مجازات همسایه آزاری چیست؟

  • نویسنده موضوع شادی
  • تاریخ شروع
شادی

شادی

کاربر نمونه
Female
تاریخ ثبت‌نام
3/10/22
نوشته‌ها
653
پسندها
1,621
امتیازها
94
مدال ها
5
جنسیت

مجازات جرم همسایه آزاری چه حکمی دارد؟

زندگی آپارتمان نشینی علاوه بر اینکه نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد، گاه نیازمند بالا بردن آستانه صبر است. هرچند امروزه جامعه بیشتر به سمت فردگرایی هدایت شده است، اما تعامل و دوستی لازمه ی روابط است. اولین راهکار برای مقابله با آزار و اذیت همسایه، مراجعه حضوری نزد وی و رفتار مسالمت آمیز است.

بسیاری از مشکلات همسایگان را می توان با صحبت و تذکر دوستانه حل کرد. همیشه جبهه گرفتن و اقدام قانونی قاطع بهترین راه حل نمی باشد. لذا در خصوص مشکلات همسایگان ابتدا باید میزان رفتار غلط او را سنجید و سپس وارد عمل شد. مثلا زمانی که یکی از همسایگان با صدای بلند صحبت می کند و موجب آزار شما می شود بهتر است ابتدا نزد وی رفته و مشکل خود را با وی مطرح نمایید.

گاه میزان اذیت و آزار آن همسایه باعث به خطر افتادن شما می شود مانند وقتی که همسایه شما به واسطه فروشنده مواد مخدر است و روابط پر خطر او، باعث سلب امنیت شما می شود.

در صورت اثبات جرم همسایه آزاری شخص خاطی، به رفع مزاحمت و علاوه بر آن به یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود، که البته ممکن است این مجازات به جزای نقدی تبدیل شود. در صورت عدم رعایت و تکرار رفتارهای قبل توسط همسایه‌ محکوم، شکایت مجدد باعث می‌شود وی علاوه بر رفع مزاحمت به شش ماه تا دو سال حبس هم محکوم شود.

همچنین اگر شرایط ماده ۱۸ تعزیرات هم باشد، یعنی همسایه با حرکات غیرمتعارف، هیاهو و جنجال نظیر پارتی‌های شبانه، سر و صداهای نامتعارف و ممتد، آسایش عموم را سلب کند به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.


Images

مراجع صالح به رسیدگی به جرم آزار و اذیت همسایگان

با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می‌توانید، اقدام به شکایت از همسایه خاطی کنید. پس از بررسی موضوع در شورای حل اختلاف، در صورت عدم سازش، بر حسب اهمیت موضوع، پرونده به یکی از شعب دادیاری و یا بازپرسی ارجاع داده خواهد شد

 
بالا