معنی ضرب المثل ” به گرد پا نرسیدن “

  • نویسنده موضوع Reza
  • تاریخ شروع
Reza

Reza

مدیر فنی
Male
مدیر فنی
تاریخ ثبت‌نام
1/7/22
نوشته‌ها
1,834
پسندها
2,425
امتیازها
113
مدال ها
6
جنسیت
معنی به گرد پا نرسیدن چیست؟
همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل به گرد پا نرسیدن
در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید.

معنی به گرد پا نرسیدن چیست؟​

۱- گرد، یعنی خاکی گه در هنگام راه رفتن یا دویدن از پشت پای کسی بلند می شود. به گرد پای کسی نرسیدن، در ظاهر یعنی انقدر سرعت آن فرد زیاد است که تو نمی توانی خودت را به او برسانی.

این ضرب المثل را طوری دیگری هم بیان می کنند: باد به گرد او نمی رسد؛ یعنی باد با آن همه سرعتش در برابر سرعت او ناچیز است.

اشاره به سرعت زیاد فرد در راه رفتن یا پیشرفت های او در زندگی دارد.

۲- معنای کنایی ضرب المثل که معمولا در گفتگوهای مردم بسیار شنیده می شود این است که: او انقدر پیشرفت کرده است که تو حتی به ذره ای از آن هم نخواهی رسید.

نکته: البته در هر جایی و به هرکسی نمی توان چنین ضرب المثلی را استفاده کرد خصوصا والدین نباید با چنین مَثلی فرزندانشان را با بقیه بچه ها مقایسه کنند چرا که در بیشتر اوقات نتایج منفی دارد و باعث کمبود اعتماد به نفس و تحقیر فرزندان می شوند!

۳- گاهی برای اینکه مقام بالای کسی را بخواهند به کسی نشان دهند یا او را با کسی که مقام پایین تری دارد مقایسه کنند، این ضرب المثل را استفاده می کنند؛ مثلا به کسی که خیلی ادعای فهمیدن و علامه بودن می کند در حالیکه هیچ نمی داند، می گویند: فلان عالم و دانشمند انقدر بزرگوار و دانا و فهیم است که تو حتی به گرد پای او هم نمی رسی چه رسد به اینکه اسم دانشمند روی خودت بگذاری!
 
بالا