فواید دوستی برای سلامتی / چرا دوستی برای ما خوب است؟

  • نویسنده موضوع هانا
  • تاریخ شروع
هانا

هانا

کاربر نمونه
تاریخ ثبت‌نام
26/3/23
نوشته‌ها
590
پسندها
626
امتیازها
93
مدال ها
6

فواید دوستی برای سلامت جسم و روح​

دوستی

فواید دوستی برای سلامتی چیست؟

برای اکثر مردم، دوستی بخش مهمی از زندگی را تشکیل می‌دهد. به اشتراک گذاشتن تجربیات بخشی از انسان بودن است و بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که تنهایی تأثیر منفی بر حال ما دارد. دوستی تأثیر مثبتی بر سلامت روان دارد، اما آیا می‌تواند فواید جسمی هم داشته باشد؟

ما می دانیم که دوستی‌ها مهم هستند، اما دقیقاً چگونه برای سلامتی ما مفید هستند؟

ما مجبور نیستیم همیشه اجتماعی باشیم – گاهی اوقات لازم است از فضای تنهایی خودمان لذت ببریم – اما همه مردم به تعاملات اجتماعی نیاز دارند.
به همین دلیل است که مردم با هم دوست می‌شوند و برای حفظ آن دوستی‌ها تلاش می‌کنند و دوستی‌های با کیفیت برای همه مفید خواهد بود.

مبنای تکاملی دوستی

انسان یک گونه اجتماعی است. از قدیم الایام، افراد به این همکاری کردن برای زنده ماندن نیاز داشتند و ما هنوز هم همینکار را می‌کنیم. اساس دوستی ارزش دادن به یکدیگر است. هر فردی چیزی را ارائه می‌دهد که برای فرد دیگری ارزشمند است.
ما به عنوان انسان به دلایل مختلف برای دیگران ارزش قائلیم. دوستان ما ممکن است همان کارهایی را که ما انجام می‌دهیم دوست داشته باشند، ممکن است دیدگاه‌های سیاسی مشابهی داشته باشیم، یا شاید در کار یا کارهای خانگی به ما کمک کنند.
هنگامی که برای کسی ارزش قائلیم، اغلب برای حفظ آن دوستی تلاش می‌کنیم.
تحقیقات نشان می‌دهد که تکامل به طور مداوم برای افزایش ارتباط اجتماعی با تعاملات اجتماعی انتخاب شده است و شبکه‌ها نقش مهمی در بقای افراد دارند. بر اساس این چارچوب، اجداد ما ارتباطات اجتماعی مثل کار با هم، تقسیم غذا و کمک به یکدیگر را ایجاد کردند تا احساس امنیت کنند.
دوستی
دوستی

ما به دوست نیاز داریم

ارتباطات اجتماعی بخش اساسی سلامت و رفاه ما هستند – ما برای زنده ماندن و رشد به آنها نیاز داریم، همانطور که به غذا، آب و اکسیژن نیاز داریم.
در دوران کودکی، اکثر ما در می‌یابیم که دوست یابی آسان است، اما بزرگسالان می‌توانند آن را سختتر بدانند. خبر خوب این است که مزایای دوستی‌های دوران کودکی تا بزرگسالی با ما باقی می‌ماند.
در یک مطالعه، پسران در سن 32 سالگی مورد بررسی قرار گرفتند. آن‌هایی که گزارش دادند در دوران کودکی دوستان زیادی داشته‌اند، فشار خون پایین‌تر و وزن سالمی داشتند. فقط دوستی‌های نزدیک برای ما خوب نیست. افراد در هر سنی از هر نوع تعامل اجتماعی سود می‌برند.

دوستی و سلامت روان

محققان با یک مطالعه در سال 2014 دریافتند تنهایی ناشی از تنها بودن نیست، بلکه به دلیل نبودن یک رابطه یا مجموعه‌ای از روابط مورد نیاز مشخص است.
این مطالعه در ادامه نشان داد که تنهایی می‌تواند منجر به بسیاری از اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی، اختلالات شخصیتی، مصرف الکل و اختلالات خواب شود و حتی ممکن است به مشکلات سلامت جسمی کمک کند.
بنابراین آیا معاشرت به محافظت در برابر اختلالات سلامت روان کمک می‌کند؟ داشتن دوستان این پتانسیل را دارد که از ما در برابر تأثیر تنهایی محافظت کند و داشتن دوستی مؤثر می‌تواند ما را از اثرات نامطلوب تنهایی محافظت کند.

دوستی مؤثر چیست؟

مطابق با یک مطالعه، دوستی‌های باکیفیت بیشتر با حمایت، رفتار متقابل و صمیمیت مشخص می‌شوند.
دوستی‌های مؤثر حس قوی همراهی را ایجاد می‌کند، احساس تنهایی را کاهش می‌دهد و به رضایت از زندگی و عزت نفس کمک می‌کند.
یک حلقه بازخورد مثبت بین روابط اجتماعی و عزت نفس وجود دارد که هر یک دیگری را تقویت می‌کند. بنابراین با دوستی‌ها اعتماد به نفس تقویت می‌شود که یک عامل محافظتی برای سلامت جسمی و روانی است.

تأثیر بر سلامت جسمانی

عدم تعامل اجتماعی نه تنها بر سلامت روان ما تأثیر می‌گذارد بلکه مطالعات نشان داده‌اند که کمیت یا کیفیت پایین روابط اجتماعی با بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، سرطان و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی مرتبط است.
انزوای اجتماعی و تنهایی به اندازه چاقی، کم تحرکی و کشیدن 15 نخ سیگار در روز تأثیرات منفی بر سلامتی دارد و با افزایش 50 درصدی خطر زوال عقل همراه است. صرف یک لحظه وقت برای برقراری ارتباط با کسی – حتی از طریق یک تماس تلفنی کوتاه – می‌تواند احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و مزایایی برای محافظت از مغز به ارمغان بیاورد.
متاآنالیز 148 مطالعه در سال 2010 – که در مجموع به داده‌های 308849 نفر نگاه می‌کرد – نشان داد که شرکت‌کنندگان با روابط اجتماعی قوی‌تر 50 درصد شانس بیشتری برای زنده ماندن در طول 7.5 سال داشتند.
این مطالعه به این نتیجه رسید که مداخلات مبتنی بر روابط اجتماعی یک فرصت بزرگ برای ارتقاء نه تنها کیفیت زندگی، بلکه بقاء زندگی است.
مطالعات نشان داده‌اند که دوستی‌های قوی می‌تواند عوامل خطر برای سلامتی، از جمله چاقی، فشار خون وسطوح التهاب را کاهش دهد. حمایت عاطفی عامل مهمی در این امر ایفا می‌کند، با داشتن کسی که به شما گوش دهد، احساساتتان را تأیید کند و مثبت باشد، در کنار تشویق و حمایت برای اتخاذ رفتارهای سالم‌تر و بهبود نتایج سلامتی، ساختار مهمی در زندگی مدرن است.
این حمایت و تشویق می‌تواند حتی برای کسانی که دوست دارند ورزش کنند مفید باشد. یک مطالعه در سال 2017 در دانشجویان پزشکی نشان داد که افرادی که یک کلاس ورزشی گروهی هفتگی دارند، نسبت به افرادی که به تنهایی به همان میزان ورزش انجام می‌دهند، به طور قابل‌توجهی سطح استرس کمتری داشتند.
دوستی
دوستی

چرا دوستی برای ما خوب است؟

بنابراین همه شواهد نشان می‌دهد که اجتماعی شدن هم برای سلامت روانی و هم برای سلامت جسمی ما مفید است. اما چرا؟ جواب می‌تواند اکسی توسین باشد.
اکسی توسین یک هورمون و انتقال دهنده عصبی است که در هیپوتالاموس تولید می‌شود. در زایمان و شیردهی نقش دارد. یک مطالعه دریافت که اکسی توسین برای شناخت اجتماعی در جوندگان حیاتی است و این اثر در افراد نیز دیده می‌شود. یک مطالعه دیگر، جایی که محققان اکسی توسین را از طریق اسپری بینی به افراد تزریق کردند، دریافتند که اسپری اکسی توسین اعتماد آنها را افزایش داده و آنها تمایل بیشتری به پذیرش خطرات اجتماعی نشان می‌دهند.

چرا اکسی توسین فواید فیزیکی دارد؟

این‌ها احتمالاً به دلیل تأثیر آن بر کورتیزول هورمون استرس است. شرکت‌کنندگان در مطالعه‌ای که اکسی‌توسین را از راه بینی دریافت کردند، نسبت به افرادی که در معرض استرس سخنرانی در جمع بودند و دارونما دریافت کردند، سطوح پایین‌تری از کورتیزول داشتند.
غدد فوق کلیوی زمانی که فرد تحت استرس است کورتیزول ترشح می‌کند. این برای شرایط اضطراری خوب است زیرا ما را برای اقدام آماده می‌کند، اما وقتی طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد بد است. از جمله موارد دیگر، کورتیزول بالا در طولانی مدت می‌تواند باعث فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و خستگی شود.
بنابراین پایین نگه داشتن سطح کورتیزول ایده خوبی است. اینجاست که جامعه پذیری وارد می‌شود. زمانی که در طی آن تعاملات اجتماعی مثبت آرامش داریم، بدن ما اکسی توسین ترشح می‌کند، بنابراین سطح کورتیزول کاهش می‌یابد، و شاید همراه با آن، فشار خون ما نیز کاهش می‌یابد.

مزایای دوستی چیست؟

دوستان خوب برای سلامتی شما مفید هستند. دوستان می‌توانند به شما در داشتن اوقات خوب کمک کنند و در زمان‌های بد از شما حمایت کنند. دوستان از انزوا و تنهایی جلوگیری می‌کنند و به شما این فرصت را می‌دهند که همراهی لازم را نیز ارائه دهید.
دوستان همچنین می‌توانند:
  • احساس تعلق و هدف خود را افزایش دهید.
  • شادی خود را افزایش دهید و استرس خود را کاهش دهید.
  • اعتماد به نفس و ارزش خود را افزایش دهید.
  • به شما کمک می‌کند تا با آسیب‌هایی مانند طلاق، بیماری جدی، از دست دادن شغل یا مرگ یکی از عزیزان کنار بیایید.
  • شما را تشویق به تغییر یا اجتناب از عادات سبک زندگی ناسالم، مانند نوشیدن بیش از حد الکل یا ورزش نکردن کنند.
  • دوستان همچنین نقش مهمی در ارتقای سلامت کلی شما دارند. بزرگسالان با ارتباطات اجتماعی قوی خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی مهم از جمله افسردگی، فشار خون بالا و شاخص توده بدنی ناسالم (BMI) را کاهش می‌دهند. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که افراد مسن‌تر که روابط معنادار و حمایت اجتماعی دارند، احتمالاً طولانی‌تر از همسالان خود که ارتباطات کمتری دارند زندگی می‌کنند.

چرا گاهی اوقات دوست یابی یا حفظ دوستی سخت است؟

برای بسیاری از بزرگسالان ایجاد دوستی‌های جدید یا حفظ دوستی‌های موجود دشوار است. دوستی‌ها ممکن است تحت تأثیر اولویت‌های دیگر مانند کار یا مراقبت از کودکان یا والدین قرار گیرند. شما و دوستانتان ممکن است به دلیل تغییر در زندگی یا علایقتان از هم جدا شده باشید یا شاید شما به یک جای جدید نقل مکان کرده‌اید و هنوز راهی برای ملاقات با مردم پیدا نکرده‌اید.
ایجاد و حفظ دوستی‌های خوب نیازمند تلاش است. با این حال، دوستی لذت و آسایش می‌تواند سرمایه گذاری را ارزشمند کند.

تعداد دوستان سالم چقدر است؟

کیفیت بیشتر از کمیت مهم است. در حالی که ممکن است ایجاد یک شبکه متنوع از دوستان و آشنایان خوب باشد، اما ممکن است با پرورش روابط نزدیک و معنادار که از شما حمایت می‌کند، احساس تعلق و رفاه بیشتری داشته باشید.

چند راه برای ملاقات با دوستان جدید چیست؟

این امکان وجود دارد که با افرادی که قبلاً در شبکه اجتماعی شما هستند دوستی ایجاد کنید. به افرادی فکر کنید که با آنها تعامل داشته‌اید که تأثیر مثبتی بر شما گذاشته‌اند.
شما می‌توانید دوستان جدیدی پیدا کنید و روابطموجود را با موارد زیر تقویت کنید:
  • برقراری ارتباط با افرادی که با آنها همکار یا همکلاسی هستید
  • ارتباط مجدد با دوستان قدیمی
  • تماس با افرادی که از گپ زدن با آنها در مجامع اجتماعی لذت برده‌اید
  • معرفی خود به همسایگان
  • وقت گذاشتن برای ارتباط با اعضای خانواده
  • اگر کسی در حافظه شما به عنوان فردی که دوست دارید بهتر بشناسید برجسته است، با او تماس بگیرید. از دوستان یا آشنایان مشترک بخواهید که اطلاعات تماس آن شخص را به اشتراک بگذارند، یا حتی بهتر از آن با یک پیام متنی، ایمیل یا بازدید حضوری، شما دو نفر را مجدداً به هم معرفی کنند. دعوت به قهوه یا ناهار را تمدید کنید.
  • برای ملاقات با افراد جدیدی که ممکن است دوست شما شوند، باید به مکان‌هایی بروید که دیگران در آنجا جمع شده‌اند. خودتان را به یک استراتژی برای ملاقات با مردم محدود نکنید. هر چه تلاش شما گسترده‌تر باشد، احتمال موفقیت شما بیشتر است.
  • پشتکار نیز مهم است. ابتکار عمل را به دست بگیرید نه اینکه منتظر دعوت نامه باشید و به تلاش خود ادامه دهید. ممکن است لازم باشد چند بار برنامه‌هایی را پیشنهاد کنید تا بتوانید بفهمید که آیا علاقه شما به دوست جدید متقابل است یا خیر.

برای مثال، چندین مورد از این ایده‌ها را امتحان کنید:

در رویدادهای اجتماعی شرکتکنید

به دنبال گروه‌ها یا باشگاه‌هایی باشید که حول علاقه یا سرگرمی مشترک شما جمع می‌شوند. ممکن است این گروه‌ها را به صورت آنلاین پیدا کنید، یا ممکن است در روزنامه یا در تابلوهای اعلانات جامعه فهرست شده باشند.

برای دوستی داوطلب شوید

دوستان خود را در بیمارستان، مکان عبادت، موزه، مرکز اجتماعی، گروه خیریه یا سازمان دیگر پیدا کنید. وقتی با افرادی کار می‌کنید که دارای علایق متقابل هستند، می‌توانید ارتباط قوی ایجاد کنید.

دعوت‌ها را گسترش دهید وبپذیرید

یک دوست را دعوت کنید تا برای قهوه یا ناهار به شما ملحق شود. وقتی به یک مهمانی دعوت شدید، بله بگویید.
با شخصی که اخیراً شما را به یک فعالیت دعوت کرده است تماس بگیرید و او را دعوت کنید.

علاقه جدیدی پیدا کنید

برای ملاقات با افرادی که علایق مشابهی با شما دارند، در یک دوره آموزشی شرکت کنید. به کلاس یک باشگاه ورزشی، مرکز سالمندان یا مرکز تناسب اندام محلی بپیوندید.

قدم بزنید

بچه‌ها یا حیوان خانگی خود را بیرون ببرید. با همسایگانی که بیرون و اطراف هستند چت کنید یا به یک پارک بروید و در آنجا گفتگو کنید.
پیاده روی
پیاده روی

مهم‌تر از همه، مثبت بمانید

ممکن است با هرکسی که ملاقات می‌کنید با او دوست نشوید، اما حفظ نگرش و رفتار دوستانه می‌تواند به بهبود روابط در زندگی شما کمک کند. همچنین ممکن است بذر دوستی را با آشنایان جدید بکارد.

رسانه‌های اجتماعی چگونه بر روابط دوستانه تأثیر می‌گذارند؟

پیوستن به یک گروه چت یا انجمن آنلاین ممکن است به شما در ایجاد یا حفظ ارتباطات و رهایی از تنهایی کمک کند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی لزوماً به یک شبکه بزرگ‌تر یا روابط نزدیک‌تر با اعضای شبکه منتهی نمی‌شود. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که هنگام به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی یا ترتیب دادن فعالیتی با شخصی که فقط به صورت آنلاین ملاقات کرده‌اید، احتیاط کنید.

چگونه می‌توانم دوستی‌هایم را تقویت کنم؟

ایجاد و حفظ دوستی‌های سالم مستلزم ارتباط است. گاهی اوقات شما کسی هستید که حمایت می‌کند و گاهی اوقات شما در سمت دریافت کننده حمایت هستید. به دوستانتان اطلاع دهید که به آنها اهمیت می‌دهید و از آنها قدردانی می‌کنید. اینکار می‌تواند به تقویت دوستی شما کمک کند. دوست خوب بودن برای شما به همان اندازه مهم است که اطرافتان را با دوستان خوب احاطه کنید.
برای تقویت دوستی‌های خود:

مهربان باشید

این اساسی‌ترین رفتار، هسته اصلی روابط موفق است. دوستی را به عنوان یک حساب بانکی احساسی در نظر بگیرید. هر عمل محبت آمیز و هر ابراز قدردانی به این حساب واریز می‌شود، در حالی که انتقاد و منفی بودن ارزش حساب را پایین می‌آورد.

شنونده خوبی باشید

بپرسید در زندگی دوستانتان چه می‌گذرد. از طریق تماس چشمی، زبان بدن و گاه گاه نظرات کوتاهی مانند “به نظر جالب می‌رسد” به طرف مقابل خود اطلاع دهید که به دقت توجه می‌کنید. وقتی دوستان جزئیات دوران سخت یا تجربیات سخت را به اشتراک می‌گذارند، همدل باشید، اما نصیحت نکنید مگر اینکه دوستانتان آن را بخواهند.

صمیمی باشید

صمیمیت با دوستان خود را با راحت بودن در مورد خودتان ایجاد کنید. تمایل به افشای تجربیات و نگرانی‌های شخصی نشان می‌دهد که دوست شما جایگاه ویژه‌ای در زندگی شما دارد و ممکن است ارتباط شما را عمیق‌تر کند.

نشان دهید که می‌توان به شمااعتماد کرد

مسئولیت پذیر، قابل اعتماد و قابل اعتماد بودن، کلید ایجاد دوستی‌های قوی است.

به تعهداتی که در قبال دوستانخود داده‌اید عمل کنید

وقتی دوستان شما اطلاعات محرمانه را به اشتراک می‌گذارند، آن را خصوصی نگه دارید.

خود را در دسترس قرار دهید

ایجاد یک دوستی نزدیک به زمان نیاز دارد. سعی کنید مرتباً دوستان جدید را ببینید و در بین ملاقات‌ها با آنها تماس بگیرید. ممکن است در اولین باری که با تلفن صحبت می‌کنید یا با هم صحبت می‌کنید، احساس ناخوشایندی داشته باشید، اما این احساس احتمالاً زمانی که با یکدیگر راحت‌تر می‌شوید، از بین می‌رود.

اعصاب خود را با هوشیاریمدیریت کنید

ممکن است بدترین موقعیت‌های اجتماعی را تصور کنید و ممکن است وسوسه شوید که در خانه بمانید. از تمرینات تمرکز حواس برای تغییر شکل تفکر خود استفاده کنید. هر بار که بدترین حالت را تصور می‌کنید، به این توجه کنید که موقعیت‌های شرم‌آوری که از آنها می‌ترسید چقدر اتفاق می‌افتد. ممکن است متوجه شوید که سناریوهایی که از آن‌ها می‌ترسید معمولاً اتفاق نمی‌افتد.
زمانی که موقعیت‌های بد اتفاق می‌افتد، به خود یادآوری کنید که احساسات شما از بین می‌روند و می‌توانید، با آنها کنار بیایید.
یوگا و سایر تمرین‌های آرام‌سازی ذهن و بدن نیز ممکن است اضطراب را کاهش می‌دهد و به شما کمک کند با موقعیت‌هایی که باعث ایجاد احساس عصبی در شما می‌شوند راحتتر روبرو شوید.
به یاد داشته باشید، برای ایجاد دوستی‌های جدید یا ارتباط مجدد با دوستان قدیمی هرگز دیر نیست. صرف زمان برای یافتن دوستان و تقویت روابط دوستانه می‌تواند در سال‌های آینده با سلامتی بهتر و چشم‌انداز روشن‌تر نتیجه دهد.

کلام آخر

همه ما از داشتن زمانی برای خودمان لذت می‌بریم و برخی از دوستی‌ها می‌توانند تأثیر منفی بر سلامت و رفاه ما داشته باشند، اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد روابط دوستی برای ما مفید است. بنابراین حتی افراد تنها در میان ما باید بدانند که بیرون رفتن و ارتباط با مردم می‌تواند ما را شادتر و سالم‌تر کند، و حتی ممکن است باعث شود زندگی طولانی‌تری داشته باشیم.
 
بالا