چلو ماهیچه به روش رستورانی

  • نویسنده موضوع شاهدخت
  • تاریخ شروع
شاهدخت

شاهدخت

👸
پرنسس وطن وی
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
7,299
پسندها
10,250
امتیازها
113
مدال ها
16
‍ #چلو_ماهیچه
#چلو_گوشت

◀️چلو ماهیچه به روش رستوران پسران کریم

مواد لازم:
ماهیچه به میزان لازم
پیاز خرد شده به نمیزان لازم
روغن
نمک و زردچوبه به میزان لازم

Chelo mahiche


دستور پخت:
ابتدا ماهیچه ها رو تو کمی روغن و زردچوبه با حرارت بالا تفت بدید تا اطراف ماهیچه ها طلایی بشه. بعد در ظرفی که گنجایش داشته باشه ماهیچه ها رو در یک ردیف بچینید و روی ماهیچه ها رو با پیاز خلال شده فراوون بپوشونید و کمی روغن زیتون ، زعفران دمکرده ، فلفل و زردچوبه روی ماهیچه ها بریزید. در ظرف رو بزارید و حرارت رو خیلی ملایم کنید و اجازه بدید ماهیچه با آبی که از پیازها خارج میشه بپزه.
دقت کنید نباید ماهیچه ها تا زمان پخت جابه جا بشه چون اگه پیازها بره زیر ماهیچه دیگه اونقدر آب نمیندازه و میسوزه. پس اصلا” برای پخت این روش ماهیچه، نیاز نیست که آب اضافه کنید. وقتی از پخت ماهیچه مطمئن شدید، نمک رو اضافه کنید و ماهیچه ها رو جا به جا کنید و حرارت رو بالا ببرید تا پیازها به سرخ شدن برسه. اگه حس کردید ماهیچه ها داره له میشه اونها رو از ظرف خارج کنید و بزارید پیازها سرخ بشه. در نهایت این غذا بدون آبه و ماهیچه همراه با پیاز سرخ شده کنارش ( به شیوه رستوران پسران کریم در مشهد و با همون طعم و مزه ) سرو میشه. پیشنهاد میکنم حتما امتحان کنید واقعا ماهیچه با این روش لذیذ میشه.

◀️ روش سوم:
این طرز تهیه چلوگوشت (ماهیچه) مخصوص ساتین است که با چلوگوشت (ماهیچه) پسران کریم برابری نکنه سرتر است !!!
حتی با گوشت گوسفندی یک ماه فریز شده هم جواب داده اما با گوشت تازه یک چیز دیگست این دستوررو از مادربزرگم گرفتم وهی تغییردادم تا خوشمزه شده عکس هم نداره

اول گوشت واز فریزر دربیارین وتوی یک قابلمه کوچیک بگذارید وزیرگازروروشن کنید وقابلمه رو روی گاز بزارید وزیرش وکم کنین مثل دم کردن پلو وسر قابلمه روهم بزارید .یخ گوشت شروع به بازشدن میکنه وآب داخل گوشت هم خارج میشه ….این کارباعث میشه درحین جوشیدن کف زشت روی آب گوشت نداشته باشیم پس مهم است این کار وانجام بدین (هی سربزنین بسته به حجم گوشت تا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باید صبرداشته باشین)

آب گوشت که دراومد وخشک شد ورنگ گوشت هم عوض شد. مرحله تموم است .
یک عدد پیاز درشت (برای سه نفر) را به سه قسمت تقسیم کنین ودوقسمت را خرد ونگینی کنین ودرکمی روغن وردرقابلمه اصلی که قصد پخت گوشت راداریدتفت دهید تا سبک وطلایی شود .

گوشت را از قابلمه اول دربیاورید ودر پیاز تفت دهید (سرتفت ) کمی روغن حیوونی هم اضافه کنین ۱ ق سرخالی غذاخوری برای سه نفر (من گاوی رو ترجیح میدهم گوسفندی یا کرمانشاهی یاروغن زرد بو میدهد وطعم وعوض میکنه) و نمک (۱/۲ نمک مورد نظر در کل پخت این غذا) را اضافه کنید ( من دراین مرحله کمی یعنی کم ِکم ، دارچین میزنم …به قول بنده خدایی انگار گوشت ازکنار دارچین ردشده ….اگر دارچین زیاد شود حلیم میشود وبدمزه .من یک بار مثل نمک پاش کوچیک میریزم …..)

حالا ۱ لیوان آب اضافه کنین جوش که اومد گازوکم کنین و آن تکه پیاز و که کنار گذاشته بودین توقابلمه بیاندازین سرقابلمه روبزارین ….تا ساعتی بعد ….(چون گوشت فریزی است ۳ ساعت پخت دارد گوشت تازه ۲ ساعت )
آبش و چک کنین و اگر آب نداشت بریزین.

آب زیاد در ابتدای کار بی مزه میکند و آب کم کم (دردومرحله اضافه شود ) و آب را روی گوشت نریزین
این دو مرحله آب اضافه کردن بهتر جواب داده و یادتون نره یکبار گوشت و زیر و رو کنین تا سیاه نشود….
در انتها ۵ دقیقه قبل سرو غذا بقیه نمک و اضافه کنین (مادربزرگ میگه : یک ملاقه آب گوشت و بردارین و توش نمک و دارچین کم بریزین و بعد توی قابلمه بریزین وهم بزنین خوش نمک تر میشه و عقیده داره اگر نمک و همون اول اندازه کینم گوشت مزه دار میشود ولی ما دوست داریم روی گوشت نمکی باشه برای همین در دو مرحله نمک میریزیم و این واقعا خوشمزش میکنه .

اگر اول دارچین زدین دوباره نزنین .

‌بفرست واسه همه ی خانومای کدبانو😘


✾࿐ᭂ༅•❥🥘🥗🍕❥•༅ᭂ࿐✾
@ashpazi
 

پیوست‌ها

  • IMG_20230108_191315_783.jpg
    IMG_20230108_191315_783.jpg
    230 کیلوبایت · بازدیدها: 6
  • لایک
واکنش‌ها[ی پسندها]: ثمین
بالا