ورم معده چگونه درمان می‌شود؟

  • نویسنده موضوع کیوت
  • تاریخ شروع
کیوت

کیوت

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
17/5/23
نوشته‌ها
458
پسندها
256
امتیازها
63
مدال ها
8
جنسیت
خانم👩
ورم معده یا گاستریت هر شرایطی است که پوشش معده بر اثر عواملی ملتهب شده باشد. باکتری هلیکوباکتر پیلوری شایع‌ترین عامل ورم معده محسوب می‌شود. بااین‌حال، عوامل دیگری می‌توانند باعث ورم معده شوند، ازجمله:

  • مصرف بیش‌ازحد مشروبات الکل
  • استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای مدت طولانی
  • ابتلا به سایر عفونت‌ها
  • اضطراب بلندمدت
درمان ورم معده بستگی به نوع و علت زمینه‌ای آن دارد به همین دلیل داروها و روش‌های مختلفی از سوی پزشکان برای گاستریت معده درنظر گرفته شده است.
درمان ورم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری
درصورتی‌که ورم معده ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشد آن را با ترکیبی از داروهای ضدمیکروبی درمان می‌کنند. این داروها اغلب شامل موارد زیر است:

دو یا چند آنتی‌بیوتیک
داروهای مهارکننده پمپ پروتون (PPI) مانند امپرازول و فاموتیدین
تجویز داروی بیسموت ساب سالیسیلات
پزشک ممکن است از تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی که در گذشته مصرف کرده‌اید اجتناب نماید زیرا باکتری هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های قبلی مقاومت ایجاد کند. اگر برای ورم معده دارویی برای شما تجویز شود، تمام دوزها را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

اگر مصرف داروی خود را زودتر قطع کنید، بعضی از باکتری‌ها زنده مانده و دوباره رشد خواهند کرد و در برابر دارو مقاومت آنتی‌بیوتیکی پیدا می‌کنند. برای پایش اثربخشی داروهای تجویزشده، پزشک ممکن است ۴ هفته پس از پایان مصرف داروها، آزمایش h.pylori را تجویز کند. اطمینان از حذف شدن تمام باکتری‌های هلیکوباکتر پیلوری برای جلوگیری از عوارض بعدی مهم است.
 
بالا