طرز تهیه سمنو

  • نویسنده موضوع Avakin
  • تاریخ شروع
Avakin

Avakin

طلایی
تاریخ ثبت‌نام
16/10/22
نوشته‌ها
161
پسندها
716
امتیازها
93
مدال ها
3
Screenshot 20230315 020629

مواد لازم برای پخت سمنو:
گندم برای جوانه زدن🌾1 کیلوگرم
آرد سبوس دار(آرد سنگک)🍚3 کیلوگرم
آب🍶مقدار لازم
بادام یا فندق🥜🌰به تعداد لازم
طرز تهیه:
گام اول
برای آماده کردن جوانه گندم، گندم های شسته شده را داخل آب سرد بگذاریدَ، به مدت ۲ روز خیس بخورد و روزی چند بار آب تازه بدهید تا زمانی که جوانه ها دیده شود.(سفید رنگ می شوند)


گام دوم
تا اینجا باید گندم های شما جوانه زده باشد. سپس آنها را آب کشی می کنید و جوانه های تازه را در ظرفی می ریزید. بعد با یک پارچه تمیز و خیس روی آن را می پوشانید. ظرف را در یک جای تاریک قرار بدهید. روزی ۳ یا ۴ بار با یک اسپری آب بپاشید تا خشک نشوند. یادتان باشد که رطوبت زیاد هم باعث ترشیدگی و گندیدگی جوانه ها می شود. (در اینجا جوانه ها ریشه می زنند)

گام سوم
الان باید جوانه ها ریشه زده باشند و رنگ سفید یا نقره ای داشته باشند. این گندم ها را بکوبید یا چرخ کنید تا به یک مخلوط نرم و یکدست برسید. سپس گندم های چرخ شده را با آب مخلوط کنید و از یک صافی رد کنید تا شیره آن جدا شود. می توانید با دست فشار بدهید تا شیره گندم کاملا از آن خارج شود. (شیرینی اصلی سمنو پزون ، همین شیره سفید رنگ است)

گام چهارم
آرد را در داخل یک قابلمه بریزید و کم کم شیره بدست آمده را به آن اضافه می کنید و بعد از حل کردن شیره، یک مایع رقیق در آخر کار بدستتان می آید. ظرف قابلمه را بر روی شعله اجاق گاز قرار بدهید و مرتب هم بزنید تا زمانی که به جوش بیاید و غلیظ بشود. حواستان باشد که طی ۵ تا ۶ ساعت مرتب باید هم بزنید تا ته نگیرد و در آخر کار شبیه به حلوا می شود. در اینجا می توانید بادام را اضافه کنید.

گام آخر
در انتها کمی آن را تفت می دهید و با اضافه کردن کمی آب سرد، سمنو را رقیق تر و خوش رنگ تر می کنید. سمنو حاضر شده را بمدت نیم ساعت داخل فر یا روی اجاق گاز، حرارت ملایم می دهید تا دم بکشد و حاضر شود. با طرز تهیه سمنو در خانه می توانید به آسانی یک سمنو خانگی را تهیه کنید. نوش جان!
نکته:
1.این را به خاطر داشته باشید که برای اینکه سمنوی شما خوشرنگ تر و شیرین تر بشود؛ می توانید مقداری از شیره جوانه را موقعی که سمنو در حال ته گرفتن هست داخل آن بریزید
2.همیشه موقع پخت سمنو هفت سین این را فراموش نکنید که به ازای هر مقدار جوانه گندم باید ۳ برابر آرد، پیمانه بزنید. مثلا برای یک کیلوگرم گندم معادل سه کیلوگرم آرد لازم است.
 
فرشتهm71

فرشتهm71

As free as the ocean فعال
تاریخ ثبت‌نام
25/1/23
نوشته‌ها
1,349
پسندها
2,294
امتیازها
113
مدال ها
13
من سمنو میخوام😕😢
 
Avakin

Avakin

طلایی
تاریخ ثبت‌نام
16/10/22
نوشته‌ها
161
پسندها
716
امتیازها
93
مدال ها
3
بالا