گیاهان و میوه های تراریخته

  • نویسنده موضوع آفتابگردان
  • تاریخ شروع
آفتابگردان

آفتابگردان

آفتابِ من بتاب
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
1,787
پسندها
3,832
امتیازها
113
مدال ها
3
Transgenesis.jpg

گیاهان و میوه‌های تراریخته کدامند؟ آیا ضرر دارند؟!​

اصلاح‌شده ژنتیکی یا تراریخته چیست؟

غذاهای اصلاح‌شده ژنتیکی که به اصطلاح تراریخته نام گرفته حاصل فرآیند دستکاری‌های ژنتیکی بر روی ژن‌های (DNA) موجودات اعم از گیاهی یا حیوانی و حتی میکروارگانیسم‌ها توسط مهندسی ژنتیک است که هدف آن افزایش خصوصیات مطلوب درمحصولات غذایی می‌باشد. در این روش ژن‌های مطلوب یک موجود انتخاب شده و داخل ژن‌های موجود زنده دیگری انتقال داده می‌شود تا از این طریق بتوان خصوصیت مورد نظر را بدست آورد. جدا نمودن ژنی از یک گیاه که به شرایط بی‌آبی مقاوم می‌باشد و انتقال آن به سایر گیاهانی که در برابر بی‌آبی حساس است نمونه‌ای از این روش است. در این روش نه تنها می‌توان ژن‌ها را از یک گیاه به گیاه دیگر منتقل کرد بلکه می‌توان ژنی از یک ارگانیسم غیر‌گیاهی را به گیاه یا هر موجود زنده دیگر انتقال داد. نمونه این عمل انتقال ژن یک باکتری به ذرت است که نتیجه آن مقاوم شدن این گیاه به برخی آفت‌ها می‌باشد.

فرصتی برای غنی‌سازی محصولات

از مزایای غذاهای تراریخته می‌توان به قیمت مناسب، ماندگاری بیشتر، مقاومت محصولات در برابرآفت‌های ایجاد‌شده توسط ویروس‌ها، حشرات، قارچ‌ها، باکتری‌ها، افزایش مقاومت گیاهان در برابر سرما و خشک‌سالی و ارزش تغذیه‌ای بالاتر اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید سوءتغذیه در کشورهای جهان سوم یکی از بزرگ‌ترین معضلات انسانی به شمار می‌رود. در بیشتر این کشورها، برنج غذای اصلی مردم را تشکیل می‌دهد اما از آنجایی که برنج حاوی میزان کافی موادمغذی برای پیشگیری از سوءتغذیه نیست بنابراین اگر بتوان برنج‌هایی با میزان کافی ویتامین و موادمعدنی تهیه کرد تا حد زیادی می‌توان به حل این مشکل در این کشورها کمک کرد. به همین‌منظور انجمن فدرال سوئیس، برنج‌هایی با نام برنج طلایی که حاوی میزان کافی از آهن و ویتامین‌آ می‌باشد تولید کرده است. در نتیجه، چنین دستاوردی می‌تواند هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع تولید‌کننده باشد. طرفداران استفاده از غذاهای تراریخته معتقدند استفاده از این تکنولوژی می‌تواند کلیدی برای حل تغذیه جمعیت در حال رشد جهان باشد.




آیا خوردن غذاها و میوه‌های تراریخته ضرر دارد؟

نظیر بسیاری از علوم جدید، این تکنولوژی منتقدین و مخالفانی دارد. بسیاری معتقدند این قبیل غذاها باعث واردکردن آسیب‌های جدی به محیط‌زیست و سلامت انسان می‌شود. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۰ مرکز کنترل بیماری‌های واگیر و پیشگیری در امریکا گزارشی را ارایه کرد که ذرت تراریخته باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شدیدی شده است که علت آن را پروتئین یافت‌شده در آن نوع ذرت عنوان کرده است. همچنین گزارش شده است که این غذاها سبب افزایش آلرژی، آسیب سیستم ایمنی و دستگاه گوارش می‌شود. فرایند انتقال ژن‌ها، وارد‌کردن خطرناک ژن‌های خارجی به غذاهای معمولی است بدون اینکه بدانیم چه عواقبی در انتظار ما است. از سوی دیگر کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا و سازمان بهداشت جهانی می‌گویند که تاکنون گزارشی مبنی برایجاد واکنش‌های آلرژیکی مربوط به مصرف غذاهای اصلاح‌شده ژنتیکی عرضه‌شده در فروشگاه‌ها دریافت نکرده و این محصولات برای سلامت انسان ضرری ندارد زیرا قبل از آن که این‌گونه محصولات وارد بازار شوند تحت یک سری آزمایشات قرار گرفته و در صورتی که سبب بروز بیماری گردد حذف خواهند شد اما منتقدان همچنان معتقدند که مدارک کافی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که در مورد این‌گونه فرآورده‌ها وجود دارد تاثیر غیر‌مستقیم این غذاها در طولانی‌مدت بر سلامت انسان می‌باشد که هنوز اطلاعات دقیقی در این مورد در دسترس نیست. نگرانی دیگر مربوط به آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد شده توسط این محصولات است. اکولوژیست‌ها معتقدند که این گونه دستکاری‌ها موجب نقض مرزهای طبیعی گونه‌ها می‌شود. واقعیت آن است که حیوانات علف‌خوار، پرندگان دانه‌خوار و حشرات موجود در خاک، در معرض گسترده‌ای از داروهای اصلاح شده ژنتیکی، واکسن‌ها، آنزیم‌های صنعتی، مواد و فرآورده‌های پلاستیکی و صدها ماده بیگانه‌ای قرار گرفته‌اند که عواقب و پیامدهای آنها واقعاً بی‌حد و حصر است.




با توجه به مطالب گفته شده از آنجایی که ارگانیسم‌هایی که دستخوش تغییرات ژنتیکی می‌شوند گوناگون هستند و ژن‌های گوناگون را از راه‌های متفاوتی وارد سلول‌ها می‌نمایند بنابراین نمی‌توان به طور قطع در مورد ایمنی آنها اظهار‌نظر قطعی کرد. همچنین دولت‌ها در کشورهای گوناگون قوانین متفاوتی را در برخورد با استفاده از محصولات تراریخته وضع کرده‌اند. بنابراین با توجه به سردرگمی‌هایی که در مورد استفاده از این مواد وجود دارد به نظر می‌رسد تا رسیدن به نتایج قطعی درباره مخاطرات این‌گونه محصولات بر محیط زیست و سلامت انسان ها، بهترین راه، استفاده ازغذاهای طبیعی می‌باشد. از سوی دیگر بر اساس قوانین وضع شده تولید‌کنندگان این محصولات موظف هستند که بر روی همه غذاهای دستکاری‌شده ژنتیکی به درستی برچسب‌گذاری کنند تا مصرف‌کنندگان آگاهی لازم در مورد محصول تولید‌شده را داشته باشد تا بتوانند از هر گونه مخاطره نسبت به سلامت خود اجتناب ورزند.
 
آفتابگردان

آفتابگردان

آفتابِ من بتاب
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
1,787
پسندها
3,832
امتیازها
113
مدال ها
3

میوه تراریخته ملون

این روزها شایعه ای بر تراریخته بودن میوه ملون وجود دارد ، معاون غذا و دارو ایران این شایعه را تکذب کرد و گفت هیچ گونه ملون تراریخته‌ای در بازار ایران و جهان وجود ندارد. و در بازار ایران تنها ذرت دامی، کلزا و سویا ترایخته شده هستند. همچنین علاوه بر ملون سایر میوه‌ها و سبزیجات تراریخته نیز در بازار نیستند. میوه‌ها و محصولات تراریخته در چند کشور خاص و با ثبت برچسب تراریخته در بین مردم توزیع می‌شود.
 
آفتابگردان

آفتابگردان

آفتابِ من بتاب
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
1,787
پسندها
3,832
امتیازها
113
مدال ها
3

تفاوت محصولات ارگانیک و تراریخته

به طور کلی محصولاتی را ارگانیک گویند که در طول دوره کاشت، داشت و برداشت آن‌ها از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده است. همچنین هیچ گونه تغییرات ژنتیکی در آن ایجاد نشده است و آسیبی برای انسان و محیط زیست ندارد. در محصولات تراریخته یک یا چند ژنوم آن‌ها برای هدف‌های خاص دستکاری و اضافه شده است. این کار را برای اهدافی که در بالا گفته شد انجام میشود
 

موضوعات مشابه

بالا