ویژگی افراد وسواس را بشناسیم،🦋

  • نویسنده موضوع sahar♡
  • تاریخ شروع
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,564
پسندها
19,219
امتیازها
113
مدال ها
18
چگونه متوجه وسواسی بودنمان شویم؟
افرادی که به اختلال وسواس اجباری دچار هستند، عموما تحت کنترل ذهنشان قرار می گیرند. این افراد برای انجام کارها از خود اختیار و اراده ای ندارند و هر چه مغزشان به آنها دستور می دهد همان کار را انجام می دهند. افکار و تصورات و تکانه هایی در ذهن آن ها رخ می دهد که از کنترل خارج می باشد. دائما یا خود صحبت می کنند یا رفتار های عجیب از خود نشان می دهد. افکارشان به آنها دستور می دهد که به افرادی که دوستشان دارند آسیب بزنند.

افکاری مانند ترس، شک و نفرت در آنها بیشتر از دیگران ظهور پیدا می کند. افراد وسواسی بر این باور هستند که تکرار این عمل تنها راه موقتی می باشد. ولی بدون اینکه راه حل دیگری برای کارهای شما داشته باشند به همان راه حل موقت و گذرا روی می آورند.

🦋1- وسواس بودن نسبت به پاکیزگی و نظافت
یکی از ویژگی های افراد وسواس در باره پاکیزگی و نظافت است. دست یا بدن خود بیش از حد می شویند. لوازم منزل را بیش از اندازه گردگیری می کنند و دائما چک می کنند که گرد و خاک نگرفته باشد. در حمام کردن و مسواک زدن یا دستشویی رفتن زیاده روی می کنند. به علت اینکه احساس می کنند ادرار یا مدفوع به آنها ترشح شده و هنوز پاک نیستند. چنین افرادی روی گرد و خاک یا کثیفی به شدت عکس العمل نشان می دهند.

🦋۲- وسواس در مذهب و اعتقادات
چنین افرادی احساس می کنند که خدا را ناراحت کرده اند یا به نبود خدا شک دارند یا کفر می گویند و توهین می کنند. در این باره دائما با خود درگیر هستند. درباره اصول اخلاقی و مذهبی به خود سخت می گیرند.

🦋۳- چندین بار یک چیز را چک می کنند
یکی از ویژگی های افراد وسواس چک کردن چندین باره یک چیز است. افراد وسواس چون دائما نگران هستند که به کسی آسیب وارد کنند، امکان دارد یک چیز را بارها چک و بررسی کنند. حتی اگر اشتباهی در عملکرد آن ها نباشد، باز هم احساس می کنند یک جای کار می لنگد.
🦋4- افکارهای ناخواسته جنسی در سر خود دارند
افکار فاسد و تصورات ممنوعه ای در زمینه مسائل جنسی دارند. در مورد رفتار های جنسی خشن فکر می کنند و فرض می کنند که این رفتار خشونت آمیز را روی دیگران پیاده کنند. برخی مواقع به سرش می‌زند با محارم خود وارد رابطه شود.

🦋ترس های فرد وسواسی
ویژگی های افراد وسواس که عموما در همه آنها مشاهده می شود ترس و اضطراب می باشد و آنها وحشت دارند که ذهنشان کنترل کامل آنها را به دست گیرد.

ترس از صدمه زدن به دیگران
ترس از فحش دادن
ترس از آسیب به خود
وحشت از تصورات بد و خشن
وحشت از انجام یک کار زشت
وحشت از رانندگی
وحشت از زشت شدن
وحشت از دزدیده شدن اشیا
وحشت از طلاق
ترس از دست دادن فرزند
وحشت از بیمار شدن
ترس از فراموش کردن یک کار
و دیگر ترس ها، عموما افکار افراد وسواس را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,564
پسندها
19,219
امتیازها
113
مدال ها
18

🦋خصوصیات خانم های وسواسی​

تکانه های عود کننده یا همان افکار آزار دهنده در ذهن و خانم‌ها بیشتر است. برخی مواقع در ذهن خانم‌ها بیشتر است برخی مواقع مشغله های ذهنی خانم ها در رابطه با روابط زناشویی، مدیریت خانه و تربیت فرزندان، موجب استرس و آشفتگی آنها می‌شود.
به علت اینکه بانوان مسئول و عهده دار خانه هستند و نسبت به نظافت و پاکیزگی حساسند، تا حدودی، بیشتر از مردان درگیر وسواس پاکیزگی و نظافت هستند. در حقیقت اضطراب و استرس آنها امکان دارد در کارهای آنها تاثیر گذار باشد و در نتیجه به وسواس پاکیزگی ختم شود.
یکی دیگر از خصوصیت های زنان وسواس کمال گرایی می باشد خانم ها در بیشتر موارد دقیق و منظم هستند و دوست دارند همه چیز سر جای خود قرار گیرد ولی بعضی از افراد امکان دارد ده ها بار در روزی چیز را چک و بررسی کنند. وسواس تقارن جز وسواس های اجباری می باشد و در خانم ها زیاده مشاهده می‌شود. خانم در این حالت دوست دارد همه چیز را مرتب و دقیق کنار هم بچیند. گاهی ساعت ها طول می کشد که دو چیز را کنار هم قرار دهد، ولی باز هم به دل نمی نشیند.
بیشتر خانم های وسواسی پرخاشگر و عصبی هستند تصور کنید مدیریت فرزند، خانه و کارهای دیگر بر عهده خانم خانه می باشد. اگر بخواهد در انجام هر کار وسواس نشان دهد واقعاً ضعیف و فرسوده می‌شود. همین علت تکان های عملی او به شکل پرخاشگری ظهور می کند.
علت اینکه بانوان مدت زمان بیشتری را با فرزندان خود می‌گذرانند، دائما نگران هستند که فرزند خود را از دست بدهند یا به آنها صدمه وارد شود. این استرس در خانم ها بیشتر از آقایان مشاهده می شود.
 
sahar♡

sahar♡

ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
18/10/22
نوشته‌ها
8,564
پسندها
19,219
امتیازها
113
مدال ها
18

خصوصیات آقایان وسواسی​

مردان در قیاس با زنان حس کمال گرایی بیشتری دارند به علت اینکه بیشتر از بانوان در اجتماع فعالیت می کنند، اما در محیط یک کار را چندین بار تکرار می کنند یا مسئولیتی که به آنها محول می‌شود که آن را بارها و بارها انجام می دهند. شاید مردانی را مشاهده کرده باشید که به دلیل چک کردن مدام یک چیز عصبی و پرخاشگر می شوند و در نهایت هم از کار خود راضی نیستند.
آقایان بیشتر از زنان دچار وسواس جنسی هستند. مثلاً امکان دارد در روابط زناشویی عجیب غریب باشند. یا هر زنی را ببینند که یک بار در ذهنشان با او رابطه داشته باشند. امکان دارد حتی با محارم خود در فکر باشند که وارد رابطه شوند. این افکار و ذهن مشوش آنها را به شدت ناراحت می کند و عذاب می‌دهد.
از خصوصیات های دیگری که مرد به آن دچار می‌شود، وسواس در شمارش است. شاید دیده باشید که بعضی از آنها حتی یک دسته پول را نمی توانند بشمارند و امکان دارد این کار را ده ها بار تکرار کنند.
فشار روحی، ناشی از پنهان کردن اعمال وسواسی به شدت بر روی روابط اجتماعی مردان تاثیر گذار است و عموما آنها را فردی انزواطلب و افسرده و ناامید به جامعه معرفی می کند
 

موضوعات مشابه

تابان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
20
تابان
تابان
مهربانو...
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
30
مهربانو...
مهربانو...
D
پاسخ‌ها
18
بازدیدها
236
طلوع بهار جاودان 🌼
طلوع بهار جاودان 🌼
بالا