کتاب عصر حیرت نوشته مهدی نصیری انتشارات کتاب طه

  • نویسنده موضوع شاهدخت
  • تاریخ شروع
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,248
امتیازها
113
مدال ها
16
📚مشخصات کتاب《عصر حیرت》

انتشارات: کتاب طه
نویسنده: مهدی نصیری

تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز

IMG 20230328 094640 533

برشی از کتاب

ضرورت وجود حجت معصوم برای مدیریت و هدایت جامعه در بیان متکلمان شیعه

علاوه بر آیات و روایات متعددی که مفاد آنها ضرورت وجود حجت معصوم خداوند برای هدایت مادی و معنوی انسان است و در صورت فقدان چنین حجتی خیمه ،هدایت، منکسر و متزلزل می شود، متکلمان شیعی در بحث لزوم عصمت امامان به عنوان جانشینان پیامبر صلّی الله علیه وآله . در پاسخ به متکلمان اهل سنت که قائل به عصمت خلفای پیامبر نیستند و کتاب و سنت را برای هدایت و راهبری دینی جامعه با اتکای به اجتهاد مجتهدان کافی میدانند. به ادله ای عقلی و نقلی استناد کرده اند که منطوق همه ادله این است که بدون عصمت امام و رهبر و رییس جامعه، امکان وصول به سعادت مادی و معنوی برای بشریت وجود ندارد و اهداف نبوت ناتمام و ابتر می ماند و این امری قبیح و بر خلاف حکمت است که شایسته نیست از خداوند سر بزند و امر جانشینی پیامبر خاتم را مهمل بگذارد و به انتخاب مردم واگذار کند. و البته مفهوم این ادله این است که با وجود غیبت امام معصوم و عدم دسترسی مردم به او، بسیاری از فوائد و حکمتهای موجود در عصمت تا حد زیادی منتفی و از عرصه هدایت و مدیریت جامعه بشری غایب میشود. اکنون به مواردی از استدلالهای متکلمان درباره ضرورت عصمت امام و هادی می پردازم تا دیدگاه کلامی و تاریخی شیعه در این باره روشنتر شود: شیخ طوسی در اثر کلامی اش با نام تلخیص الشافی» می نویسد: «امامیه و اسماعیلیه قائل به وجوب عصمت امام مانند انبیاء هستند بر خلاف باقی فرقه های اسلامی و از جمله معتزله و ادله شان بروجوب عصمت چنین است: الف: امام حافظ شریعت است همان گونه که پیامبر ابلاغ کننده آن است . و قرآن نمیتواند حافظ شریعت ،باشد چون اولا حاوی همه احکام الهی به طور تفصیلی نیست و ثانیا دلالت آن ظنی است و امکان رسیدن به علم و یقین با آیات کتاب در بسیاری از احکام وجود ندارد همین استدلال در مورد سنت هم وجود دارد علاوه بر این که سنت از جهت سندیت هم ظنی است اجماع هم چنین توانایی را ندارد زیرا احتمال خطا در مجمعین وجود دارد عمل به قیاس و استحسان هم از نظر ما زیادی از مخالفان ما باطل است. اجرای برائت اصلیه هم در مقام شک در تکلیف منجر به استغنای
جامعه و رییس و عده ....

درباره کتاب

✅به فکرمون رسید امروز یه کتابی معرفی کنیم که در عین حال که مناسب با امام زمان باشه، یک تصور غلطی هم اصلاح کنه.


❌تصور نادرستی که امروزه وجود داره اینکه بعضی فکر میکنن ما میتونیم یه کاری در حد امام زمان انجام بدهیم و خلاصه میشه دنیا را آماده حکومت حضرت کنیم، یعنی ما میتونیم همه کارها را انجام بدهیم و تمام دنیا را دینی و اسلامی کنیم فقط آقا تشریف بیاورند و بر صندلی حکومت تکیه بزنن.


⬅️ در کتابی که امروز می‌خواهیم معرفی کنیم این تصور غلط مورد بررسی قرار گرفته و نادرستی این تفکر به روشنی تببین گردیده.

✅ادعای نویسنده در این کتاب این است که در دوره غیبت امام معصوم که عصر تسلط فرهنگ اومانیستی و ضد الهی بر دنیا است، عملاً تشکیل تمدنی بر پایه آموزه های دینی ناممکن است و ایجاد تمدن نوین اسلامی در همان حد و اندازه شعار باقی خواهد ماند.


🟩روایات مربوط به دوره آخر الزمان و تصویری که از این دوره ترسیم شده، بهترین دلیل بر این مدعاست.


#معرفی_کتاب
#عصرحیرت
#امام_زمان
 
بالا