معنی ضرب المثل ” روزی افتاده دست قوزی “

  • نویسنده موضوع Reza
  • تاریخ شروع
Reza

Reza

مدیر فنی
Male
مدیر فنی
تاریخ ثبت‌نام
1/7/22
نوشته‌ها
1,833
پسندها
2,419
امتیازها
113
مدال ها
6
جنسیت
همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل روزی افتاده دست قوزی + مثال
در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید.

روزی افتاده دست قوزی کنایه از چیست؟​

۱- معنی قوزی یعنی شخص قوزپشت (گوژپشت)؛ کسی که پشت او انحناء دارد.

در این ضرب المثل منظور شخص ناتوان و نالایقی است که مسئولیت مهمی را به عهده گرفته اما نمی تواند آن را به خوبی ادا کند. درواقع در ادای مسئولیتش عیب و ایراد دارد!

۲- معمولا این ضرب المثل را در جایی استفاده می کنند که قرار است حقوق یا سهمی از دیگران به صورت عادلانه تقسیم شود اما مسئولیت این کار را به کسی می دهند که نه تنها نمی تواند آن را به خوبی تقسیم کند، بلکه بقیه را با رفتار بدش ناراضی و ناراحت می کند.

مثال این ضرب المثل​

افرادی که برای شخص یا شرکتی کار می کنند، گاهی رئیس آن شرکت با زیردست های خودش طوری رفتار می کند که گویی او خداست و بقیه بنده اش! (نعوذ بالله!) به همین دلیل هرکاری دلش بخواهد انجام می دهد؛ سر بقیه بی دلیل داد می کشد، از کارهایشان ایراد می گیرد و در بدترین حالت، اگر با کسی لج کند، حقوقش را کم می کند یا اصلا چندماه حقوقش را نمی دهد.

چرا؟ مشخص است! چون روزی و منبع درآمد این اشخاص دست اوست و او می خواهد با این کار قدرت خود را به نمایش بگذارد. فکر می کند خودش خداست و روزی دهنده بندگان!
اگر با این افراد مواجه شده باشید کاملا متوجه عقده و حقارت های درونی او می شوید که سعی دارد با زورگویی، این کمبودهایش را جبران کند!

حالا آن زیردست هایی که از دست او به ستوه آمده اند پیش خود می گویند: روزی افتاده دست قوزی! یعنی شخص بی لیاقتی قرار است روزی ما را طبق آن چه باب میل خودش است تنظیم کند!
 

موضوعات مشابه

انشرلی موخرمائی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
15
انشرلی موخرمائی
انشرلی موخرمائی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
93
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
64
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
  • بسته
  • چسبان
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
145
اعتصامی
اعتصامی
اعتصامی
پاسخ‌ها
0
بازدیدها
62
اعتصامی
اعتصامی
بالا