گیاه کالاتیا سندرینا و روش نگهداری از آن

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6
Calathea sanderiana 600x626 1 768x660


برگ‌های تیره گیاه کالاتیا سندرینا با طرح‌های ظریف صورتی رنگ خود، آن را بسیار زیبا و منحصربه فرد کرده است و جزو گیاهان آپارتمانی خاص محسوب میشود.
این گیاه هم مانند سایر اعضای خانواده کالاتیا، در روز برای جذب بیشتر نور خورشید برگ‌های خود را باز کرده و در شب قبل از خوابیدن، آن ها را جمع می‌کند!

در ادامه با روش نگهداری گیاه کالاتیا سندرینا همراه شما خواهیم بود.

روش نگهداری

● نور

کالاتیا گیاهی گرمسیری است، پس باید در طول روز نور کافی اما غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. آن را در نزدیکی یک پنجره نورگیر جنوبی با پرده نازک و یا دارای کمی سایه قرار دهید و مطمئن شوید که گیاه از بودن در آن مکان خوشحال است.
اگر پنجره جنوبی ندارید، پنجره‌ای غربی هم همین کار را برای گیاه انجام می‌دهد. اگر سندرینا برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، جزییات زیبای برگ‌هایش به مرور زمان کم‌رنگ می‌شوند.

● رطوبت

کالاتیا سندرینا باید در محیط گرم و مرطوب باشد. بنابراین برای اینکه محیط گرمسیری (خواستگاه اصلی آن) را برایش تداعی کنیم ضمن اینکه آن را در محیطی گرم قرار می‌دهید، سعی کنید رطوبت کافی نیز برای آن فراهم کنید.
اگر دستگاه مرطوب کننده هوا دارید، سندرینا را در کنار آن قرار دهید و مطمئن شوید که گیاه در محیطی واقعا مرطوب قرار دارد.

● آبیاری

همه انواع کالاتیا، نه فقط سندرینا، عاشق رطوبت هستند.
پس اگر عادت دارید گیاهان خود را بیش از حد آبیاری کنید، سندرینا انتخاب خوبی برای شماست.

سندرینا می‌تواند مقدار زیاد آب را به خوبی دریافت کند. نکته مهم این است که پس از آبیاری این گیاه باید از شر آب‌های اضافی خلاص شوید. می‌توانید این کار را به دو روش انجام دهید :

• سندرینا را در گلدانی پلاستیکی بکارید و سپس آن را در یک گلدان تزیینی قرار دهید.
• اگر زیر گلدان شما بسته است و دارای حفرات زه‌کشی نیست، گلدان را کج کنید تا آبهای اضافی از آن بیرون بریزد.

این کار بسیار مهم است. چون در عین حال که گیاه رطوبت را دوست دارد، بودن در خاکی بسیار خیس و غرق شده در آب را نمی‌پسندد. خیسی خاک سبب پوسیدن ریشه می‌شود، اتفاقی که ممکن است به مرگ گیاه منجر شود.

زمانی باید این گیاه را آبیاری کنید که خاک شروع به خشک شدن کرده باشد. این گیاه دوست ندارد که خاکی کاملا خشک داشته باشد، پس قبل از اینکه خاک بیش از حد خشک شود، گیاه را سیراب کنید.

در تابستان بسته به میزان خشکی خاک، باید هر هفته یا یک هفته در میان گیاه را آبیاری کنید.
در زمستان آبیاری باید به دو هفته یا ماهی یکبار کاهش پیدا کند، باز هم تعیین زمان آبیاری به درجه خشکی خاک وابسته است.
پس خلاصه آبیاری سندرینا را با هم بخوانیم :
• در هر بار آبیاری، آب زیادی به گیاه بدهید. دوست دارد همیشه مرطوب باشد.
• اجازه بدهید آب اضافی از گیاه خارج شود. سندرینا نمی‌تواند در چاله‌ای از آب قرار بگیرد.

● خاک

همانطور که قبلا اشاره کردیم، این گیاه بودن در خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد. این یعنی باید در جست‌وجوی خاکی باشید که بتواند مقدار زیادی آب را در خود نگه دارد. بدین ترتیب هم گیاه برای مدت طولانی در رطوبت مطلوب خود قرار می‌گیرد، و هم نیازی نیست شما مرتبا آن را آبیاری کنید.
اگر خاکی با این مشخصات پیدا نکردید، مشکلی نیست. فقط باید گیاه را بیشتر آبیاری کنید تا خاک را مرطوب نگه دارید.

خاکی را برای سندرینا انتخاب کنید که بتواند در عین داشتن مقدار زیادی آب، به خوبی نفس بکشد. اگر خاک شما در صورت آبیاری شدن خیلی سنگین و متراکم می‌شود، بهتر است خاک را تعویض کنید.
چنین خاکی اجازه نمی‌دهد که هوا در حوالی ریشه جریان داشته باشد و همین امر به مرور زمان سبب خفه شدن ریشه میشود. هر چه خاک حاوی مقدار بیشتری از خزه و تکه چوب باشد، بهتر آب را در خود نگه داشته و جریان هوا را به خوبی در داخل خود برقرار می‌کند. پس خاکی مانند خاک پیت برای آن مناسب است.

● آفات و بیماری ها

کالاتیا سندرینا مستعد ابتلا به تعدادی آفت خاص است، مانند کنه تارعنکبوتی.

اما خیلی جای نگرانی نیست، چون پس از ابتلای گیاه به این آفات با کمی مراقبت ساده می‌توانید کنترل اوضاع را به دست بگیرید.

یک راه عالی برای درمان این آفت، اسپری کردن محلول آب و مایع ظرفشویی به برگ‌های گیاه است. با این کار آفات موجود روی برگ محصور شده، گیر می‌افتند و در نتیجه از بین می‌روند.
پس از آن، برای چند هفته برگ‌ها را با یک دستمال نم‌دار تمیز کنید. این پروسه را باید برای هر هفته یا دو هفته یکبار تکرار کنید تا مطمئن شوید آفات در گیاه پخش نشده باشند.

کالاتیا سندرینا گیاه حساسی است. خوشبختانه، نشانه‌هایی وجود دارند که می‌توانید با تشخیص آن سریعا متوجه شوید که گیاه در شرایط مطلوبی نیست.
این نشانه‌ها شامل قهوه‌ای و شکننده شدن برگها، زرد شدن آنها، و تغییر رنگ نوارهای صورتی گیاه به رنگ سفید هستند.
رخ دادن این اتفاق‌ها به معنی مرگ گیاه نیست. ماجرا ساده‌تر از این حرفاست. این نشانه‌ها فقط به این معنی هستند که گیاه مراقبتهای مخصوص خود را دریافت نمی‌کند.

زمانی که برگها شروع به قهوه‌ای یا زرد شدن کردند، یعنی هوای محیط برای گیاه بیش از حد خشک است. در این شرایط، هر روز برگهای گیاه را مرطوب کرده یا از روش‌های دیگری برای افزایش رطوبت هوای محیط استفاده کنید.
اگر نوار صورتی رنگ سطح برگها به سمت رنگ پریدگی و سفید شدن متمایل شد، یعنی گیاه بیش از حد نیاز خود نور دریافت می‌کند. آن را به محیطی منتقل کنید که سایه بیشتری دارد. تفاوت به سرعت آشکار خواهد شد.
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
102
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
39
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
52
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
80
اعتصامی
بالا