چه جواهراتی برازنده ی پوست شماست؟

  • نویسنده موضوع Nazbanoo
  • تاریخ شروع
Nazbanoo

Nazbanoo

کاربر شهروند
Female
تاریخ ثبت‌نام
1/10/22
نوشته‌ها
1,134
پسندها
1,978
امتیازها
113
مدال ها
4
جنسیت
انتخاب سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست اهمیت بسیار زیادی در جلوه و زیبایی جواهرات دارد. هر چه تناسب رنگ سنگ با تن رنگ پوست بیشتر باشد، جواهر درخشش و زیبایی بیشتری از خود نشان می‌دهد. اصل مهم و کلیدی این امر هم توجه به تن رنگ پوست است. به این معنی که اول باید سرد یا گرم بودن پوست خود را مشخص کنید، سپس بر اساس آن سنگ قیمتی را خریداری کنید.

برای آشنایی با قواعد و اصول این کار با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

انواع تناژ رنگ پوست​

ما به طور کلی سه تن رنگ پوست سرد، گرم و خنثی داریم که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در زیر توضیح داده‌ایم که هر کدام از این تناژ‌ها با چه مشخصاتی قابل تشخیص هستند. پس از تشخیص تن رنگ پوست، می‌توانید سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست خود را انتخاب و خریداری کنید.

پوست سرد​

پوست سرد با رگ‌های آبی رنگ قابل تشخیص است. برای این منظور، کافی است بخش داخلی مچ دست خود را زیر نور لامپ یا زیر نور خورشید بگیرید و ببینید ته‌رنگ رگ‌های دست شما چه رنگی است. افرادی که پوست‌های سرد دارند اغلب در زیر پوست خود، لکه‌های قرمز و صورتی مشاهده می‌کنند.

اکثر مردم پوست سرد دارند؛ حتی ممکن است افرادی که پوست تیره و برنزه دارند نیز تناژ رنگ پوست سرد داشته باشند. پس توجه داشته باشید که سبزه یا سفید بودن رنگ پوست تعیین‌کننده‌ی تُن پوست نیست. همچنین توجه داشته باشید که اگر هنگام آفتاب گرفتن پوست بسوزد و قرمز شود، یعنی پوست سردی دارید.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 1

پوست گرم​

پوست‌های گرم با رگ‌های سبز رنگ قابل تشخیص هستند. برای این منظور، کافی است بخش داخلی مچ دست خود را زیر نور لامپ یا زیر نور خورشید بگیرید و ببینید آیا ته‌رنگ رگ‌های دست شما سبز است یا خیر. افراد با پوست‌های گرم بر روی پوست خود رنگ‌های زرد یا طلایی مشاهده می‌کنند. افرادی که پوست‌های تیره دارند، اغلب پوست گرمی ندارند. از دیگر ترفندهای تشخیص پوست گرم این است که در زیر نور خورشید، طلایی و قهوه‌ای می‌شود.


پوست خنثی​

افرادی که هم رگ‌های سبز و هم رگ‌های آبی دارند جزو پوست‌های خنثی یا معمولی دسته‌بندی می‌شوند. در مطلب کدام رنگ طلا مناسب پوست شماست؟ می‌توانید بیشتر در این رابطه بخوانید.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 2

انواع سنگ‌های قیمتی و رنگ‌های آنها​

سنگ‌های قیمتی به علت سختی و کمیاب بودنشان ارزش بسیار بالایی دارند. به طور کلی، انوع باکیفیت سنگ‌های الماس، زمرد سبز، یاقوت سرخ، یاقوت کبود یا هر نوع کانی کمیاب را به عنوان سنگ‌های قیمتی در صنعت جواهرات می‌شناسند. ما در زیر به تفکیک رنگ انواع سنگ‌های قیمتی را معرفی کرده‌ایم.

انواع سنگ‌های قیمتی قرمز​

انواع سنگ‌های قیمتی قرمزرنگ شامل یاقوت سرخ و عقیق است. نگین یاقوت سرخ بزرگ با کیفیت بالا و بدون ناخالصی بسیار نادر و گران قیمت است. عقیق نیز یک سنگ قیمتی قرمزرنگ است که سختی آن بین ۶.۵ تا ۷ در مقیاس موس است. عقیق یمانی یا عقیق یمن گران‌ترین نوع عقیق به شمار می‌آیند.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 3

انواع سنگ‌های قیمتی سبز​

انواع سنگ‌های قیمتی سبز شامل زمرد و یشم اعلی است. زمرد در مقابل حرارت ضعیف است و ممکن است به خاطر گرما ترک بخورد. مهم‌ترین عامل زمرد در خرید و فروش، گرید آن است. گریدهای زمرد به پررنگی و کم رنگی آن و میزان شفافیت سنگ بستگی دارد. برای اطمینان از اصل یا بدل بودن زمرد، آن را زیر نور بگیرید. زمرد واقعی هیچ نوع فلاش رنگی از خود بازتاب نمی‌دهد.

یشم سبز یا یشم اعلی (Jadeite) یکی از گران قیمت ترین سنگ جواهرهای جهان است که هر قیراط آن با قیمت باورنکردنی ۳ میلیون دلار به فروش می‌رسد. جادئیت به دلیل کیفیت بالای شفافیت و سایه‌های سبز عمیقی که دارد، بسیار ارزشمند است. گران‌بهاترین جدیت‌ها در میانمار استخراج می‌شوند.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 4

انواع سنگ‌های قیمتی آبی​

انواع سنگ‌های قیمتی آبی‌رنگ شامل فیروزه، یاقوت کبود و آکوآمارین است. فیروزه یک سنگ قیمتی مبتنی بر آب است که در صخره‌ها و کوه‌ها شکل می‌گیرد. این سنگ دارای خلل و فرج (حفره‌های) ریزی است که دلیلش هم وجود آب در آن است. به طور کلی، برای استفاده از سنگ فیروزه در طراحی و ساخت طلا و جواهر باید حتما این سنگ پرداخت شود و رنگ و شکل آن بهبود پیدا کند.

یاقوت کبود (سفایر Sapphire) دیگر سنگ قیمتی آبی رنگ و دومین سنگ سخت بعد از الماس است که در طبیعت یافت می‌شود. درجه سختی یاقوت کبود ۹ است و ساختار کریستالی سه گوش دارد. به طوری که فقط الماس توان بریدن یاقوت کبود را دارد. یاقوت کبود در رنگ‌های مختلفی وجود دارد اما بیشتر آنها با سایه‌هایی از رنگ‌های آبی همراه هستند.



سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 5

جواهرات مناسب با انواع رنگ پوست​

هنگامی که مشخص کردید که تن پوست شما گرم یا سرد است، وقت آن می‌رسد که سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست خود را انتخاب کنید. به طور کلی رنگ‌های گرم با هم و رنگ‌های سرد با یکدیگر بیشترین تناسب را دارند. بنابراین، برای پوست گرم، سنگ‌هایی با رنگ‌هایی مثل قرمز، نارنجی و زرد مناسب است و برای پوست‌های سرد، رنگ‌های سردی مثل آبی، سبز و بنفش. حالا در زیر به طور کامل و جامع در مورد جواهرات متناسب با رنگ پوست برایتان توضیح داده‌ایم. همچنان همراه ما باشید.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 6

جواهرات مناسب با رنگ پوست گرم​

پوست با تناژ گرم با رنگ‌های گرم بیشترین تناسب را دارد. بنابراین، اگر پوست گرم دارید و می‌خواهید سنگ‌های قیمتی روی جواهرات شما بیشترین درخشش و جلوه را داشته باشند بهتر است نگین انواع دستبند، انگشتر، گوشواره و گردنبند طلای خود را از میان رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی انتخاب کنید.

توپاز زرد و سیترین​

رنگ‌های زرد، قهوه‌ی و خردلی این سنگ‌ها بیشترین تناسب را با پوست افرادی دارد که پوست آن‌ها دارای تن رنگی گرم است. توپاز سنگی با رنگ‌بندی‌های گوناگون است که اغلب به رنگ شیری روشن یافت می‌شود اما رنگ طلایی و زرد آن نیز در طبیعت وجود دارد. رنگ طلایی آن به «توپاز سلطنتی» مشهور است و قیمتی گران‌تر از بقیه رنگ‌ها دارد. درجه سختی توپاز در مقیاس موس ۸ از ۱۰ است. توپاز که بهترین سنگ برای متولدین آبان است در روسیه، ایالات اومی و مینو ژاپن و نیز در سان لوئیس پوتوسی مکزیک به وفور یافت می‌شود


سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 7

الکساندریت​

الکساندریت به رنگ‌های متفاوتی دیده می‌شود به این صورت که ممکن است از یک طرف قرمز و از طرف دیگر سبز دیده شود. دلیل این امر هم نوع نوری است که به آن تابیده می‌شود. به گفته‌ی موسسه جواهرشناسی آمریکا اگر به سنگ الکساندریت نور مصنوعی تابانده شود، این سنگ به رنگ قرمز با ته‌مایه‌ی آبی دیده می‌شود.

گارنت​

گارنت‌ها به خاطر رنگ اناری خود برای پوست‌هایی که تناژ گرم دارند گزینه‌ای عالی محسوب می‌شوند. ترکیب رنگ‌های گرم با یکدیگر باعث ایجاد جلوه‌ای آشتین و جذاب می‌شود. گارنت سنگ ماه تولد دی است و به‌ دلیل‌ تنوع‌ رنگ‌ و وجود معادن‌ پراكنده‌ در تمام‌ دنیا به‌ خصوص‌ در كشورهای‌ هندوستان، پاكستان‌ و برزیل و بعضا در برخی از كشورهای‌ اروپایی‌ در صنعت جواهرسازی از جایگاه خاصی برخوردار است.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 8

سان‌استون​

از نام سان استون (سنگ خورشید) می‌توان حدس زد که رنگی گرم و آتشین دارد. از این رو، برای افرادی که دارای پوست با تناژ گرم هستند یکی از متناسب‌ترین سنگ‌های قیمتی به‌شمار می‌آید. سنگ سان‌استون نوعی حالت ماجراجویی و هیجان در خود دارد که باعث ایجاد درخشش خیره کننده می‌شود.

مورگانیت​

مورگانیت سنگی به رنگ صورتی با ته‌مایه‌های نارنجی است که حالتی گرم دارد. از این رو برای پوست با تناژ گرم یکی از متناسب‌ترین جواهرات به‌شمار می‌آید.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 9

جواهرات مناسب با رنگ پوست سرد​

پوست با تناژ سرد با رنگ‌های سرد بیشترین تناسب را دارد. بنابراین، اگر پوست سرد دارید و می‌خواهید سنگ‌های قیمتی روی جواهرات شما بیشترین درخشش و جلوه را داشته باشند بهتر است سراغ جواهراتی با رنگ‌های آبی، سبز و بنفش بروید.

آمیتیس​

رنگ زیبای بنفش آمیتیس که حالتی آرامش‌بخش دارد و بسیار شیک است برای پوست‌هایی با تناژ سرد بسیار مناسب است. آمیتیس که سنگ ماه تولد بهمن است در واقع نوعی کوارتز است که به خاطر رنگ بنفش بسیار زیبای خود و ساختار بلورهایش، محبوبیت زیادی دارد. رنگ آمتیس به دلیل وجود ناخالصی‌های آهن و آلومینیوم پدید می‌آید. این رنگ‌ها از بنفش و یاسی تا بنفش قرمز روشن متفاوت هستند. رنگ‌های تیره‌تر ارزشمندتر هستند، به ویژه بنفش کامل با رگه‌های صورتی.


سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 10

آکوآمارین​

آکوامارین از جمله سنگ‌های جواهر آبی رنگ است که یک رنگ سرد محسوب می‌شود. بنابراین برای پوست با تن رنگی سرد مناسب‌تر است. رنگ آبی این سنگ قیمتی در نتیجه‌ی رسوب آهن در زمان شکل‌گیری سنگ ایجاد می‌شود. بلورهای این گوهر غالباً بزرگ و بدون ناخالصی با ضریب سختی ۷.۵ از ۱۰ مقیاس موس است.

آکوامارین سنگ ماه تولد اسفند است و اغلب در برزیل، سریلانکا و جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود. آكوامارين‌‌ بیشتر به‌ صورت‌ سِت‌ (مجموعه) درست‌ می‌شود و به‌ شكل‌ انگشتری‌ بیشتر رایج‌ است. این‌ سنگ‌ را اغلب‌ به‌ صورت‌ زمردگونه‌ تراش‌ می‌دهند و دیگر فرم‌های‌ تراش‌ را كمتر برای‌ آن‌ به‌ كار می‌برند.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 11

زمرد​

رنگ سبز زمرد که ممکن است در رنگ‌های مختلفی وجود داشته شود نیز جزو رنگ‌های سرد است و بنابراین بهترین سنگ قیمتی برای افرادی به شمار می‌آید که پوست سرد دارد. زمرد یکی از خاص‌ترین سنگ‌های قیمتی در جهان است. به این خاطر که سطح این سنگ در برابر هرگونه خراشی بسیار مقاوم است اما بلورهای آن ممکن است در اثر فشردگی شکسته شوند و ترک‌هایی در ساختار سنگ ایجاد کنند. زمرد سنگ ماه تولد اردیبهشت است و خواص درمانی و انرژی مثبت برای متولدین این ماه به همراه دارد.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 12

پریدوت​

پریدوت نیز دارای رنگ سرد سبز است و بنابراین یک انتخاب هوشمندانه برای پوست‌های سرد به شمار می‌آید. سنگ زبرجد همیشه رنگ سبز-زرد دارد و هر چه سبزی آن تیره‌تر باشد، ارزش و قیمت سنگ بیشتر خواهد بود. تیرگی موجود در رنگ زبرجد در نتیجه وجود آهن در بافت آن است. سختی سنگ زبرجد در بین ۶. ۵ تا ۷ است و سنگ ماه تولد مرداد است.

یکی از ویژگی‌های بسیار خاص سنگ Peridot این است که زیر نور مصنوعی هم دقیقاً همان رنگی را دارد که در نور طبیعی دارد. این باعث می‌شود تا این سنگ در شب هم درخشش کامل و زیبایی داشته باشد.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 13

تانزانیت​

رنگ بنفش بسیار زیبای تانزانیت که در اعماق خود سایه‌ای از قرمز را دارد نیز برای پوست‌های سرد انتخاب مناسب‌تری است.

فیروزه​

رنگ زیبای سنگ فیروزه که نوعی آبی ترکیب شده با سبز و سفید را تداعی می‌کند برای رنگ پوست سرد مناسب‌تر از پوست‌های گرم است. فیروزه یک سنگ قیمتی مبتنی بر آب است که در صخره‌ها و کوه‌ها شکل می‌گیرد و سنگ ماه تولد آذر است. فیروزه‌ی ایران‌ كه‌ معادن‌ اصلی‌ آن‌ در شمال‌ شرقی‌ كشور، یعنی نیشابور واقع‌ شده بهترین‌ و زیباترین‌ نوع‌ این‌ سنگ‌ در دنیا قلمداد می ‌شود و هر نوع‌ فیروزه‌ی مرغوب‌ را فیروزه ایران‌ می‌گویند.
 
Nazbanoo

Nazbanoo

کاربر شهروند
Female
تاریخ ثبت‌نام
1/10/22
نوشته‌ها
1,134
پسندها
1,978
امتیازها
113
مدال ها
4
جنسیت

جواهرات مناسب با رنگ پوست خنثی​

افرادی که دارای پوست خنثی هستند می‌توانند از سنگ‌های قیمتی به هر رنگی که دوست دارند استفاده کنند. اما کلاسیک‌ترین انتخاب‌ها برای چنین افرادی، سنگ‌هایی است که در زیر معرفی کرده‌ایم.




الماس​

بی‌رنگ یا سفید بودن سنگ الماس باعث شده تا این جواهر گرانبها با هر رنگ پوستی تناسب داشته باشد. الماس یک کریستال شفاف است که از کربن خالص تشکیل شده و در واقع می‌توان به جرات گفت سخت‌ترین ماده طبیعی است که روی کره زمین یافت می‌شود. این سنگ قیمتی بسیار گرانبها و ارزشمند است و به دلیل سختی و سطح بالای پراکندگی و انتشار نور قرن‌هاست که یک سنگ جواهر باارزش به شمار می‌رود.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 15

اوپال​

رنگ قرمز آتشین سنگ‌های اوپال آتشین به خاطر داشتن سایه‌های رنگی بسیار زیاد در خود یکی از بهترین انتخاب‌ها برای رنگ پوست خنثی است. اوپال نام یک سنگ قیمتی است که نوعی از دی‌اکسید سیلیکون هیدرات آمورف محسوب می‌شود. این سنگ به طلسم خوشبختی نیز معروف است و به دلیل هفت رنگ بودن آن، اکثر هنرمندان به خصوص نقاش‌ها، موسیقی‌دان‌ها و هنرپیشه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

اوپال به عنوان سنگ ملی استرالیا نیز شهرت دارد. چون ۹۷ درصد منابع این سنگ در استرالیا واقع شده است.

مروارید​

مروارید با رنگ سفید، کرم، صورتی-آبی و حتی مشکی خود برای انواع تن‌های رنگی پوست مناسب است. اما مروارید اصل که حالتی از کرم و بژ در خود دارد، بهترین گزینه برای پوست‌های با تناژ خنثی محسوب می‌شود. مروارید که سنگ ماه تولد خرداد است دارای درجه‌ی سختی ۲/۵ تا ۳/۵ است وترکیب شیمیایی آن شامل حدود ۹۰ درصد کربنات کلسیم و ۱۰ درصد آب و مواد آلی است.

مروارید را می‌توان یکی از با ارزش‌ترین سنگ‌های قیمتی در تمامی اعصار به‌شمار آورد. چون از زمان یونان باستان از این سنگ برای زینت استفاده می‌شده‌ است.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 16

روبی​

رنگ قرمز و آتشین روبی که نمادی از عشق نیز هست با تمامی رنگ‌های پوست تناسب دارد و روی تمام پوست‌های سرد، گرم یا خنثی درخشان و جذاب دیده می‌شود. روبی (یاقوت سرخ)، سنگ ماه تولد تیر است. یاقوت به دو صورت کابوشون و برلیان تراشیده می‌شود. نوع مصنوعی آن هم در کارخانه ساخته می‌شود که قیمت ارزان‌تری نسبت به یاقوت اصل دارد.

رنگ قرمز موجود در روبی به خاطر کروم موجود در این سنگ‌قیمتی است. وقتی مقدار کروم در روبی کم باشد، رنگ آن صورتی می‌شود و به عنوان «یاقوت صورتی» در بازار عرضه می‌شود. درجه سختی روبی (یاقوت) با الماس قابل مقایسه است. این سنگ درجه سختی ۹ در مقیاس موس دارد. یعنی از بیشتر سنگ‌های جواهر سخت‌تر و مستحکم‌تر است.

سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 17

یاقوت کبود​

رنگ آبی کلاسیک یاقوت کبود نیز از دیگر رنگ‌هایی است که با هر تناژی از پوست تناسب دارد. سفایر (یاقوت کبود) که سنگ ماه تولد شهریور است با رنگ آبی بسیار جذابی که دارد نماد حقیقت، عقل، تفکر و شجاعت است و در زمان باستان آن را «گوهر خردمندان» می‌نامیدند.

امروزه تایلند از مشهورترین‌ مراکز مهم‌ تراش‌ سنگ‌ یاقوت‌ است و در حال‌ حاضر یکی‌ از کشورهای‌ عمده‌ی صادرکننده‌ در این‌ زمینه‌ محسوب‌ می‌‌شود. علاوه بر این، از قدیم‌ معادن‌ یاقوت‌ کبود کشمیر در دنیا مشهور بوده‌ است. چون سافایرهای استخراجی‌ از این‌ منطقه‌ دارای رنگ‌ و جلای‌ زیبا هستند و مرغوبیت‌ بالایی دارند.



سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست 18

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که انتخاب سنگ‌های قیمتی متناسب با پوست تا چه حد در زیبایی و جلوه‌ی بیشتر طلا و جواهرات اثر دارد. بنابراین اگر قصد خرید انواع طلاهای نگین‌دار با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی متناسب با رنگ پوست خود را دارید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی پرسته سر بزنید. ما در گالری پرسته انواع طلای زرد، سفید و رزگلد با سنگ‌های رنگی آمیتیس، سیترین، مروارید و … عرضه می‌کنیم که می‌توانید بنا بر مشخصات ظاهری خود، مدل مناسب را انتخاب و خریداری کنید
 
شادی

شادی

کاربر نمونه
Female
تاریخ ثبت‌نام
3/10/22
نوشته‌ها
653
پسندها
1,621
امتیازها
94
مدال ها
5
جنسیت
آمیتیس چه بنفش خوشرنگیه🤤
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
واییییی چ قشنگ بودن 😍😍😍
روبی
یاقوت کبود خیلی نازه😍
 
Nazbanoo

Nazbanoo

کاربر شهروند
Female
تاریخ ثبت‌نام
1/10/22
نوشته‌ها
1,134
پسندها
1,978
امتیازها
113
مدال ها
4
جنسیت
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
  • بوس چشمکی
واکنش‌ها[ی پسندها]: Nazbanoo
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,559
پسندها
19,200
امتیازها
113
مدال ها
18
  • بوس چشمکی
واکنش‌ها[ی پسندها]: Nazbanoo
بالا