طرز تهیه ترشی مدیترانه ای؛چاشنی خوشمزه برای غذا ..

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6
1497168 944

مواد لازم برای تهیه ترشی مدیترانه‌ای

_ گوجه فرنگی: ۱ کیلوگرم
_ هویج بزرگ: ۱ عدد
_ گل کلم: ۴۰۰ گرم
_ فلفل هالوپینو: ۱۰ عدد
_ فلفل دلمه‌ای قرمز: ۱ عدد
_ سیر: ۱۰ حبه
_ قارچ ریز دکمه‌ای: ۱۰۰ گرم
_ زیتون بدون هسته: ۱ لیوان
_ خیارشور ریز کوچک: ۱ لیوان
_ ترشی لگجی آماده: نصف پیمانه
_ سرکه: یک و نیم پیمانه
_ نمک: به میزان لازم
_ ادویه مخصوص ترشی: ۱ قاشق غذاخوری


نکات مربوط به ادویه ترشی

ادویه ترشی مخلوطی از چند ادویه است که عطر و طعم بی‌نظیری به ترشی می‌دهند. ادویه ترشی را می‌توانید از عطاری‌ها و یا فروشگاه‌های مواد غذایی معتبر تهیه کنید؛ همچنین می‌توانید ادویه ترشی را خودتان در منزل تهیه کنید. برای تهیه ادویه مخصوص ترشی همه ادویه‌های زیر را با هم مخلوط کنید:

_ پودر تخم گشنیز: ۵ قاشق چای‌خوری
_ پودر گلپر: ۱ قاشق چای‌خوری
_ پودر دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری
_ پودر زیره سبز: ۲ قاشق چای‌خوری
_ پودر جوز هندی: نصف قاشق چای‌خوری
_ فلفل سیاه: ۱ قاشق چای‌خوری
_ فلفل قرمز: ۱ قاشق چای‌خوری
_ پودر رازیانه: ۱ قاشق چای‌خوری
_ ترکیب پودر مرزه، ترخان، گشنیز و نعناع خشک: ۲ قاشق چای‌خوری

▪︎نکات در مورد گل کلم

گل کلم یکی از سبزیجات بسیار پر خاصیت و سرشار از فیبر است که دارای انواع ویتامین‌های گروه c، b، k و مقادیر قابل توجهی از پتاسیم، منگنز، منیزیم و فسفر است. گل کلم سالم و تازه باید کاملا سفید باشد و لکه‌های سیاه روی گلم کلم نشانه کهنگی آن است. سطح گل کلم باید کاملا ترد و تازه باشد و آثار له شدگی نداشته باشد. همچنین برگ‌های گل کلم تازه باید به رنگ سبز روشن باشد. گل کلم را می‌توانید بدون اینکه بشویید، به مدت ۵ روز در یخچال و داخل کیسه کاملا خشک و با سر باز نگهداری کنید.

▪︎نکات مربوط به سرکه

سرکه‌ها انواع گوناگونی دارند و بهترین نوع سرکه برای تهیه ترشی سرکه انگور است. رنگ سرکه انگور قرمز است و طعم ملایم‌تری نسبت به سرکه سفید دارد

▪︎نکات مربوط به زیتون

زیتون یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین خوردنی‌های همراه با غذاست که لذت غذا خوردن را چندین برابر می‌کند و از ارزش غذایی بالایی برخودار است. زیتون سیاه به دلیل داشتن ویتامین آ می‌تواند سلامتی چشم و بینایی را بهبود ببخشد. برخی مطالعات دانشمندان نشان داده است که خوردن زیتون سیاه موجب تسکین برخی درد‌ها در مفاصل می‌شود. زیتون سیاه حاوی برخی خواص ضد التهاب قوی است که می‌تواند از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند. مصرف زیتون سیاه به طور منظم می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند
حال که با برخی خواص زیتون آشنا شدید، ممکن است این سوال برای‌تان پیش بیاید که اگر زیتونی که خریده‌اید تلخ بود، چطور باید تلخی آن را بگیرید؟
همه انواع زیتون‌ها تلخ هستند که راه از بین بردن تلخی آن شستشوی چندباره آن‌ها با آب است؛ یعنی اینکه زیتون‌ها را سه تا چهار بار باید بشویید. سپس بعد از هر بار شستن در آب نمک بخوابانید تا طعم مطلوبی به دست بیاورد. پس از اینکه تلخی زیتون‌ها از بین رفت، دوباره آن‌ها را در آب نمک که مقدار شوری آن مطابق میل شماست، بریزید؛ سپس روی زیتون‌ها ۲ قاشق روغن زیتون و یک قاشق گل‌پر بریزید و در جای خنک به غیر از یخچال نگه دارید.


طرز تهیه ترشی مدیترانه‌ای

۱ ـ برای شروع کار ابتدا گوجه فرنگی را پوست کنید؛ سپس پوره کنید و داخل قابلمه بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا گوجه با حرارت کم به مدت ده دقیقه بجوشد.

۲ ـ در این فاصله گل کلم، هویج، سیر، فلفل دلمه‌ای قرمز و فلفل هالوپینو را خرد کنید و به پوره گوجه فرنگی اضافه کنید. سرکه را همراه با نمک و ادویه ترشی به مواد اضافه کنید و ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا مواد ترشی با گوجه بجوشد و کمی بپزد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید و قابلمه را کنار بگذارید تا مواد ترشی خنک شود

۳ ـ قارچ‌ها را خوب بشویید و داخل یک قابلمه آب جوش بریزید و کمی نمک و آبلیمو به آن اضافه کنید. اجازه بدهید قارچ دو دقیقه بجوشد؛ سپس آن‌ها را از آب جوش خارج و داخل آب یخ بریزید و اجازه بدهید دو دقیقه بماند؛ سپس آبکش کنید. با این روش قارچ در اصطلاح بلانچ می‌شود و بعد از اضافه کردن به ترشی تغییر رنگ نمی‌دهد.

۴ ـ وقتی مواد ترشی خنک شد، قارچ بلانچ شده، زیتون بدون هسته، خیار شور و در صورت تمایل ترشی لجگی را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید؛ سپس ترشی مدیترانه‌ای خوشمزه شما آماده سرو است که می‌توانید داخل شیشه‌های تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید، نوش جان.


نکاتی که باید در تهیه انواع ترشی رعایت کنید


۱- ترشی را در ظرف شیشه‌ای بریزید. ظرفی که برای ترشی در نظر گرفته‌اید، باید کاملاً تمیز و خشک باشد. در غیر این صورت ترشی کپک می‌زند. در ظرف را هم محکم ببندید تا هوا نکشد. اگر هوا بکشد، ترشی خراب می‌شود.

۲- ترشی را حتماً در جای خنک به دور از نور خورشید و ترجیحاً در داخل یخچال نگهداری کنید.

۳- در ریختن ادویه ترشی و نمک زیاده‌روی نکنید. بعضی‌ها در تهیه ترشی به قدری ادویه را زیاد می‌ریزند که تمام مواد ترشی عطر و طعم اصلی خودشان را از دست می‌دهند.
 
  • گل
واکنش‌ها[ی پسندها]: sahar♡
بالا