نیازهای غذایی کودک

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,565
امتیازها
113
مدال ها
6
تغذیه مناسب کودک چیست:

مناسب ترین ماده غذایی برای تامین سلامت جسمی- روحی و روانی کودک تا یک سالگی شیر مادر است. 7 ماهگی شروع غذای کمکی و استفاده از غذاهایی نظیر حریره بادام، فرنی، پوره سیب زمینی و سوپ است. غذای کمکی از روزی یک قاشق غذاخوری شروع و به تدریج به میزان آن (یک وعده در روز) اضافه می شود. برای تنوع بخشیدن به غذای شیرخوار هرروز یک بار نوع غذا و هرچند سه روز یک بار محتویات آن را تغییر دهید، مثلاً برای تهیه سوپ هر روز از یک نوع غلات (گندم، جو، بلغور) و یا ورمیشل پخته و نرم شده استفاده کنید.


در ماه هشتم می توانید سبزی به سوپ اضافه کنید و ماست به کودک بدهید. شروع حبوبات و میوه جات از ماه نهم است. از آنجا که دستگاه گوارش کودکان هنوز تکامل نیافته از حبوبات سهل الهضم نظیر عدس استفاده کنید. در ماه نهم، خوراندن میوه تازه فصل به صورت آب میوه اهمیت ویژه ای دارد. آب میوه را با یک قاشق چای خوری شروع و کم کم به ? قاشق مرباخوری در روز برسانید.


ماه یازده و دوازده فرصت مناسبی برای خوراندن کته به کودک است ولی همچنان تا پایان 12 ماهگی از دادن غذاهای اصلی خانواده به وی خودداری نمایید.پس از یک سالگی غذای اصلی کودک همان غذای اصلی خانواده است و شیر مادر تغذیه تکمیلی آن است که باید در زمان تقاضای کودک به وی داده شود.

توجه داشته باشید تا قبل از یک سالگی از خوراندن پنیر، شیر گاو، زرده تخم مرغ، سبزی خام، به ویژه کلم و اسفناج، خربزه، میوه های مغزدار، عسل، حبوباتی نظیر نخود و لپه و گوشت و خشکبار خودداری نمایید زیرا این مواد در شیرخواران زیر یک سال تولید آلرژی غذایی می کند. ماهی نیز گرچه ماده غذایی بسیار مفیدی است ولی تا پایان سه سالگی توصیه نمی شود.


پس از 2 ، 3 سالگی نیز توجه بیشتری به نوع تغذیه فرزندتان نمایید. میزان مصرف غذاهای چاق کننده (شیر گاو، برنج، گوشت قرمز، کره) را به حداقل رسانده و تا قبل از 6 سالگی خوردن خوراکی های تلویزیونی نظیر چیپس و پفک و کیک شکلاتی و کرم دار را در آنها منع نمایید. از یاد نبرید که اضافه وزن در کودکی ارتباط مستقیمی با بروز بیماری قلبی و سکته در بزرگسالی دارد، پس بیشتر مراقب کودکان باشید.
 

موضوعات مشابه

اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
44
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
13
اعتصامی
اعتصامی
تابان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
43
تابان
تابان
بالا