پماد آداپالن نی نی سایت

  • نویسنده موضوع اعتصامی
  • تاریخ شروع
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
24,082
پسندها
22,855
امتیازها
113
مدال ها
6
InShot

پماد آداپالن نی نی سایت

پماد آداپالن دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و از گروه داروهایی به نام رتینوئیدها می باشد . به جهت درمان آکنه از آداپالن میتوان استفاده کرد.
این مطلب صرفا برای افزایش دانش شما درباره داروی آداپالن است.

پماد آداپالن یک فرآورده دارویی است که از گروه دارویی با ترکیباتی به نام رتینوئید میباشد. این پماد به علت ویژگی‌های ضد التهابی، توانسته است در درمان قابل ملاحظه آکنه و سایر مشکلات پوستی ایجاد کند. در این مطلب ، به بررسی مفصل پماد آداپالن خواهیم پرداخت. در ادامه به معرفی اشکال گوناگون و مکانیسم اثر این دارو، سپس به بررسی کارایی های مختلف پماد Adapalene در درمان آکنه و عوارض جانبی محتمل می‌پردازیم.

اشکال مختلف دارویی آداپالن
داروهای شیمیایی و گیاهی که در بازار عرضه می شوند بر مبنای استانداردها و کلاس‌های بین‌المللی به شکل های دارویی مختلفی ساخته می شوند . این اشکال در برگیرنده قرص، کپسول، سرم، پماد، محلول تزریقی، شربت و… است که پزشک با توجه به سوابق پزشکی، شرایط جسمانی و سن بیمار دارو را تجویز می‌کند.
داروی آداپالن در اشکال مختلف دارویی کرم موضعی 0.1٪، ژل موضعی 0.1٪، 0.3٪ و لوسیون موضعی 0.1٪ در بازار موجود است. پزشک بر طبق شرایط پزشکی و نوع بیماری انواع اشکال دارویی این محصول را برای شما تجویز می‌کند.

موارد مصرف داروی آداپالن
این دارو برای بهبود بیماری آکنه دارای کاربرد است و امکان دارد تعداد و شدت جوش‌های آکنه را کم کند و سبب بهبود سریع انواع مختلف جوش‌های پوستی شود. آداپالن متعلق به گروه از داروها به نام رتینوئیدها است که با تاثیر بر رشد سلول‌ها و کم شدن ورم و التهاب عمل می‌کند. البته بعضی پزشکان این پماد را برای درمان بعضی از بیماری‌های پوستی یا حساسیت‌ها نیز تجویز می‌کنند. از مصرف بدون نسخه و تجویز پزشک برای موارد دیگر پرهیز کنید تا درگیر عوارض جانبی نشوید.

آداپالن برای جوش
تاثیرات فارماکولوژیک و مکانیسم عملکرد داروی Adapalene
مکانیسم عملکرد : داروی آداپالن به گیرنده‌های هسته‌ای رتینوئیک اسید خاص متصل می‌شود و تمایز سلولی، کراتینه شدن و فرآیندهای التهابی را کاهش می دهد . شایان ذکر است، مکانیسم اثر دقیق برای درمان آکنه ناشناخته است.

دوز مصرفی داروی Adapalene
اگر بدون نسخه پزشک قصد مصرف این دارو را دارید، اول اطلاعات دارویی موجود بر روی بسته بندی فرآورده را مطالعه کنید. مقدار و زمان مصرف برای درمان آکنه به صورت دقیق توسط سازنده بیان شده است. همین طور اگر پزشک این محصول را برای شما توصيه کرده است، طبق تجويز از آن استفاده کنید. پماد Adapalene را طبق دستور پزشک یا بسته محصول، معمولاً یک بار در روز پیش از خواب استفاده کنید. مقدار مصرفی براساس نوع بیماری و وسعت التهابات پوستی است، مقدار مصرف عمومی یک لایه به مقداری مناسب بر روی قسمت دارای مشکل می‌باشد. همچنین از مالیدن و استفاده این پماد بر روی چشم، داخل گوش و دهان (بدون دستور پزشک) اکیدا دوری کنید.

زمان مناسب مصرف پماد آداپالن
قبل از استفاده، پوست آسیب دیده را با یک محصول شوینده ملایم که صابونی نباشد به آرامی تمیز و خشک کنید. اگر از ژل، کرم یا لوسیون استفاده می‌کنید، پیش و بعد از استفاده دست‌های خود را بشویید. از نوک انگشتان خود برای قرار دادن مقدار اندکی دارو در یک لایه نازک استفاده کنید و یک لایه نازک روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. اگر این دارو وارد چشم شما شد، با مقدار فراوانی آب شروع به شستشوی چشم کنید و در صورت ایجاد عوارض حادی مثل سوزش و خارش چشم، مصرف پماد را قطع و به پزشک متخصص مراجعه کنید. از این محصول روی نواحی بریده شده، خراشیده شده، آفتاب سوخته یا روی پوست آسیب دیده به علت اگزما (یک بیماری پوستی) استفاده نکنید.

موارد احتیاطی
پیش از مصرف پماد آداپالن (Adapalene) ترکیبات مختلف آن را بررسی کنید، در صورت داشتن آلرژی پوستی از مصرف آن دوری کنید. قبل از مصرف دارو اگر از قبل حساسیت‌های مفرط، حساسیت پوستی خاص، داروهای مرتبط با ویتامین A (سایر رتینوئیدها مانند ایزوترتینوئین) و… دارید با پزشک مشورت کنید. این محصول امکان دارد حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های حساسیتی یا مشکلات دیگر شود. در صورت داشتن سوابق پزشکی نظیر آفتاب سوختگی، اگزما، حساسیت خاص پوستی و… با پزشک یا داروساز در رابطه با خطرات و عوارض جانبی آن مشورت‌ کنید.

استفاده دارو در دورن دهان، بینی، گوش و دیگر نواحی داخلی بدن ممنوع است.
این محصول فقط برای استعمال خارجی توسط سازنده تولید شده است.
به حداقل رساندن مواجه با تابش نور خورشید توصیه می شود ، در صورت نیاز از کرم ضدآفتاب یا لباس مناسب استفاده کنید.
هوای نا مناسب (مثل وزش باد شدید و سرما) ممکن است سبب تحریک پوست شود. خطرات عوارض جانبی در ماه اول استفاده بیشتر است.
دارو را روی خراشیدگی‌ها، بریدگی‌ها، روی پوست‌های اگزمایی یا آفتاب سوخته قرار ندهید.
از اپیلاسیون نواحی تحت درمان با موم دوری کنید و از فرآورده‌های موضعی که ممکن است پوست را بیشتر تحریک کنند استفاده نکنید (مثل محصولات قابض‌ها، صابون‌های ساینده و پاک کننده‌ها، لایه بردارها، گوگرد، رزورسینول، اسید سالیسیلیک).
آنافیلاکسی، آنژیوادم، کهیر، ورم صورت، ورم پلک، تورم لب و خارش شدید نیاز به درمان دارویی دارد در طول دوره مصرف پس از فروش آداپالن گزارش شده است. به بیماران توصیه کنید در مواقع بروز واکنش‌های حساسيتی یا آنافیلاکتوئید یا آنافیلاکتیک در طول درمان، مصرف دارو را متوقف کنند و به دنبال درمان پزشکی باشند.
ممکن است بلافاصله بعد از استفاده از دارو، احساس گرما یا سوزش کمی ایجاد شود. قرمزی پوست، خشکی، خارش، پوسته پوسته شدن، سوزش خفیف یا بدتر شدن آکنه هم در طول ٢تا ۴ هفته اول استفاده از دارو طبیعی است.
بعضی از اشخاص در موارد خیلی کم دچار واکنش آلرژیک به آداپالن می‌شوند. لذا در صورت بروز بثورات پوستی، خارش یا تورم (مخصوصاً در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی و… مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک اطلاع دهید. پزشک در مواقع لازم دوز مصرفی را تغییر یا نسخه جدیدی برای شما تجویز می‌کند.
موارد منع مصرف آداپالن
همه داروها دارای موارد احتیاط و ممنوعیت مصرف می‌باشند که توسط کارخانه تولید کننده بر روی بسته بندی دارو درج شده است. بعد از مصرف این پماد در برخی بیماران حساسیت به نور خورشید مشاهده شده است . زمان قرار گرفتن در آفتاب، آب و هوای شدید مانند باد یا سرما، اتاق‌های برنزه کننده پوست و لامپ‌های آفتابی را کاهش دهید. اگر درگیر آفتاب سوختگی، تاول یا قرمزی پوست شدید سریع به پزشک خود اطلاع دهید. قبل از استفاده از آداپالن، صبر کنید تا پوست شما به شکل صحیح از آفتاب سوختگی بهبود یابد. مهم‌ترین موارد منع مصرف این پماد آلرژی به آداپالن (Adapalene) یا ترکیبات دارویی آن می‌باشد.

در موقع استفاده از این فرآورده از الکترولیز، اپیلاسیون و موبرهای شیمیایی برای رفع موهای زائد در نواحی تحت درمان استفاده نکنید. از آنجایی که این دارو از راه پوست جذب می‌شود و ممکن است به جنین آسیب برساند، زنانی که باردار هستید یا ممکن است باردار شوید نبایستی این دارو را مصرف کنید. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا آداپالن به نوزاد متولد نشده ضرر می‌رساند. با این حال، زنان باردار، مادران شیرده و کودکان با دستور و نسخه پزشک اقدام به مصرف این محصول کنند.

عوارض جانبی داروی آداپالن (Adapalene)
بعد از استفاده پماد آداپالن در برخی بیماران احساس گرما یا سوزش مختصری ایجاد می‌شود. قرمزی پوست، خشکی، خارش، پوسته پوسته شدن، سوزش خفیف یا بدتر شدن آکنه ممکن است در طول ٢ تا ۴ هفته اول استفاده از دارو رخ دهد. اگر هر یک از این آثار ماندگار یا بدتر شد، سریع به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در بعضی بیماران ممکن است پزشک از شما بخواهد تعداد دفعه های مصرف پماد را کم کنید یا دوز مصرفی را تغییر دهید. بعضی از عوارض جانبی جدی این محصول پوست بسیار قرمز یا تحریک شدید، احساس سوزش شدید، قرمزی و آبریزش چشم (کانژنکتیویت)، ورم پلک، تغییر رنگ پوست و… می‌باشد.
خشکی
سوزش یا گزش
اریتم
مشکلات پوستی و خارش
پوسته پوسته شدن
آفتاب سوختگی
شعله‌ورشدن آکنه
ورم ملتحمه
درماتیت تماسی و اگزما
اریتم و ادم پلک
کهیر و تغییر رنگ پوست
درمان آکنه با پماد آداپالن

تداخلات دارویی آداپالن
تداخلات دارویی یکی از مشکلات بزرگ در دوره مصرف دو یا چند دارو به صورت همزمان است که در برخی بیماران باعث عوارض جانبی جدی و کشنده می شود. تداخلات دارویی ممکن است روش عملکرد داروهای شما را تغییرات یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. فرآورده‌های محلول‌های مو، محصولات حاوی الکل، آهک و منتول (مانند قابض، تونر، لوسیون اصلاح)، صابون‌ها یا پاک‌کننده‌های دارویی یا ساینده، صابون‌ها و لوازم آرایشی با اثر خشک‌کنندگی قوی (مثل آلفا هیدروکسی اسید، اسید گلیکولیک) و… سبب تداخل دارویی با آداپالن می‌شوند.

مصرف آداپالن (Adapalene) در دوران بارداری و شیردهی
داده‌های موجود از کارآزمایی های بالینی با مصرف لوسیون DIFFERIN در زنان باردار برای اثبات خطر نقص و عیوب مادرزادی عمده، سقط جنین یا سایر پیامدهای نا هنجارهای مادر یا جنین کافی نیست. در مطالعات تولید مثل حیوانی، تجویز خوراکی آداپالن به موش‌ها و خرگوش‌های باردار در طول ارگانوژنز در دوزهای 122 و 243 بار به ترتیب سبب به مشکلات اسکلت بندی و احشایی جنین شد. زنان باردار و مادران شیرده از مصرف بی‌رویه و بدون نسخه انواع داروها اعم از شربت، قرص، پماد، آمپول و… خودداری کنند. مصرف هر قرص یا پمادی مستقیما بر روی جنین اثر خواهد گذاشت.

تاثیر آداپالن در شیردهی نوزاد
هیچ اطلاعاتی درباره وجود لوسیون موضعی آداپالن Adapalene یا متابولیت در شیر انسان، تاثیرات آن بر نوزاد شیرخوار و تولید شیر وجود ندارد. در مطالعات حیوانی، این محصول در شیر موش با تجویز خوراکی دارو وجود دارد. هنگامی که یک دارو در شیر حیوانات وجود دارد، امکان وجود آن در شیر انسان نیز است. همین طور این امکان وجود دارد که تجویز موضعی مقادیر فراوانی آداپالن باعث به جذب سیستمی برای تولید مقادیر قابل تشخیص در شیر انسان شود. برای به کاهش رساندن قرار گرفتن در برابر احتمالی نوزاد شیرخوار با شیر مادر، از کوچک‌ترین قسمت پوست و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در هنگام شیردهی استفاده کنید.

شرایط نگهداری پماد آداپالن
داروی آداپالن باید در دمای اتاق به دور از حرارت ، نور و رطوبت نگهداری شود. همه داروها را دور از دسترسی کودکان و حیوانات نگهداری کنید. این محصول را موقعی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید. از ریختن دارو به درون چاه دستشویی، خیابان و فاضلاب خودداری کنید.

سخن آخر پماد آداپالن
همان طور که در این مقاله از سایت وطن وی گفتیم، پماد آداپالن (Adapalene) به عنوان یک داروی پیشرو در میدان بهداشت و درمان، نقش مهمی در روند درمان سلامت و کیفیت زندگی افراد ایفا می‌کند. با توجه به اثربخشی و مزایای این محصول، استفاده آگاهانه از آن می‌تواند به بهبود عملکرد پوستی و بهبود سلامت کلان افراد کمک کند. با این حال، باید توجه داشت که قبل از مصرف این فرآورده ، مشورت با پزشک و رعایت توصیه های شرکت تولید کننده ضروری است. همچنین، باید توجه زیادی به هرگونه نشانه یا عوارض جانبی در طول دوره استفاده از این پماد داشته باشیم و در صورت بروز هر گونه تغییرات ناخواسته در شرایط پوست یا سلامت خود، به پزشک مراجعه کنیم. سلامت باشید ❤️
 
بالا