهش فشار عروق و شریان عمل می‌کند. با کاهش فشار خون بالطبع خطر ابتلا به مواردی مثل تصب شرایین (آترواسکلروزیس)، حمله قلبی و بیماری‌های دیگری مثل سکته مغزی نیز پایین می‌آید.
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
21
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
42
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
41
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
98
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
  • بسته
  • چسبان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
147
اعتصامی
اعتصامی
بالا