عجیب ترین بیماری های جهان

  • نویسنده موضوع هانا
  • تاریخ شروع
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
هانا

هانا

کاربر نمونه
تاریخ ثبت‌نام
26/3/23
نوشته‌ها
590
پسندها
626
امتیازها
93
مدال ها
6

بیماری های عجیب و غریب جهان؛ از پوست درختی تا سندرم خون‌آشام​

حساسیت به آب یکی از بیماری های عجیب و غزیب جهان
ادرار بنفش؟ پوست شبیه شاخه درخت؟ حساسیت به آب؟ شاید با شنیدن این عبارت‌ها یاد کارتون‌های فانتزی یا فیلم‌های علمی‌تخیلی بیفتید، اما همه این شرایط و بیماری‌ های عجیب و غریب برای افراد مبتلا به آنها واقعی هستند. در این مقاله، ۲۵ نمونه از عجیب ترین بیماری های جهان را معرفی می‌کنیم. تا انتهای مقاله همراهمان باشید. لطفا با وطن وی همراه باشید.

۱. باور مرده‌بودن (توهم کوتارد)​

بیشتر ما می‌دانیم که زامبی‌ها فقط در فیلم‌های علمی‌تخیلی وجود دارند، اما افراد مبتلا به توهم کوتارد باور دارند که مرده‌ و در حال پوسیدن هستند یا حداقل اعضای بدن خود را از دست داده‌اند. شاید این موضوع عجیب باشد، اما این نوعی فوبیای عجیب و واقعی است و افراد مبتلا به آن معمولا به‌خاطر نگرانی، از غذاخوردن و حمام‌کردن امتناع می‌کنند. مثلا این افراد فکر می‌کنند برای هضم غذا دستگاه گوارشی ندارند یا آب قسمت‌های شکننده بدنشان را می‌برد. به نظر می‌رسد کوتارد به‌علت نارسایی در نواحی تشخیص احساسات در مغز اتفاق می‌افتد و احساس جدایی را در فرد ایجاد می‌کند. خوشبختانه برای درمان این بیماری می‌توان از دارو استفاده کرد.

۲. بیماری صحبت با لهجه خارجی​

افراد مبتلا به سندرم لهجه خارجی یک روز از خواب بیدار می‌شوند و با یک لهجه خارجی صحبت می‌کنند. فقط ۶۰ مورد از این بیماری بسیار نادر وجود دارد و به همین دلیل پزشکان در ابتدا فکر می‌کردند بیماران متوهم هستند. اما در سال ۲۰۰۲، دانشمندان دانشگاه آکسفورد دریافتند، که همه این بیماران ناتوانی ذهنی مشابهی دارند که موجب تغییر در شدت و زیر و بمی گفتار می‌شود. این سندرم ممکن است به‌علت آسیب به سر یا سکته مغزی اتفاق بیفتد.

۳. حساسیت به آب​

بیشتر ما بدون هیچ فکری حمام می‌کنیم یا برای شنا به استخر می‌رویم. اما برای افراد مبتلا به کهیر آکواژنیک، تماس با آب باعث ایجاد کهیر می‌شود. البته به‌گزارش سی.ان.ان (CNN)، فقط ۳۰ نفر با این بیماری شناسایی شده‌اند که بیشتر آنها زن هستند. از طرفی ناشناخته‌های زیادی درباره این بیماری وجود دارد و به همین دلیل درمان مناسبی برای این بیماری پیدا نشده است. مبتلایان اغلب با جوش شیرین حمام می‌کنند و برای مقابله با این مشکل بدن خود را با کرم می‌پوشانند.

۴. بیماری ادرار بنفش​

ونسان ون‌گوگ و جورج سوم، پادشاه انگلستان، یک مشکل غیرمعمول مشترک داشتند؛ برخی از نظریه‌پردازان نوسانات خلقی شدید هر دو مرد را به پورفیری نسبت می‌دهند، بیماری نادری که بر اثر آن بدن قادر به تولید هِم (پروتئینی برای حمل اکسیژن) نیست. بنابراین مقدار آسیب‌زایی از موادی به‌نام پورفیرین در کبد جمع می‌شود و رنگ ادرار و مدفوع را به رنگ بنفش درمی‌آورد. مخالفان این نظریه ترجیح می‌دهند نوسانات خلقی را به بیماری روانی مثل اختلال دوقطبی نسبت دهند. البته در گزارش‌های پزشکی مربوط به ون‌گوگ که بخش زیادی از دوران بزرگ‌سالی خود را در بیمارستان بستری بود یا در نامه‌های صمیمی او به برادرش تئو، هیچ اشاره‌ای به «ادرار بنفش» نشده است.

۵. هوس خوردن رنگ و خاک​

افراد مبتلا به سندرم پیکا به خوردن مواد غیرخوراکیِ اشتهاکور‌کن مثل رنگ، خاک رس، گچ، صابون یا مواد غذایی خام مثل برنج یا آرد میل دارند. برای تشخیص پیکا، این هوس‌ها باید بیشتر از یک ماه ادامه داشته باشند. علائم بیماری بیشتر در خانم‌های باردار و کودکان دیده می‌شود. برخی گمان می‌کنند که این سندرم ناشی از کمبود مواد معدنی است، اما متخصصان درباره علت یا درمان آن توافق ندارند.

۶. بیماری احساس جمع‌شدن​

در میان بیماری های عجیب و غریب این‌یکی نامش را از کتاب معروف لوئیس کارول، «ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب»، گرفته است. افراد مبتلا به سندرم آلیس در سرزمین عجایب احساس می‌کنند خیلی سریع کوچک یا بزرگ می‌شوند و اغلب باور دارند که اشیا کوچک‌تر از اندازه واقعی‌شان هستند. محققان بیماری را با سردردهای میگرنی مرتبط می‌دانند. اتفاقا خود لوئیس کارول هم میگرن‌های شدید داشت و برخی معتقدند وضعیت او ممکن است الهام‌بخش بسیاری از صحنه‌های کتاب بوده باشد.

۷. پیری با سرعت هفت‌برابری​

کودکان مبتلا به این بیماری در ۱ تا ۲سالگی علائم پیری مثل کاهش رشد یا ریزش مو را بروز می‌دهند. همچنین بیشتر چربی بدنشان را از دست می‌دهند و دچار چین‌و‌چروک می‌شوند. به‌ همین دلیل این کودکان ده‌ها سال بزرگ‌تر از سن واقعی خود به نظر برسند. علت این مسئله نوعی بیماری ژنتیکی نادر به‌نام پروژریا است که از واژه‌ای یونانی به‌معنی پیری زوردس گرفته شده است. هنور درمانی برای این بیماری کشف نشده است و بیماران معمولا در ۱۴سالگی از دنیا می‌روند.

۸. بیماری صداهای انفجاری در سر​

افراد مبتلا به سندرم انفجار سر ادعا می‌کنند هنگام خواب یا بیدارشدن صداهای بسیار بلندی مثل صدای تیراندازی یا سنج می‌شوند، در حالی که اطرفیان آنها چیزی نمی‌شوند. هنوز درباره علت این عارضه اتفاق‌نظر وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد اختلال خواب ناشی از استرس یا خستگی در ایجاد آن نقش دارد. بیشتر مبتلایان یکی‌دو بار در زندگی این صداها را می‌شوند، اما برای افرادی که مدام این مشکل را دارند دارو نیاز است.

۹. سفیدشدن یک‌شبه مو​


بیماری های عجیب - سفیدشدن یک شبه مو

اگر موی شما ناگهان در نتیجه استرس یا خبر بد سفید می‌شود، احتمالا به نوعی بیماری به‌نام سندرم ماری آنتوآنت مبتلا هستید. این شرایط برای ملکه ماری آنتوانت فرانسوی ایجاد شد که موهایش شب قبل از سربریدنش سفید شد. این مسئله در افراد مشهوری مثل باراک اوباما و ولادیمیر پوتین هم دیده می‌شود. عوامل مختلفی ممکن است زمینه‌ساز این عارضه باشند، از جمله نوعی بیماری خودایمنی که ملانین (نوعی رنگدانه) را هدف قرار می‌دهد.

۱۰. حس‌نکردن درد​

باور کنید یا نه، افرادی هستند که نیشگون، سیخونک یا فشار را حس نمی‌کنند. این شرایط «بی‌دردی مادرزادی» نامیده می‌شود، نوعی جهش ژنتیکی ارثی که از ارسال پیام درد به مغز جلوگیری می‌کند. هرچند این ویژگی مانند ویژگی‌های سوپرمن به نظر می‌رسد، همیشه خوب نیست. افراد مبتلا به این شرایط سوختگی و درد را حس نمی‌کنند، مثلا ممکن است عفونت یا شکستگی استخوان را نادیده بگیرند و درمان را رها کنند. آسیب‌های مداوم ممکن است عمر این افراد را کوتاه کند.

۱۱. به‌خاطر‌آوردن هر روز زندگی​

اگر از افراد مختلف بپرسید که دقیقا ۸ سال پیش در چنین روزی چه‌کار می‌کرده‌اند، بیشتر افراد به یاد نمی‌آورند. بااین‌حال، افراد مبتلا به هایپرتیمزیا می‌توانند هر دقیقه آن را به شما بگویند. هایپرتیمزیا نادر است و در مجموع ۳۰ نفر به آن مبتلا هستند. این افراد معمولا از یک روز خاص در جوانی‌شان شروع می‌کنند و می‌توانند جزئیات هر روز زندگی را به شما بگویند. از آنجایی‌ که این بیماری چندان رایج نیست، محققان هنوز اطلاعات کافی برای تشخیص علت و درمان آن ندارند. از میان تمام بیماری های عجیب شاید این یکی سخت‌ترین باشد. بی‌دلیل نیست که می‌گویند «فراموشی نعمت است!»

۱۲. بیماری سخت‌شدن بافت​

فیبرودیسپلازی استخوانی‌شونده پیشرونده یکی از شایع‌ترین بیماری‌های این فهرست است، به طوری که از هر ۲میلیون نفر ۱ نفر به این بیماری مبتلاست. این بیماری نوعی اختلال ژنتیکی است که بعد از جراحت یا آسیب، بافت نرم را به استخوان تغییر می‌دهد. بنابراین این بیماری می‌تواند مفاصل و عضلات را سفت و به هم متصل کند. هنوز درمانی برای این عارضه وجود ندارد.

۱۳. ایجاد پوست درختی​

یکی دیگر از بیماری های عجیب که سندرم مرد درختی هم نامیده می‌شود، نوعی شرایط نادر است که موادی شبیه پوست درخت روی پوست بیمار رشد می‌کند. این زائده‌ها معمولا زگیل هستند که به‌علت نوعی جهش ژنتیکی نادر ایجاد می‌شوند. هرچند سالانه حدود ۶۰۰ مورد ابتلا به این عارضه گزارش می‌شود، این بیماری غیرمعمول همچنان پزشکان را سردرگم می‌کند. جراح می‌تواند موقتا زائده‌ها را از بین ببرد، اما هنوز درمان دارویی قطعی برایش پیدا نشده است.

۱۴. کهیر ناشی‌ از تلفن همراه​

بیماری های عجیب - کهیر ناشی‌از تلفن همراه

تصور کنید هر بار که به تلفن همراه، وای فای یا هر دستگاهی که امواج الکترومغناطیسی ساطع می‌کند نزدیک می‌شوید، سردرد بگیرید یا جوش‌هایی روی بدن شما ظاهر شوند. باور کنید یا نه، بعضی افراد هر روز دچار این مسئله می‌شوند. به‌دلیل بحث‌برانگیزبودن این ماجرا، تا سال ۲۰۰۴ حساسیت زیاد به امواج الکترومغناطیسی توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته نشده بود. کارشناسان استدلال می‌کنند که هیچ ارتباطی بین میدان‌های الکترومغناطیسی و واکنش‌های ناخوشایند مبتلایان وجود ندارد. بااین‌حال، علت واقعی هنوز مشخص نیست.

۱۵. بیرون‌آوردن نخ از زیر پوست​

افراد مبتلا به بیماری مورژلونز روی پوستشان احساس خزیدن، گزش یا گازگرفتن دارند، طوری‌ که انگار بدنشان از حشرات پوشیده شده است. برخی گزارش می‌دهند که رشته‌ها یا الیاف تیره و عجیبی از پوستشان بیرون می‌زند. هرچند پزشکان زمانی علائم مبتلایان را هذیان در نظر می‌گرفتند، تحقیقات نشان داد که این وضعیت عجیب‌و‌غریب ممکن است با یک بیماری منتقل‌شونده از کنه مرتبط باشد.

۱۶. حس‌کردن درد دیگران​

همه ما در مغزمان نورون‌های آینه‌ای داریم و به همین دلیل زمانی‌ که کسی اشک می‌ریزد، با او گریه می‌کنیم. افراد مبتلا به حس لمس آینه‌ای باور دارند که نورون‌های آینه‌ای بیش‌فعالی دارند که واکنش‌هایشان را شدیدتر می‌کنند. این شرایط باعث می‌شود که فرد با تماشای لمس‌شدن دیگران، احساسات جسمی آنها را حس کند. حتی دیدن عینک روی بینی دیگری می‌تواند واکنش بیمار را به همراه داشته باشد.

۱۷. ناتوانی در خوابیدن​

بی‌خوابی خانوادگی کشنده دقیقا همان‌ چیزی است که به نظر می‌رسد: نوعی جهش ارثی نادر که خوابیدن برای فرد را سخت می‌کند. بی‌خوابی معمولا اولین علامت است و اضطراب، زوال عقل و توهم را به همراه دارد. بیشتر مبتلایان به این بیماری بعد از یک سال بی‌خوابی شبانه یا بیشتر می‌میرند.

۱۸. بیماری فابری​

بیماری فابری نوعی اختلال ژنتیکی نادر است که بر سوخت‌و‌ساز چربی اثر می‌گذارد. این بیماری در هر دو جنس دیده می‌شود، اما به نظر می‌رسد در مردان بیشتر است. علائم بیماری به‌علت تجمع نوعی چربی به‌نام گلوبو‌تری‌آسیل‌سرامید در سلول‌های بدن ایجاد می‌شوند. این بیماری معمولا با درد شکمی،اسهال ، عدم تحمل گرما و ایجاد جوش‌های پراکنده کوچک در اطراف کمر همراه است.

۱۹. اختلال پوست آبی​

این بیماری به‌علت نوعی اختلال خونی به‌نام مِت‌هموگلوبینمی ایجاد می‌شود. با افزایش زیاد این نوع از هموگلوبین، اکسیژن به‌خوبی در بدن منتشر نمی‌شود و باعث کبودی پوست، ارغوانی‌شدن لب‌ها و قهوه‌ای‌شدن خون می‌شود. هرچند این بیماری ارثی است، احتما دارد که به‌علت تماس با مواد شیمیایی و دارو ایجاد شود.

۲۰. بیماری تریکوتیلومانیا​

همه افراد با موهایشان بازی می‌کنند، اما زمانی‌ که شروع به کندن موهایتان کنید یعنی با اختلالی به‌نام تریکوتیلومانیامواجه هستید. این کار موجب ریزش مو می‌شود و هرچند علت آن ناشناخته است، در گروه اختلال وسواس فکری‌عملی(OCD) قرار می‌گیرد. متأسفانه ظاهرشدن لکه‌های طاسی در مژه، ابرو و حتی ریش می‌تواند ناراحتی روحی بیشتری به مبتلایان تحمیل کند.

۲۱. بیماری حساسیت به سرما​

در فصل زمستان هر فردی حساسیت به سرما را حس می‌کند، اما سندرم خودالتهابی سرماخوردگی خانوادگی (FCAS) نوعی بیماری ارثی نادر است که افراد مبتلا در صورت تماس با سرما علائمی مشابه علائم حساسیت بروز می‌دهند. این علائم می‌تواند از جوش و درد مفصل گرفته تا خستگی، تاری دید وحالت تهوع را شامل شود که یکی‌دو ساعت بعد از مواجهه با سرما ایجاد می‌شوند و معمولا طی ۲۴ ساعت از بین می‌روند.

۲۲. سندرم خون‌آشام​

بیماری های عجیب - سندرم خون‌آشام

خون‌آشام‌ها موجوداتی در داستان‌های فانتزی هستند، بااین‌حال گزرودرما پیگمنتوزوم یکی از بیماری های عجیب و نوعی بیماری پوستی نادر است که مبتلایان را به پرتوی فرابنفش نور خوشید به‌شدت حساس می‌کند. این بیماری احتمال ابتلا به سرطان را تا ۱۰هزار برابر بیشتر می‌کند. به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری معمولا از تماس با نور خورشید پرهیز می‌کنند تا از ایجاد تاول و آسیبی که می‌تواند در کمتر از ۱۰ دقیقه تماس با نور خورشید ایجاد شود، جلوگیری کنند.

۲۳. سندرم گرگینه​

گرگینه‌ها هم مثل خون‌آشام‌ها فقط در داستان‌های ترسناک دیده می‌شوند. بااین‌حال اختلالی به‌نام پرمویی مادرزادی وجود دارد که باعث رشد مو در تمام بدن از جمله صورت، در هر دو جنس مرد و زن، می‌شود. خلاصی از این بیماری سخت است و می‌تواند درد عاطفی به همراه داشته باشد. هرچند این بیماری ممکن است در زمان تولد مشاهده شود، شاید در سال‌های بعدی زندگی خود را نشان دهد.

۲۴. سندرم دست بیگانه​

چقدر ترسناک است که دست شما برای خودش کار کند! این دقیقا همان اتفاقی است که در سندرم دست بیگانه می‌افتد. دست این افراد طوری کار می‌کند که انگار توسط شخص دیگری کنترل می‌شود. مثلا دست زنی ۷۷ساله بدون اجازه صورتش را نوازش می‌کند و در سایر موارد دست سعی می‌کند که به فرد آسیب بزند. از آنجایی‌ که این بیماری نوعی اختلال عصبی است، تشخیص آن دشوار است، اما معمولا بعد از یک آسیب کوچک یا سکته مغزی رخ می‌دهد.

۲۵. هتروتوپی ندولی دوربطنی​

در افراد مبتلا به این بیماری، سلول‌های عصبی در زمان تکوین مغز دچار مشکل می‌شوند که مشکلات ذهنی و تشنج را به همراه دارد. هرچند درمانی برای این بیماری وجود ندارد، تشخیص بیماری می‌تواند در تصمیم‌گیری برای بارداری مؤثر باشد. انتقال این بیماری به نوزاد پسر می‌تواند شدید یا کشنده باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
کاجول

کاجول

کاربر شهروند
تاریخ ثبت‌نام
15/10/22
نوشته‌ها
4,143
پسندها
6,048
امتیازها
113
مدال ها
11

بیماری های عجیب و غریب جهان؛ از پوست درختی تا سندرم خون‌آشام​

حساسیت به آب یکی از بیماری های عجیب و غزیب جهان
ادرار بنفش؟ پوست شبیه شاخه درخت؟ حساسیت به آب؟ شاید با شنیدن این عبارت‌ها یاد کارتون‌های فانتزی یا فیلم‌های علمی‌تخیلی بیفتید، اما همه این شرایط و بیماری‌ های عجیب و غریب برای افراد مبتلا به آنها واقعی هستند. در این مقاله، ۲۵ نمونه از عجیب ترین بیماری های جهان را معرفی می‌کنیم. تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

۱. باور مرده‌بودن (توهم کوتارد)​

بیشتر ما می‌دانیم که زامبی‌ها فقط در فیلم‌های علمی‌تخیلی وجود دارند، اما افراد مبتلا به توهم کوتارد باور دارند که مرده‌ و در حال پوسیدن هستند یا حداقل اعضای بدن خود را از دست داده‌اند. شاید این موضوع عجیب باشد، اما این نوعی فوبیای عجیب و واقعی است و افراد مبتلا به آن معمولا به‌خاطر نگرانی، از غذاخوردن و حمام‌کردن امتناع می‌کنند. مثلا این افراد فکر می‌کنند برای هضم غذا دستگاه گوارشی ندارند یا آب قسمت‌های شکننده بدنشان را می‌برد. به نظر می‌رسد کوتارد به‌علت نارسایی در نواحی تشخیص احساسات در مغز اتفاق می‌افتد و احساس جدایی را در فرد ایجاد می‌کند. خوشبختانه برای درمان این بیماری می‌توان از دارو استفاده کرد.

۲. بیماری صحبت با لهجه خارجی​

افراد مبتلا به سندرم لهجه خارجی یک روز از خواب بیدار می‌شوند و با یک لهجه خارجی صحبت می‌کنند. فقط ۶۰ مورد از این بیماری بسیار نادر وجود دارد و به همین دلیل پزشکان در ابتدا فکر می‌کردند بیماران متوهم هستند. اما در سال ۲۰۰۲، دانشمندان دانشگاه آکسفورد دریافتند که همه این بیماران ناتوانی ذهنی مشابهی دارند که موجب تغییر در شدت و زیر و بمی گفتار می‌شود. این سندرم ممکن است به‌علت آسیب به سر یا سکته مغزی اتفاق بیفتد.

۳. حساسیت به آب​

بیشتر ما بدون هیچ فکری حمام می‌کنیم یا برای شنا به استخر می‌رویم. اما برای افراد مبتلا به کهیر آکواژنیک، تماس با آب باعث ایجاد کهیر می‌شود. البته به‌گزارش سی.ان.ان (CNN)، فقط ۳۰ نفر با این بیماری شناسایی شده‌اند که بیشتر آنها زن هستند. از طرفی ناشناخته‌های زیادی درباره این بیماری وجود دارد و به همین دلیل درمان مناسبی برای این بیماری پیدا نشده است. مبتلایان اغلب با جوش شیرینحمام می‌کنند و برای مقابله با این مشکل بدن خود را با کرم می‌پوشانند.

۴. بیماری ادرار بنفش​

ونسان ون‌گوگ و جورج سوم، پادشاه انگلستان، یک مشکل غیرمعمول مشترک داشتند؛ برخی از نظریه‌پردازان نوسانات خلقی شدید هر دو مرد را به پورفیری نسبت می‌دهند، بیماری نادری که بر اثر آن بدن قادر به تولید هِم (پروتئینی برای حمل اکسیژن) نیست. بنابراین مقدار آسیب‌زایی از موادی به‌نام پورفیرین در کبد جمع می‌شود و رنگ ادرار و مدفوع را به رنگ بنفش درمی‌آورد. مخالفان این نظریه ترجیح می‌دهند نوسانات خلقی را به بیماری روانی مثل اختلال دوقطبی نسبت دهند. البته در گزارش‌های پزشکی مربوط به ون‌گوگ که بخش زیادی از دوران بزرگ‌سالی خود را در بیمارستان بستری بود یا در نامه‌های صمیمی او به برادرش تئو، هیچ اشاره‌ای به «ادرار بنفش» نشده است.

۵. هوس خوردن رنگ و خاک​

افراد مبتلا به سندرم پیکا به خوردن مواد غیرخوراکیِ اشتهاکور‌کن مثل رنگ، خاک رس، گچ، صابون یا مواد غذایی خام مثل برنج یا آرد میل دارند. برای تشخیص پیکا، این هوس‌ها باید بیشتر از یک ماه ادامه داشته باشند. علائم بیماری بیشتر در خانم‌های باردار و کودکان دیده می‌شود. برخی گمان می‌کنند که این سندرم ناشی از کمبود مواد معدنی است، اما متخصصان درباره علت یا درمان آن توافق ندارند.

۶. بیماری احساس جمع‌شدن​

در میان بیماری های عجیب و غریب این‌یکی نامش را از کتاب معروف لوئیس کارول، «ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب»، گرفته است. افراد مبتلا به سندرم آلیس در سرزمین عجایب احساس می‌کنند خیلی سریع کوچک یا بزرگ می‌شوند و اغلب باور دارند که اشیا کوچک‌تر از اندازه واقعی‌شان هستند. محققان بیماری را با سردردهای میگرنی مرتبط می‌دانند. اتفاقا خود لوئیس کارول هم میگرن‌های شدید داشت و برخی معتقدند وضعیت او ممکن است الهام‌بخش بسیاری از صحنه‌های کتاب بوده باشد.

۷. پیری با سرعت هفت‌برابری​

کودکان مبتلا به این بیماری در ۱ تا ۲سالگی علائم پیری مثل کاهش رشد یا ریزش مو را بروز می‌دهند. همچنین بیشتر چربی بدنشان را از دست می‌دهند و دچار چین‌و‌چروک می‌شوند. به‌ همین دلیل این کودکان ده‌ها سال بزرگ‌تر از سن واقعی خود به نظر برسند. علت این مسئله نوعی بیماری ژنتیکی نادر به‌نام پروژریا است که از واژه‌ای یونانی به‌معنیپیری زوردس گرفته شده است. هنور درمانی برای این بیماری کشف نشده است و بیماران معمولا در ۱۴سالگی از دنیا می‌روند.

۸. بیماری صداهای انفجاری در سر​

افراد مبتلا به سندرم انفجار سر ادعا می‌کنند هنگام خواب یا بیدارشدن صداهای بسیار بلندی مثل صدای تیراندازی یا سنج می‌شوند، در حالی که اطرفیان آنها چیزی نمی‌شوند. هنوز درباره علت این عارضه اتفاق‌نظر وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد اختلال خواب ناشی از استرس یا خستگی در ایجاد آن نقش دارد. بیشتر مبتلایان یکی‌دو بار در زندگی این صداها را می‌شوند، اما برای افرادی که مدام این مشکل را دارند دارو نیاز است.

۹. سفیدشدن یک‌شبه مو​


بیماری های عجیب - سفیدشدن یک شبه مو

اگر موی شما ناگهان در نتیجه استرس یا خبر بد سفید می‌شود، احتمالا به نوعی بیماری به‌نام سندرم ماری آنتوآنت مبتلا هستید. این شرایط برای ملکه ماری آنتوانت فرانسوی ایجاد شد که موهایش شب قبل از سربریدنش سفید شد. این مسئله در افراد مشهوری مثل باراک اوباما و ولادیمیر پوتین هم دیده می‌شود. عوامل مختلفی ممکن است زمینه‌ساز این عارضه باشند، از جمله نوعی بیماری خودایمنیکه ملانین (نوعی رنگدانه) را هدف قرار می‌دهد.

۱۰. حس‌نکردن درد​

باور کنید یا نه، افرادی هستند که نیشگون، سیخونک یا فشار را حس نمی‌کنند. این شرایط «بی‌دردی مادرزادی» نامیده می‌شود، نوعی جهش ژنتیکی ارثی که از ارسال پیام درد به مغز جلوگیری می‌کند. هرچند این ویژگی مانند ویژگی‌های سوپرمن به نظر می‌رسد، همیشه خوب نیست. افراد مبتلا به این شرایط سوختگی و درد را حس نمی‌کنند، مثلا ممکن است عفونت یا شکستگی استخوان را نادیده بگیرند و درمان را رها کنند. آسیب‌های مداوم ممکن است عمر این افراد را کوتاه کند.

۱۱. به‌خاطر‌آوردن هر روز زندگی​

اگر از افراد مختلف بپرسید که دقیقا ۸ سال پیش در چنین روزی چه‌کار می‌کرده‌اند، بیشتر افراد به یاد نمی‌آورند. بااین‌حال، افراد مبتلا به هایپرتیمزیا می‌توانند هر دقیقه آن را به شما بگویند. هایپرتیمزیا نادر است و در مجموع ۳۰ نفر به آن مبتلا هستند. این افراد معمولا از یک روز خاص در جوانی‌شان شروع می‌کنند و می‌توانند جزئیات هر روز زندگی را به شما بگویند. از آنجایی‌ که این بیماری چندان رایج نیست، محققان هنوز اطلاعات کافی برای تشخیص علت و درمان آن ندارند. از میان تمام بیماری های عجیب شاید این یکی سخت‌ترین باشد. بی‌دلیل نیست که می‌گویند «فراموشی نعمت است!»

۱۲. بیماری سخت‌شدن بافت​

فیبرودیسپلازی استخوانی‌شونده پیشرونده یکی از شایع‌ترین بیماری‌های این فهرست است، به طوری که از هر ۲میلیون نفر ۱ نفر به این بیماری مبتلاست. این بیماری نوعی اختلال ژنتیکی است که بعد از جراحت یا آسیب، بافت نرم را به استخوان تغییر می‌دهد. بنابراین این بیماری می‌تواند مفاصل و عضلات را سفت و به هم متصل کند. هنوز درمانی برای این عارضه وجود ندارد.

۱۳. ایجاد پوست درختی​

یکی دیگر از بیماری های عجیب که سندرم مرد درختی هم نامیده می‌شود، نوعی شرایط نادر است که موادی شبیه پوست درخت روی پوست بیمار رشد می‌کند. این زائده‌ها معمولا زگیل هستند که به‌علت نوعی جهش ژنتیکی نادر ایجاد می‌شوند. هرچند سالانه حدود ۶۰۰ مورد ابتلا به این عارضه گزارش می‌شود، این بیماری غیرمعمول همچنان پزشکان را سردرگم می‌کند. جراح می‌تواند موقتا زائده‌ها را از بین ببرد، اما هنوز درمان دارویی قطعی برایش پیدا نشده است.

۱۴. کهیر ناشی‌ از تلفن همراه​

بیماری های عجیب - کهیر ناشی‌از تلفن همراه

تصور کنید هر بار که به تلفن همراه، وای فای یا هر دستگاهی که امواج الکترومغناطیسی ساطع می‌کند نزدیک می‌شوید، سردرد بگیرید یا جوش‌هایی روی بدن شما ظاهر شوند. باور کنید یا نه، بعضی افراد هر روز دچار این مسئله می‌شوند. به‌دلیل بحث‌برانگیزبودن این ماجرا، تا سال ۲۰۰۴ حساسیت زیاد به امواج الکترومغناطیسی توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته نشده بود. کارشناسان استدلال می‌کنند که هیچ ارتباطی بین میدان‌های الکترومغناطیسی و واکنش‌های ناخوشایند مبتلایان وجود ندارد. بااین‌حال، علت واقعی هنوز مشخص نیست.

۱۵. بیرون‌آوردن نخ از زیر پوست​

افراد مبتلا به بیماری مورژلونز روی پوستشان احساس خزیدن، گزش یا گازگرفتن دارند، طوری‌ که انگار بدنشان از حشرات پوشیده شده است. برخی گزارش می‌دهند که رشته‌ها یا الیاف تیره و عجیبی از پوستشان بیرون می‌زند. هرچند پزشکان زمانی علائم مبتلایان را هذیان در نظر می‌گرفتند، تحقیقات نشان داد که این وضعیت عجیب‌و‌غریب ممکن است با یک بیماری منتقل‌شونده از کنه مرتبط باشد.

۱۶. حس‌کردن درد دیگران​

همه ما در مغزمان نورون‌های آینه‌ای داریم و به همین دلیل زمانی‌ که کسی اشک می‌ریزد، با او گریه می‌کنیم. افراد مبتلا به حس لمس آینه‌ای باور دارند که نورون‌های آینه‌ای بیش‌فعالی دارند که واکنش‌هایشان را شدیدتر می‌کنند. این شرایط باعث می‌شود که فرد با تماشای لمس‌شدن دیگران، احساسات جسمی آنها را حس کند. حتی دیدن عینک روی بینی دیگری می‌تواند واکنش بیمار را به همراه داشته باشد.

۱۷. ناتوانی در خوابیدن​

بی‌خوابی خانوادگی کشنده دقیقا همان‌ چیزی است که به نظر می‌رسد: نوعی جهش ارثی نادر که خوابیدن برای فرد را سخت می‌کند. بی‌خوابی معمولا اولین علامت است و اضطراب، زوال عقل و توهم را به همراه دارد. بیشتر مبتلایان به این بیماری بعد از یک سال بی‌خوابی شبانه یا بیشتر می‌میرند.

۱۸. بیماری فابری​

بیماری فابری نوعی اختلال ژنتیکی نادر است که بر سوخت‌و‌ساز چربی اثر می‌گذارد. این بیماری در هر دو جنس دیده می‌شود، اما به نظر می‌رسد در مردان بیشتر است. علائم بیماری به‌علت تجمع نوعی چربی به‌نام گلوبو‌تری‌آسیل‌سرامید در سلول‌های بدن ایجاد می‌شوند. این بیماری معمولا با درد شکمی، اسهال، عدم تحمل گرما و ایجاد جوش‌های پراکنده کوچک در اطراف کمر همراه است.

۱۹. اختلال پوست آبی​

این بیماری به‌علت نوعی اختلال خونی به‌نام مِت‌هموگلوبینمی ایجاد می‌شود. با افزایش زیاد این نوع از هموگلوبین، اکسیژن به‌خوبی در بدن منتشر نمی‌شود و باعث کبودی پوست، ارغوانی‌شدن لب‌ها و قهوه‌ای‌شدن خون می‌شود. هرچند این بیماری ارثی است، احتما دارد که به‌علت تماس با مواد شیمیایی و دارو ایجاد شود.

۲۰. بیماری تریکوتیلومانیا​

همه افراد با موهایشان بازی می‌کنند، اما زمانی‌ که شروع به کندن موهایتان کنید یعنی با اختلالی به‌نام تریکوتیلومانیامواجه هستید. این کار موجب ریزش مو می‌شود و هرچند علت آن ناشناخته است، در گروه اختلال وسواس فکری‌عملی(OCD) قرار می‌گیرد. متأسفانه ظاهرشدن لکه‌های طاسی در مژه، ابرو و حتی ریش می‌تواند ناراحتی روحی بیشتری به مبتلایان تحمیل کند.

۲۱. بیماری حساسیت به سرما​

در فصل زمستان هر فردی حساسیت به سرما را حس می‌کند، اما سندرم خودالتهابی سرماخوردگی خانوادگی (FCAS) نوعی بیماری ارثی نادر است که افراد مبتلا در صورت تماس با سرما علائمی مشابه علائم حساسیت بروز می‌دهند. این علائم می‌تواند از جوش و درد مفصل گرفته تا خستگی، تاری دید وحالت تهوع را شامل شود که یکی‌دو ساعت بعد از مواجهه با سرما ایجاد می‌شوند و معمولا طی ۲۴ ساعت از بین می‌روند.

۲۲. سندرم خون‌آشام​

بیماری های عجیب - سندرم خون‌آشام

خون‌آشام‌ها موجوداتی در داستان‌های فانتزی هستند، بااین‌حال گزرودرما پیگمنتوزوم یکی از بیماری های عجیب و نوعی بیماری پوستی نادر است که مبتلایان را به پرتوی فرابنفش نور خوشید به‌شدت حساس می‌کند. این بیماری احتمال ابتلا به سرطان را تا ۱۰هزار برابر بیشتر می‌کند. به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری معمولا از تماس با نور خورشید پرهیز می‌کنند تا از ایجاد تاول و آسیبی که می‌تواند در کمتر از ۱۰ دقیقه تماس با نور خورشید ایجاد شود، جلوگیری کنند.

۲۳. سندرم گرگینه​

گرگینه‌ها هم مثل خون‌آشام‌ها فقط در داستان‌های ترسناک دیده می‌شوند. بااین‌حال اختلالی به‌نام پرمویی مادرزادی وجود دارد که باعث رشد مو در تمام بدن از جمله صورت، در هر دو جنس مرد و زن، می‌شود. خلاصی از این بیماری سخت است و می‌تواند درد عاطفی به همراه داشته باشد. هرچند این بیماری ممکن است در زمان تولد مشاهده شود، شاید در سال‌های بعدی زندگی خود را نشان دهد.

۲۴. سندرم دست بیگانه​

چقدر ترسناک است که دست شما برای خودش کار کند! این دقیقا همان اتفاقی است که در سندرم دست بیگانه می‌افتد. دست این افراد طوری کار می‌کند که انگار توسط شخص دیگری کنترل می‌شود. مثلا دست زنی ۷۷ساله بدون اجازه صورتش را نوازش می‌کند و در سایر موارد دست سعی می‌کند که به فرد آسیب بزند. از آنجایی‌ که این بیماری نوعی اختلال عصبی است، تشخیص آن دشوار است، اما معمولا بعد از یک آسیب کوچک یا سکته مغزی رخ می‌دهد.

۲۵. هتروتوپی ندولی دوربطنی​

در افراد مبتلا به این بیماری، سلول‌های عصبی در زمان تکوین مغز دچار مشکل می‌شوند که مشکلات ذهنی و تشنج را به همراه دارد. هرچند درمانی برای این بیماری وجود ندارد، تشخیص بیماری می‌تواند در تصمیم‌گیری برای بارداری مؤثر باشد. انتقال این بیماری به نوزاد پسر می‌تواند شدید یا کشنده باشد.
وای،چه چیزهایی آدم می خونه
 
  • خاک عالم وَ بان سرم
واکنش‌ها[ی پسندها]: هانا
اعتصامی

اعتصامی

دردت وَه گیانم هلنم
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
21,570
پسندها
22,235
امتیازها
113
مدال ها
6
خدایا شکرت 💚
 
  • بوس چشمکی
واکنش‌ها[ی پسندها]: هانا
اعتصامی

اعتصامی

دردت وَه گیانم هلنم
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
21,570
پسندها
22,235
امتیازها
113
مدال ها
6
اعتصامی

اعتصامی

دردت وَه گیانم هلنم
مدیر کل
تاریخ ثبت‌نام
4/10/22
نوشته‌ها
21,570
پسندها
22,235
امتیازها
113
مدال ها
6
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا