میگرن چیست؟! برای درمان سردرد های میگرنی چیکار کنیم؟!

  • نویسنده موضوع هانا
  • تاریخ شروع
هانا

هانا

کاربر نمونه
تاریخ ثبت‌نام
26/3/23
نوشته‌ها
590
پسندها
626
امتیازها
93
مدال ها
6

درمان میگرن و سردردهای میگرنی​


میگرن یکی از بیماری‌های شایع عصبی است که باعث سردرد شدید می‌شود. در این مقاله انواع راه های درمان میگرن را بررسی نموده و در مورد تغییر سبک زندگی که می‌تواند به درمان سردرد میگرنی کمک کند، صحبت می‌کنیم.
درمان میگرن
درمان میگرن

درمان میگرن به چه شکل است؟
میگرن
سومین بیماری شایع جهان است که دارای درد ضربان‌دار از شدت متوسط تا شدید است. سردرد میگرنی یکی از ناتوان کننده‌ترین اشکال سردرد است. میگرن با سردردهای شدید مشخص می‌شود و اغلب با تهوع، استفراغ و افزایش حساسیت به صدا و نور در اوج حمله همراه است.
اوج شدت حملات میگرنی در سنین ۲۰ تا ۶۰ سال است و پس از ۶۰ سالگی شدت این حملات کاهش یافته و در برخی از بیماران با افزایش سن حملات میگرن متوقف می شود.

سردردهایی که باید سریعا به پزشک مراجعه شود​

اکثر افراد با روند سردرد خود آشنا هستند. اما سردردهایی که دو روز بیشتر به طول می‌انجامد و همچنین سردردهایی که با علائمی مانند تب، سفتی گردن، گیجی و یا فلجی همراه باشند، باید توسط پزشک بررسی شود.

تشخیص میگرن​

اگر میگرن یا سابقه خانوادگی میگرن دارید، دکتر مغز و اعصاب در درمان سردرد احتمالاً میگرن را براساس سابقه پزشکی، علائم و معاینه جسمی و عصبی تشخیص می‌دهد.
اگر وضعیت شما غیرمعمول، پیچیده یا ناگهانی شدید شود، آزمایشات برای رد سایر دلایل درد شما ممکن است شامل ام آر آی باشد. در اسکن MRI از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق از مغز و عروق استفاده می شود.
اسکن MRI به پزشکان کمک می‌کند تومورها، سکته‌ها، خونریزی در مغز، عفونت‌ها و سایر شرایط مغز و سیستم عصبی را تشخیص دهند.

راه های درمان میگرن​

هدف اصلی درمان، پیشگیری از میگرن، بهبود کیفیت زندگی از طریق کاهش دفعات و شدت سردرد، بهبود عملکرد و کاهش ناتوانی و کاهش استفاده از داروها با بهبود اثربخشی درمان است.
پزشک در درمان میگرن به بیمار می‌تواند کمک کند تا درد ناشی از آن را کمتر تجربه کند و به مرور علائم را معالجه نماید. درمان سر درد میگرنی به عواملی مانند سن، تعداد دفعات تجربه میگرن، نوع میگرن، شدت و مدت میگرن، داشتن تهوع و استفراغ و سایر داروهایی که بیمار مصرف می‌کند بستگی دارد.
راه های درمان میگرن می‌تواند شامل روش‌های زیر باشد:
  1. داروهای مسکن
  2. تزریق سم بوتولینوم (دیسپورت)
  3. طب سوزنی
  4. تغییر سبک زندگی

درمان سر درد میگرنی با داروهای مسکن​

انواع مختلفی از داروهای مسکن برای درمان سردرد وجود دارند. یکی از رایج‌ترین این داروها شامل موارد زیر است:
آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن که جهت درمان دردهای میگرنی در داروخانه‌ها موجودند. اگرچه ممکن است این داروها مفید باشند، اما بیماران باید از استفاده بیش از حد این داروها برای جلوگیری از عوارضی شامل: مسمومیت، زخم معده و سایر مشکلات گوارشی اجتناب کنند.
علاوه بر این استفاده بیش از حد این داروها ممکن است میگرن را بدتر کند.
تریپتان‌ها معمولا شایع‌ترین داروهایی هستند که برایدرمان میگرن به کار می‌روند. با این حال افراد مبتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و کسانی که داروهای خاصی می‌گیرند ممکن است قادر به استفاده از تریپتان‌ها نباشند، چون مصرف تریپتان‌ها در این افراد ممنوعیت دارد. متاسفانه ممکن است با استفاده از تریپتان‌ها، تهوع، سرگیجه و درد قفسه سینه رخ دهد.
دارو برای درمان میگرن
دارو برای درمان میگرن
دسته دیگری از داروها در درمان میگرن استفاده می‌شوند، ارگوتامین‌ها هستند؛ اما این داروها به اندازه تریپتان‌ها در درمان دردهای میگرنی موثر نیستند.
این داروها عوارضی مانند تهوع، سرگیجه، درد عضلانی، طعم بد و غیر معمول در دهان دارند. ممکن است ارگوتامین ها با داروی دیگری تداخل داشته باشند؛ بنابراین با توجه به این عوارض جانبی و تداخلات دارویی و اثرات کمتر نسبت به تریپتان‌ها مصرف این دسته از داروها محدودتر شده است.
دلیل بعضی از سردردهای مزمن، استفاده بیش از حد از داروهای مسکن است.

تزریق سم بوتولینوم (دیسپورت) برای درمان سردرد میگرنی​

وقتی که روش‌های دارویی قادر به پیشگیری از بروز حملات میگرنی نباشند، می‌توان از تزریق دیسپورت استفاده نمود که به دلیل حساسیت و نیاز به دقت بالای این اقدامات در ناحیه سر و صورت و گردن باید توسط پزشک متخصص انجام شود.
این روش شامل: بلوک گانگلیون اسفنوپالاتین، بلوک گانگلیون ستاره‌ای، بلوک اعصاب پس سری یا تزریق سم بوتولنیوم (دیسپورت) است. پزشک متخصص با تزریق دیسپورت به چندین نواحی اطراف سر و گردن، درمان می‌کنند.
این روش‌های درمانی برای افراد منتخب ۱۸ سال به بالا که در ماه ۱۵ روز یا بیشتر میگرن تجربه می‌کنند، تایید شده است.
ممکن است چهار هفته یا بیشتر پس از تزریق طول بکشد تا شاهد اثرات دیسپورت و کاهش دفعات میگرن خود باشید و نیاز به تکرار تزریق می‌باشد. تزریق بوتاکس (botulinumtoxin) حدود هر 12 هفته برای جلوگیری از میگرن در برخی از افراد کمک می‌کند.
درمان میگرن با بوتاکس
درمان میگرن با بوتاکس

مواد تزریقی سم بوتولینوم (دیسپورت) چگونه به درمان میگرن کمک می‌کنند؟​

شواهد نشان می‌دهد که این دارو مسیر انتقال درد بین مغز (سیستم عصبی مرکزی) و اعصابی را که از نخاع امتداد دارند، قطع می‌کند.
وقتی میگرن دارید، بدن موادی به نام انتقال دهنده‌های عصبی و مولکول‌هایی را که با درد همراه هستند ترشح می‌کند. سم بوتولینوم در انتقال این مواد اختلال ایجاد می‌کند، به طور معمول در جایی که اعصاب و عضلات به هم می‌رسند. محققان تصور می‌کنند وقتی این دارو به عضلات اطراف صورت‌، سر و گردن تزریق می‌شود، توسط اعصاب گرفته شده و انتقال عصبی همراه با درد را مختل می‌کند.
بوتاکس و دیسپورت گاهی اوقات منجر به ایجاد برخی احساسات سوزش یا نیشگون می‌شوند، اما درد جدی ایجاد نمی‌کنند. سوزن‌های تزریق بسیار کوچک هستند. هنگامی که برای جلوگیری از میگرن استفاده می‌شود، به عضلات سر و گردن تزریق می‌شود و در ابتدا هر ۳ ماه تزریق انجام می‌شود.
از آنجا که بوتاکس و دیسپورت برای استفاده مجدد بی‌خطر هستند، هنگامی که شروع به مشاهده علائم خود می‌کنید، می‌توانید برای معالجه مجدد به متخصص مراجعه نموده و تزریق مجدد انجام شود. تزریق بوتاکس و دیسپورت نه تنها بسیار موثر و ماندگار است، بلکه درمان را نیز سرعت می‌دهد.

طب سوزنی و درمان میگرن​

اگرچه مطالعات قطعی در مورد استفاده از طب سوزنی جهت درمان میگرن نشده است، اما در بعضی بیماران ممکن است موثر باشد. از آنجا که پاسخ به درمان متغیر است برخی از پزشکان این درمان را توصیه نمی‌کنند.
در این روش درمانی‌، یک پزشک بسیاری از سوزن‌های یکبار مصرف نازک را در چندین قسمت از پوست شما در نقاط مشخص قرار می‌دهد.
درمان سردرد میگرنی با طب سوزنی
درمان سردرد میگرنی با طب سوزنی

درمان سردرد و میگرن با تغییر سبک زندگی​

سایر روش‌های تغییر سبک زندگی می‌تواند در کمتر شدن شدت و علائم میگرن کمک کنند، که شامل موارد زیر است:
  1. مدیریت استرس و تکنیک‌های آرام‌سازی و بیوفیدبک و سایر اشکال آموزش آرام‌سازی روش‌هایی را برای مقابله با شرایط استرس زا به شما می‌آموزد که ممکن است به کاهش میگرن شما کمک کند.
  2. مبتلایان می‌توانند برای کاهش شدت علائم، از روش‌هایی مثل استراحت کردن در یک اتاق تاریک، ماساژ دادن سر و قرار دادن یک پارچه خنک و نمدار بر روی پیشانی یا پشت سر بهدرمان سردرد میگرنی کمک می‌کند.
  3. زیاد یا کم نخوابید. روزانه یک برنامه ثابت خواب و بیداری را تنظیم و دنبال کنید.
  4. سعی کنید هر روز وعده‌های غذایی را در یک زمان مشخص بخورید.
  5. به مقدار زیاد مایعات بنوشید. هیدراته ماندن، به ویژه با آب، ممکن است کمک کند.
  6. یک دفتر خاطرات سردرد داشته باشید. حتی پس از مراجعه به پزشک، در دفتر خاطرات سردرد خود را ثبت کنید. این به شما کمک می کند تا در مورد عوامل ایجاد کننده میگرن و موثرترین روش درمانی بیشتر بدانید.
  7. به طور منظم تمرین کن. ورزش هوازی منظم تنش را کاهش می‌دهد و می‌تواند به جلوگیری از میگرن کمک کند. در صورت موافقت پزشک، فعالیت هوازی مورد علاقه خود را مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری انتخاب کنید. به آرامی گرم شوید، زیرا ورزش ناگهانی و شدید می‌تواند سردرد ایجاد کند.
 
بالا