سوال هایی که پرسیدن آنها ممنوع است

  • نویسنده موضوع angel
  • تاریخ شروع
angel

angel

کاربر نمونه
Ms
تاریخ ثبت‌نام
12/10/22
نوشته‌ها
954
پسندها
3,478
امتیازها
93
مدال ها
5
جنسیت
خانم👩
F3e9fa59c257cb507e891e431f8b39a2 XL


در طول زندگی و با گذشت زمان، گفتن یا نگفتن بسیاری از مسائل را یاد خواهید گرفت. اما اگر کسی زودتر به شما بگوید که گفتن کدام حرف‌ها ممکن است به دیگران صدمه بزند، بهتر نیست؟

✳️چه مشکلی داری؟


افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند، اغلب این سؤال آزاردهنده را می‌شنوند: «چه مشکلی داری؟» این جمله به‌ظاهر ساده حتی اگر بدون قصد و غرض گفته شود، باز هم بسیار ناراحت‌کننده است

به‌جای این حرف، چه بگوییم؟

اولین چیزی که از این شخص می‌پرسید، نباید به این معنی باشد که: «مشکل معلولیتی شما چیست؟» در ضمن باید توجه داشته باشید که وقتی می‌خواهید با این افراد صحبت کنید، نباید روی پنجه پاها روبه‌رویشان بنشینید، چون ممکن است این‌طور به نظر برسد که با او مانند کودکان رفتار می‌کنید. اگر اطرافتان شلوغ و پرسروصداست، به‌جای چمباتمه‌زدن خم شوید

✳️ چقدر لاغر/کوتاه/بلندی!

مردم به ظاهر خود آگاه‌اند. آنها می‌دانند خیلی لاغرند یا ویژگی خاصی دارند. ظاهر فرد شاید به‌نظر شما غیرعادی باشد، اما برای خودش این‌طور نیست. ممکن است با حرف شما، آن فرد فقط به این دلیل که خاص است حس عجیب‌وغریب‌بودن کند! هیچ‌گاه نمی‌توانید بفهمید وزن کم یا زیاد کسی به‌خاطر چیست. شاید او دچار مشکلات تغذیه‌ای یا شرایط پزشکی خاصی باشد. حتی اگر این ویژگی فرد خوشایند شما باشد، اشاره به آن غیرعادی است.

به‌جای این حرف، چه بگوییم؟

لازم نیست چیزی بگویید!


✳️چند سالتونه؟

همه خوب می‌دانند که نباید سن کسی را پرسید. بعضی افراد هم با سن بقیه شوخی می‌کنند و اغلب جوک‌های بی‌مزه‌ای راجع به سن خانم‌ها می‌گویند. شاید این افراد شوخی خود را بدون منظور و تنها به‌قصد ایجاد صمیمیت بدانند، اما دیگران این‌طور فکر نمی‌کنند. در کل لازم نیست بی‌دلیل به سن کسی اشاره شود.

به‌جای این حرف، چه بگوییم؟

مثلا می‌توانید بگویید «چه سالی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شدی؟» یا اصلا چیزی نگویید

✳️این رنگ چشم (یا موی) خودته؟

مردم مجبور نیستند درباره ظاهر خود به کسی توضیح بدهند. اگر رنگ چشم یا موی کسی طبیعی نیست یا مثلا از کلاه‌گیس استفاده می‌کند، سؤال‌کردن در این باره نوعی توهین تلقی می‌شود.

به‌جای این حرف، چه بگوییم؟

به‌جایش می‌توانید بگویید: «چه چشم‌های (یا موهای) زیبایی داری!»


 
بالا