کبک تنها استان کانادا با جمعیت غالباً فرانسوی زبان

  • نویسنده موضوع مهسان
  • تاریخ شروع
مهسان

مهسان

تاریخ ثبت‌نام
26/11/22
نوشته‌ها
22
پسندها
66
امتیازها
13
کبک یکی از سیزده استان کشور کانادا است. مساحت آن حدود ۱٬۵۴۲٬۰۰۰ کیلومتر مربع است.

این استان با تشکیل تقریباً یک ششم از کل مساحت کانادا، بزرگترین ایالت از بین 10 ایالت کانادا است.

از غرب با استان انتاریو و آب های خلیج جیمز و خلیج هادسون، از شمال توسط تنگه هادسون و خلیج Ungava، از شرق با خلیج سنت لارنس و استان نیوفاندلند و لابرادور و در جنوب توسط استان نیوبرانزویک و ایالات ماین ، نیوهمپشایر ، ورمونت و نیویورک همسایه است. این ایالت همچنین با نوناووت، جزیره پرینس ادوارد و نوا اسکوشیا مرز دریایی دارد. کبک بزرگترین استان کانادا از نظر مساحت است.

بیشتر جمعیت آن در متمرکز در مناطق جنوبی است.

کبک بعد از انتاریو دومین استان پرجمعیت کانادا است. تنها ایالتی است که دارای جمعیتی غالباً فرانسوی زبان است. زبان فرانسه تنها زبان رسمی است و البته به دلیل حضور مهاجرین از سراسر دنیا زبان انگلیسی نیز بسیار رایج می باشد.

نام “کبک” که از واژه Algonquin یا Ojibwe kébec می آید، به معنای جایی که رودخانه باریک می شود است. در اصل به نواحی اطراف شهر کبک گفته می شود که رودخانه سنت لورنس به شکافی پر از صخره منتهی می شود.

این استان بیش از یک میلیون دریاچه و رودخانه دارد. این رودخانه رود لارنس، یکی از طولانی ترین رودخانه های جهان است که حدود 1200 کیلومتر از طریق کبک جریان دارد.
این ایالت گاهی اوقات La belle یعنی ایالت زیبا نیز خوانده می شود.

نشان گل کبک، گل زنبق عنبیه است. ورزش در کبک یک بعد اساسی از فرهنگ کبک است و هاکی روی یخ یک ورزش ملی در کانادا محسوب می شود که در کبک نیز طرفداران بسیار دارد. این ورزش برای اولین بار در تاریخ 3 مارس 1875 در پیست اسکیت ویکتوریا در مونترال انجام گرفت.

کبک به عنوان یک ابرقدرت بالقوه انرژی پاک توصیف شده است. در سال 2008 ، برق به عنوان شکل اصلی انرژی مورد استفاده در کبک (41.6٪) و پس از آن روغن (38.2٪) و گاز طبیعی (10.7٪) قرار گرفت.

کبک چهارمین تولید کننده برق آبی در جهان پس از چین، برزیل و ایالات متحده است و تقریباً به طور انحصاری (96٪ در سال 2008) برای نیازهای برق خود به این منبع انرژی تجدید پذیر متکی است.

کبک یک جامعه آزاد و دموکراتیک است که از قانون پیروی می کند.

یکی دیگر از ویژگی های بارز کبک، یک دستی مذهبی آن است. اکثریت قریب به اتفاق مردم هنوز ادعا می کنند که کاتولیک روم هستند، در حالی که تنها بخش کوچکی به فرقه های پروتستان تعلق دارد.
Chteau Frontenac Quebec city Canada

32A
 
م

مانا

تاریخ ثبت‌نام
3/10/22
نوشته‌ها
0
راه‌حل‌ها
1
پسندها
3,387
امتیازها
3
چقد زیباست😍
 
بالا