علائم سقط جنین در ماه اول نی نی سایت

اعتصامی

اعتصامی

هلنم کاش بمونی تو برام
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
22,798
پسندها
22,602
امتیازها
113
مدال ها
6

علائم سقط جنین در ماه اول نی نی سایت


بارداری یکی از دوران های بسیار حساس و مهم است که هر ماذریدر زندگی خود تجربه می‌کند. شما در این دوران به مراقبت های نیازمندید تا سلامتی خود و جنین تان مهیا شود. برخی مواقع اوضاع و احوال خوب نیست و امکان دارد جنین خود را به علل گوناگونی از دست بدهید.
در این شرایط بسیار مهم است که شما با نشانه های سقط جنین را بدانید تا در کمترین زمان ممکن برای خود کارهای ضروری را انجام دهید.
از عمده ترین نشانه های سقط جنین، خونریزی و درد در قسمت شکم و کمر است.
شایان ذکر است که اکثر سقط‌های جنین در سه‌ماهه نخست بارداری اتفاق می افتد و پس از گذشت این دوران خطر سقط جنين کاهش چشمگیری خواهد داشت . یکی از مهم ترین علت های سقط جنین در ماه اول ، اختلالات ژنتیکی است. در این مطلب از سایت وطن وی بررسی می‌کنیم که چه دلایلی سبب سقط جنین در اوایل بارداری خواهد شد و چه نشانه هایی دارد. همین طور، به راه های تشخیص، درمان و جلوگیری نیز اشاره می‌کنیم.


🔰 سقط جنین _ علائم و درمان دارویی سقط جنین نی نی سایت

سقط جنین چیست؟

سقط جنین به معنای ازدست‌ رفتن جنین تا پیش از هفته بیستم بارداری است. حدودا ۵٠ درصد از بارداری‌ها تا قبل از اینکه پریود شما عقب بیفتد و شما آگاه شوید که باردارید به سقط جنین منجر می شود.این عدد در مورد بارداری‌هایی که مشخص شده اند و مادر از آن آگاهی دارد، رقمی حدودا ١۵ تا ٢۵ درصد است. بیشتر از ٨٠ درصد سقط‌های جنین پیش از ٢٠ هفتگی صورت می گیرد . سقط جنینی که پس از این مدت پیش بیاید را سقط به عنوا جنین دیررس یا مرده زایی نام گرفته است . شایان ذکر است که بیشتر سقط‌های جنین از کنترل خارج هستند و به علت متوقف‌شدن رشد جنین پیش می آیند.

نشانه های سقط جنین چیست؟​

از مهم ترین نشانه های سقط جنین، خونریزی قسمت واژین با درد در ناحیه شکم و لگن است. دقت داشته باشید که لکه بینی سبک در سه ماهه اولیه بارداری رایج است و نبایست با خونریزی سقط جنین مشتبه شود . همین طور ، نشانه های سقط جنین با دقت به مرحله و هفته بارداری متفاوت است . در ادامه به شرح جزئیات علائم سقط جنین خواهیم پرداخت:
  • خونریزی از ناحیه واژن
همانگونه که گفتیم یکی از اصلی ترین نشانه های سقط جنین، خونریزی از قسمت واژین است. ویژگی مهم این نوع خاص خونریزی دگرگونی رنگ خون از قرمز روشن به سمت تیره، به مرور زمان است . همین طور، خونریزی حجمش از سبک به سوی خونریزی با شدت افزایش پيدا می کند و چیزی بیشتر از لکه بینی‌ معمولی خواهد بود.
  • انقباض های شدید
این علامت تا حدی شبیه گرفتگی و دل درد موقع پریود است؛ اما می‌تواند بسیار حاد تر از انقباض های دوره قاعدگی احساس شود.
  • درد ناحیه شکم
درد در قسمت شکم یکی دیگر از متداول ترین نشانه های سقط جنین است.
  • احساس ضعف و بی حالی
یکی دیگر از علائم سقط جنین، حس و بی حالی است. امکان دارد به شکل ناگهانی احساس سستی بسیار شدید کنید به طوری که انجام کارهای روزمره شما برای شما دشوار باشد.
  • کمردرد
با آغاز بارداری ممکن است کمردرد به شکل خفیف به سراغ شما بیاید ؛ ولی این درد به موقع سقط جنین بسیار شدید است . چنانچه درگیر کمردرد نباشید ، شروع این درد می‌تواند یک علامت هشدار سقط جنین به حساب بيايد

  • تب
تب به خودی خود از نشانه های سقط جنین نمی باشد؛ ولی اگر با هریکی از علائم یاد شده همراه باشد، گزینه سقط جنین را در نظر بگیرید.
  • کاهش وزن
شما اصولا در ابتدای بارداری به طور متوسط یک کیلوگرم در یک هفته و پس از آن حدودا نصف این اندازه وزن اضافه می‌کنید. یکی از علت های احتمالی کاهش وزن به‌جای افزایش وزن ، معضل سقط جنین است.
  • ترشحات سفید - صورتی رنگ
دیدن پیوسته ترشحات به رنگ صورتی واژن، مشکل سقط جنین را به ذهن متبادر می کند.
  • دفع لخته های خونی
چنانچه لخته‌های خون یا رگه های خونی دفع می کنید و چیزی شبیه این از واژن، بایستی فورا برای بررسی احتمال مشکل سقط جنین به پزشک مراجعه کنید.
  • فروکشی نشانه های بارداری
هر مادر در دوران بارداری نشانه های خاصی را تجربه می‌کند. چنانچه نشانه های بارداری کاهش پیدا کرد یا کلا توقف پیدا کردند آنهم به‌ شکل ناگهانی، امکان دارد به علت سقط جنین باشد.
اگر این نشانه ها را دیدید حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید و بر اساس تجویز ایشان به اورژانس یا مراکز پزشکی مراجعه کنید.

انواع مختلف سقط جنین​


در مواقعی که هریک از نشانه های سقط جنین را دارید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. امکان دارد شما خونریزی، درد و گرفتگی در بدن را احساس کنید، ولی دهانه رحم شما کاملا بسته بماند. در این شرایط سقط صورت نمی گیرد ، ولی نیاز به مراقبت‌های خاص تا زمان وضع حمل دارید. چنانچه با خونریزی و درد، دهانه رحم شما در حالت باز شدن است ، خطر سقط جنین بسیار زیاد است. در این موقعیت ممکن است یکی از انواع مختلف سقط جنین زیر برای مادر صورت گیرد :

سقط جنین به شکل کامل

در سقط جنین به طور کامل، همراه با خونریزی بافت جنینی به شکل کامل خارج می‌شود و رحم کاملا خالی می‌شود. پزشک با انجام سونوگرافی سقط جنین به طور کامل را تایید می‌کند.
  • سقط جنین به شکل ناقص
در سقط جنین ناقص، اندکی از بافت جنینی با خونریزی خارج می‌شود و قسمتی از آن در رحم باقی می‌ماند.
  • سقط جنین به شکل خاموش
در سقط جنین به صورت خاموش، فرد هیچ گونه نشانه هایی را مشاهده نمی کند. در این شرایط بافت جنینی درون رحم وجود دارد . پزشک با انجام سونوگرافی تشخیص می‌دهد که جنین ضربان قلبش قطع شده.
  • سقط جنین به شکل سپتیک
سقط جنین سپتیک این سقط با عفونت رحمی همراه است و بسیار نادر است ؛ ولی بسیار مهلک است و نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک دارد.
  • سقط جنین القایی
در مواقعی که بارداری با دارو های خاص یا راهکارهای پزشکی به عمد سقط صورت گیرد ، به آن سقط جنین القایی می‌گویند.

چه عواملی سبب سقط صددرصدی جنین می‌شود؟​

اکثرا ، اختلالات ژنتیکی حاد و کشنده جنین، سبب سقط جنین در ابتدای بارداری می‌شود. فل الواقع حدودا 50 درصد از سقط‌های جنین در سه ماهه ابتدای ، به علت مشکلات ژنتیکی صورت می گیرد . این مواقع ممکن است در شکل‌گیری دستگاهایی مثل قلب، مشکل ایجاد کند. در ادامه به دیگر علل سقط جنین اشاره می‌کنیم:
  • وجود عفونت در دستگاه تناسلی و رحم
  • سندرم تورچ (TORCH) یا وجود عفونت‌های مادرزادی
  • بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت، فشارخون بالا، اختلالات تیروئید، بیماری کلیوی حاد و بیماری قلبی مادرزادی
  • لانه‌گزینی نا صحیح تخمک بارور شده در جداره رحم
  • اختلالات هورمونی
  • مشکلات سیستم ایمنی مثل بیماری لوپوس
  • مشکل جسمی در مادر
  • ناهنجاری‌های ساختار رحم
  • نارسایی آناتومی دهانه رحم (موقعی که دهانه رحم خیلی زود در بارداری شروع به باز شدن کند)
  • سیگارکشیدن مادر
  • مادر مصرف کننده مشروبات الکلی باشد
  • مادر مواد مخدر مصرف کند
  • رژیم غذایی نا درست
  • وزن بالای مادر
  • مسمومیت غذایی
  • قرارگرفتن در معرض اشعه ها یا مواد خطرناک
  • بعضی از داروها مانند راکوتان (Accutane)
شایان ذکر است که موارد زیر می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد:
  • طبق تحقیقات انجام شده، احتمال مشکل سقط جنین برای خانم‌های ٢٠ساله حدود ١٢ تا ١۵ درصد می باشد . برای بانوان ٣۵ و ۴٠ سال، به ترتیب این احتمال به ٢٠ و ۴٠درصد افزایش می یابد . در خانم‌های ۴۵ سال این رقم به ٨٠ درصد می‌رسد!
  • مشکلات خاصی مثل دیابت یا بیماری های تیروئید، احتمال سقط جنین را چندین برابر افزایش می دهد.
  • مادرانی سه مرتبه یا بیشتر سقط جنین داشته‌اید. فل الواقع مادرانی که تجربه سقط جنین داشته‌اند، ٢۵ درصد احتمال سقط برای آنها افزایش می‌یابد.
مهار این موارد احتمال سقط جنین را بسیار کاهش‌ می‌ دهد. . همین طور ، هیچ مدارک علمی وجود ندارد که اثبات کند داشتن رابطه جنسی و مصرف قرص‌های ضدبارداری به مدت. طولانی سبب سقط جنین می‌شود.


احتمال سقط جنین در هفته‌های مختلف بارداری به چه صورت است؟​

حدودا ٨٠ درصد از سقط جنین‌ها در سه ماهه ابتدایی بارداری یعنی هفته اول تا دوازدهم صورت می گیرد . در واقعیت بعد از هفته 12 بارداری، احتمال سقط اکثرا کاهش می‌یابد و در سه ماهه دوم به طور معمول به ١ تا ۵درصد می‌رسد.
در ادامه احتمال سقط جنین در هفته‌های مختلف را شرح می دهیم :

سقط جنین در هفته چهارم و سوم​

مرحله لانه گزینی به طور معمول حدود ٣ هفته پس از آخرین پریود و ١ هفته بعد از فرآیند تخمک گذاری صورت می گیرد . در هفته چهارم بارداری امکان دارد جواب تست بیبی چک مثبت شود و از حاملگی خود آگاه شوید. طبق تحقیقات انجام شده، حدودا ٢۵ درصد از سقط‌های جنین در هفته چهارم صورت می گیرد . در بسیاری از مواقع ممکن است، مادر متوجه نشده باشد که باردار است . این گونه سقط جنین در ماه اول به نام حاملگی شیمیایی شناخته می شود.

سقط جنین در هفته پنجم​

طبق آمار و ارقام ، میزان سقط جنین در هفته پنجم بارداری 21.3 درصد می باشد

سقط جنین در هفته ششم و هفتم​

در هفته ششم بارداری، با انجام سونوگرافی توسط پزشک ضربان قلب جنین تشخیص داده می شود ؛ و چنانچه که همه چیز نرمال باشد، احتمال ادامه بارداری وجود دارد در واقعیت ، احتمال سقط جنین در هفته ششم، 10 درصد کاهش پیدا می کند .

سقط جنین در هفته هشتم تا سیزدهم​

طبق تحقیقات صورت گرفته ، میزان سقط جنین در نیمه دوم سه‌ماهه اول بارداری حدودا 2 تا 4 درصد کاهش می‌یابد.

سقط جنین در هفته چهاردهم تا بیستم​

همان‌طور که بررسی کردیم بیشتر سقط‌های جنین تا هفته ١٣ بارداری یا سه ماهه اول صورت می گیرد . در سه ماهه دوم که شامل هفته ١٣ تا ٢٨ بارداری است، احتمال سقط جنین بسیار کاهش می‌یابد؛ به شکلی که میزان سقط جنین در هفته بیستم بارداری به کمتر از 0.5 درصد می‌رسد. شایان ذکر است سقط جنین در 5 ماهگی، به نام مرده زایی شناخته می شود.

تشخیص سقط جنین​

برای بررسی اینکه آیا سقط جنین داشته‌اید یا خیر، پزشک متخصص گزینه زیر را انجام می‌دهد:
  • معاینه رحم: پزشک بررسی می‌کند که آیا دهانه رحم شما در حال باز شدن (گشادشدن) است یا خیر.
  • سونوگرافی: سونوگرافی از امواج صوتی برای بررسی دقیق ضربان قلب نوزاد استفاده می‌کند. اگر نتایج شفاف نبود، ممکن است پزشک درخواست سونوگرافی دوباره بدهد.
  • آزمایشات خون: پزشک با استفاده از آزمایش خون، میزان هورمون‌های بارداری مانند hCG را در خون بررسی می‌کند. همچنین اگر خونریزی فراوانی داشته باشید، ممکن است آزمایشات راجع به کم‌خونی را نیز تجویز کند.
  • آزمایشات بافتی: اگر بافتی از بدن شما خارج شود، پزشک ممکن است آن را به آزمایشگاه بفرستد تا تأیید کند که شما سقط جنین داشته‌اید.
  • تست‌های کروموزومی: اگر دو یا چند سقط جنین داشته‌اید، پزشک ممکن است آزمایش‌های ژنتیک را برای شما تجویز کند. در این آزمایش ها بررسی می‌شود که چه اختلالات کروموزومی در شما یا همسرتان، که باعث به سقط جنین می‌گردد. تشخیص دلایل سقط جنین می‌تواند راه را برای بارداری بعدی آسان کند.

نشانه های بعد از سقط جنین چیست؟​

پس از سقط جنین خونریزی و درد خفیف طبیعی است؛ اما اگر خونریزی شدید به همراه تب، درد و لرز دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. این نشانه‌ها می‌تواند نشانه عفونت باشد و نیاز به بررسی دقیق متخصص دارد.
علاوه‌برآن، ممکن است پس از سقط جنین درگیر احساساتی همچون غم، اندوه یا حتی عذاب وجدان شوید. تجربه این احساسات تلخ طبیعی است و باید فرصت پذیرش این اتفاق را به خودتان بدهید.
حتی ممکن است در مورد بارداری‌های بعدی خود و سرانجامِ آن‌ها شدیدا نگران و مضطرب شوید؛ اما نباید به این احساسات دامن بزنید. بهتر است از حمایت نزدیکان خود بهره ببرید یا مشکل خود را با یک مشاور مطرح کنید تا بخشی از این فشار روانی از دوش شما برداشته شود. اگر به‌تازگی سقط جنین داشته‌اید، روانشناسان ایمپو به شما کمک خواهند کرد تا این دوران برای شما راحت‌‌تر شود.

درمان سقط جنین چیست؟​

درمان سقط جنین، به نوع آن بستگی دارد. در سقط جنین کامل، تمامی بافت از رحم خارج می‌شود و نیازی به درمان ندارد. درصورتی‌که مقداری از بافت جنینی در رحم باقی بماند، باتوجه‌به شرایطتان، پزشک ممکن است توصیه کند که مدتی منتظر بمانید تا به‌صورت طبیعی از بدن دفع شود.
همچنین، گاهی پزشک از روش دارویی برای خروج بافت‌های باقی‌مانده استفاده می‌کند. در برخی از شرایط نیز ممکن است مجبور به انجام روش جراحی اتساع و کورتاژ (D&C) یا اتساع و تخلیه (D&E) شوید. در سقط جنین در هفته دهم بارداری و بیشتر از آن، جراحی ممکن است تنها گزینه محسوب شود. در این روش، دهانه رحم باز می‌شود و بافت جنینی به‌آرامی خراشیده و ساکشن می‌شود.
درصورتی‌که شما چندین سقط جنین را تجربه کرده‌اید، ابتدا پزشک با انجام آزمایشات تخصصی علت آن را بررسی می‌کند. سپس باتوجه‌به علت آن، یکی از روش‌های درمانی زیر را به شما پیشنهاد خواهد کرد:
  • آی وی اف (IVF)
  • جراحی برای رفع مشکلات رحم
  • درمان علت زمینه‌ای مانند عفونت یا سایر مشکلات سلامتی
  • هورمون‌درمانی
  • ایمونوتراپی
در روش IVF لقاح اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاهی انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله "آی وی اف چیست" را مطالعه کنید.

پیشگیری از سقط جنین چیست؟​

ابتدا باید بدانید که همه سقط جنین‌ها قابل پیشگیری نیستند؛ بااین‌حال رعایت برخی نکات می‌تواند احتمال بارداری موفق را افزایش دهد. همان‌طور که بررسی کردیم برخی از بیماری‌ها باعث سقط جنین می‌شوند. اقدام در جهت درمان آن‌ها می‌تواند از سقط جنین پیشگیری کند. به‌طورکلی بهترین روش برای پیشگیری، مراقبت از سلامتی خودتان است. راهکارهای زیر به شما کمک خواهد کرد تا بارداری سالم‌تری را تجربه کنید:
  • مراقبت‌های دوران بارداری را به طور منظم انجام دهید.
  • در دوران بارداری از مصرف الکل، مواد مخدر و سیگار خودداری کنید.
  • وزن ایده‌آل خود را قبل و در طول بارداری حفظ کنید.
  • مصرف کافئین را به 200 میلی گرم در روز محدود کنید.
  • از ابتلا به عفونت پیشگیری کنید.
  • قرص‌های مکمل و ویتامین‌ها را تحت‌نظر پزشک مصرف کنید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
  • به طور منظم ورزش کنید.


بارداری پس از سقط جنین​

دست کم ٨٠ درصد از خانم‌هایی که سقط جنین داشته‌اند، امکان بارداری مجدد را دارند و زایمان طبیعی را داشته باشند . سقط جنین به این مفهوم نیست که شما نابارور هستید ؛ به هر حال اگر سه سقط جنین پشت سر هم داشتید، برای تشخیص سبب آن باید به پزشک مراجعه کنید.
در کل ، تصمیم‌گیری برای باردارشدن بعد از سقط جنین به اوضاع شما و توصیه‌های پزشک متخصص بستگی دارد؛ بااین اوصاف اکثر خانم‌ها پس از طی کردن یک دوره پریود طبیعی می‌توانند برای بارداری اقدامات لازم را انجام دهند . به خاطر داشته باشید که بایستی دورانی را به بهبود شرایط جسمی و روحی خود اختصاص دهید.

سخن پایانی​

سقط جنین به معنای ازدست‌دادن جنین تا پيش از هفته ٢٠ بارداری است. این اتفاق به علل مختلفی صورت می گیرد ؛ آنچه بسیار مهم است، آشنایی با نشانه های سقط جنین برای انجام کارهای لازم در اسرع وقت است.
خونریزی واژینال که با درد در قسمت شکم، لگن و کمر از مهم نشانه های سقط جنین به حساب می آید.
 
بالا