فرانکو فونتانا" ایتالیایی که 22 سال کنار فلسطینی ها جنگید

  • نویسنده موضوع اعتصامی
  • تاریخ شروع
اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,737
پسندها
22,591
امتیازها
113
مدال ها
6
IMG
«من بمیرم و آزادی فلسطین را نبینم، اما فرزندان یا نوه های من قطعاً آزادی آن را خواهند دید و بعد از آن قدر خواهند دانست این آزادی را.» اینها سخنان مبارز ایتالیایی فرانکو فونتانا بود که سرزمین فلسطین را دوست داشت و زندگی خود را وقف دفاع از آرمان فلسطین کرد تا اینکه در سال 2015 فوت کرد.

فرانکو فونتانا در سال 1933 در خانواده ای مرفه در شهر بولونیا، شهر روشنفکران و خیابان های شیک ایتالیا به دنیا آمد و در جوانی به عنوان عکاس و روزنامه نگار در ایتالیا مشغول به کار شد.

داستان او با مقاومت فلسطین در سال 1969 و پس از شنیدن عملیات مقاومت فلسطینی ها آغاز شد. فرانکو تصمیم گرفت که این یک هدف عادلانه است که ارزش پیوستن به آن را دارد در ابتدا نتوانست وارد سرزمین فلسطین شود، به اردوگاه های مقاومت فلسطین در لبنان پیوست.

در آن زمان در صفوف «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» مبارزانی از ملیت‌های مختلف و سازمان‌های خارجی مانند ارتش سرخ آلمان و ژاپن و از ونزوئلا مانند شخصیت «کارلوس روباه» حضور داشتند. عملیات مسلحانه را علیه اهدافی که وفادار یا حامی اسرائیل می دانست انجام داد.

برای فرانکو فونتانا، تصمیم او این بود که از فلسطین حمایت کند، نه تنها با حمایت معنوی، بلکه تصمیم گرفت هر چه در اختیار دارد بدهد، بنابراین تمام دارایی خود را فروخت و بهای آن را به اردوگاه های فلسطینی اهدا کرد. پسرش می گوید: «روزی از پدرم در مورد مردم فلسطین، آرمان آنها و راز این حمایت از مردم فلسطین پرسیدم و او پاسخ داد: بی عدالتی، عدالت و آزادی.» فرانکو فونتانا پس از ورود به لبنان او یکی از اعضای «جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین» بود و به دلیل دقت و تجربه در استفاده از راکت‌اندازهای کاتیوشا مشهور بود، به همین دلیل در چندین عملیات بمباران علیه اهداف اسرائیل از جنوب لبنان شرکت کرد. فرانکو بعداً مسلمان شدنش را اعلام کرد و نامش «جوزف ابراهیم» شد و نام خود را «ژوزف» یا «رفیق جوزف» از او گرفت.

پس از حمله به لبنان در سال 1982 و خروج سازمان آزادیبخش فلسطین از آن، فرانکو فونتانا نیز مجبور به ترک این کشور شد، بنابراین پس از 22 سال اسلحه و جنگیدن برای فلسطین به زادگاهش در ایتالیا بازگشت.

فرانکو در ایتالیا ازدواج کرد و صاحب یک دختر به نام لورا و یک پسر به نام ماسیمو شد. اما دل او به آرمان فلسطین و فلسطینی ها وابسته بود. سال ها می گذرد و در سال 2015، فرانکو تصمیم گرفت به لبنان بازگردد تا همرزمانش و کسانی را که هنوز در اردوگاه های فلسطینی زنده هستند جستجو کند.
فرانکو وارد بیروت شد و در اردوگاه «مار الیاس» با یکی از دوستان خود ملاقات کرد و در آنجا به دلیل انسداد عروق مغزی دچار سکته مغزی شد که منجر به مرگ وی شد و سفارت ایتالیا در بیروت خواست جسد او را به آنجا برگرداند. کشورش، اما فرانکو وصیت کرده بود که در صورت آزاد شدن فلسطین، او را در فلسطین دفن کنند، و اگر نشد، اگر این امکان وجود نداشت، توصیه کرد که در اردوگاه های فلسطینی در لبنان دفن شود.
مراسم تشییع فرانکو با حضور نمایندگان تشکل های فلسطینی و سایر همراهان زنده و با حضور دو پسرش برگزار شد و فونتانا در کنار شخصیت های ملی تاریخی فلسطینی همچون حاج امین الحسینی و رهبران و مسئولان در گروه های ساف مانند غسان کنفانی این گورستان همچنین دارای یک قبر نمادین برای رزمندگان ارتش سرخ ژاپن است که در عملیات فرودگاه لود (1972) سقوط کردند.
پسر فرانکو فونتانا در مراسم تشییع جنازه او گفت: "ما امروز در اینجا مبارزی برای عدالت و آزادی از دست ندادیم، اما تفسیر روشن و قابل درک از آرمان و عدالت فلسطین را نیز از دست دادیم.
 

موضوعات مشابه

بالا