نوروز در زمان قدیم✨⏳

  • نویسنده موضوع Avakin
  • تاریخ شروع
Avakin

Avakin

طلایی
تاریخ ثبت‌نام
16/10/22
نوشته‌ها
161
پسندها
716
امتیازها
93
مدال ها
3
نوروز در زمان قاجار
در زمان قاجار هم یک ساعت قبل از تحویل سال نو، تمام درباریان در کاخ شاه جمع می‌شدند. سپس شاه به این جمع اضافه می‌شد و پس از کمی صحبت و سخنرانی خطیب، تعظیم در مقابل شاه، منجم دربار خیر شروع سال جدید را به اطلاع توپچی می رساند و با شلیک توپ تمامی مردم از شروع سال نو باخبر می‌شدند. سپس شاه به اعضای حاضر در دربار عیدی می‌داد. در سایر شهرها این مراسم با حضور فرماندار همان منطقه برگزار می‌شد.
Screenshot 20230318 193117

نوروز در زمان صفویان
دوره صفوی دوره‌ای است که در آن نوروز دوباره به روزهای اوج خود بازگشت. شاه عباس صفوی در سال ۱۵۹۷ میلادی، مراسم نوروز را در عمارت نقش جهان در اصفهان با شکوه فراوان برگزار کرد و به این ترتیب اصفهان را به عنوان پایتخت خود برگزید.
در این روز قبل از شروع مراسم، منجمان و ستاره‌شناسان روی پشت بام کاخ سلطنتی می‌رفتند و با بررسی دقیق زمان مشخص تحویل سال را مشخص می‌کردند. سپس با علامت این گروه صدای شلیک توپ و تفنگ و نقاره و نای بلند می‌شد و شروع سال نو به اطلاع مردم می‌رسید. در دوره صفوی هم مانند سلسله‌های ایرانی قبل از اسلام، مراسم بار عام اجرا می‌شد. طول مدت جشن نوروز ۸ روز بود که هر روز قشر خاصی از مردم به دیدن شاه می‌رفتند. اولین روز به مردم عادی و آخرین روز به نزدیکان درجه یک شاه اختصاص داشت.
رقص و طرب، آتش‌بازی، اجرای صحنه‌های کمدی در مقابل کاخ شاه از جمله مراسم‌هایی بودند که در جشن نوروز برگزار می‌شد، اما شاید یکی از جالب‌ترین بازی‌های بین مردم تخم مرغ بازی بود. در این بازی دو نفر تخم مرغی به دست می‌گرفتند و نوک تخم مرغ‌ها راه به هم می‌زدند، کسی پوسته تخم مرغش زودتر می‌شکست، بازنده بازی بود.
Screenshot 20230318 193149

نوروز در زمان ساسانیان
جشن نوروز در زمان ساسانیان با شکوه بسیار زیادی برگزار می‌شد و مدت زمان آن ۶ روز بود که در مجموع به دو دوره نوروز کوچک (اول تا پنجم فروردین) و نوروز بزرگ (روز ششم فروردین) تقسیم می‌شد. هر کدام از روزهای نوروز به یکی از طبقات اجتماعی مردم تعلق داشت تا به خدمت شاه برسند.
در روز اول فروردین، مخصوص عامه مردم بود. در این روز مردم به دیدن شاه می‌آمدند و خواسته‌های خود را مطرح می‌کردند.
روز دوم فروردین مخصوص دهقانان و خدمتگزاران آتشکده‌ها بود. در روز سوم فروردین روحانیان و موبدان خود را به محضر شاه می‌رسانند. روز چهارم شاه میزبان اعضای خاندان سلطنتی، رجال، مردم کشور و فرماندهان ارتش بود. روز پنجم هم به بازدید اشراف اختصاص داشت. در روز پایانی این ندیمان و مشاوران بودند که خود را به این مراسم می‌رسانند. در گاهشمار ساسانی سال کبیسه وجود نداشت به همین ممکن بود نوروز در فصل‌های مختلفی برگزار شود.
یکی از رسوم بسیار جذاب این دوره این بود که ۲۵ روز قبل از شروع نوروز، انواع حبوبان و غلات روی ستون‌هایی از خشت خام کاشته می‌شد. هر کدام از این غلات که سریعتر رشد می‌کرد نشان می‌داد که در سال آینده قرار است آن محصول برداشت پربرکتی داشته باشد. آب پاشیدن بر روی یکدیگر، روشن‌کردن آتش، سکه عیدی دادن از دیگر رسومی بودند که در دوره‌های دیگر پادشاهان ساسانی در ایام نوروز برگزار می‌شد.
Screenshot 20230318 193224

نوروز در زمان هخامنشیان
در دوران هخامنشی، جشن نوروز در بازه‌ای زمانی میان ۲۱ اسفند تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شده است. نابر مدارک باقی مانده در سرتاسر دوران هخامنشی، زمان آغاز سال نو در دوره هخامنشی از ۲۱ اسفند ماه تا ۹ اردیبهشت در نوسان بوده، ولی به طور کلی یک محدوده زمانی از یکم فروردین تا سوم اردیبهشت را در بر می‌گرفته است.

Screenshot 20230318 193703
 
بالا