کلمات فسخ،منفسخ،تفاسخ(یا اقاله) به چه معناست؟

  • نویسنده موضوع شاهدخت
  • تاریخ شروع
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
حتما تاکنون واژه های

فسخ،منفسخ،تفاسخ(یا اقاله)

را شنیده اید.

🔶️هریک از این واژه ها در قرارداد ها معانی متمایزی دارند که اشتباه در به کاربردن هریک از این اصطلاحات ،آثار بسیار مهمی را در پی دارند.

🔶️پس با یادگیری معانی این کلمات و به کارگیری انها هنگام تنظیم قرارداد، اثار مد نظر خود را به قراردادهای حقوقیمان بار کنیم✌

🔴فسخ: فسخ كه به آن انحلال ارادی قرارداد نیز گفته می‌شود، در اصطلاح حقوقی عبارت است از پایان دادن حقوقی به قرار داد به وسیله یكی از دو طرف قرارداد یا شخص ثالث.درقرارداد ممکن است برای یکی ازطرفین قرارداد و یا ثالث《حق فسخ یا خیارفسخ》قرار داده شود. مثلا اگر خریدار یکی از چکهای مورد تعهد را پس نکند فروشنده حق فسخ قرارداد را دارد. درنتیجه این شخص حق بر هم زدن معامله را درصورت وجود شرایط قانونی دارد.

🔴منفسخ (یا انفساخ) یعنی بر هم خوردن خود بخودی قرارداد ، بدون اراده طرفین قرارداد یا همان انحلال قهری قرارداد .
اگر در قرارداد شرط شود ،که یکی ازطرفین قرارداد( مثلا خریدار ) ،به فلان تعهد خود عمل نکند( بطور مثال چک را در موعد مقرر پرداخت ننماید ) قرارداد منفسخ می شود در این صورت ،به محض برگشت چک خریدار ،قرارداد خود بخود از بین می رود و دیگر نیاز نیست فروشنده به خریدار اعلام نماید که قصد استفاده از شرط منفسخ شدن قرارداد را دارد.

🔴تفاسخ(یا اقاله): اقاله یا تفاسخ، یکی از راه های برهم زدن عقود و قراردادهای لازم بوده و به معنای رضایت دو طرف، برای برهم زدن عقد واقع شده می باشد. در اقاله، هر دو طرف قرارداد، با رضایت، اراده خود را بر برهم زدن، اعلام کرده و چنانچه، ثمن و مبیعی نیز رد و بدل شده باشد، بازگردانده خواهد شد.
در عقودی مانند عقد وقف، نکاح وضمان، اقاله راه ندارد.
 

موضوعات مشابه

بالا