نشانه های اولیه بارداری نی نی سایت

اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,798
پسندها
22,600
امتیازها
113
مدال ها
6
InShot   copy 800x800 copy 800x800

نشانه های اولیه بارداری نی نی سایت

نشانه های اولیه بارداری چیست؟​


با چه راهکاری شروع بارداری را می توان تشخیص داد ؟ نشانه های اولیه بارداری چیست؟ تفاوت نشانه های پریودی و بارداری چیست؟ نشانه های بارداری پس از چند روز آشکار می‌شود؟ برای رسیدن به جواب همه این سوال های مطرح شده با مقاله‌ای دیگر از سایت وطن وی همراه ما باشید . بایستی گفت نشانه های بارداری چهار تا پنج هفته پس از لقاح (زمانی که تخمک از تخمدان رها می‌شود) آشکار می‌شوند. بعضی از بانوان نشانه ها را حاملگی را یک یا دوهفته پس از لقاح مشاهده می کنند.
بعضی نیز نشانه های بارداری را تا زمانی که پریودی به‌ شکل قابل ملاحظه ای تاخیر نداشته باشد، متوجه نشانه ها نمی‌شوند.پریود عقب می افتد ، حساسیت سینه‌ها، تهوع همراه با استفراغ و یا داشتن تهوع بدون استفراغ، خستگی و کسالت ، ادرار افزایش می یابد و لکه‌بینی بعضی از رایج ترین نشانه های بارداری است. در ادامه به بررسی مفصل این نشانه ها می‌پردازیم.

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟​

لقاح موقعی صورت می گيرد که تخمک از تخمدان رها شده باشد. پس از انجام رابطه جنسی اسپرم چنانچه به تخمک برسد ، تخمک را بارور می‌کند. باروری تخمک حدوداً ۱۴ روز پس از آغاز سیکل قاعدگی اتفاق می‌افتد. بر اساس تحقیقات متخصصین لانه گزینی تخمک تقریبا ۶ تا ۷ روز بعد از لقاح شروع می‌شود. در این موقع تخمک بارور است و به لایه درونی رحم می‌چسبد. پس از اینکه تخمک به دیوار رحم چسبید ممکن است دارد که رگ های خونی جدار رحم بشکنند و مادر خونریزی کم و انقباض در رحم را تجربه کند.
به شکل کلی نشانه های حاملگی از هفته اول پس از زمان قاعدگی آخر خود را نمیان می کنند. درد لگنی شروع می شود ، گرفتگی کم و دیدن لکه یک تا چند روزه از نشانه های اولیه آن به‌شمار می‌رود. در ادامه نشانه های اولیه بارداری را توضیح می‌دهیم تا بتوانید تفاوت های این نشانه ها با نشانه ها پریود را از هم تشخيص دهید. توجه کنید این دو نشانه با هفته اول بعد از لقاح ارتباط دارد.

هفته اول بارداری چه زمانی است؟​

در هفته اولیه بارداری ممکن است شما هیچ گونه تغییراتی را احساس نمی‌کنید، چون در حال طی کردن روزهای پریود هستید و تصور نمی کنید که باردار باشید. حتی ساختار پریودینیز تغییری نمی‌کند و مثل ماه‌های قبل از آن انجام می‌گیرد. فقط با این تفاوت است که این آخرین پریودی است که شما تا ۹ ماه آینده پشت سر خواهید گذاشت. با وجود اینکه ظاهرا چیزی را احساس نمی کنید یا مشاهده می کنید ، ولی در رحم و بدن شما دگرگونی عظیمی دارد اتفاق می افتد و همه این دگرگونی ها را آغاز بارداری می‌گویند. از پایان این هفته باید خودتان را کم کم مهیا کنید برای تجربه دگرگونی بسیار بزرگ.
در واقعیت هفته اول بارداری را نمی‌توان به‌طور قطعی مشخص کرد و تشخیص داد . بایستی گفت معمولا متخصصین پزشکی زنان هفته آغازین بارداری را از اولین روز آخرین قاعدگی یک زن اعلام می کنند. بهتر است بدانید در این مرحله زن واقعاً باردار نیست، محاسبه هفته اول از آخرین دوره پریود به این دلیل است که بتوانند تاریخ تخمینی بارداری را حساب کنند.
در ادامه به نشانه های آغازین بارداری اشاره خواهیم کرد ، هم آن موقع که واقعا لقاح صورت گرفته است و دقیقا هفت روز از لقاح سپری شده است. این هفته بعد از هفته اول پریودی آخر در واقعیت اولین هفته بارداری مادر به‌ حساب می‌آید . ولی چنان‌چه بخواهیم اولین و رایج ترین نشانه بارداری را به شما بگوییم، عقب افتاده گی پریود است.

تفاوت نشانه های بارداری و پریود چیست؟​

  • خونریزی رحمی: خونریزی پریود به شکل مستمر است و اکثرا لکه‌بینی ندارد اما خونریزی بارداری فقط محدود به لک‌های کوچک و ترشحات به رنگ صورتی است
  • تغییرات در خلق و خوی
  • تهوع: تهوع اول صبح از علامت های شایع بارداری بوده اما در قاعدگی رایج نیست. مگر بر دلیل شدت درد پریود ، بدون اینکه ببه زمان روز وابسته باشد
  • تنفر از غذا


تفاوت اساسی نشانه های بارداری و نشانه های آغاز پریود!


نشانه های بارداری هفته اول چیست؟​

متداول ترین نشانه های حاملگی در هفته‌های اول بعد از لقاح عبارت‌اند از:
  • داشتن حالت تهوع با یا عدم استفراغ
  • دگرگونی در سینه حساسیت، ورم و یا حالت سوزن سوزن شدن یا دیدن سیاهرگ‌های آبی رنگ بارز
  • سردرد های ناگهانی
  • حالت گر گرفتگی یا دمای معمولی بدن افزایش می یابد
  • ادرار مکرر
  • نفخ در شکم یا زیاد شدن گاز معده
  • احساس گرفتگی کم در لگن
  • احساس خستگی و کسالت با اینکه مادر فعالیت بدنی خاصی ندارد
  • گرفتگی در قسمت لگن البته بدون خونریزی و لکه بینی
  • میل عجیب غذایی یا تنفر از مواد غذایی خاص
  • تغییر خلق و خوی و آستانه تحمل کاهش می یابد
  • حس بویایی افزایش پیدا می‌کند
  • طعم فلز در دهان احساس می شود

۱۱ نشانه بارداری در ماه اول​

در ماه اول کم کم دگرگونی هایی در بدن خود مشاهده می‌کنید که علامت های اوایل بارداری به شمار می آیند. . ممکن است با آشکار شدن این نشانه‌ها از خود این سوال را جویا شوید که آیا باردار شده‌ام و یا از آثار تاخیر در پریود است؟ برای اینکه با نشانه های ماه اول بارداری بیشتر آشنا شوید به نشانه های زیر دقت کنید:

۱- پریود شدن متوقف می شود​

اگر پریودی منظمی دارید اما حالا هیچ گونه اثری از پریودی نیست، می‌تواند آشکار ترین نشانه بارداری باشد

۲- دگرگونی در خلق‌ و خوی​

موقعی که وارد مرحله بارداری می‌شوید میزان بعضی از هورمون‌ها دگرگونی قابل توجهی خواهند داشت و این تغییرات هورمونی می‌تواند آثار چشم گیری بر احساسات و عواطف شما داشته باشند. همین طور مودی بودن و عصبانیت آنی و اضطراب و نگرانی تا شادی و هیجان از علامت های ماه اول بارداری است

۳- نفخ شکم​

آثار هورمون‌های بارداری می‌تواند باعث نفخ شکم شود و ممکن است آن را با نشانه های پریودی اشتباه بگیرید. مصرف فیبر غذایی و ورزش مداوم از میزان نفخ در بارداری می‌کاهد.

۴- گرفتگی و درد ناحيه لگنی​

برخی از زنان باردار در ابتدای بارداری یعنی در روزها و هفته‌های اول درگیر اسپاسم مسیر های ادراری می‌شوند که نشانه های آن مانند درد پریود است. اگر دردها آزاردهنده و پیوسته باشند بهتر است برای چکاپ سلامت خود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۵- لکه‌بینی​

چنانچه لکه‌های خون را بر روی لباس زیر خود دیدید ممکن است علامت از چرخه لانه گزینه بارداری باشد. در این مرحله تخمک بارورشده به دیواره رحم می چسبد و باعث لکه بینی خفیف می‌شود.

۶- ادرار مکرر​

در دوران بارداری حجم خون بدن زیاد می شود . و به همین دلیل کلیه‌ها باید مایعات بیشتری را تصفیه کنند و پیرو آن حجم ادرار نیز زیاد می شود . هر چند بعضی از نشانه های بارداری به مرور برطرف می‌شوند ولی ادرار مکرر ممکن به مدت طولانی‌تری باقی بماند . برای کم شدن این نشانه ها به هیچ وجه مصرف مایعات را کاهش ندهید.

۷- حساسیت پستان‌ها​

حساسیت در سینه‌ها از نشانه های است که در هفته‌های ابتدایی بارداری آشکار و بعد ازآن با سازگاری بدن با تغییرات هورمونی محو می‌شود.

۸- خستگی مفرط​

ممکن است نسبت به قبل بیشتر احساس خستگی کنید. در این مورد تغییرات هورمون پروژسترون متهم اصلی است اما خوشبختانه با وارد شدن به سه‌ماهه دوم این علامت نیز برطرف می‌شود.

۹- حالت تهوع​

تهوع ادل صبح اکثرا پس از ماه اول بارداری مشاهده می شود، ولی بعضی مادران آن را زودتر از بقیه احساس می‌کنند و بعضی مادران که شانس بیشتری دارند هیچ وقت درگیر تهوع بارداری نمی‌شوند. برای کم شدن حالت تهوع، مایعات گرم و ولرم و به اندازه کافی مصرف کنید و مکمل‌های بارداری را طبق تجویز پزشکی مصرف کنید و از دمنوش زنجبیل نیز بهره مند شوید.

۱۰- مشکل یبوست​

اضافه شدن برخی از هورمون‌ها در ماه اول بارداری بر عملکرد روده ها اثر می‌گذارد و سبب تنبلی روده می‌شود. و نهایتا این گونه تغییراتی مشکل دفع و درگیر به یبوست را به دنبال خواهد داشت . البته وجود آهن در برخی از مولتی‌ویتامین‌های نیز می‌تواند در به وجود آمدن یبوست در بارداری نقش پر رنگی داشته باشد . ولی نبایست به علت مشکل یبوست، مصرف مکمل‌ها را قطع کرد و یا کم کرد . استفاده از فیبر، پیاده‌روی مرتب و ورزش‌های هوازی مخصوص مادران باردار حرکات روده را تصحیح مب بخشد.

۱۱- انزجار غذایی​

یکی از نشانه های اوایل بارداری قوی شدن حس بویایی و زیاد شدن حساسیت به برخی از مواد غذایی است. این دگرگونی می‌تواند تهوع اول صبح را شدت می بخشد . برای کم شدن انزجار غذایی، تهویه مطبوع خانه و استفاده از هود آشپزخانه می‌تواند کار ساز باشد.
توجه کنید که تمامی این نشانه ها همیشه به خاطر بارداری آشکار نمی شود و گاها بارداری اولیه یا هفته‌های آغازین بارداری نشانه های چشم گیری ندارند. بهترین و مطمئن ترین روش ممکن برای آگاهی از بارداری و یا نبود بارداری این است که آزمایش خون برای چکاپ بارداری انجام دهید.

مناسب ترین زمان برای انجام تست بارداری چه موقع است؟​

راهکار درست این است که زن عینا پس از دیدن عقب افتادن پریودی آزمایش بارداری دهد. تست بارداری ممکن است ۱۰ روز پس از رابطه ، مثبت شود. اگر در ۱۰ روز اولیه ، بارداری در تست معلوم نشود جای نگرانی نیست ؛ چراکه معمولا ۳ هفته زمان لازم است تا این هورمون به اندازه کافی در ادرار نمایان شود تا آزمایش بارداری مثبت شود. شما می‌توانید از تست‌های بارداری مقرون اقتصادی ترو مطمئن استفاده کنید که بدون نسخه در دسترس همگان هستند.
با دیدن نشانه های بارداری در روزهای اولیه می‌توانید از تست‌های خانگی نیز استفاده کنید. این تست ها می‌توانند در مدت زمان ۲ تا ۱۰ دقیقه نمایان می سازد که زن باردار است یا خیر. تست‌های خانگی در موارد مثبت بارداری، قابل اعتماد هستند . اگر بر روی بی بی چک دو خط مشاهده کردید، علامت بارداری است.

برای اینکه از صحت نتیجه تست مطمئن شوید بهتر است تست بارداری را یک هفته پس از عقب افتادن پریود انجام دهید. شایان ذکر است تست ها خانگی موردهای منفی کاذب زیاد داشته و برای اینکه به طوری حتمی بارداری رد شود ، به میزان لازم قابل اعتماد نیستند. گاهی مادر تست انجام می‌دهد و پاسخ آن منفی است ، ولی در واقع مادر باردار است.
روش دوم آزمایش خون است که میزان هورمون hCG را در خون نمایان می‌کند. آزمایش خون بارداری نسبت به آزمایش قدرتمند تشخیص بهتری دارد. جواب آزمایش خون بارداری ۴۸ ساعت پس از تست به دست شما می‌رسد. تشخیص صد در صدی بارداری تنها با انجام آزمایش بتا (B hCG) امکان‌پذیر است.
نشانه های بارداری به سبب وجود هورمون اچ سی جی است. تست بارداری به پزشک معالج کمک می‌کند که اندازه هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) را مورد کاوش قرار دهد. این هورمون را می‌توان از راه انجام نمونه گیری ادرار اندازه‌گیری کرد. هورمون hCG فقط زمانی زیاد می شود که بانو باردار باشد. با باروری تخمک و رشد آن سلول‌هایی که تخمک را محاصره کرده به جفت تبدیل خواهند شد ، این هورمون را تولید می‌کنند.

حاملگی خارج رحمی چیست؟​

گاهی ممکن است نشانه های بارداری حاملگی خارج رحمی اشتباه گرفته شود. موقعی که تخمک بارور به یکی از لوله‌های رحمی متصل می شود ، در عمل پزشکی به آن حاملگی خارج رحمی می‌گویند. با کمال تاسف در حاملگی‌های خارج رحمی جنین شانس کمی برای رشد و ادامه حیات دارد . علت فوت جنین در لوله فالوپ این است که درون رحم رشد و نمو پیدا نمی‌کند ، پس به منبع غنی خونی دسترسی نخواهد داشت.
علت دوم فوت جنین در حاملگی خارج رحمی این است که جنین مدام در حال رشد است، در صورتی که لوله فالوپ گنجایش پشتیبانی از رشد جنین را ندارد. گاهی در مواقع نادر جز لوله فالوپ بارداری خارجی رحمی در ناحیه های دیگری از دستگاه تولید مثل ایجاد شده، که درصد ادامه حیات جنین در این مناطق نیز بسیار کم است؛ مانند تخمدان، حفره‌ی شکم و ورودی رحم.
در بسیاری از مواقع بارداری خارج رحمی لوله فالوپ گسسته می‌شود. در این شرایط مادر دچار خونریزی داخلی، شوک و درد‌های بسیار شدید خواهد شد. با پاره گی لوله فالوپ مادر باید به سرعت عمل جراحی شود و انتقال خون قرار بگیرد. چنانچه در این موقعیت قرار دارید، باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنید.
به گفته‌ی وب‌سایت mayoclinic اگر نشانه های و نشانه‌های بارداری خارج از رحمی را داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید. این نشانه ها عبارت است از:
  • درد زیاد لگن یا شکم که با خونریزی واژن همراه باشد
  • احساس سبکی در ناحیه سر به شکل شدید که می‌تواند با غش و بی هوشی نیز همراه باشد
  • احساس درد در قسمت شانه ها
  • تاخیر دوره پریودی

مراقبت‌های پزشکی هفته اولیه بارداری​

به نظر بسیاری از بانوان این مراقبت‌ها امری بی خودی برداشت می‌شود، ولی آمار و ارقام نشان می‌دهند مادرانی که از قبل برای بارداری خود برنامه ریزی درست و منظمی دارند و تحت مراقبت‌های پزشکی این امر را به سرانجام می‌رسانند دوره بارداری بهتری را می گذارند و نوزاد سلامت‌ تری به دنیا می‌آورند. مراقبت‌های پزشکی بسیار مهمی که باید در هفته اولیه بارداری انجام دهید عبارتند از:
  • انتخاب یک پزشک متخصص مراقبت‌های بارداری با تجربه
  • دریافت برنامه منظم و جامع ویزیت‌های دوره بارداری و قبل از زایمان
  • مشاوره در زمینه ژنتیک و پیگیری آن در مواقعی که پزشک تجویز کند
  • پشتکار در استفاده از مکمل‌ها و مواد مغذی زیر نظر پزشک، برای حفظ سلامت خود و جنین

مراقبتی‌های توسط مادر درهفته اولیه بارداری​

مراقبتی‌هایی خوده مادر هفته اولیه بارداری بیشتر دور این موضوع می‌چرخد که شما باید خود را مهیا کنید که برخی امور را رعايت کنید و دستورالعمل‌هایی را در دوران بارداری انجام دهید . شایان ذکر است به یاد بسپارید که رفتارهای اولیه شما قبل از بارداری نیز می‌تواند در ۹ ماهی که باید پشت سر قرار دهید اثرگذار می باشند، پس با توجه به نکته‌هایی که پزشک توصیه می‌کند گوش دهید و حتما انجام دهید.
نسبت به دگرگونی رژیم غذایی خود اقدام کنید و مواد غذایی زیان آور را کنار بگذارید. درمورد اینکه چطور باید تا نه ماه آینده وزن تان را تنظیم کنید و به عنوان یک مادر باردار بایستی وزن مناسبی داشته باشید با پزشک مشورت کنید. بایستی دستور کاری برای استراحت داشته باشید . به مراقبت‌های بهداشتی اهمیت دهيد . استفاده از مواد معدنی و مغذی را با تجویز پزشک افزایش دهید و در پایان از استرس و هرآنچه که برای بارداری و جنین ضرر دارد است دوری کنید.

بایدها و نبایدهای هفته اولیه بارداری​

اگر پيش از بارداری با ماما یا پزشک مشورت نداشته اید، اکنون باید اقدام کنید. از موقعی که آگاه شدید باردار هستيد ، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و سونوگرافی و آزمایشات لازم را انجام دهید. در طول مدت بارداری باید به شکل مرتب و منظم زیر نظر پزشک مربوطه بوده و ایشان را از دگرگونی های خود آگاه کنید. پزشک بدن شما را به لحاظ آمادگی برای بارداری بررسی می‌کند. آزمایشاتی که پزشک تجویز می‌کند را بایستی حتما انجام دهید، البته در شرایط ایده‌آل توصیه می کنیم که مادران قبل از بارداری اینکارها را انجام دهند. باید اطمینان خاطر پیدا کنید که درگیر بیماری خاصی نیستید و یا اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید آن را مهار کنید تا بارداری و زایمان برای شما با مشکل نباشد.
رژیم غذایی بارداری سالم را انتخاب کنید. درباره استفاده از مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید. مصرف مکمل‌های حیاتی مثل اسید فولیک را در این دوره را هیچ وقت فراموش نکنید. برای اینکه قدرت باروری شما و همسرتان کم نشود.بایستی مصرف کافئین را کاملا متوقف کنید و یا کم کم آن را از رژيم غذایی حذف کنید . در کنار تغذیه مناسب از زیاد شدن وزن جلوگیری کنید. سیگار و مشروبات الکلی را کلا از زندگی خود حذف کنیو و عادت‌های مناسب و سلامت را جایگزین رفتارهای پرخطر نمایید.
 
آخرین ویرایش:
بالا