ویژگیهای خانواده سالم

  • نویسنده موضوع آفتابگردان
  • تاریخ شروع
آفتابگردان

آفتابگردان

آفتابِ من بتاب
تاریخ ثبت‌نام
5/10/22
نوشته‌ها
1,779
پسندها
3,827
امتیازها
113
مدال ها
3
شاید حداقل یک بار در ذهن همه ما این سوال پیش آمده باشد که خانواده چیست؟ چگونه می‌شود خانواده بهتری داشته باشیم یا اصلا ویژگی‌های یک خانواده سالم چیست؟ ما در این مطلب سعی داریم به پاسخ این سوال بپردازیم. نیازهای اولیه مانند غذا، پوشاک، امنیت و مسکن در خانواده تامین می‌شود. اما انسان‌ها به نیازهای فراتری از نیازهای اولیه احتیاج دارند تا به کمال و شکوفایی برسند. شکل‌گیری ابعاد شخصیتی و رشد فرد در خانواده انجام می‌شود. اهمیت نقش خانواده در شکل‌گیری شخصیت و تامین بهداشت روان به قدری است که بیشتر اختلالات، انحرافات و مشکل‌های رفتاری از تربیت ناصحیح و مشکلات خانوادگی نشات می‌گیرد.

اهمیت نقش خانواده در سلامت جامعه
خانواده اولین نهاداجتماعی است که فرد در آن حضور دارد. سلامت خانواده تاثیر مستقیم بر سلامت جامعه دارد. نقش خانواده بر شخصیت کودک به خصوص در سال های اولیه زندگی انکار ناپذیر است. فرزندان سلامت، جامعه ای سالم تر را شکل می‌دهند. این تاثیر به قدری زیاد است که برخی جرم شناسان این موضوع را عامل سلامت یا بیماری فرد می‌داند. کودکان برای داشتن سلامت روانی و اجتماعی نیاز به ارامش و امنیت در خانواده سالم دارند.

خانواده سالم چگونه خانواده‌ای است؟
این که صرفا اعضای خانواده مسئولیت پذیر باشند نمی‌تواند نشانه سلامت کامل خانواده باشد. همواره در یک خانواده اعضا زیر یک سقف زندگی می‌کنند، در کنار هم غذا می‌خورند از سلامت جانی هم محافظت می‌کنند و به مدرسه و سرکار می‌روند. این شرایط برای گذران زندگی ضرروی است ولی برای داشتن خانواده سالم کافی نیست.

ویژگی‌های خانواده سالم
خانواده‌های سالم از آزادی صحیح بهره‌مند هستند. این ازادی در دیدن، شنیدن، تفکر، عقیده، احساس کردن، خواستن و انتخاب کردن مشهود است. صمیمتی که در این خانواده ها حاکم است باعث می‌شود اعضا در عین صمیمت نظرات متفاوت و علارغم نظر بقیه را عنوان کنند. در این شرایط افراد حق دارند نظرات متفاوتی داشته باشند و قرار نیست همه عین هم فکر کنند. منحصر به فرد بودن تفکرات اعضا ارزش محسوب می‌شود.

زمانی که مشکلی در این خانواده ها به وجود می‌آید با دیگر اعضا مطرح می‌شود. همه در تلاشند که این مسئله را حل کنند وهیچ کس این موضوع را انکار نمی‌کند. اعضای خانواده سالم به یک دیگر اعتماد دارند و ارتباطی سازگار در بین آن ها برقرار است. احترام گذاشتن از ملزومات آنها محسوب می شود
 
بالا