مجازات نقض حریم خصوصی در فضای مجازی چیست ؟

  • نویسنده موضوع پژمان
  • تاریخ شروع
پژمان

پژمان

Male
کاربر اخراج شده
تاریخ ثبت‌نام
7/10/22
نوشته‌ها
304
پسندها
506
امتیازها
93
جنسیت

نقض حریم خصوصی در فضای مجازی به چه معناست؟​

مفهوم نقض حریم خصوصی به معنای نفوذ غیر منطقی به خلوت دیگران می‌باشد. به تعبیری دیگر، افشای عمومی اطلاعات خصوصی که شخص را در وضعیت سختی قرار می‌دهد را نقض حریم خصوصی می‌گویند.

در دنیای مجازی نیز این معنا با همین مفهوم شناخته می‌شود. به بیانی دیگر، افراد اجازه انتشار اطلاعات خصوصی دیگران از صفحات شخصی آنها و نقض حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و یا وب‌سایت‌ها را نخواهند داشت.

1665485447904

انواع نقض حریم خصوصی در فضای مجازی​

موارد بسیار وجود دارند که می‌توان به آنها اشاره داشت. ولی در حقیقت نقض حریم خصوصی در انواع گوناگون، یک جرم محسوب می‌شود و از روش‌های قانونی می‌توان با آن مقابله کرد. از جمله این موارد به شرح زیر است:

تهدید به انتشار عکس‌های شخصی​

در صورتی که شخصی بدون اجازه صاحب اطلاعات، این اجازه را به خودش بدهد که تصاویر دیگری را در فضای مجازی پخش کند و موجب به وجود آمدن مشکلات و مسائلی برای آن شخص گردد، واضح است که این رفتار وی نقض حریم خصوصی شناخته خواهد شد. مجازات انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی در مقالات قبل به طور کامل شرح داده شد.

ضبط مکالمات و تهدید به انتشار آنها​

از سویی دیگر ضبط مکالمات دیگران نیز یکی دیگر از انواع نقض حریم خصوصی محسوب می‌شود. این عمل همراه با تهدید به پخش، علی‌رغم شکسته شدن دیوارهای حرمت میان افراد، عملی ناشایست است و پیگرد قانونی درپی خواهد داشت. این موضوع ممکن است در چت نیز به صورت نقض حریم خصوصی مشاهده گردد.
 
پژمان

پژمان

Male
کاربر اخراج شده
تاریخ ثبت‌نام
7/10/22
نوشته‌ها
304
پسندها
506
امتیازها
93
جنسیت

نشر اکاذیب​

پخش اخبار دروغ، اطلاعات غیر حقیقی و همچنین ایجاد فضای مسموم جهت برکناری یک شخص از جایگاهی که دارد را نشر اکاذیب می‌گویند.

از جمله نشر اکاذیب در فضای مجازی که در مقالات قبل مفصل توضیح دادیم می‌توان به تهمت، فحش، افترا و گسترش اخبار بی پایه اشاره داشت که بر اساس ماده ۶۹۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی ایران، شامل هر دو نمونه اعمال مجرمانه و انتساب اعمال خلاف حقیقت به سایرین می‌باشد.

جاسوسی​

یکی دیگر از انواع نقض حریم خصوصی، جاسوسی(Espionage) می‌باشد. جاسوسی به معنای تحصیل اطلاعات محرمانه و خصوصی و افشای اطلاعات مشابه بدون اجازه صاحب آن اطلاعات است. فردی که مرتکب جاسوسی گردد عامل جاسوسی یا جاسوس شناخته می‌شود.

سرقت اطلاعات​

سرقت اطلاعات (Identity theft) عبارت است از اعمال مجرمانه به منظور کسب اطلاعات شخصی یا مالی فرد دیگری، جهت سوءاستفاده از هویت او و ارتکاب کلاهبرداری اعم از انجام معاملات یا خریدهای غیرقانونی.
 
پژمان

پژمان

Male
کاربر اخراج شده
تاریخ ثبت‌نام
7/10/22
نوشته‌ها
304
پسندها
506
امتیازها
93
جنسیت

مجازات نقض حریم خصوصی اشخاص در فضای مجازی​

در کشورهای گوناگون نقض حریم خصوصی با وجود قوانین و مقررات زیاد همیشه مورد توجه بوده است. در کشور ما نیز بر اساس بندهای ۱۹، ۲۰، ۲۲، ۴۰ و ۴۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هر نوع ورود بدون اجازه شخص به حریم خصوصی دیگران و به خطر انداختن جان و مال اشخاص، ممنوع است.

در ماده ۲۲ قانون اساسی اینگونه بیان شده است که:

«حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از هرگونه تعرض مصون بوده. حکومت و مردم باید به این محدوده احترام گذاشته و متعرض کسی نشوند.»

همچنین بر حسب ماده ۲۳ قانون اساسی:

«تفتیش عقیده ممنوع بوده و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض قرار داد.» بنابراین سوءاستفاده از اطلاعات خصوصی دیگران و از بین بردن حریم شخصی آنها در کشور ما جرم محسوب می‌شود که پیگیرد قانونی خواهد گرفت.

در قانون جرایم رایانه‌ای و مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی، نقض حریم خصوصی در دنیای مجازی مورد توجه و تاکید واقع شده است و مجازات‌های متعددی برای آن وضع نموده‎اند.

به طور مثال در ماده ۱ این قانون با عنوان “جرایم علیه محرمانگی داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی” رو به رو خواهیم شد که بیان می‌دارد:

«هر کس به طور غیرمجاز به داده‎ها یا سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»
 
بالا