مهم‌ترین فیلم‌های سینمای ایران که بر اساس اقتباس از آثار ادبی ساخته شده است.

  • نویسنده موضوع اعتصامی
  • تاریخ شروع
اعتصامی

اعتصامی

دردت وَه گیانم هلنم
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
21,554
پسندها
22,232
امتیازها
113
مدال ها
6
در سینمای جهان اقتباس یک وجه اساسی در ساخت فیلم و سریال است به گونه‌ای که حتی در مراسم اسکار یک جایزه فیلمنامه اقتباسی هم داده می‌شود.

دلیل این اتفاق هم واضح است هر کتاب یا رمان معروفی که مورد توجه مخاطب قرار گرفته وقتی به فیلم یا سریال تبدیل شود چند مولفه مهم راهمزمان با خود دارد: اقبال مخاطب، کنجکاوی مخاطب درباره آن، روشن بودن تکلیف مخاطبان هدف آن ژانر و ... در نهایت تبدیل یک اثر ادبی به یک بسته نمایشی همواره جذاب است.

🌱تنگسير/ امیر نادری

این فیلم را امیر نادری در سال 1352 بر اساس رمان تنگسیر نوشته صادق چوبک ساخته است. گفتگوهای فیلم به زبان فارسی و لهجه بوشهری است
اگرچه این فیلم تنها اقتباس امیر نادری از یک رمان است اما برخی بر این اعتقادند که فیلم تنگسیر از رمان آن تاثیرگذارتر است و بسیاری هم آنرا یک اقتباس موفق از یک اثر ادبی در سینمای ایران می‌دانند که با حذف و تمرکز بخش‌هایی از داستان باعث تقویت و تمرکز روایت درام شده است.

🌱ناخدا خورشيد/ ناصر تقوایی

يکي از مهم‌ترين آثار سينمايي ايران از کارگردان بزرگي چون ناصر تقوايي است که در سال 1365 ساخته شده است. فيلم برداشتي آزاد از داستان «داشتن و نداشتن» ارنست همينگوي است. تقوايي با پيشينه ادبي قوي (او تحصيلکرده دانشکده ادبيات دانشگاه تهران است) و با دانش سينمايي‌اش در کنار داريوش مهرجويي بهترين فيلم‌هاي اقتباسي سينماي ايران را ساخته است. برداشت آزاد از داستان همينگوي و ايرانيزه کردن آن قطعا کار دشواري بوده که تقوايي به بهترين وجه از عهده آن برآمده.
گويي که از اول ناخدا خورشيد قهرمان داستان بوده و نه کاپيتان مورگان. «داشتن و نداشتن» با وجود قهرماني چون کاپيتان مورگان از آن دسته آثار ادبي است که نظر سينماگران را به خود جلب مي‌کند. سال 1936 هاوارد هاکس فيلمي به همين نام با بازي همفري بوگارت ساخت که ويليام فالکنر، نويسنده معروف هم يکي از فيلمنامه‌نويسان آن بود. نقش همفري بوگارت را داريوش ارجمند در فيلم تقوايي بازي کرد که بهترين بازي او تا همين امروز است.

🌱داش آکل/ مسعود کیمیایی

مسعود کيميايي نيز ازجمله فيلم‌سازاني است که در طول دوره کاري‌اش، چند باري به سراغ ادبيات رفته است و با اقتباس يا يک برداشت آزاد، يک رمان يا داستان کوتاه را به تصوير کشيده است. معروف‌ترين اقتباس کيميايي، «داش آکل» از داستاني با همين نام یکی از داستان‌های کوتاهِ مجموعه «سه‌ قطره خون» به قلم صادق هدايت است.
مسعود کیمیایی در دهه 50 همچنان عطش ساخت فیلم‌های متفاوت و معرفی قهرمان‌های منحصربه‌فرد دارد. این بار نوبت به اقتباسی از داستان «داش آکل» صادق هدایت است؛ و این بار هم با مردانگی مواجهیم.

این فیلم، اولین اقتباس سینمایی از داستان‌های صادق هدایت است که هم شیفتگانِ ادبیات آن را دیده‌اند و هم شیفتگان سینما. مسعود کیمیایی فیلم‌نامه آن را نوشت.

🌱شازده احتجاب/ بهمن فرمان‌آرا

فيلم شازده احتجاب به کارگرداني بهمن فرمان آرا و با هنرمندي جمشيد مشايخي، فخري خوروش، نوري کسرايي، روايت يک شب تا صبح شازده قاجاري است که در اين مدت به مرور خاطرات و زوال خويش مي‌انديشد. اين فيلم که بر اساس رماني به همين نام، نوشته هوشنگ گلشيري ساخته شده است، يکي از فيلم‌هاي مهم موج‌ نوي سينماي ايران در کنار فيلم‌هايي چون قيصر به کارگرداني مسعود کيميايي، گاو ساخته داريوش مهرجويي، آرامش در حضور ديگران اثر ناصر تقوايي مي‌باشد.

🌱سارا/ داریوش مهرجویی

سارا فيلم مشهور و محبوب داريوش مهرجويي، با اقتباس از نمايشنامه «خانه عروسک» هنريک ايبسن در سال 1371 ساخته شد. معضلات خانوادگي نمايشنامه ايبسن بسيار خوب در «سارا» نمود پيدا کرده بود. مهرجويي به نام شخصيت هاي کتاب هم وفادار بود. «سارا» مهرجويي جايگزين «نورا» در کتاب ايبسن شد. گشتاسب جاي کروگستاد نمايشنامه ايبسن را گرفت.

🌱گاوخوني/ بهروز افخمی

گاوخوني به کارگرداني و نويسندگي بهروز افخمي و تهيه‌کنندگي علي معلم بر اساس رمان گاوخوني نوشته جعفر مدرس صادقي در سال 1382 ساخته شده است.
گاوخوني داستان کابوس‌هاي جواني را حکايت مي‌کند که خاطرات پدر مرده اش، شهر زادگاهش يعني اصفهان و رودخانه زاينده رود او را به مرز پريشاني مي‌رساند. تا نزدیک به اواخر آن از نماهایی تشکیل شده است که همه نقطه دید راوی هستند. بهروز افخمی درباره این که چرا از رمان گاوخونی اقتباس رده است گفته است: «چون «گاوخونی» از نظر من داستان فوق‌العاده‌ای است. یکی از بهترین داستان‌های تاریخ ادبیات داستانی ایران.

🌱پله آخر/ علی مصفا

«پله آخر» اقتباسي آزاد از داستان «مردگان» از مجموعه «دوبيليني ها» به نويسندگي جيمز جويس است. علي مصفا با اقتباس از اين اثر ادبي در سال 1390 به نوعي به جنگ سينماگران اروپايي رفته و اثري سينمايي را توليد کرده و روايت پسامدرني دارد.

🌱اينجا بدون من/ بهرام توکلی

اينجا بدون من فيلم محبوب و مشهور بهرام توکلي از نمايشنامه «باغ وحش شيشه اي» تنسي ويليامز اقتباس شده بود.
دست گذاشتن روي اين نمايشنامه به اندازه کافي مي تواند بار مثبتي براي يک اثر هنري باشد. توکلي هم با مهارت و تجربه توانست اين فيلم را در شکلي ايرانيزه شده کارگرداني کند و داستان را باب ميل مخاطب عام و خاص پيش ببرد.

🌱شب‌هاي روشن/ فرزاد موتمن

اقتباس سعيد عقيقي از كتاب مشهور «شب‌هاي سپيد» داستايوسكي در ميان اين آثار شايد تنها فيلمي باشد كه با وجود اشعار فارسي زيادي كه در آن خوانده شده،‌ اما حال و هواي ايراني ندارد. اين البته نقطه ضعفي هم براي فيلم محسوب نمي‌شود بلكه فقط يك ويژگي است. عقيقي بن‌مايه داستان داستايوسكي را برداشته و فقط ديالوگ‌هاي بين قهرمانان را تغيير داده
است.

🌱خواهران غريب/ کیومرث پوراحمد

بعد از فيلم دو نيمه سيب کيانوش عياري، که از داستان «خواهران غريب» اريش کستنر ساخته شده بود، کيومرث پوراحمد فيلم خواهران غريب را کارگرداني کرد و فيلم با توسل به موزيک سعي در ارائه تصويري شاد کرد. فيلم پوراحمد داستان دو خواهر کودک بود که با پدر آهنگ ساز و مادربزرگشان زندگي مي کردند. در نهايت هم مادرشان به زندگي آن ها بر مي گشت.

منبع عصر ایران
 
بالا