چگونه از آب رفتن لباس جلوگیری کنیم؟

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6

چگونه از آب رفتن لباس جلوگیری کنیم؟​


معمولا برخی از لباس‌های نخی، بافت یا پلیور پس از یک بار شستشو، آب می‌روند و کوچک می‌شوند و دیگر قابل استفاده نخواهند بود.


۱٫ از آب داغ استفاده نکنید
یکی از علت‌های آب رفتن و کوچک شدن لباس نخی، پشمی و بافت، استفاده از آب داغ است. در واقع آب داغ نه تنها به بافت و ریز بافت لباس آسیب می‌رساند، بلکه باعث کوچک شدن یا به اصطلاح آب رفتن لباس می‌شوند.

توصیه می‌کنیم ابتدا برچسب یا تَگ روی لباس را بررسی کنید تا دمای مناسب شستشوی لباس را بشناسید. با این حال بهترین دمای شستشوی لباس نخی و پشمی، آب ولرم یا آب سرد است. در واقع هر چه دمای آب بالاتر باشد، امکان آب رفتن یا کوچک شدن لباس بیشتر می‌شود.

۲٫ لباس را در خشک‌کن ماشین لباسشویی قرار ندهید
یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از افراد به منظور تسریع در خشک کردن لباس انجام می‌دهند، استفاده از خشک‌کن ماشین لباسشویی است. اگرچه این روش باعث خشک شدن سریع لباس‌های می‌شود، اما به بافت لباس آسیب جدی می‌رساند.

بسیاری از الیاف طبیعی همچون نخ پنبه و پشم حیوانات در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. از این رو بهتر است این لباس‌ها را در خشک‌کن ماشین لباسشویی قرار ندهید، چرا که چرخش سریع، باعث از بین رفتن بافت این گونه لباس‌ها و آب رفتن آن‌ها می‌شود.

با این حال بهتر است لباس‌هایی که در معرض آب رفتگی بیشتری قرار دارند را از بند رخت آویزان نکنید، چرا که ممکن است فرم لباس از بین برود. بهترین روش برای خشک کردن این گونه لباس‌ها، پهن کردن آن‌ها روی یک محل تمیز و خشک است.

چگونه لباس آب رفته را به حالت اول بازگردانیم​


خوشبختانه در بسیاری از مواقع آب رفتن لباس و کوچک شدن آن به معنای وداع با لباس نیست. لباس‌هایی که از الیاف طبیعی همچون نخ پنبه و پشم حیوانات ساخته شده‌اند، امکان بازگشت به حالت اولیه بیشتری نسبت به لباس‌هایی با الیاف مصنوعی یا پلاستیکی دارند. در ادامه مقاله روش بازگشت لباس آب رفته را به شما توضیح می‌دهیم، با این حال در انجام تمام مراحل باید زمان و حوصله کافی داشته باشید.

به منظور احیای لباس آب رفته نیازی به استفاده از ماشین لباسشویی نیست. از این رو یک تشت متوسط را پر از آب ولرم یا سرد کنید، سپس مقداری شامپو بچه یا نرم کننده مو به آب اضافه کنید. این مواد شوینده ملایم آسیبی به بافت لباس نمی‌رسانند و باعث نرم شدن بافت پشمی، پنبه یا کمشیر می‌شود.

سپس لباس آب رفته را حداقل ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت داخل تشت آب ولرم یا سرد به همراه مواد شوینده ملایم قرار دهید تا لباس کاملا خیس شود. همچنین در این مدت شما نباید لباس نخی یا پشمی را چنگ بزنید یا به آن فشار وارد کنید.

پس از مدتی لباس را با آب ولرم یا سرد بشویید تا ترکیبات شامپو بچه یا نرم کننده مو از بافت لباس پاک شود.

سپس لباس نخی یا پشمی را از آب خارج کنید و آن را روی یک حوله ضخیم و تمیز قرار دهید. حوله، آب اضافه لباس را می‌گیرد و کمک می‌کند و لباس زودتر خشک می‌شود. هنگامی که لباس را روی حوله قرار دادید، چند بار حوله را لوله کنید تا آب اضافه از لباس گرفته شود.

در این مرحله باید کمی صبور باشید. از این رو هر چند دقیقه یک بار گوشه به گوشه لباس را به آرامی بکشید تا لباس آب رفته کش بیاید و بزرگ شود. این کار را باید در چند مرحله انجام دهید تا اندازه لباس تغییر کند و حالت اولیه باز گردد.
 

موضوعات مشابه

کیوت
پاسخ‌ها
14
بازدیدها
109
ش
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
103
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
67
اعتصامی
اعتصامی
بالا