نشانه های فرد وسواسی چیست؟

  • نویسنده موضوع angel
  • تاریخ شروع
angel

angel

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
12/10/22
نوشته‌ها
954
پسندها
3,478
امتیازها
93
مدال ها
5
جنسیت
خانم👩
علایم افراد وسواسی شامل، عدم کنترل در رفتارهای تکراری، حساسیت نسبت به نظم اشیاء، پرخاشگری، خودآزاری، ترس از میکروب و آلودگی و توجه بیش از حد به محدودیت‌های جنسیتی و مذهبی می‌شود. فرد وسواسی حتی زمانی که کارهای تکراری را انجام می‌دهد باز هم رضایت ندارد فقط یک آرامش موقت به دست می‌آورد؛ اکثر افراد وسواسی به خرافات معتقد هستند.

همچنین این افراد تیک‌ها مثل صاف کردن صدای بیش از حد معمول، خرناس کردن، درآوردن صداهای خاص و واکنش‌های ناگهانی دارند و حرکات کوتاه و تکراری مثل حرکت چشم، صورت، سر و شانه از خود نشان می‌دهند. در درمان افراد وسواسی؛ خود کمک کننده بودن از سوی فرد دارای وسواس مسئله مهمی است به عنوان مثال فرد با مطالعه کردن، ورزش کردن، تلفنی صحبت کردن، حواس خود را پرت کنند و به مسئله‌ای که باعث ایجاد رفتارهای وسواسی می‌شوند، فکر نکنند. فرد وسواسی افکار وسواسی خود را به چالش بکشد و یا این افکار را یادداشت و فکر کند آیا این رفتارهای تکراری لازم و ضروری است؟، برای مقابله با اختلال وسواسی باید منشا شروع این افکار را پیدا کنیم.

فرد باید یاد بگیرید اضطراب خود بدون انجام رفتارهای تکراری کنترل و از تمرین‌های آرام سازی، ذهن آگاهی و شیوه‌های تفکر استفاده کند؛ فرد با ورزش کردن می‌تواند اضطراب خود را کاهش دهد در نتیجه راحت‌تر می‌تواند با افکار تکراری مقابله کند. این افراد به نحوی از تنهایی گریزان هستند و از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی به عنوان راهی گریز برای دور ماندن از افکار آزارنده وسواس بهره می گیرند.

یکی از تکنیک‌های مهم برای درمان اختلال وسواسی مواجهه سازی است؛ در این تکنیک فرد با چیزهایی که از آن اجتناب می‌کند، روبه رو می شود و از انجام کارهای مانند چک کردن، شستن، قرینه کردن کاملا خودداری می‌کند و گاهی اوقات از دارو درمانی استفاده می‌ شود. افراد مبتلا به وسواس خواب کافی و از دامنه‌ی دوستی و روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشند، از موارد استرس زا و سرزنش خودداری کنند؛ همچنین این افراد به تنهایی برای رفع این مسئله اقدام نکنند و از روانشناسان که در این حیطه فعالیت می‌کنند کمک بگیرند
 
بالا