شهر کرد؛ مکان ها و جاذبه های گردشگری بام ایران

  • نویسنده موضوع ثمین
  • تاریخ شروع
ثمین

ثمین

.
ناظر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
8/1/23
نوشته‌ها
1,636
پسندها
3,564
امتیازها
113
مدال ها
6
1675157030


شَهرکُرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان شهرکرد است. نام پیشین آن، «دِهْکُرد» بوده‌است که پس از تبدیل به شهر در شهریور ۱۳۱۴ خورشیدی به شهرکرد تغییر نام داد.

شهرکرد از جنوب به کیار و بروجن می رسد، از شرق به اصفهان و از غرب به فارسان می رسد.

براساس آمار سال ۱۳۹۵ خورشیدی، جمعیت شهرکرد برابر با ۱۹۰٬۴۴۱ نفر است.

این شهر، مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است و از همین رو به بام ایران نیز شهرت یافته‌است.آب وهوای شهرکرد در تابستان‌ها، معتدل و زمستان‌ها بسیار سرد است.

این منطقه در تمام فصول برای سفر مناسب نیست. شهرکرد دارای آب و هوای معتدل و سرد است و بهترین جا برای گشت و گذار در روز‌های گرم سال مثل تابستان است. در تابستان به قدری هوا در شهرکرد مطلوب است که این شهر به عنوان یکی از بهترین ییلاق‌های ایران به حساب می‌آید.


جاذبه های دیدنی شهر کرد؛تاریخ گردی​



▪︎مسجد جامع شهرکرد: در شهرکرد هم مانند دیگر شهر‌های ایران یک مسجد جامع با قدمت دیرینه وجود دارد. این مسجد به دستور “حاج محمدرضا خان” و در قرن ۱۳ هجری ساخته شده است. کاشی کاری‌های هفت رنگ و تزئینات این مسجد، ایوان ها، شبستان‌ها و… توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. مسجد جامع در محله علیای شهرکرد قرار دارد.

▪︎حمام خان: حمام خان یکی از جاذبه‌های شهرکرد، در قسمت جنوب غربی مسجد جامع در خیابان مهر و در سال ۱۲۷۰ و به دستور “حاج محمدرضا خان” ساخته شده است. معماری و فضای داخل حمام برای علاقمندان به آثار تاریخی بسیار دیدنی و زیبا است.
مسجد خان: یکی از جاهای دیدنی شهرکرد که به عنوان یک آثار ملی ایران به ثبت رسیده مسجد خان مربوط به دوره قاجار است. این مسجد در خیابان ملت شهرکرد قرار دارد.

▪︎مسجد اتابکان: این مسجد بازمانده‌ای از دوره اتابکان با قدمت ۸۰۰ ساله است. مسجد اتابکان بار‌ها مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است تا بتوانند از آن به عنوان یک آثار تاریخی استفاده کنند. برای بازدید از این اثر تاریخی باید به سمت خیابان ولیعصر شهرکرد راهی شوید.

▪︎بازار لحاف دوزان: در ضلع شرقی مسجد اتابکان بازاری بسیار قدیمی دیده می‌شود که گفته شده قدمت آن حداقل به دوره قاجار بازمی گردد. این بازرا دارای بخش‌های مختلفی مانند کاروانسرا، مدرسه علمیه و… بوده و حرفه‌هایی مانند قنادی، لبافی، مسگری و… در آن رواج داشته است. جالب است بدانید این بازرا یکی از دیدنی‌های شهرکرد است که در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

▪︎موزه باستان شناسی: موزه‌ای در خیابان ولیعصر شهرکرد قرار دارد که به آن موزه باستان شناسی یا حمام پرهیزکار می‌گویند. این حمام در دهه ۲۰ هجری شمسی احداث شد و اکنون به یکی از جاذبه‌های شهرکرد تبدیل شده است. در این موزه اشیای با ارزش و عتیقه مانند وسایل سنگی دوران نوسنگی، مجسمه‌های گلی با قدمت ۹۰۰ ساله، ظرف‌هایی از دوره هزار دوم و پنجم قبل از میلاد و… نگهداری می‌شود.

▪︎امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون: اگر به زیارت علاقه دارید به خیابان ولیعصر جنوبی شهرکرد بروید و سری به حلیمه و حکیمه خاتون دختران “ابراهیم مجاب” از فرزندان “حضرت امام موسی بن جعفر” بزنید.

▪︎خانه ستوده چالشتری: این قلعه تاریخی یکی از دیدنی های شهرکرد و یادگاری از دوران صفویه و قاجار است. چیزی که در این قلعه توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند تنها قسمت باقی مانده از آن یعنی شاه نشین قلعه است. علاوه‌بر این در این قلعه سه موزه آثار سنگی، کار و زندگی و موزه مردم شناسی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. خانه ستوده چالشتری در ۸ کیلومتری شمال شرقی شهرکرد و در خیابان بهار واقع شده است.

▪︎قلعه شمس آباد: در ۱۵ کیلومتری شهرکرد قلعه‌ای به نام شمس آباد با قدمتی بیش از ۱۲۰ سال به چشم می‌خورد. این قلعه در دوره حکومت پهلوی و به دستور یکی از خان‌های بختیاری به نام “یوسف خان امیر مجاهد” در دو طبقه احداث شد. نقش‌ها و تصاویر حک شده روی ستون‌های این بنا بسیار دیدنی و زیبا هستند.

▪︎قلعه دزک: قلعه دزک از حکومت قاجار به جامانده و یکی از دیدنی‌های تاریخی در روستای دزک واقع در ۲۲ کیلومتری شهرکرد است. چیزی که در این قلعه مورد توجه قرار می‌گیرد معماری و تزئینات شگفت انگیز داخل قلعه است.

▪︎مدرسه علمیه، آرامگاه دهقان سامان، حمام درب امامزاده، سنگ نوشته‌های مشروطیت، قلعه سورک، سقاخانه ارباب میرزا، مصلی امام خمینی، غار سراب، شیر‌های سنگی و… از دیگر جاهای دیدنی شهرکرد و مکان‌های تاریخی هستند که درشهرکرد و اطراف آن واقع شده‌اند و در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

جاهای دیدنی شهرکرد؛ طبیعت گردی​


▪︎پل زمان خان: پل زمان خان یکی از جاهای دیدنی شهرکرد است و کمتر کسی است که نام این پل تاریخی را نشنیده باشد. پل زمان خان در شهرستان سامان (از توابع شهرکرد)، ۲۰ کیلومتری شهرکرد واقع شده و رودخانه زاینده رود از زیر آن عبور می‌کند. در مجاورت این پل فضایی تفریحی با امکانات رفاهی ساخته شده که می‌توانید مدتی را به تفریح و استراحت بپردازید.

▪︎پارک ملی تنگه صیاد: در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده شهرکرد به اصفهان منطقه‌ای وسیع از محیط زیست و حیاط وحش را می‌توانید ببینید. این پارک با وسعت ۲۷ هزار هکتار یکی از جاذبه‌های شهرکرد است که بیش از ۲۵۰ گونه‌ی گیاهی را در خود جای داده است. همچنین قسمت‌هایی از این منطقه زیستگاه حیواناتی چون قوچ و میش، گرگ، روباه، پلنگ، کبک و… است. پارک ملی تنگه صیاد مکانی مناسب برای استراحت و اتراق کوتاه مدت مسافران است.

▪︎پل خراجی: یکی دیگر از جا‌های دیدنی و طبیعی شهر کرد پل خراجی متعلق به دوران صفوی است. این پل در ۳۰ کیلومتری شهرکرد، در جنوب غربی روستای خراجی قرار دارد. رودخانه‌ای به نام کیار از زیر این پل عبور می‌کند و شما می‌توانید دقایقی آرامش را در کنار این پل تجربه کنید.

▪︎دشت لاله‌های واژگون، تپه اسکندری، تپه شهر کهنه، تپه سراب، آبشار زردلیمه، پارک لاله شهرکرد، پارک جنگلی تهلیجان، پارک آبی دهکده موج، دریاچه شلمزار، چشمه زنه و… از دیگر جاذبه‌های شهرکرد و اطراف آن هستند که در صورت تمایل می‌توانید از آنها بازدید کنید.

سوغاتی و غذا‌های محلی شهرکرد​


صنایع دستی و سنتی شهرکرد بسیار مناسب برای سوغاتی هستند. این محصولات عبارتند از قالی، خورجین، گلیم، جاجیم و خرسک، قفل، نمد، کلاه و… علاوه بر آن *لبنیات‌ها، *عسل،* کشک و* قره قوروت و بادام‌های شهرکرد بسیار طبیعی و خوشمزه هستند.
مشهورترین غذا در شهرکرد نوعی* کباب گوشت مرسوم به *کباب بختیاری و بسیار لذیذ است. از دیگر غذا‌های محلی شهرکرد می‌توان به* آش دوغ و *کاله جوش اشاره کرد.
 
آخرین ویرایش:
  • گل
واکنش‌ها[ی پسندها]: ساره

موضوعات مشابه

بالا