یاسوج / پایتخت طبیعت ایران

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
Kohkiloyeh0


یاسوج (به لری: یاسیچ لاتین Yasiç) مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد و شهرستان بویراحمد است.

یاسوج یا یاسیج به معنای محلی است که گل‌های یاس در آن به صورت فراوان می‌رویند.

یاسوج بعد از شهر رشت، دومین مرکز استان ایران از نظر بارش برف و باران بوده و در اقلیم مدیترانه‌ای قرار گرفته‌است. شهر یاسوج به علت قرار گرفتن در دامنه قله دنا (بلندترین قله زاگرس)، دارا بودن دو رودخانه بشار و مهریان، آبشار یاسوج، دریاچه سد شاه قاسم، چشمه‌های متعدد، جنگل‌های بلوط و برخورداری از آب و هوای مطبوع در طول چهار فصل،

به عنوان پایتخت طبیعت ایران مشهور شده‌است.

مردم این شهر لر هستندو به زبان لری صحبت می‌کنند.

یاسوج کجاست؟​


یاسوج یکی از شهرهای جنوب غربی ایران است که در مرکز شهرستان بویراحمد واقع شده است. این شهر از جنوب به استان فارس، از شمال به استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به اصفهان و از غرب به شهرستان کهگیلویه منتهی می‌شود.

بهترین زمان سفر به یاسوج​


یاسوج شهری زیبا و سرشار از اماکن دیدنی، چشمه‌های متعدد و آبشارهای فراوان است. هر فصلی از سال در این شهر زیبایی‌های خاص خودش را دارد؛ اما این زیبایی‌ها در فصل بهار و تابستان به اوج خود می‌رسد. طبیعت یاسوج در این دو فصل به خصوص در اردیبهشت ماه یکی از زیباترین و سرسبزترین چشم‌اندازها را دارد و آب‌وهوا نیز دلپذیر و مطبوع بوده و به‌ندرت با گرمایی آزاردهنده مواجه خواهید شد.

پاییز و زمستان‌های یاسوج نیز سرد و پربارش است، اگر به سفرکردن در فصل پاییز و یا به ورزش‌های زمستانی علاقه دارید فصل پاییز و زمستان نیز زمان مناسبی می‌تواند باشد.

بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر بستگی به هدف شما دارد چنانچه می‌خواهد سفری خاطره‌انگیز را در هوایی مطبوع و دلپذیر تجربه کنید، در نیمه اول سال به یاسوج سفر کنید. چشمه‌ها و آبشارهای دیدنی، درخت‌ها و چمنزارهای سرسبز در این فصل‌ها حسابی شما را شگفت زده خواهند کرد.

جاهای دیدنی یاسوج​


▪︎پیست اسکی دنا

پیست اسکی دنا یا کاکان یکی از قدیمی‌ترین و بهترین پیست‌های اسکی جنوب کشور است که در شهر یاسوج و در دهستان کاکان واقع شده است. این پیست با داشتن ۱۵۰۰ متر طول و امکاناتی نظیر پت کوب، تله اسکی بشقابی، رستوران، کلاس‌های آموزش اسکی و تجهیزت اجاره‌ای همچون کفش، چوب و تخته اسکی به یکی از منحصربه‌فردترین تفرجگاه‌های مردم تبدیل شده است. این پیست از اوایل زمستان تا اوایل بهار پوشیده از برف است و برای تجربه یک سفر به یاد ماندنی در فصل سرد سال مکان مناسبی به شمار می‌رود. علاوه بر این، سفر به این منطقه در فصول گرم سال نیز که به دنبال آب شدن برف‌ها، پوشیده از لاله‌های واژگون می‌شود، نیز خالی از لطف نیست.

▪︎رودخانه بشار

رودخانه بشار یکی از جاذبه‌های اصلی و دیدنی یاسوج است که از کوه‌های اردکان در استان فارس سرچشمه می‌گیرد و به سمت شمال شرقی بویر احمد سفلی حرکت می‌کند. این رود که از رودخانه‌های مهمی همچون تنگ سرخ، گنجون و تیز آب سرچشمه می‌گیرد در مسیر خود از مناطق مختلفی همچون پارک ساحلی بشار و شهر یاسوج عبور کرده و در نهایت با پیوستن به رود کازرون به دریای خلیج فارس سرازیر می‌شود.

▪︎آبشار یاسوج

یکی از جاهای دیدنی و چشم‌نواز شهر یاسوج، آبشار یاسوج هست که در شمال این شهر واقع است. این آبشار که ارتفاع آن از سطح زمین به ۱۰ متر می‌رسد، از چشمه‌هایی که از دل کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرند، می‌جوشد. سرازیرشدن آب این آبشار در کنار درختان سرسبز و باغ‌های میوه در اطراف آن منظره‌ای بی‌نظیر را به وجود آورده است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

▪︎پارک جنگلی یاسوج

پارک جنگلی یاسوج با مساحت هزار هکتاری یکی از دیدنی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های جنوب کشور به شمار می‌رود که در شمال شرق شهر یاسوج واقع شده است. این پارک دارای پوشش گیاهان متنوع ازجمله بادام کوهی، ارزن، بنه، کیکم و درختان زیبا و سر به فلک کشیده‌ای همچون بلوط است. وجود مسیرهای پیاده روی و آسفالته و همچنین آلاچیق‌ها و استراحتگاه‌ها برای استراحت و برپایی چادر، این مکان را به محیطی بسیار مناسب برای تفریح و گشت‌وگذار تبدیل کرده است.

▪︎پارک ساحلی یاسوج

بله درست خوانده‌اید! یاسوج هم پارک ساحلی دارد. اما نه در ساحل دریا، بلکه در جوار یکی از پرآب‌ترین رودهای این شهر، یعنی بشار قرار گرفته است. این پارک برای یک عصرانه خانوادگی و قدم زدن در هوایی پاک، حرف ندارد. شهربازی، سکو، آلاچیق، قایق‌سواری و امکانات رفاهی مختلف در این پارک ساحلی وجود دارد تا سفری راحت و جذاب را برای‌تان رقم بزند.

▪︎تنگه مهریان

جایی که دو رودخانه آب‌نهر و مهریان به یکدیگر می‌رسند، دره‌ای به نام مهریان وجود دارد که از بهترین جاهای دیدنی یاسوج به شمار می‌رود. در این دره می‌توانید زیر سایه درختان بنشینید و به آواز رودخانه گوش فرا دهید تا خستگی زندگی شهری از تن‌تان به در شود. این تنگه مجهز به امکانات مختلف از جمله رستوران، فروشگاه و پارکینگ است تا گردشگران در نهایت آرامش و راحتی به تفریح و گردش بپردازند.

خوب است بدانید که تنگه مهریان، صخره‌‌های دست‌نخورده و بکر فراوانی دارد و از جاذبه‌های محبوب یاسوج برای علاقه‌مندان به صخره‌نوردی محسوب می‌شود.

▪︎دره المون

یکی از مناطق بکر و کوهستانی یاسوج، دره المون است. دره‌ای سرسبز و وسیع که با درختان بلوط و گل‌های لاله بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

دره المون به دلیل همجواری با کوه‌ها، هوای پاک و مطبوعی دارد که برای اقامتی چند روزه بسیار مناسب است. چشمه‌ها و آبشارهای این دره نیز لذتی وصف‌ناپذیر برای گردشگران ایجاد می‌کنند.

▪︎دشت راق

دلتان می‌خواهد در دشتی پر از لاله قدم بزنید؟ دشت راق یاسوج همان جایی است که تا چشم کار می‌کند سرسبزی و کوهستان وجود دارد. دشتی که در سرزمینی سردسیر واقع شده و به لاله‌های واژگونش مشهور است.

علاوه بر این، این دشت ۱۰۰۰ هکتاری دارای چندین چشمه است و در میان دو کوه با نام‌های باریک و قوچی قرار دارد. این طبیعت زیبا، آب‌و‌هوای ییلاقی و چشمه‌های پرآب مقصدی بی‌نظیر برای گردشگران ساخته است. پس در سفر به این شهر، از این جاذبه دیدنی یاسوج غافل نشوید.

▪︎غار ده شیخ دنا

غار ده شیخ دنا از جذاب‌ترین دیدنی‌های یاسوج است که حتما باید از آن دیدن کنید. این غار آهکی مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی است و بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد.

جالب است بدانید که این غار حدود ۱۲ سال پیش توسط چوپانی از اهالی روستا، کشف شد.

غار ده شیخ دنا کاملا طبیعی است و بیش از ۶ کیلومتر عمق دارد. بدون شک تماشای قندیل‌های آهکی در دالان‌های مختلف این غار، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد بود.

▪︎تنگه تامرادی

تنگه تامرادی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی یاسوج است که هیچ کس نمی‌تواند دست رد به سینه آن بزند. این تنگه با آن همه آبشار سحرانگیز و طبیعتی مسحورکننده، از واجبات گردشگری یاسوج به شمار می‌رود.

پیش از رسیدن به این تنگه در جاده‌ای پر پیچ‌و‌خم گام می‌گذارید که روزگاری محل جنگ‌های رضا خان، اسکندر مقدونی و آریوبرزن بوده است!

در ابتدای این تنگه، روستایی به نام حسین آباد وجود دارد که مقبره‌ای از دوره‌ هخامنشیان در آن به یادگار مانده است. پس اگر به دیدنی‌های تاریخی علاقه دارید، بازدید از این روستا را در الویت قرار دهید.

▪︎روستای کریک

تا به حال به روستای ماسوله گیلان سفر کرده‌اید؟ معماری روستای کریک یاسوج بسیار شبیه این روستای شمالی است. جایی که پشت‌بام هر خانه، حیاط خانه‌ای دیگر محسوب می‌شود و در میان دره‌ای سرسبز قرار دارد. این روستا در مسیر ییلاق سخت‌سر است و به همین علت هوایی کوهستانی و مطبوع دارد که جان می‌دهد برای سفرهای تابستانی!

این روستای خوش‌ آب‌و‌هوا دارای چندین باغ میوه از جمله انگور، سیب و گردو است که از رودخانه‌ای که از جوار روستا می‌گذرد، سیراب می‌شوند.

▪︎آرامگاه بی بی حکیمه(س)

آرامگاه بی بی حکیمه (س)، خواهر امامرضا(ع)، که در 80 کیلومتری جنوب شهر گچساران قرار دارد، سالانه میزبان هزاران عاشق اهل بیت عصمت و طهارت از سراسر ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

▪︎چشمه بلقیس چرام

این باغ در شهر چرام واقع شده و یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی این منطقه است. زمین حاصلخیز آن باعث شده که از هر گونه درخت در این باغ رشد یابد.

باغ دارای چندین چشمه است که از دهانه شمالی به باغ می‌ریزند وآب چشمه ها در جویبارهای مشبکی که با اصول معماری قابل توجهی تراس بندی شده‌ اند، به استخر زیبائی سرازیر می‌شود.

این باغ به فاصله دو کیلومتری در شرق شهر چرام واقع شده و در تمام فصول سال به خصوص در فروردین ماه آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران است.

▪︎نقوش برجسته تنگ سروک

این نقوش در فاصله 50 کیلومتری شمال بهبهان، در شهرستان بهمئی قرار دارد و قدمت آن به 299 میلادی یعنی به دوره اشکانی می رسد و منسوب به شاهزادگان الیمائی است.


سوغات و صنایع دستی شهر یاسوج​


خرید سوغاتی و داشتن یادگاری از مقصد سفر یکی از رسم‌های جالبی است که به جای آوردنش زیباست. شهر یاسوج نیز با داشتن جاذبه‌های دیدنی و گردشگری به مقصد سفر بسیاری از مسافران تبدیل شده است و دارای سوغاتی‌ها و صنایع دستی ارزشمندی است. در این شهر به سبب شرایط آب‌وهوایی مساعد و بارندگی‌های فراوان محصولات کشاورزی متنوعی تولید و روانه بازار می‌شود که برخی از این محصولات توسط گردشگران به عنوان سوغاتی خریداری می‌شوند.

از سوغاتی‌های خوراکی این شهر می‌توان به گردوی یاسوج، عسل، روغن حیوانی، انگور، سیب، گیاهان کوهی و دارویی همچون گل‌گاوزبان، بابونه، کنگر، کارده، قارچ کوهی، بیلهر و غیره اشاره کرد. در کنار این محصولات نان بلوط و نان توک نیز از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه یاسوج به شمار می‌روند.

البته سوغاتی‌های یاسوج فقط شامل خوراکی‌های خوشمزه آن نمی‌شود. صنایع دستی این شهر نیز به علت وجود دامداری و کشاورزی در این شهر از اهمیت خاصی برخوردار است. از جمله این صنایع دستی می‌توان به گلیم، گبه، فرش، آینه دان، جاجیم، جوال، خورجین، سفره محلی و غیره اشاره کرد که همگی به دست مردان و زنان این شهر و به زیبایی هر چه تمام ساخته می‌شوند. می‌توانید در سفرتان به یاسوج هرکدام از این سوغاتی‌ها از خوراکی گرفته تا صنایع دستی را بسته به سلیقه‌تان از بازارهای مختلف این شهر به‌عنوان نماد و یادگاری از یاسوج خریداری نمایید.

غذاهای محلی شهر یاسوج​


در هنگام سفرتان به یاسوج از چشیدن طعم غذاهای محلی و بومی این شهر غافل نشوید. این شهر به دلیل داشتن گیاهان و سبزیجات مختلف، غذاهای محلی خوش طعم، متنوع و متناسب با هر ذائقه و سلیقه‌ای دارد. کافی است فقط یک‌بار غذاهای محلی یاسوج را امتحان کنید تا متوجه طعم لذیذ و خوشمزه آن‌ها شوید. ازجمله غذاهای محلی یاسوج می‌توان به آش کارده، شله شیری، پلو لیزکی، آش دنگو، شله ماسکی و غیره اشاره کرد.
 
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: farazz
بالا