ضرب المثل چوب معلم گله هر كی نخوره خله 🔴با معنی

InShot   copy 800x800 copy 800x800

ما در بخش ضرب المثل وطن وی قصد داریم شما را با معانی انواع ضرب المثل‌های رایج و موجود در زبان و ادبیات پارسی آشنا نماییم. پس کافی است شما مخاطبان عزیز با سایت وطن وی همراه ما باشید.❤

🔴 توجه: برای مطالعه معنی و مفهوم ضرب المثل‌ها، کافی است نام وطن وی را آخر هر ضرب المثل بنویسید. تا به راحتی به معانی آن‌ها دست یابید. به عنوان مثال: معنی ضرب المثل خر بی صاحب رو همه سوار میشن وطن وی


معنی ضرب المثل چوب معلم گله، هر كی نخوره خله چیست؟

۱- یعنی تنبیه معلم به قصد یادگیری دانش آموز و به نفع اوست وگرنه دانش آموزی که درس نخواند و بابت تنبلی و تن پروری اش تنبیه نشود، نادان خواهد ماند.

۲- معمولا این ضرب المثل را آموزگاران به هنگام تنبیه و خشمگین شدن بر دانش آموزی که درس نخوانده به کار می برند. مضمون کلی آن یعنی هرچه از تشویق یا تنبیه و خشم از جانب معلم برآید، همگی به سود خود شاگرد است تا درس بخواند و آینده ای روشن را برای خود رقم زند.

۳- این ضرب المثل قرابت معنایی دارد با ضرب المثل: جور استاد به ز مهر پدر که برگرفته از شعر جناب سعدی است.یعنی اگر معلم شاگرد را از روی محبت دعوا کرده یا بر او خشم بگیرد، شاگردی که از مدرسه فراری است آن قدر به درس علاقه مند خواهد شد که حتی روز تعطیل هم به مدرسه خواهد آمد!

۵- یعنی علمی که همراه با سختی به دست آید، بهتر از جهالتی است که نتیجه راحتی و آسایش بیش از حد است.

معنی ضرب المثل چوب معلم گله، هر كی نخوره خله دانشچی / معنی و مفهوم ضرب المثل چوب معلم گله، هر كی نخوره خله نی نی سایت
 
بالا