طرز تهیه دونات وانیلی فوری با فر بدون فر در تابه برای ۵۰ ، ۲۰، ۱۰، ۴ نفر🔴با انواع لعاب

طرز تهیه دونات وانیلی فوری با فر بدون فر در تابه برای ۵۰ ، ۲۰، ۱۰، ۴ نفر🔴با انواع لعاب

14mag 14eatt CA0 superJumbo copy 1024x937 copy 1024x937


مواد لازم برای تهیه دونات برای ۴ نفر

مخمر خشک فعال یک و یک‌دوم قاشق چای‌خوری
آب گرم دو قاشق غذاخوری
آرد همه‌منظوره دو فنجان
شیر گرم‌شده یک‌دوم فنجان
کره دو قاشق غذاخوری
زرده تخم‌مرغ دو عدد
شکر چهار قاشق چای‌خوری
نمک یک قاشق چای‌خوری
پودر دارچین یک قاشق چای‌خوری
روغن سرخ‌کردنی به مقدار لازم
شکر یک و یک‌دوم فنجان
پودر دارچین دو قاشق چای‌خوری
مواد لازم برای تهیه دونات برای 10 نفر
زمان آماده سازی : 1 ساعت و نیم – زمان پخت : 10 دقیقه – آرد : سه و نیم پیمانه☆شیر : یک دوم پیمانه☆شکر : یک دوم پیمانه☆کره : یک سوم پیمانه ( 80 گرم )☆نمک : یک چهارم قاشق چای خوری☆تخم مرغ : دو عدد☆خمیر مایه : دو قاشق سوپخوری☆آب : یک دوم پیمانه


آموزش طرز تهیه دونات(حدود 15 عدد)
مواد لازم:1 لیوان شیر ولرم☆نصف استکان کره آب شده ولرم(استکان کمر باریک ترک ، حدود 50_45 گرم)☆نصف استکان شکر (35 گرم)☆1 پاکت خمیر مایه خشک(1 قاشق غذاخوری ، یا نصف پاکت خمیر مایه خیس)☆1 پنس نمک☆1 عدد تخم مرغ در دمای اتاق☆1 پاکت وانیل شکری (5 گرم و یا وانیل ایرانی کمی)☆حدود 3.5 لیوان آرد(لطفا با کنترل بریزید) برای من 3.5 لیوان آرد کافی بود☆روغن مایع برای سرخ کردن☆شکلات تلخ و یا شکلات شیری برای تزیین

مواد لازم برای تهیه دونات برای ۲۰ نفر
مواد لازم دونات خانگی :☆آرد : ۷ پیمانه☆شیر : یک پیمانه☆شکر : یک پیمانه☆کره : دو سوم پیمانه ( 160 گرم )☆نمک : دو چهارم قاشق چای خوریت☆خم مرغ : 4عددخمیر☆ مایه : 4 قاشق سوپخوری☆آب : یک پیمانه

مواد لازم برای تهیه دونات برای ۵۰ نفر
☆آرد25 پیمانه☆شکر10 لیوان☆تخم مرغ12 عدد☆شیر10 لیوان☆کره300 گرم☆خمیر مایه فوری10 ق غ☆آب ورم6 لیوان☆نمک2 ق غ☆وانیل5 ق غ☆روغن مایع10 لیوان

Glazed Donuts 13 728x1092


آماده سازی

مرحله 1

شیر را تا زمانی که گرم شود اما داغ نشود، حدود 90 درجه حرارت دهید. در یک کاسه بزرگ آن را با مخمر مخلوط کنید. به آرامی هم بزنید و اجازه دهید حدود 5 دقیقه بماند تا مخلوط کف کند.

مرحله 2

با استفاده از یک همزن برقی یا یک همزن ایستاده مجهز به قلاب خمیر، تخم مرغ ها، کره، شکر و نمک را در مخلوط مخمر مخلوط کنید. نیمی از آرد (2 فنجان به اضافه 2 قاشق غذاخوری) را اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود، سپس بقیه آرد را با هم مخلوط کنید تا خمیر از کناره های کاسه جدا شود. اگر خمیر خیلی خیس بود، آرد بیشتری اضافه کنید، هر بار حدود 2 قاشق غذاخوری. اگر از همزن برقی استفاده می‌کنید، احتمالاً خمیر آنقدر غلیظ می‌شود که نمی‌توانید ضرب کنید. وقتی درست شد، آن را روی سطح آردپاشی شده منتقل کنید و به آرامی ورز دهید تا یکدست شود. یک کاسه بزرگ را با کمی روغن چرب کنید. خمیر را به کاسه منتقل کنید و روی آن را بپوشانید. بگذارید در دمای اتاق دم بکشد تا حجم آن دو برابر شود، حدود 1 ساعت.

مرحله 3

خمیر را روی سطحی که به خوبی آرد پاشی شده باز کنید و به ضخامت نیم اینچ بپیچید. دونات ها را با یک کاتر دونات، کاترهای بیسکویت متحدالمرکز یا یک لیوان نوشیدنی و یک لیوان شات (بزرگتر باید حدود 3 اینچ قطر داشته باشد) برش دهید، در حین حرکت روی کاترها را آرد پاشی کنید. سوراخ های دونات را رزرو کنید. اگر دونات های پر شده درست می کنید، وسط آن را نبرید. ضایعات را با هم ورز دهید، مراقب باشید زیاد کار نکنید، و قبل از تکرار این کار، چند دقیقه استراحت دهید.
Hand cutting doughnut dough 1024x1536


مرحله 4

دونات ها را روی دو ورقه پخت آردپاشی شده قرار دهید تا فضای زیادی بین هر کدام باشد. روی آن را با حوله آشپزخانه بپوشانید و حدود 45 دقیقه در جای گرم بگذارید تا کمی پف کرده و لطیف شوند. اگر آشپزخانه شما گرم نیست در ابتدای این مرحله فر را روی 200 گرم کنید سپس حرارت را خاموش کنید و ورقه های فر را داخل فر بگذارید و در را باز بگذارید.

مرحله 5

حدود 15 دقیقه قبل از اینکه دونات ها بلند شوند، روغن را در یک قابلمه با کف سنگین یا فر هلندی روی حرارت متوسط قرار دهید و آن را روی حرارت 375 قرار دهید.
Screenshot   Gallery



Screenshot   Gallery


مرحله 6

دونات ها را با احتیاط چند تایی به روغن اضافه کنید. اگر آن‌قدر ظریف هستند که نمی‌توانید آن‌ها را با انگشتتان بلند کنید (ممکن است فقط در صورتی که آنها را در فر بپزید این‌طور باشند)، از یک کاردک فلزی برای برداشتن آن‌ها استفاده کنید و داخل روغن بریزید. اشکالی ندارد اگر کمی باد کنند. آنها در حین سرخ شدن پف می کنند. هنگامی که ته آن طلایی شد، پس از 45 ثانیه تا یک دقیقه، از یک قاشق سوراخ دار برای چرخاندن استفاده کنید. آنقدر بپزید تا همه جا طلایی شوند. سوراخ های دونات سریعتر پخته می شوند. دونات ها را در بشقاب ها یا قفسه های آماده شده منتقل کنید و با بقیه خمیر تکرار کنید و حرارت را به میزان لازم تنظیم کنید تا روغن روی 375 بماند. به صورت زیر لعاب بزنید یا پر کنید و در اسرع وقت سرو کنید.

طرز تهیه دونات بدون همزن با دست در تابه و سرخ کن

آرد را در یک کاسه بزرگ الک کرده، نمک، شکر و مایه خمیر را اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. کره، شیر و عصاره وانیل را با هم در یک تابه کوچک بریزید و روی حرارت بسیار ملایم گرم کنید تا کره ذوب شود و شیر فقط گرم شود اما به جوش نیاید (باید بتوانید انگشت خود را بدون اینکه بسوزد داخل آن بگذارید).تخم مرغ را هم بزنید. وسط مخلوط خشک یک چاه درست کنید و شیر را کم کم اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا خمیر خمیری به دست بیاید. روی سطح آردپاشی شده بگذارید و به مدت 10 دقیقه ورز دهید و در صورت لزوم آرد بیشتری اضافه کنید یا تا زمانی که خمیر چسبناک نباشد و کمی فنری شود. دوباره در یک کاسه تمیز و کمی روغن ریخته قرار دهید، روی آن را با یک تکه کاغذ روغنی بپوشانید و در جای گرمی به مدت 1 ½ ساعت یا تا زمانی که حجم آن دو برابر شود، بگذارید بماند.


خمیر را با مشت بکوبید، کمی ورز دهید سپس به 12 قسمت مساوی تقسیم کنید. آنها را بین کف دست‌هایتان بغلتانید تا به شکل توپ‌هایی درآید و سپس روی ورقه‌های پخت با فاصله مناسب از هم قرار دهید. روی آن را با یک تکه کاغذ روغنی بپوشانید و بگذارید 45 دقیقه (زمان بررسی) یا تا زمانی که حجمش دو برابر شود تا ور بیاید. (با این کار دونات ها پس از پخته شدن سبک و پف دار می شوند).روی دونات ها را بغلتانید تا تقریباً درست شوند. 3 سانتی متر ارتفاع - در غیر این صورت آنها بزرگ خواهند بود! – و سپس با استفاده از یک کاتر شیرینی پزی 4 سانتی متری که کمی روغن زده اید، وسط هر دونات را بکوبید و کنار بگذارید. می توانید بعداً از آنها برای تهیه دونات مربای کوچک استفاده کنید.روغن را در یک قابلمه بزرگ به عمق 10 سانتی‌متر بریزید و روی حرارت 180 تا 190 درجه سانتی‌گراد قرار دهید یا وقتی تکه‌ای از خمیر در آن ریخته شد، فوراً غش کرد و روی سطح شناور شد. هر بار 2 یا 3 دونات را با احتیاط روی یک قاشق سوراخ دار پایین بیاورید و به مدت 30 ثانیه از هر طرف یا تا زمانی که قهوه ای طلایی شود سرخ کنید.با قاشق سوراخ دار برداشته و روی کاغذ آشپزخانه آبکش کنید و شکر دارچینی بغلتانید تا بپوشد. در فر کم گرم نگه دارید. در حالی که بقیه دونات ها را سرخ می کنید این کار را تکرار کنید و سپس گرم سرو کنید.

دونات های صورتی زیبا

دونات آغشته به شکلات با اسپرینکلز

گلوله های دونات وگان با تاهین و نم نم افرا

مینی دونات ریکوتااولین


نکات تکمیلی پخت دونات

فعال کردن مخمر


یکی از موادی که در طرز تهیه دونات به آن نیاز دارید مخمر است پس قبل از استفاده باید نوع مصرفی و تاریخ انقضای آن را بدانید. مخمر یا خمیرمایه‌ها گاهی به شکل گرانول هستند که تنها با آب یا شیر ولرم حل می‌شوند و بعضی دیگر مستقیم با آرد مخلوط می‌شود. برای چک کردن تاریخ انقضای آن می‌توانید آن را با مقداری آب گرم و کمی شکر مخلوط کرده و روی آن را بپوشانید. اگر بعد از گذشت چند دقیقه کف‌آلود و کرمی رنگ شد، خیال‌تان از فعال بودن آن راحت باشد.

انواع لعاب و تزیین برای دونات‌ها

زمانی که هنوز پیراشکی‌دونات‌ها گرم هستند می‌توانید روی آن‌ها لعاب بریزید. برای راحتی کار خود ظرف لعاب را کنار دست خود بگذارید و دونات‌ها را کامل در آن فرو کنید. با استفاده از یک چنگال یا یک قاشق چوبی دونات را از مرکز بیرون بیاورید. سپس روی قفسه خنک‌کننده بگذارید تا اضافه‌های آن بچکد. در ادامه به خوشمزه‌ترین لعاب‌هایی که می‌توانید درست کنید اشاره خواهیم کرد:

لعاب شکری دونات

لعاب شکری را می‌توانید با کره گیاهی، شکر قهوه‌ای و وانیل درست کنید. کره را به روش بن‌ماری آب کرده سپس در کاسه‌ای کوچک شکر، کره و وانیل را خوب با یکدیگر مخلوط کنید. لعاب شکری برای دونات‌های تهیه‌شده با شیر جودوسر مناسب است.

لعاب شکلاتی روی دونات

شکلات چیپسی و کره را با یکدیگر در مایکروویو به مدت ۳۰ ثانیه بریزید تا مخلوط شوند. بعد از مخلوط شدن‌شان، شیر را به آن اضافه و مجدد با یکدیگر هم بزنید. دونات‌ها را به صورت وارونه در لعاب شکلاتی فرو بروید تا خوب به آن آغشته شوند. اگر شکلات‌تان خوب آب نشده بود می‌توانید دوباره ظرف را مجدد در مایکروویو بگذارید. طرز تهیه دونات خانگی با شیر را هم حتما امتحان کنید.
دونات ها را سرخ کنید

تهیه دونات در تابه

روغن را در یک تابه بزرگ ریخته و روی حرارت رو به بالا بگذارید تا حسابی داغ شود. با توجه به اندازه تابه‌تان سه تا چهار دونات داخل آن انداخته و سرخ کنید. هنگامی که یک‌طرف از دونات‌ها به حالت نیمه‌‌پخته درآمدند آن‌ها را برگردانده و طرف دیگر را سرخ کنید. دونات‌های سرخ‌شده باید به رنگ قهوه‌ای طلایی دربیاند. چهار تا پنج دقیق زمان مناسبی برای سرخ کردن‌شان است. دونات‌ها را از تابه خارج کرده و روی توری سیمی قرار دهید تا روغن اضافه‌اش گرفته شود. دونات‌های سرخ‌شده را در ظرف مورد‌نظر بچینید و به سراغ آماده کردن لعاب‌ها برای تزئین بروید.

دونات‌ها را در فر بگذارید

در ادامه تهیه دونات‌های خانگی با شیر نوبت به پخت آن‌ها در فر می‌رسد. پس فر را در دمای ۳۲۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. داخل قالب‌های دونات را کمی چرب کنید. سه‌چهارم قالب‌ها را از مایه پر کنید. هشت تا ۱۰ دقیقه زمان مناسبی برای پخت دونات‌های خانگی در فر است تا کامل پف کند. آن‌ها بعد از پخت باید حالت فنری به خود بگیرند. اجازه دهید دونات‌ها در قالب خنک شده سپس آن‌ها را بیرون بیاورید. بعد از چیدن در ظرف مورد‌نظر به زیبایی می‌توانید آن‌ها را با لعاب، شکر و دارچین یا سس شکلاتی تزئین کنید.
نوش جان.. ❤️/../
 

پیوست‌ها

  • 14mag-14eat.t_CA0-superJumbo.jpg
    14mag-14eat.t_CA0-superJumbo.jpg
    846.9 کیلوبایت · بازدیدها: 22
آخرین ویرایش:
بالا