ویژگی های افراد دموی

  • نویسنده موضوع فاطیما
  • تاریخ شروع
فاطیما

فاطیما

قوی تر از دیروز♡
Female
تاریخ ثبت‌نام
12/11/22
نوشته‌ها
1,216
پسندها
2,308
امتیازها
113
جنسیت
به افرادی دموی مزاج گفته می شود که خلط دم در بدن آنها غالب تر از بقیه اخلاط باشد.

کلیات مزاج دموی
طبع: گرم و مرطوب
عنصر: هوا
فصل: بهار
زمان شبانه روز: صبح
دسته بندی: صنعتگران
طعم: شیرین
رنگ: قرمز
فلز: قلع
سیاره: مشتری
سن شیوع: کودکی – تا ۲۰سالگی
صفات کلیدی دموی مزاج ها
برونگرا، اجتماعی، معاشرتی، خونگرم، صمیمی، مهربان، با محبت، خوش قلب،نوع دوست، خوشرو، خوش اخلاق، با حوصله، شاد، سرزنده، با نشاط، خوش مشرب، شوخ، بذله گو، اهل تفریح، خوشگذران، عیاش، پر سر و صدا، پرحرف،خوش صحبت، حاضر جواب، دوست داشتنی، دلنشین، محبوب، همه پسند، مشتاق، پر شور و اشتیاق، عاشق پیشه، دارای استعداد شاعری، بی خیال، آسان گیر، راحت، بی قید، مثبت اندیش، خوش بین، امیدوار، غیر قابل کنترل در هنگام عصبانیت، مستعد خشم دیررس اما خطرناک، بی دقت، بی نظم و ترتیب، تنوع طلب، بی علاقه به كارهای تكراری، متعادل، پرانرژی، قوی، چالاک، سریع، دست و دل باز، ولخرج، سخاوتمند، بخشنده، شجاع، جسور، ریسک پذیر، بلند پرواز، پرجرات، با اعتماد به نفس بالا، مبتکر، باهوش، پیشرو، رهبر.
ویژگیهای ظاهری دموی مزاج ها
توجه: خصوصیات ظاهری هر فرد بستگی زیادی به مزاج اولیه ای دارد که در زمان به دنیا آمدن و یا در زمان تغییرات بدنی دوران رشد و بلوغ داشته است. مزاج اولیه از طریق ژنها از پدر و مادر به فرد منتقل شده و تحت تاثیر شرایط محیطی رحم، شرایط روحی و فیزیکی مادر و خوراکی هایی که مادر در دوران بارداری و شیردهی می خورد، شکل می گیرد. ممکن است این مزاجهای اولیه با گذشت زمان، در اثر تغذیه، شرایط آب و هوایی، شیوه زندگی، نوع شغل و عوامل دیکر تغییر کند و مزاج جدیدی در فرد بوجود آید که به آن مزاج اکتسابی گفته می شود. این مزاج اکتسابی بر ظاهر فرد تاثیر می گذارد، هر چند بر برخی از خصوصیات فیزیکی شکل گرفته با مزاجهای اولیه فرد همچون استخوان بندی یا رنگ چشم تاثیر چندانی نمی تواند داشته باشد.

هیکل: افراد دموی درشت اندام و تنومند هستند و بدنی عضلانی و ماهیچه ای دارند. چهارشانه بوده، قفسه سینه پهن و اندامی ماهیچه ای دارند. توپر بوده، استعداد نسبی چاقی دارند و آنان را نمی توان لاغر و کمر باریک کرد. قد متوسط تا بلندی دارند و کشیدگی اندامشان کمتر از صفراوی هاو سوداوی هااست. دست و پا و اندام درشتی دارند و کف دستشان پرگوشت است. در صورت افزایش وزن معمولا نواحی پایین تنه (ران و باسن) آنان چاق می شود.
پوست: دارای پوستی سرخ و سفید یا سبزه و گلگون هستند. پوست بدن ایشان گرم، مرطوب و نرم با منافذ درشت است. افراد پرخونی هستند و حجم خون در بدنشان بیش از حد معمول است و به همین دلیل به راحتی چهره شان سرخ و برافروخته می شود. در مواردی خصوصا در زمان استرس زیاد، آکنه های گرد و قرمز می زنند که بیشتر در کتف و سینه بروز می کند تا صورت.

مو: معمولا پر مو هستند. موهای پرپشت، ضخیم و مُجعد یا حالت دار دارند. رنگ موها متغیر است، سیاه، خرمایی، تیره یا روشن. سرعت رشد موها زیاد است. موهای آنان ریزش زیاد ندارد و سفیدی زودرس هم ندارد، اما مثل همه گرم مزاجها استعداد ریزش مو و طاسی سر را، خصوصا در ازدیاد گرما و سنین بالا دارند که این ریزش معمولا در وسط سر اتفاق می افتد. موهای بدن زیاد بوده و به ویژه در قسمت شانه و سینه، موهای ضخیم و مشکی و درشتی دارند. در ناحیه پایین کمر و پاها هم موی زیادی دارند.

ناخن: زیر ناخنهایشان قرمز است.

تعریق: منافذ پوستی درشتی دارند كه از علائم منافذ درشت خوب عرق كردن است. گرمایی هستند، تعریق فراوان و عرق گرم دارند. حالت برافروختگی و کلافگی دارند.
رگها: رگهای بدن به خصوص در پشت دستان، گردن، روی پاها و گاه پیشانی واضح و برجسته است.

نبض: نبضی پر، وسیع، قوی، سریع و نرم دارند.

چشم: رنگ سفیدی چشم گرایش به قرمزی دارد و عروق چشم مشخص است. رنگ چشم معمولا میشی تیره یا سیاه است. وضعیت چشم از نظر پف یا گودی زیر چشم معمولی است.

دهان: مزه دهانشان خصوصا صبح زود شیرین است. دهانشان آبدار است، بزاق دهان زیاد و کشدار بوده و كم تشنه می شوند.

زبان: رنگ زبان قرمز پررنگ است.

بینی: ترشحات بینی عادی است.

قدرت بدنی: قوی و پرانرژی و با قدرت بدنی بالا هستند.

حرکات بدن: حرکات بدنشان چالاک و نسبتا سریع و با نشاط است. اما سرعت عمل آنها به افراد صفراوی نمی رسد در نقطه مقابل، دوام تحرک آنان از صفراوی ها بیشتر است و مثل آنها در کارها کم نمی آورند و زود خسته نمی شوند.

تکلم: نسبتا سریع صحبت می کنند. صدای قوی، محکم و رسایی دارند.
پوشش: در فصول بهار و تابستان معمولا کمتر از دیگران و در پاییز و زمستان معمولی لباس می پوشند.

سایر: بینی و چانه درشتی دارند.

خواب: غلبه دم باعث سنگینی سر و خواب آلودگی می شود. افراد دموی خوش خواب هستند. زود به خواب می روند، خواب خوب و عمیقی دارند و اگر رطوبتشان متعادل باشد، تحمل بی خوابی را نیز دارند. ولی اگر رطوبتشان بالا رود، خواب زیاد و سنگین و غیر قابل کنترلی پیدا می کنند. به همین جهت زیاد پیش می آید که کسل هستند، به ویژه در فصل بهار این حالات تشدید می شود. خواب صبحگاهی سنگینی دارند. خمیازه، کش و قوس بدن و کشیدن دستها به اطراف جزء عادات آنان می باشد. در خواب، رؤیاهای سرخ و خونین می بینند.

گوارش: اشتهای زیاد و خوراك خوبی دارند، توان هضم غذا در آنان بالاست و نفخ معده و معمولا یبوست ندارند. رنگ ادرارشان متمایل به قرمزی است. علاقه به خوردن گوشت و شیرینی و ترشی دارند. تقریبا به تمام مزه ها تمایل دارند و همه نوع غذایی را می خورند. اگر رطوبت بدن آنها زیاد شود، بیشتر شیرینی می خورند و اگر رطوبت بدنشان کم شود، بیشتر به دنبال ترشی می روند. اگر فرد دموی همراه با غذای گرم مثل شیرینی جات از مواد و اغذیه سرد استفاده نكند، دچار خارش بدن، جوش و دمل در کتف و سینه خواهد شد.
میل جنسی: میل و توان جنسی زیاد، فراوان و مداوم دارند.

آب و هوا: این افراد نه تحمل گرمای زیاد را دارند و نه تحمل سرمای زیاد، ولی در کل تحمل سرما برایشان راحت تر است و محیطهای خنک و سرد برای آنان مطلوب تر است. در فصل بهار که دم بیشتر است، اذیت می شوند و پاییز فصل ایده آل برای آنان است.
ویژگیهای شخصیتی دموی مزاج ها
افرادی با روابط اجتماعی بالا هستند، طوری که خیلی زود با اطرافیان ارتباط برقرار می کنند و در جمع به شوخی و بذله گویی می پردازند. این افراد را به عنوان «خونگرم» می شناسیم.

دموی ها متعادلند و همه پسند. هوش متعادل، اخلاق متعادل و اگر رعایت کنند بدنی سالم دارند. در هنر، شعر، ادبیات، ورزش و پزشکی استعداد دارند. بسیار خوش مشرب، شوخ طبع، اهل بگو و بخند و معاشرتی هستند و در دیگران ایجاد نشاط می نمایند. خوش اخلاق، خوشرو و مهربان بوده و به طبیعت علاقمندند. دست و دل باز و ولخرجند.

افراد دموی از صفراوی ها آرام ترند کینه‌ورز نیستند، باحوصله بوده و دیر عصبانی می شوند، ولی باید مراقب باشید از آرامش و صبوری آنها سوء استفاده نکنید، چرا که هنگام عصبانیت به سختی آرام می شوند و ممکن است رفتارهای مخاطره آمیزی داشته باشند. افراددموی مزاج همانهایی هستند که زمان عصبانیت به اصطلاح خون جلوی چشمانشان را می گیرد و ممکن است دست به کارهای خطرناک بزنند یا حتی در یک حادثه اقدام به قتل کنند.

باهوشند و حافظه نسبتا خوبی دارند اما به ویژه در صورت افزایش رطوبت بدن، مطالب جدید را خوب درک نمی کنند و زود فراموش می کنند.

عاشق پیشه بوده، علاقه مند به ادبیات، شعر و موسیقی هستند و استعداد خوبی در آن دارند، ولی باید مراقب باشند که این علاقه و استعداد باعث گرایشات انحرافی آنان نشود.

قوی، پرانرژی، پر حرارت، پر تحرک و در عین حال همراه با آرامش هستند. اعتماد به نفس بالایی دارند و اهل ریسکند. بلند پرواز، شجاع و جسور بوده و معمولا پیشرو و رهبر گروه می شوند.
دموی ها در ورزش کردن کمتر دچار آسیب استخوانی و مفصلی می شوند. توان ورزشهای استقامتی مانند کوهنوردی را دارند. افرادی خوش بین، بی خیال، راحت، بی حساب و کتاب و بی قیدند. منظم نیستند و نظم و ترتیب خاصی ندارند. تنوع طلبند و علاقه ای به انجام كارهای تكراری ندارند. وضع موجود را برنمی تابند و به دنبال تغییر هستند. این موضوع در کنار هوش بالا و شجاعت ریسک کردن، از آنان افرادی مبتکر، مخترع و مکتشف به وجود می آورد.

اهل معنویت و دارای گرایشات عرفانی هستند، اما اگر به سمت مسائل غیراخلاقی گرایش پیدا کنند کلاهبرداران بزرگ یا دیکتاتورهای درجه یکی خواهند شد.

پیشنهادات برای دموی مزاج ها
معمولاً بیماریهای افراد دموی در اثر افزایش حرارت و رطوبت و به طور كلی افزایش خون به وجود می‌آید. لذا باید از هوا، محیط، فعالیتها و حالات روانی که موجب افزایش گرما و رطوبت می شوند، مخصوصا هوای مرطوب پرهیز نمایند.
افراد دموی مزاج بیشتر در معرض سکته قرار دارند و باید بیشتر غذاهای سرد و خشک و کم کالری مصرف کنند و از مصرف غذاهای گرم و تر خودداری نمایند. در صورت مصرف خوراکیهای گرم مثل شیرینی جات از مواد و اغذیه سرد به همراه آن استفاده كنند.

نگرانی، خشم و هیجان بیش از اندازه نداشته باشند. بهترین روش هنگام عصبانیت مصرف غذاهای خنک است.

از پرخوری پرهیز نمایند، زیرا پرخوری و خوردن بیش از حد، خون را زیاد می کند.

در هوای سرد خود را گرم و در هوای گرم خود را سرد نگهدارند.

مصرف گوشت برای دموی مزاج ها مفید نیست، زیرا خون بدن را زیاد می کند.

از انواع میوه، سبزیجات و غذاهای دریایی استفاده نمایند و غذاهای با فیبر بالا مصرف کنند تا اجابت مزاج طبیعی داشته باشند.
سحرخیزی را رعایت نمایند. 6 الی 7 ساعت خواب شبانه کافی است. بیشتر از 8 ساعت نخوابند. در تابستان نیم ساعت استراحت یا چرت بعد از غذا برای آنان مفید است، ولی به غیر از آن خواب در طی روز را حذف کنند.

پیاده روی یا دویدن صبحگاهی حدود 15 الی 30 دقیقه لازم است. ورزش متوسط برای دموی ها بسیار ضروری است. شنا و کوهپیمایی در هوای خنک هم گزینه های مناسبی هستند. البته باید به یاد داشت که فعالیت خیلی زیاد و ورزشهای سخت برای آنها مفید نیست.

حجامت برای کم کردن غلظت خون این افراد بسیار مفید است. بهتر است سالی 2 تا 3 بار این کار را در فصل بهار و تابستان (اواخر خرداد ماه) انجام دهند. اهدای خون نیز سالی یک بار خوب است.

غلبه دم فشار خون را زیاد میکند و خطر سکته را بالا می برد. بیشتر سکته ها در فصل بهار است، چون در این فصل دم غلبه دارد. بهتر است دموی ها در فصل بهار به مناطق سرد و خشک سفر کنند.

دموی ها باید از تنهایی گریزان باشند. تنهایی دموی ها را دیوانه می کند!
تخلیه جنسی در حد متعارف برای آنان بسیار ضروری است.

اگر غلبه دم به سمت صفرا پیش رود، فرد بیقرار می شود و اگر غلبه دم به سمت بلغم رود، فرد پرخور و پرخواب می گردد.

امروزه که اکثر غذاها سرد یا خشک هستند، اگر فردی دموی مزاج معتدل باشد خیلی خوش شانس است و باید مراقب باشد مزاج اکتسابی دیگری در او غلبه نکند و اجازه ندهد خوراکیهای امروزی طبع خوبش را از وی بگیرد.
 
بالا